עמדת הטענה טסלה
צילום: Pixbay

האם טסלה מוותרת על רשת הטעינה שלה?

מאסק החליט להאט משמעותית את פרויקט רשת הטעינה של טסלה כדי לקצץ עלויות; האם הפרויקט בכלל כלכלי והאם חברות אחרות ימלאו את החלל?
רוי שיינמן | (2)
במסגרת סבבה הפיטורים האחרון שלה, בו פיטרה טסלה  TESLA INC 10% מכוח העבודה שלה, כ-15 אלף עובדים, טסלה פיטרה גם כמעט את כל הצוות שעבד על פרויקט הטעינה המהירה של החברה, כך שבפועל טסלה עוצרת את הפרויקט. הדיווחים על הפסקת הפרויקט אחרי סבב הפיטורים קיבלו תוקף אחרי שאחד העובדים הבכירים כתב על כך ברשת X: "זה רשמי - אילון מאסק פיטר את כולנו. אני לא יודע מה זה אומר לגבי הפרויקט, אבל זאת הייתה חוויה פרועה". גם מאסק עצמו התייחס לסוגיה בפוסט ברשת X כאשר אמר שהחברה לא נוטשת את המיזם, אלא תתקדם בו בקצב איטי יותר.

רשת המטענים המהירים של טסלה מונה כיום 6,249 תחנות ויותר מ-57,000 עמדות טעינה, והעבודות להרחבת הרשת צפויות להאט כעת משמעותית ואפילו להיעצר. הנשיא ג'ו ביידן שם דגש גדול על המעבר לרכבים חשמליים בארה"ב, כולל תוכנית ממשלתית בשווי 7.5 מיליארד דולר לבניית תשתיות טעינה. באמצעות מימון ציבורי ופרטי, הבית הלבן מתכנן להקים 500,000 עמדות טעינה חדשות עד סוף העשור במסגרת תכנית NEVI (תשתיות לאומי לרכב חשמלי), וטסלה היא אחת מהשותפות הגדולות של הבית הלבן ביוזמת NEVI. "טסלה כבר זכתה בכספים במסגרת תוכנית NEVI הפדרלית. אין מצב שמאסק יוותר על כסף בחינם", אמר אנדריאס פינדר, מנכ"ל Bullet EV Charging, אחת מהקבלניות של טסלה לבניית סמטענים מהירים. פינדר הוסיף שההחלטה של טסלה להשהות את הפריסה של המטענים המהירים היא "מכה קשה" לעסק שלו, ומשאירה פרויקטים קיימים של טסלה באוויר. פינדר מאמין ש"הכסף החינמי" של הממשל ככל הנראה יוביל את מאסק להקים מחדש את צוות הטעינה, במקום לנטוש אותו לחלוטין. שותפי יצרניות הרכב של טסלה בתחום הטעינה מקווים שזה אכן יהיה המצב. יצרניות רכב כמו ג'נרל מוטורס, פורד, קיה, פולסטאר, סטלנטיס, הונדה ואחרות כבר נרשמו לקבלת גישה לרשת המטענים המהירים של טסלה, והן התחייבו להתקין את שקע הטעינה NACS של טסלה ברכבים העתידיים שלהן, תחת ההבטחה שרשת המטענים המהירים תמשיך לצמוח בקצב קבוע. "אין לנו חדשות להכריז לגבי התוכניות שלנו למעבר ל-NACS ולרשת הטעינה של טסלה", אמרה GM בהצהרה לגבי המהלך האחרון של טסלה. "אנו ממשיכים לעקוב אחר המצב בנוגע לשינויים בצוות הפרויקט של טסלה וההשלכות הפוטנציאליות." פורד, שקיבלה מוקדם יותר השנה גישה למטענים המהירים באמצעות מתאם תוצרת טסלה, אמרה ש"התוכניות שלנו עבור הלקוחות שלנו לא משתנות" כרגע. ריביאן, שקיבלה גם היא גישה לרשת המטענים המהירים השנה, אמרה ש"הלקוחות שלנו ממשיכים ליהנות מגישה לרשת המטענים המהירים של טסלה, והתחלנו לשלוח מתאמי NACS DC ללקוחות שלנו."

האם רשת המטענים המהירים מצדיקה את העלות שלה?

בעוד שחלק מהאנליסטים מאמינים שעסקי המטענים המהירים של טסלה עשויים להיות שווים מיליארדי דולרים, אחרים לא כל כך בטוחים. פיטר רמזי, לשעבר אנליסט אנרגיה ב-Argus וב-BP וכיום העורך הראשי של עיתון EV inFocus, מאמין שהמהלך של מאסק להגביל את ההוצאות בטעינה היה למעשה צעד חכם. רמזי ציין כי בדוחות הרבעון הראשון של טסלה, הרווח הגולמי של "שירותים וקטגוריות אחרות" צנח ב-40% ל-81 מיליון דולר, וה"גורמים החומריים הגדולים ביותר" בסגמנט לא היו קשורים לטעינה, אלא סבבו סביב רווח ממכירת רכבים משומשים ומכירת חלקים.

בנוסף, מצטט רמזי הערכות של BNEF לפיהן טסלה הכניסה רק 1.74 מיליארד דולר בשנה שעברה מהכנסות טעינה, או 1.5% מסך ההכנסות. בעוד שצפו כי תחום הטעינה יגדל בשנים הקרובות, העסק עדיין מהווה חלק "זניח למדי" מחטיבת השירותים הקטנה של טסלה, שמספקת בקושי רווחים, באופן יחסי. BNEF צפתה שטסלה (לפני הפיטורים) תכניס 7.4 מיליארד דולר הכנסות גלובליות מעסק הטעינה שלה עד 2030. טסלה הכניסה כמעט 100 מיליארד דולר בשנת 2023 בלבד. המהלך של טסלה לצמצם את הצמיחה של רשת המטענים המהירים גם פותח דרכים לחברות אחרות להיכנס לתמונה. "EVgo מעורבת באופן פעיל בפיתוח של תקן ה-J3400 ואנחנו מצפים לקבל עוד נהגי טסלה לרשת שלנו ככל שנוסיף תחנות טעינה מהירות של NACS לרשת הטעינה המהירה הארצית שלנו", אמרה שרה רפאלסון, סמנכ"לית בכירה לפיתוח שוק ומדיניות ציבורית ב-EVgo. בעוד ש-EVgo היא אחת מהשחקניות הגדולות יותר בתעשייה, אחרים מאמינים ששחקן חדש עשוי לצוץ ולשאת את המורשת שטסלה החלה. "המהלך הלא צפוי הזה של טסלה אינו מעיד על מגמה רחבה יותר או על בעיה יסודית עם המודל העסקי של טעינת רכבים חשמליים. להפך, הוא מצביע על הזדמנות בתעשייה", אמר פטריק סאליבן, מנכ"ל חברת הטעינה המסחרית EV Realty. סאליבן מאמין שזהו רגע לשחקנים אחרים להתקדם ולהוביל את "גרסה 2.0" של תעשיית הטעינה, כשהיא הולכת לכיוון של תקנים פתוחים ותאימות. לאותם 500 עובדים מפוטרים מטסלה יש מומחיות יקרת ערך, הוא אמר. "יוצאי טסלה כבר נמצאים בכל מקום, כולל בצוות שלנו, שם הם היו משמעותיים בדרך לבנות פתרונות טעינה זולים ובעלי ניצול גבוה ללקוחות הצי שלנו", אמר סאליבן.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Ev geni 06/05/2024 00:03
    הגב לתגובה זו
    טעינה אלחוטית תאומץ גם בטסלה
  • 1.
    אלקטריאון היא הפתרון (ל"ת)
    Wireless ev 06/05/2024 00:02
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.