עמדת הטענה טסלה
צילום: Pixbay

האם טסלה מוותרת על רשת הטעינה שלה?

מאסק החליט להאט משמעותית את פרויקט רשת הטעינה של טסלה כדי לקצץ עלויות; האם הפרויקט בכלל כלכלי והאם חברות אחרות ימלאו את החלל?
רוי שיינמן | (2)
במסגרת סבבה הפיטורים האחרון שלה, בו פיטרה טסלה  TESLA INC 10% מכוח העבודה שלה, כ-15 אלף עובדים, טסלה פיטרה גם כמעט את כל הצוות שעבד על פרויקט הטעינה המהירה של החברה, כך שבפועל טסלה עוצרת את הפרויקט. הדיווחים על הפסקת הפרויקט אחרי סבב הפיטורים קיבלו תוקף אחרי שאחד העובדים הבכירים כתב על כך ברשת X: "זה רשמי - אילון מאסק פיטר את כולנו. אני לא יודע מה זה אומר לגבי הפרויקט, אבל זאת הייתה חוויה פרועה". גם מאסק עצמו התייחס לסוגיה בפוסט ברשת X כאשר אמר שהחברה לא נוטשת את המיזם, אלא תתקדם בו בקצב איטי יותר.

רשת המטענים המהירים של טסלה מונה כיום 6,249 תחנות ויותר מ-57,000 עמדות טעינה, והעבודות להרחבת הרשת צפויות להאט כעת משמעותית ואפילו להיעצר. הנשיא ג'ו ביידן שם דגש גדול על המעבר לרכבים חשמליים בארה"ב, כולל תוכנית ממשלתית בשווי 7.5 מיליארד דולר לבניית תשתיות טעינה. באמצעות מימון ציבורי ופרטי, הבית הלבן מתכנן להקים 500,000 עמדות טעינה חדשות עד סוף העשור במסגרת תכנית NEVI (תשתיות לאומי לרכב חשמלי), וטסלה היא אחת מהשותפות הגדולות של הבית הלבן ביוזמת NEVI. "טסלה כבר זכתה בכספים במסגרת תוכנית NEVI הפדרלית. אין מצב שמאסק יוותר על כסף בחינם", אמר אנדריאס פינדר, מנכ"ל Bullet EV Charging, אחת מהקבלניות של טסלה לבניית סמטענים מהירים. פינדר הוסיף שההחלטה של טסלה להשהות את הפריסה של המטענים המהירים היא "מכה קשה" לעסק שלו, ומשאירה פרויקטים קיימים של טסלה באוויר. פינדר מאמין ש"הכסף החינמי" של הממשל ככל הנראה יוביל את מאסק להקים מחדש את צוות הטעינה, במקום לנטוש אותו לחלוטין. שותפי יצרניות הרכב של טסלה בתחום הטעינה מקווים שזה אכן יהיה המצב. יצרניות רכב כמו ג'נרל מוטורס, פורד, קיה, פולסטאר, סטלנטיס, הונדה ואחרות כבר נרשמו לקבלת גישה לרשת המטענים המהירים של טסלה, והן התחייבו להתקין את שקע הטעינה NACS של טסלה ברכבים העתידיים שלהן, תחת ההבטחה שרשת המטענים המהירים תמשיך לצמוח בקצב קבוע. "אין לנו חדשות להכריז לגבי התוכניות שלנו למעבר ל-NACS ולרשת הטעינה של טסלה", אמרה GM בהצהרה לגבי המהלך האחרון של טסלה. "אנו ממשיכים לעקוב אחר המצב בנוגע לשינויים בצוות הפרויקט של טסלה וההשלכות הפוטנציאליות." פורד, שקיבלה מוקדם יותר השנה גישה למטענים המהירים באמצעות מתאם תוצרת טסלה, אמרה ש"התוכניות שלנו עבור הלקוחות שלנו לא משתנות" כרגע. ריביאן, שקיבלה גם היא גישה לרשת המטענים המהירים השנה, אמרה ש"הלקוחות שלנו ממשיכים ליהנות מגישה לרשת המטענים המהירים של טסלה, והתחלנו לשלוח מתאמי NACS DC ללקוחות שלנו."

האם רשת המטענים המהירים מצדיקה את העלות שלה?

בעוד שחלק מהאנליסטים מאמינים שעסקי המטענים המהירים של טסלה עשויים להיות שווים מיליארדי דולרים, אחרים לא כל כך בטוחים. פיטר רמזי, לשעבר אנליסט אנרגיה ב-Argus וב-BP וכיום העורך הראשי של עיתון EV inFocus, מאמין שהמהלך של מאסק להגביל את ההוצאות בטעינה היה למעשה צעד חכם. רמזי ציין כי בדוחות הרבעון הראשון של טסלה, הרווח הגולמי של "שירותים וקטגוריות אחרות" צנח ב-40% ל-81 מיליון דולר, וה"גורמים החומריים הגדולים ביותר" בסגמנט לא היו קשורים לטעינה, אלא סבבו סביב רווח ממכירת רכבים משומשים ומכירת חלקים.

בנוסף, מצטט רמזי הערכות של BNEF לפיהן טסלה הכניסה רק 1.74 מיליארד דולר בשנה שעברה מהכנסות טעינה, או 1.5% מסך ההכנסות. בעוד שצפו כי תחום הטעינה יגדל בשנים הקרובות, העסק עדיין מהווה חלק "זניח למדי" מחטיבת השירותים הקטנה של טסלה, שמספקת בקושי רווחים, באופן יחסי. BNEF צפתה שטסלה (לפני הפיטורים) תכניס 7.4 מיליארד דולר הכנסות גלובליות מעסק הטעינה שלה עד 2030. טסלה הכניסה כמעט 100 מיליארד דולר בשנת 2023 בלבד. המהלך של טסלה לצמצם את הצמיחה של רשת המטענים המהירים גם פותח דרכים לחברות אחרות להיכנס לתמונה. "EVgo מעורבת באופן פעיל בפיתוח של תקן ה-J3400 ואנחנו מצפים לקבל עוד נהגי טסלה לרשת שלנו ככל שנוסיף תחנות טעינה מהירות של NACS לרשת הטעינה המהירה הארצית שלנו", אמרה שרה רפאלסון, סמנכ"לית בכירה לפיתוח שוק ומדיניות ציבורית ב-EVgo. בעוד ש-EVgo היא אחת מהשחקניות הגדולות יותר בתעשייה, אחרים מאמינים ששחקן חדש עשוי לצוץ ולשאת את המורשת שטסלה החלה. "המהלך הלא צפוי הזה של טסלה אינו מעיד על מגמה רחבה יותר או על בעיה יסודית עם המודל העסקי של טעינת רכבים חשמליים. להפך, הוא מצביע על הזדמנות בתעשייה", אמר פטריק סאליבן, מנכ"ל חברת הטעינה המסחרית EV Realty. סאליבן מאמין שזהו רגע לשחקנים אחרים להתקדם ולהוביל את "גרסה 2.0" של תעשיית הטעינה, כשהיא הולכת לכיוון של תקנים פתוחים ותאימות. לאותם 500 עובדים מפוטרים מטסלה יש מומחיות יקרת ערך, הוא אמר. "יוצאי טסלה כבר נמצאים בכל מקום, כולל בצוות שלנו, שם הם היו משמעותיים בדרך לבנות פתרונות טעינה זולים ובעלי ניצול גבוה ללקוחות הצי שלנו", אמר סאליבן.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Ev geni 06/05/2024 00:03
    הגב לתגובה זו
    טעינה אלחוטית תאומץ גם בטסלה
  • 1.
    אלקטריאון היא הפתרון (ל"ת)
    Wireless ev 06/05/2024 00:02
    הגב לתגובה זו
ליסה סו (AMD)ליסה סו (AMD)
ניתוח

למה AMD צונחת ב-6% ומה זה אומר על מניית אנבידיה?

על התחזית של AMD, השוואה בין AMD לאנבידיה, מה מכפילי הרווח של שתי החברות, ומה צפוי בשוק השבבים ל-AI בחודשים הקרובים? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ליסה סו AMD

AMD Advanced Micro Devices -6.42%  מרשימה בדוחות הרבעון השני, אז למה המניה נופלת ב-6%? התשובה הקצרה היא - כגודל הציפיות גודל האכזבות. המניה זינקה בחודשים האחרונים, כשהאנליסטים והמשקיעים מצפים על רקע העלייה הזו לתוצאות ותחזיות טובות עוד יותר ממה שהיה בעבר, ונדגים - כשהמניה נסחרה ב-110-130דולר היא היתה "במחיר הוגן", ביחס לציפיות שלה. ואז הושק מעבד חדש, ואז יצאו הצהרות לגבי העוצמה של השבבים של AMD גם ביחס למובילת השוק אנביידה, והגיעו ראיונות עם ליסה סו, המנכ"לית של AMD, ונראה היה שהנה - מגיעה תחרות לאנבידיה.

לכולם ברור שאנבידיה NVIDIA Corp. 0.65%  לא יכולה לשלוט לעד ב-90% מהשוק של שבבי ה-AI. תחרות ולקיחת נתח שוק תגיע, ו-AMD השנייה בשוק היא המועמדת. כך נבנו ציפיות ש-AMD הולכת לעשות את זה בזכות השבבים החדשים, אבל זה לא יכול להיות כל כך מהר - השוק מקדים את זמנו, לפעמים הוא גם מפספס.

ואז הגיעו התוצאות והחזירו את AMD למציאות. גם אם מוצרים טובים, קשה לקחת נתח שוק מגורילה. חוץ מזה, תחרות זה אומר שלא רק שהמוצרים צריכים להיות טובים ותחליפיים (ועדיין לא בטוח שהם מכל הבחינות שווים לאנבידיה שטוענת שהיתרון הוא עדיין שלה), הם צריכים להיות תחרותיים מאוד במחיר. כדי שחברת ענק "תהמר" על AMD ולא תלך עם הזרם ותרכוש אנבידיה היא צריכה להיות בטוחה שהמוצרים טובים וגם לחסוך באופן משמעותי. אחרת הסיכון עצום - יש תחרות ענקית על הבכורה בתחום ה-AI, כולם רוצים להגיע למקום הראשון וההשקעה היא לא הסיפור הגדול, כי הפירות יהיו גדולים. אז איזה קניין, טכנולוג, מנכ"ל, יחליט שהוא בניגוד לכל הענקיות הגדולות, לא קונה שבבים של אנבידיה אלא שבבי AMD. אם הוא ייכשל יצלבו אותו.

וכך התברר אתמול של-AMD יש כמובן מקום גדול לצמוח, אבל הדרך ארוכה מאוד. הנפילה במניה מגיעה כי המניה עתה מהר מדי על ציפיות אולי מוגזמות. צמיחה מואצת - תהיה. כיבוש שוק או לקיחת נתח שוק מאוד משמעותי - לאט ובהדרגה. רואים את זה בתחזיות - אנבידיה תצמח על פי תחזיות האנליסטים ב-27% בשנה הבאה. AMD ב-30% - ככה לא מגדילים נתח כשאתה מחזיק ב-4% והמובילה במעל 90%. לקחת נתח שוק זה לצמוח הרבה יותר כשאתה קטן. זה לא בתחזיות עדיין.

כשהשוק עיכל את זה הגיעה נפילה במניית AMD. מנגד, מניית אנבידיה כמעט ללא שינוי. השוק מבין שתהיה השפעה עליה, אבל לא מידית. עם זאת, צריך לזכור שיש סיכוי טוב שזה יגיע, זוה יכול להגיע בפתאומיות. הטכנולוגיה מתקדמת במהירות, מלחמת המחירים תואץ, המתחרות יכולות לספק פתרונות טובים-חזקים והם יצמצמו את הפער. בהדרגה מעגל הרכישות יעלה והלקוחות יגוונו במוצרים נוספים - לא רק של אנבידיה. זה יקרה, אבל בינתיים לא רואים את זה בתחזיות.


דוחות ותחזית טובים ל-AMD; המניה מתקנת למטה


הנפקת איטורו. קרדיט: יחצהנפקת איטורו. קרדיט: יחצ

כל ההנפקות מזנקות - חוץ מ-eToro: הזדמנות או מלכודת?

איטורו פתחה את המסחר בבורסה בזינוק מרשים, אך מאז איבדה גובה - התלות בשוק הקריפטו, התחרות הגוברת והרגולציה ההולכת ומתהדקת מציבים אתגר בפני החברה הישראלית, שלמרות פוטנציאל הצמיחה נבחנת כעת על סמך ביצועים ולא הבטחות

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה איטורו הנפקה

שוק ההנפקות מתעורר מהתרדמת אחרי שנתיים קשות. Figma זינקה 250% ביום הראשון, CoreWeave עלתה מעל 200% מאז הנפקתה באפריל, וגם Circle ו-Chime חוו עליות חדות. אבל יש חריגה אחת שבולטת: eToroeToro -2.89%   הישראלית שלמרות התחלה מבטיחה, מתקשה לשמור על המומנטום.


eToro הונפקה ב־14 במאי במחיר של 52 דולר למניה. ביום המסחר הראשון היא פתחה במסחר ב-69 דולר וסיימה ב-67 דולר. בהמשך היא נשקה ל-80 דולר. אלא שמאז, המומנטום דעך. המניה נסחרת כיום מתחת למחיר הפתיחה, ובכך מתנתקת מהמגמה השלטת של שוק ההנפקות החמות של 2025.


המשקיעים חוזרים להנפקות טכנולוגיה עם תיאבון גובר. פיגמה סימנה את חזרת ההייפ כמי שהובילה את הנפקת הטכנולוגיה הגדולה ביותר בעשור האחרון. CoreWeave, ספקית תשתיות בינה מלאכותית, מוכיחה שגם תחומים טכניים כבדים מושכים עניין. התחושה בשוק מזכירה את ימי הזוהר של ההנפקות ב-2021.


eToro החברה הישראלית שהפכה לפלטפורמת מסחר גלובלית נחשבה לאחת התקוות הגדולות של שוק ההון וחובבי הקריפטו. היא סימנה את עצמה כמתחרה הקטנה של רובינהוד, היא בעולמות הקריפטו צמודה לכאורה למדדי הקריפטו ולמניות כמו קויינבייס והיא רווחית, עם מכפיל רווח עתידי של פחות מ-30. יש לה למעלה מ־3.5 מיליון חשבונות ממומנים וקהילת משתמשים של 38 מיליון איש ב־75 מדינות. מודל ה-Social Trading שלה, המשלב מסחר עם מרכיב קהילתי, אמור היה להבדיל אותה מהמתחרות, בינתיים וול סטריט לא גילתה אותה בגדול. היא כן פירגנה לה בהנפקה עצמה. אבל מאז דממה. 


החיסרון והיתרון של הקריפטו

חלק ניכר מהכנסותיה של eToro מגיע משוק הקריפטו, שמהווה את מנוע הצמיחה המרכזי של החברה. בשנת 2024 הסתכמו ההכנסות ברוטו מפעילות זו ב־12 מיליארד דולר, פי שלושה לעומת 2023, והן מהוות כ־38% מהעמלות נטו של החברה. מדובר בזינוק מרשים, אך גם בחרב פיפיות: התלות הגבוהה בשוק הקריפטו הופכת את הביצועים הכספיים של eToro לרגישים במיוחד לתנודתיות החדה שמאפיינת את התחום. כשהמחירים עולים, הרווחים מזנקים, אך בתקופות של ירידות, הפעילות נבלמת והכנסות החברה נפגעות בהתאם.