עמדת הטענה טסלה
צילום: Pixbay

האם טסלה מוותרת על רשת הטעינה שלה?

מאסק החליט להאט משמעותית את פרויקט רשת הטעינה של טסלה כדי לקצץ עלויות; האם הפרויקט בכלל כלכלי והאם חברות אחרות ימלאו את החלל?
רוי שיינמן | (2)
במסגרת סבבה הפיטורים האחרון שלה, בו פיטרה טסלה  TESLA INC 10% מכוח העבודה שלה, כ-15 אלף עובדים, טסלה פיטרה גם כמעט את כל הצוות שעבד על פרויקט הטעינה המהירה של החברה, כך שבפועל טסלה עוצרת את הפרויקט. הדיווחים על הפסקת הפרויקט אחרי סבב הפיטורים קיבלו תוקף אחרי שאחד העובדים הבכירים כתב על כך ברשת X: "זה רשמי - אילון מאסק פיטר את כולנו. אני לא יודע מה זה אומר לגבי הפרויקט, אבל זאת הייתה חוויה פרועה". גם מאסק עצמו התייחס לסוגיה בפוסט ברשת X כאשר אמר שהחברה לא נוטשת את המיזם, אלא תתקדם בו בקצב איטי יותר.

רשת המטענים המהירים של טסלה מונה כיום 6,249 תחנות ויותר מ-57,000 עמדות טעינה, והעבודות להרחבת הרשת צפויות להאט כעת משמעותית ואפילו להיעצר. הנשיא ג'ו ביידן שם דגש גדול על המעבר לרכבים חשמליים בארה"ב, כולל תוכנית ממשלתית בשווי 7.5 מיליארד דולר לבניית תשתיות טעינה. באמצעות מימון ציבורי ופרטי, הבית הלבן מתכנן להקים 500,000 עמדות טעינה חדשות עד סוף העשור במסגרת תכנית NEVI (תשתיות לאומי לרכב חשמלי), וטסלה היא אחת מהשותפות הגדולות של הבית הלבן ביוזמת NEVI. "טסלה כבר זכתה בכספים במסגרת תוכנית NEVI הפדרלית. אין מצב שמאסק יוותר על כסף בחינם", אמר אנדריאס פינדר, מנכ"ל Bullet EV Charging, אחת מהקבלניות של טסלה לבניית סמטענים מהירים. פינדר הוסיף שההחלטה של טסלה להשהות את הפריסה של המטענים המהירים היא "מכה קשה" לעסק שלו, ומשאירה פרויקטים קיימים של טסלה באוויר. פינדר מאמין ש"הכסף החינמי" של הממשל ככל הנראה יוביל את מאסק להקים מחדש את צוות הטעינה, במקום לנטוש אותו לחלוטין. שותפי יצרניות הרכב של טסלה בתחום הטעינה מקווים שזה אכן יהיה המצב. יצרניות רכב כמו ג'נרל מוטורס, פורד, קיה, פולסטאר, סטלנטיס, הונדה ואחרות כבר נרשמו לקבלת גישה לרשת המטענים המהירים של טסלה, והן התחייבו להתקין את שקע הטעינה NACS של טסלה ברכבים העתידיים שלהן, תחת ההבטחה שרשת המטענים המהירים תמשיך לצמוח בקצב קבוע. "אין לנו חדשות להכריז לגבי התוכניות שלנו למעבר ל-NACS ולרשת הטעינה של טסלה", אמרה GM בהצהרה לגבי המהלך האחרון של טסלה. "אנו ממשיכים לעקוב אחר המצב בנוגע לשינויים בצוות הפרויקט של טסלה וההשלכות הפוטנציאליות." פורד, שקיבלה מוקדם יותר השנה גישה למטענים המהירים באמצעות מתאם תוצרת טסלה, אמרה ש"התוכניות שלנו עבור הלקוחות שלנו לא משתנות" כרגע. ריביאן, שקיבלה גם היא גישה לרשת המטענים המהירים השנה, אמרה ש"הלקוחות שלנו ממשיכים ליהנות מגישה לרשת המטענים המהירים של טסלה, והתחלנו לשלוח מתאמי NACS DC ללקוחות שלנו."

האם רשת המטענים המהירים מצדיקה את העלות שלה?

בעוד שחלק מהאנליסטים מאמינים שעסקי המטענים המהירים של טסלה עשויים להיות שווים מיליארדי דולרים, אחרים לא כל כך בטוחים. פיטר רמזי, לשעבר אנליסט אנרגיה ב-Argus וב-BP וכיום העורך הראשי של עיתון EV inFocus, מאמין שהמהלך של מאסק להגביל את ההוצאות בטעינה היה למעשה צעד חכם. רמזי ציין כי בדוחות הרבעון הראשון של טסלה, הרווח הגולמי של "שירותים וקטגוריות אחרות" צנח ב-40% ל-81 מיליון דולר, וה"גורמים החומריים הגדולים ביותר" בסגמנט לא היו קשורים לטעינה, אלא סבבו סביב רווח ממכירת רכבים משומשים ומכירת חלקים.

בנוסף, מצטט רמזי הערכות של BNEF לפיהן טסלה הכניסה רק 1.74 מיליארד דולר בשנה שעברה מהכנסות טעינה, או 1.5% מסך ההכנסות. בעוד שצפו כי תחום הטעינה יגדל בשנים הקרובות, העסק עדיין מהווה חלק "זניח למדי" מחטיבת השירותים הקטנה של טסלה, שמספקת בקושי רווחים, באופן יחסי. BNEF צפתה שטסלה (לפני הפיטורים) תכניס 7.4 מיליארד דולר הכנסות גלובליות מעסק הטעינה שלה עד 2030. טסלה הכניסה כמעט 100 מיליארד דולר בשנת 2023 בלבד. המהלך של טסלה לצמצם את הצמיחה של רשת המטענים המהירים גם פותח דרכים לחברות אחרות להיכנס לתמונה. "EVgo מעורבת באופן פעיל בפיתוח של תקן ה-J3400 ואנחנו מצפים לקבל עוד נהגי טסלה לרשת שלנו ככל שנוסיף תחנות טעינה מהירות של NACS לרשת הטעינה המהירה הארצית שלנו", אמרה שרה רפאלסון, סמנכ"לית בכירה לפיתוח שוק ומדיניות ציבורית ב-EVgo. בעוד ש-EVgo היא אחת מהשחקניות הגדולות יותר בתעשייה, אחרים מאמינים ששחקן חדש עשוי לצוץ ולשאת את המורשת שטסלה החלה. "המהלך הלא צפוי הזה של טסלה אינו מעיד על מגמה רחבה יותר או על בעיה יסודית עם המודל העסקי של טעינת רכבים חשמליים. להפך, הוא מצביע על הזדמנות בתעשייה", אמר פטריק סאליבן, מנכ"ל חברת הטעינה המסחרית EV Realty. סאליבן מאמין שזהו רגע לשחקנים אחרים להתקדם ולהוביל את "גרסה 2.0" של תעשיית הטעינה, כשהיא הולכת לכיוון של תקנים פתוחים ותאימות. לאותם 500 עובדים מפוטרים מטסלה יש מומחיות יקרת ערך, הוא אמר. "יוצאי טסלה כבר נמצאים בכל מקום, כולל בצוות שלנו, שם הם היו משמעותיים בדרך לבנות פתרונות טעינה זולים ובעלי ניצול גבוה ללקוחות הצי שלנו", אמר סאליבן.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Ev geni 06/05/2024 00:03
    הגב לתגובה זו
    טעינה אלחוטית תאומץ גם בטסלה
  • 1.
    אלקטריאון היא הפתרון (ל"ת)
    Wireless ev 06/05/2024 00:02
    הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.