אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc
דוחות

אין עשן בלי אש - מובילאיי שוב חותכת את התחזית לשנה כולה; נופלת ב-10% בטרום

מניית מובילאיי נפלה ב-30% בחודש האחרון ועכשיו מתבררת הסיבה - החברה חתכה את התחזית שלה לשנה כולה; צופה כעת הכנסות בין 1.6-1.68 מיליארד דולר לעומת תחזית קודמת של בין 1.83-1.96 מיליארד דולר
רוי שיינמן | (7)

מובילאיי  מובילאיי שוב מאכזבת - אחרי המניה ירדה ב-50% מתחילת השנה על רקע החולשה בשוק הרכב והרכבים האוטונומיים, החברה חותכת את התחזית לשנה כולה ונופלת ב-10% בטרום.

התוצאות לרבעון השני

ברבעון השני החברה דיווחה על הכנסות של 439 מיליון דולר ורווח של 9 סנט למניה - מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 424.8 מיליון דולר ורווח של 7 סנט למניה. ברבעון המקביל החברה דיווחה על הכנסות של 454 מיליון דולר ורווח של 17 סנט למניה. הרווח הגולמי הסתכם ב-304 מיליון דולר לעומת 326 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווח התפעולי עמד על 79 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 140 מיליון דולר ברבעון המקביל.

לדברי החברה הירידה בהכנסות נבעה מירידה של 10% בהכנסות ממערכות  EyeQ SoC המיוחסת להצטברות המלאים אצל הלקוחות שמביאה לרכישות מופחתות יותר של מוצרי החברה. 

המחיר הממוצע למערכת ברבעון עמד על 54.4 דולר לעומת 51.7 דולר ברבעון המקביל. העלייה מיוחסת לאחוז גבוה יותר של מכירות SuperVision מתוך סך המכירות. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת למחצית הראשונה של השנה הסתכם ב-70 מיליון דולר.

חותכת את התחזית לשנה כולה

מובילאיי היא שחקנית דומיננטית בושק הרכב ובתחום הרכבים האוטונומיים ושני השווקים האלה מדשדשים בתקופה האחרונה. המשקיעים מבינים זאת ולכן המניה שלה ירדה ב-50% מתחילת השנה - עכשיו היא גם מורידה תחזית.

מובילאיי צופה כעת הכנסות בטווח של בין 1.6-1.68 מיליון דולר לעומת התחזית הקודמת שעמדה על בין 1.83-1.96 מיליון דולר - ירידה של 13% בין נקודות האמצע של התחזיות. ההפסד התפעולי צפוי להסתכם בטווח של בין 531-580 מיליון דולר, לעומת התחזית הקודמת של בין 378-468 מיליון דולר.

החברה מייחסת את הורדת התחזית לגורמים מסביבת המאקרו. החברה מציינת כי מספר לקוחות מסין ביצעו הזמנות קטנות יותר למחצית השניה של השנה, קטנות יותר אפילו ביחס לאלה שהן תכננו לעשות לפי הצהרותיהן מוקדם יותר השנה. בגלל הסיבות האלה החברה הורידה את צפי נפח הייצור של מערכות EyeQ שלה למחצית השניה בכ-3.5 מיליון יחידות.

גם הציפיות לגבי מכירות SuperVision עודכנו כלפי מטה, כאשר החברה מייחסת זאת לתעריפי השילוח הגבוהים בארה"ב ובאירופה, לצד אי הוודאות סביב דינמיקות השוק והסחר עם סין.

קיראו עוד ב"גלובל"

"אנו שמחים לדווח כי מלאי היתר אצל לקוחות Tier 1 שלנו, שהשפיע משמעותית על עסקינו במחצית הראשונה של 2024, נראה שכמעט כולו מאחורינו, אך האטה גדולה יותר מהצפוי בתנאי העסקים בסין (שמשפיעים על התעשייה כולה) צפוי להוביל לאתגרים במחצית השנייה. בעוד שתנאי השוק בסין תנודתיים מאוד כרגע, אנו ממשיכים להשקיע בסין לטווח הבינוני והארוך שכן אנו רואים את הפוטנציאל לשוק רווחי לאורך זמן, במיוחד לאור יוזמות חדשות שלדעתנו יחזקו את עמדתנו", אמר נשיא ומנכ"ל מובילאיי, פרופ' אמנון שעשוע.

"בשווקים הבינלאומיים אנו ממשיכים להתקדם בהתמדה עם כל קו המוצרים, החל מ-ADAS בסיסי ועד לאוטונומיה ברמה L4. בנוסף, אנו מאמינים כי תיק המוצרים שלנו, שניתן להרחבה, נמצא במיקום מצוין לנצל מגמת OEM המתפתחת במהירות לעבר ADAS מתקדם, עם תכולה גבוהה יותר, עבור הסגמנטים בעלי הנפח הגבוה במחיר בינוני. המיקוד העיקרי שלנו לשארית 2024 הוא להוציא לפועל בהצלחה את התוכניות המתקדמות הנוכחיות שלנו ולהמיר את סט ההזדמנויות חסרות התקדים שאנו רואים כעת לפרסי ייצור סדרתי", הוסיף שעשוע.

לצד הדוחות מובילאיי דיווחה על הרחבת שיתוף הפעולה עם יצרנית הרכבים זיקר הסינית. מעתה זיקר תוכל לשלב את מערכות מובילאיי בכל אחד מהרכבים שלה, זאת אחרי שמאז מאי 2021 מכרה זיקר מעל 240 אלף רכבים המצוידים במערכת SuperVision של מובילאיי.

המוסדיים לא נוגעים במניה

הצגנו הבוקר את אחזקות המוסדיים במובילאיי - למעט מגדל, לגופים המוסדיים בישראל יש אחזקות אפסיות במניה. גם הם הבינו את הקשיים בשווקים בהם מובילאיי פועלת. הקשיים האלו כבר גרמו למובילאיי להוציא אזהרת רווח חמורה בתחילת השנה. אז היא ציינה כי הסיבה העיקרית להורדת התחזית היא הצפי שלקוחות יבטלו הזמנות תוך כדי שהם ינצלו את המלאים הקיימים שלהן, מה שמתברר כנכון - שרשראות האספקה שהתאוששו לאחרונה הביאו להצטברות של מלאים אצל יצרניות הרכבים, ולהערכות החברה אז זה יגרום להן לבטל הזמנות קיימות. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רוני 02/08/2024 13:04
    הגב לתגובה זו
    סה ברור שהיתה כאן השחלה אדירה את אינטל ועדיין חוגגים על אינטל כמו שזה יראה זה ענין של שנתיים והשוויי יורד לחצי מילארד דולר של החברה
  • 5.
    דוגמן 01/08/2024 19:55
    הגב לתגובה זו
    איזה צוות השקעות יש לאינטל על הפנים כל הזמן משחילים להם חברות והם משחררים . בהצלחה בהמשך הדרך נראה שהם נוקיה הבאה.
  • 4.
    חיגז 01/08/2024 18:01
    הגב לתגובה זו
    חלום מכונית אוטונומית נעלם.יקח עוד כ15 שנים שתיוצר המכונית.
  • 3.
    frsx 01/08/2024 16:20
    הגב לתגובה זו
    במקום לשלם שווי של 15B$ על mbly אפשר לקנות את פורסייט באלפית המחיר - 15M$ הטיקר של פורסייט הוא frsx יש להם כמה פיילוטים.
  • 2.
    צרי 01/08/2024 14:25
    הגב לתגובה זו
    עומד מגלומן שמזכיר את הסיפור של טבע. נזק בלתי הפיך.
  • 1.
    גל 01/08/2024 13:44
    הגב לתגובה זו
    שאלת המיליון - עד כמה אנחנו רחוקים מרכב אוטונומי
  • אלון 02/08/2024 22:30
    הגב לתגובה זו
    ווימו עשה 200K נסיעות מסחריות ללא נהג החודש בארה"ב החודש... ,זה כבר אם, זאת שאלה של כמה כסף הם (גוגל/אלפאבית) שמים על הגדלת השירות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.