הבינה המלאכותית סחפה את מניית אדובי אך השדים מהעבר מאיימים לשוב ולצוף
מהפכת הבינה המלאכותית, אשר התרגשה עלינו בחודשים האחרונים, מפיחה רוח מחודשת במניה ADOBE INC. לאחר שלפני כשנתיים זינק מחיר המניה לשיא כל הזמנים במהלך תקופת הקורונה, אך מיד אחריה באה ההתרסקות, שהביאה למחיקה של כל העליות בשנה החולפת. כעת ניצבת המניה בפני ראלי נוסף, אך השדים מהעבר מאיימים לחזור ולצוף.
2022 - שנת שפל
בדומה לחברות טכנולוגיה רבות, גם אדובי נהנתה מהגאות בשווקים שהקפיצה את מחיר מנייתה לשיא כל הזמנים. אלא שאז הגיעה שנת 2022, במהלכה צנח מחיר המניה בכ-60% בהשוואה למחיר השיא שנרשם בסף נובמבר 2021, תוך שהיא מוחקת את כל העליות של תקופת הקורונה. אדובי אמנם לא הייתה המניה היחידה שסבלה מהמשבר בשווקים, אך היא התמודדה עם בעיה נוספת - כתף קרה מצד המשקיעים שלא אהבו את עסקת הענק שביצעה.
עם פרסום דוחות הרבעון השני של 2022, בחודש ספטמבר אשתקד, הודיעה החברה על רכישת הסטארטאפ פיגמה (Figma) תמורת סכום שיא של 20 מיליארד דולר (חצי במניות חצי במזומן). סכום הרכישה הגבוה, נקשר בין היתר לעניין הרב בחברה, הפועלת בתחום התוכנה היצירתית (creative software), מצד שורה של ענקיות טכנולוגיה וביניהן מיקרוסופוט, גוגל, אורקל ו-Salesforce. אלא שהאנליסטים והמשקיעים פחות אהבו את העסקה ושלחו את המניה לירידה יומית של 10%. זאת על אף תוצאות החברה, אשר הוצגו באותו היום, בהן היא עמדה בצפי המוקדם בשורה העליונה, אך הכתה אותו בשורה התחתונה.
האנליסטים הסכימו שפיגמה מתאימה לאדובי מבחינה אסטרטגית, ואף עשויה להשתלב "בצורה סינרגטית". עם זאת, הם בחרו להטיל ספק סביב "כדאיות העסקה", והמחיר אותו נאלצה החברה לשלם. ברקע, העובדה שמחיר הרכישה, שווה ערך לשביעית משווי השוק של אדובי באותה תקופה וכפי שש מהמכירות שלה, מה שעושי היה להיתרגם לשחיקה ברווחיות של החברה. חשש נוסף אותו הביעו האנליסטים, נגע לסביבה התחרותית שהביאה את החברה לשלם את המחיר הגבוה של העסקה, ואשר עשוי לערער את מעמדה בתחום לנוכח התחזקותן של ענקיות הטכנולוגיה.
- אדובי עקפה את התחזיות, אז למה המניה מדשדשת?
- אורקל, אנבידיה, המדד, החוזים - מה יהיה היום בוול סטריט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבינה המלאכותית - רוח חדשה
אך בדומה לכל שוק המניות, גם עבור אדובי השנים האחרונות הם סוג של "רכבת הרים". עם 2022 הייתה שנת שפל, הרי שלפחות המחצית הראשונה של 2023 מסתמנת כשנת תחייה עבור חברת התוכנה. מתחיל השנה זינקה מניית החברה בכ-44% תוך שהיא משלימה זינוק של כ-76% ממחיר השפל, שנרשם במהלך סוף חודש ספטמבר 2022. כיום נסחרת המניה במחיר של 489 דולר, ולפי שווי שוק כולל של 222.56 מיליארד דולר. לצורך השוואה, מדד הנאסד"ק רשם מתחילת השנה קפיצה של כ-33%, בזמן שמדד הדגל S&P 500 עלה בכ-16%.
מהלך מניית החברה בחמש השנים האחרונות
ברקע לזינוק במחיר המניה נמצא העניין הגובר סביב תחום הבינה המלאכותית (AI), שהחל בסוף השנה שעברה עם השקתן של הפלטפורמות הפופולאריות ChatGPT ו-DALL-E של חברת OpenAI. לפני כחודש, השיקה אדובי את "Adobe Photoshop Generative Fill". תוכנה אשר תאפשר למשתמשים לערוך ולשפר תמונות באמצעות בינה מלאכותית. למעשה, על פי הודעת החברה, כל שהמשתמשים ידרשו לעשות הוא לכתוב לתוכנה, אשר תושק באופן רשמי עד סוף השנה, את התוצאה הרצויה והיא כבר תבצע את זה לבד.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
במקביל דיווחה החברה גם על תוצאות שיא ברבעון הראשון של 2023, תוך שהיא נהנית מביקוש חזק לשלושת מוצרי הענן המרכזיים שלה. הכנסות החברה עמדו על .8 מיליארד דולר, עלייה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, הציגה החברה רווח נקי של 1.3 מיליארד דולר (3.91 דולר למניה), עלייה דומה של כ-10% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בכך, הכתה החברה את צפי האנליסטים המוקדם להכנסות של 4.77 מיליארד דולר, על רווח מתואם של 3.77 דולר למניה. החברה גם רכשה מחדש במהלך הרבעון כ-2.7 מיליון מניות, והקטינה עוד יותר את מספר המניות שלה ל-459 מיליון, בהשוואה ל-473 מיליון ברבעון השני של 2022.
הביקוש החזק הצפוי לתוכנה החדשה של החברה, בא לידי ביטוי גם בתחזיות אותן העניקה עם פרסום הדוחות הרבעוניים. החברה צופה לסיים את 2023 עם הכנסות של בין 19.25 מיליארד דולר ל-19.35 מיליארד דולר, עלייה של כ-9.6% (אמצע הטווח) בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח צפוי לעמוד בטווח שבין 11.15 ל-11.25 דולר למניה, גבוה מהתחזית המקורית לרווח מתואם של בין 10.85 ל-11.15 דולר, אותו הציגה החברה בעבר.
לאחר פרסום הדוחות אמר מנכ"ל החברה, שנטנו נראיין, כי החדשנות הגדולה של אדובי ממקמת אותה "כמובילה בעידן החדש של הבינה המלאכותית". כשנשאל על השפעת הבינה המלאכותית על עסקי החברה אמר דן דורן, סמנכ"ל הכספים של אדובי, כי הוא צופה שהבינה המלאכותית היצרנית תהיה מנוע רווח והכנסות משמעותי עבור החברה לעשורים רבים קדימה.
עסקת פיגמה ממשיכה להטיל צל כבד
אלא שמעל לכל גלי האופטימיות וההצלחות העסקיות מרחפת עננה כבדה, הנוגעת לעסקת רכישת פיגמה אשר טרם הושלמה. בימים אלו ניצב החברה בפני חקירה של הרגולטורים על הגבלים עסקיים באיחוד האירופי. זאת לאחר שמוקדם יותר השנה הזהירה הנציבות של האיחוד, כי העסקה מאיימת להשפיע באופן משמעותי על התחרות בשוק של עיצוב מוצר אינטראקטיבי. ההחלטה הראשונית בעניין צפויה להתקבל בעוד כחודש (ב-7 באוגוסט). ואם לא די בכך הרי שבסוף השבוע הודיע הרגולטור הבריטי לחברה כי יש לה שבוע להמציא פתרונות לשאלה כיצד היא מתכננת להתמודד עם החששות שהועלו מצד הרגולטורים, ולא היא תאלץ לעמוד בפני חקירה מעמיקה יותר.
לביטול העסקה אם וכאשר, עשויות להיות השלכות קשות על החברה, שכן היא השקיעה משאבים רבים ברכישה ובהטמעה של הטכנולוגיה. במידה והרכישה תיחסם, אדובי תאלץ ככלל הנראה להיפטר מפיגמה, כדי למזער את הנזקים של העסקה. בין כך ובין כך נראה שבחברה ישמחו להשאיר את הסיפור מאחוריהם, ולא מן הנמנע שיש מי שמתחרטים בכלל על עצם קיומה. בכל אופן, בחברה יקוו שהעניין הגובר בטכנולוגיה שלהם ובבינה מלאכותית יעלימו את תשומת הלב התקשורתית מהאירועים שיתרחשו מול הרגולטורים.
מהצעת רכש מסטיב ג'ובס למובילה עולמית
אדובי נוסדה בשנת 1982 על ידי שני מהנדסים, ג'ון וורנוק וצ'רלס גשקה, שעזבו את זירוקס במטרה לפתח תוכנות להדפסה. הם פיתחו את ה-PostScript page description language, שהפך לתקן הבינלאומי להדפסת מחשב. מי שניסה לרכוש את החברה בשלבים הראשונים, הוא לא אחר ממיסד אפל, סטיב ג'ובס, שהציע עבורה 5 מיליון דולר. כבר מהשלבים הראשונים החברה נחלה הצלחה גדולה, עד שהפכה תחת המנכ"ל הנוכחי שנטנו נראיין, למובילה עולמית בתחום התוכנה היצירתית (Creative Software) שכולל מדיה דיגיטלית (81% מההכנסות), חוויה דיגיטלית (17.7% מההכנסות), הוצאה לאור ופרסום.
מוצר הדגל של החברה הוא ה-Creative Cloud, שירות מנויים המאפשר לחברים בו לגשת למוצרים שלה. בין מוצרי החברה ניתן למנות את תוכנת העריכה הפופולארית פוטשופ (Photoshop), תוכנת עריכת הוידאו פרימייר פרו (Premiere Pro), תוכנת הגרפיקה אילוסטרייטור (Illustrator) ותוכנת ההוצאה לאור אינדיזיין (InDesign). החברה מתחרה בחברות כמו Salesforce, Synopsys, Cadence Design, אורקל, SAP וכמה חברות ענק פרטיות כמו MAGIX Software הגרמניה ועוד.ו-SAP, וכמה חברות ענק פרטיות כמו MAGIX Software הגרמניה ועוד.
- 2.לרון 05/07/2023 16:30הגב לתגובה זוהגדלה,כנ"ל מפליא רק הפוך
- 1.לרון 05/07/2023 16:30הגב לתגובה זומניית באפט טיפוסית,יושבים וזהו,מפליא שבאפט לא שם, כנראה הגיל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
