קמאלה האריס
צילום: הבית הלבן

לקראת חשיפת התוכנית הכלכלית של קמלה האריס: שלוש ההצעות המרכזיות

המועמדת הדמוקרטית צפויה להציע איסור על הפקעת מחירים במזון ומצרכים ולהציג שתי הצעות כלכליות נוספות המתייחסות לתרופות מרשם ומחירי הדיור
אדיר בן עמי | (10)
נושאים בכתבה קמלה האריס

בארבעת השבועות מאז הכרזתה כמועמדת לנשיאות, סגנית הנשיא קמלה האריס סיפקה פרטים מעטים בנוגע למדיניותיה הכלכלית. זה צפוי להשתנות היום (שישי), כאשר המועמדת הדמוקרטית תציג שלוש הצעות כלכליות בנאום בצפון קרוליינה המכוונות ישירות למעמד הביניים.

האריס מתכננת להציע איסור פדרלי על הפקעת מחירים במזון ומצרכים. האיסור יעניק לרשות הסחר הפדרלית ולתובעים הכלליים של המדינות סמכות לחקור ולהטיל "עונשים כבדים" בתעשיית המזון, לפי מטה הקמפיין של האריס. ההודעה ציינה כי חוסר התחרות בתעשיית עיבוד הבשר בפרט הוביל למחירים גבוהים יותר לצרכנים. במהלך השנה האחרונה, מחירי הבקר והעגל עלו ב-4.5%, על פי הדוח האחרון של מדד המחירים לצרכן בארה"ב.

כחלק מהאיסור, האריס מתכננת לפעול נגד "מיזוגים ורכישות בלתי הוגנים המעניקים לתאגידי מזון גדולים את הכוח להעלות את מחירי המזון והמצרכים", כך נכתב בהודעה. כלומר האריס מתכננת בעצם להמשיך את קו המאבק באינפלציה של ממשל ביידן, אשר קרא לחברות הנפט להוריד את מחירי הדלק, נאבק בעמלות נסתרות שגובה תעשיית האירוח, וקרא לבעלי דירות תאגידיים להגביל את העלאות שכר הדירה.

האריס מנהלת קמפיין לקראת הוועידה הלאומית הדמוקרטית, שתיפתח ביום שני בשיקגו. נאומה בצפון קרוליינה מגיע לאחר שיריבה, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, קיים מסיבת עיתונאים במועדון הגולף שלו בניו ג'רזי, שם דיבר על העלייה במחירי המזון תוך הצגת מוצרי מזון שונים כמו קפה, מאפים ופירות.

בעצרת בחירות בצפון קרוליינה השבוע, טראמפ תקף את האריס ואת הממשל בנושא מחירי המזון, ואמר לקהל תומכיו כי הוא אפילו נמנע מלהזמין בייקון.

נאומה של האריס יציג גם תמיכה נוספת בעסקים קטנים חדשים כדי לסייע להם להתחרות טוב יותר בתאגידים גדולים. שתי הצעות כלכליות נוספות מתייחסות לתרופות מרשם ומחירי הדיור.

ביום חמישי, ממשל ביידן-האריס הכריז על מחירים חדשים ונמוכים יותר ל-10 התרופות הראשונות שנבחרו למשא ומתן על מחירים במסגרת תוכנית Medicare. ההפחתות היו בתרופות נפוצות לטיפול במחלות לב, סרטן וסוכרת ויחסכו לאמריקאים 1.5 מיליארד דולר בהוצאות בשנה הראשונה של התוכנית, לפי הממשל.

 

המתקפה של טראמפ על האריס

מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה"ב, דונלד טראמפ, ניסה לקשור את האריס לביצועים הכלכליים של ממשל ביידן אמש (חמישי) במהלך מסיבת עיתונאים במועדון הגולף שלו בניו ג'רזי, במאמץ האחרון שלו לבלום הפופולרית הגוברת שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

כשלצדו שולחנות עמוסים במוצרי מכולת מגוונים, טראמפ האשים את האריס, סגנית נשיא ארה"ב, באינפלציה שגרמה לעליית מחירי מוצרי היומיום במהלך כהונתו של הנשיא ג'ו ביידן.

"האריס הכריזה זה עתה שהטיפול באינפלציה יהיה בעדיפות עליונה ביומה הראשון," אמר. "אבל היום הראשון של קמלה היה לפני שלוש וחצי שנים. איפה היא הייתה?" האירוע נועד גם לאתגר את האריס, שנמנעה מלענות על שאלות עיתונאים מאז שהחליפה את ביידן בראש הרשימה הדמוקרטית בסוף יולי.

טראמפ תקף את האריס שוב ושוב, אומר שהיא "לא חכמה". כאשר עיתונאי ציין שחלק מהרפובליקנים דחקו בו להתמקד במדיניות ולא בהתקפות אישיות, הוא אמר, "אני חושב שמותר לי להגיב בהתקפות אישיות."

"היא בהחלט תוקפת אותי אישית," אמר טראמפ.

טראמפ ציין שהאריס כינתה אותו ואת מועמדו לסגנות ג'יי.די. ואנס "מוזרים", ביקורת שהפכה לויראלית על ידי מועמד הדמוקרטים לסגנות טים וולץ. המועמד לנשיאות גם דחה את ההצעה לשנות את גישתו, ואמר לכתבים, "אני חייב לעשות זאת בדרכי."

כניסתה של האריס למרוץ עוררה התלהבות בקרב הדמוקרטים, וסקרים מראים שהיא עד כה מחקה את היתרון המשמעותי שהיה לטראמפ על ביידן.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    dudu 18/08/2024 11:19
    הגב לתגובה זו
    מדובר בשונאת ישראל מוצהרת שאינה מתביישת בעמדתה לטובת החמאס ואם היא תהיה הנשיאה הבאה ישראל תמצא את עצמה בסכנה מידית לקיומה
  • קור 18/08/2024 13:16
    הגב לתגובה זו
    לא כל מי שמשמיע בקורת כלשהי על ישראל הוא שונא. חוץ מזה מהאתה חרד מנשיאה אמריקנית שונאת ישראל ? יש לנו כאן ראש ממשלה שמתנהל כשונא ישראל.
  • 7.
    פרוגרס 17/08/2024 11:10
    הגב לתגובה זו
    השם יאיר דרכה
  • 6.
    קשקש 17/08/2024 10:16
    הגב לתגובה זו
    להוריד את מחירי הדיור ולהפסיק להעשיר את הקבלנים החברים של BB הקפיטליסט הדורסני .דירה במחיר שווה נפש לעובד הפשוט שלא רואה את האור בקצה המנהרה
  • 5.
    דש 17/08/2024 10:11
    הגב לתגובה זו
    הרפובליקנים הם קפיטליסטים דורסניים והעם לא מעניין אותם אלה רק לצבור עוד הון ולרסק את העם הפשוט .הרעיון של בניית 3 מיליון דירות תעורר את הכלכלה השאלה מה יהיה מחיר כול דירה ובאיזה ריבית ?
  • 4.
    אין סיכוי 17/08/2024 09:35
    הגב לתגובה זו
    היה ראשון ואחרון!!
  • 3.
    חייק8 17/08/2024 06:34
    הגב לתגובה זו
    אובמה
  • 2.
    האריס =הרס עבור מדינת ישראל (ל"ת)
    שלמה 16/08/2024 18:56
    הגב לתגובה זו
  • ביבי זה אסון 16/08/2024 22:40
    הגב לתגובה זו
    בינתיים רק ביבי הרס את מדינת ישראל
  • 1.
    פועלת 16/08/2024 18:35
    הגב לתגובה זו
    הנושא המרכזי אליו צריך לחתור הוא חיזוק והרחבתו של מעמד הביניים. קבוצה אזרחית שהיא המסד הבסיסי עליו תיכון חברה הנושאת משטר דימוקרטי איתן. כך בארה"ב וכך בכול מדינה הרואה עצמה דימוקרטיה מערבית.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.