מטוס בואינג דרימליינר
צילום: טוויטר

זינוק חד בביקושים ועדכונים בתערוכה האווירית בפריז - האם בואינג עולה על הגל?

יצרנית המטוסים צופה כי היא תצטרך לייצר כ-2,000 מטוסים מדי שנה ב-20 השנים הקרובות אך לשם כך עליה לשקם את שרשרת האספקה כדי לעמוד בביקושים; במקביל, עדכונים חדשים צפויים להתפרסם בתערוכה האווירית בפריז לצד ההשקעה בתחום הקיימות שתופס תאוצה בענף
דור עצמון | (1)

בואינג BOEING רואה הוצאות מצטברות על מטוסים מסחריים בין 2023 ל-2042 בסכום כולל של 8 טריליון דולר, כך מסרה אתמול החברה. הסכום העצום הזה מוכיח שהביקוש אינו הבעיה עבור יצרנית המטוסים - כמו גם עבור יריבתה איירבוס - במקום זאת, שתיהן תצטרכנה לבחון כיצד להגביר את הייצור.

בואינג פרסמה את תחזית השוק המעודכנת שלה לקראת התערוכה האווירית הדו-שנתית של החברה, שתתחיל מחר בפריז. בשנה שעברה, בואינג חזתה שההוצאה המצטברת על מטוסים מסחריים בין 2022 ל-2041 תסתכם ב-7.2 מיליארד דולר, ללא רוסיה ומרכז אסיה. הנתון החדש מייצג כמות אדירה של כ-42,600 מטוסים חדשים שחברות תעופה תזדקקנה להם בין עד 2042. מטוסים אלה יגדילו את הצי העולמי של מטוסי נוסעים מסחריים ומטוסי מטען מכ-24,500 כיום ל-48,600 (זאת לאחר גריעת מטוסים ישנים מדי או יקרים מדי).

גידול האוכלוסייה העולמי, ויותר צרכנים שמסוגלים להרשות לעצמם טיסה למטרות בילוי ועסקים, מדרבנים את הצורך בצי גדול יותר. בואינג חוזה שעד 2042, מספר משקי הבית ברחבי העולם שמרוויחים יותר מכ-25,000 דולר בשנה יגיע ל-1.3 מיליארד דולר, לעומת כ-800 מיליון כיום. ובכל זאת, 8 טריליון דולר זה לא טיול בפארק - בואינג ואיירבוס תצטרכנה לייצר כ-2,000 מטוסים בשנה במשך 20 שנה בממוצע כדי להגיע למספר הזה. לחברת התעופה הממלכתית של סין, COMAC, יש מטוס צר גוף העונה על ביקוש מקומי מסוים. אבל גם אם COMAC תכבש שליש מהשוק הסיני, בואינג ואיירבוס תצטרכנה לספק כ-1,900 מטוסים בשנה בממוצע למשך 20 שנה.

מגפת הקורונה מנעה יותר משנתיים של צמיחה מהתעשייה. בחודשים האחרונים, בואינג וספקי מפתח, בהם ג'נרל אלקטריק GENERAL ELECTRIC , הדגישו שוב ושוב את הצורך לשקם מחדש את שרשרת האספקה כדי שזו תתמוך בייצור כה מאסיבי מדי שנה.

בסך הכל, תחזית הצמיחה של בואינג היא חדשות מבורכות עבור תעשיית התעופה המסחרית בכללותה. רק בחודש אפריל האחרון, הטיסות המקומיות העולמיות סוף סוף גברו על הרמות שלפני הקורונה. הטיסות הבינלאומיות, בינתיים, עדיין נמצאות בכ-16% מתחת לרמות שלפני הקורונה. ההתאוששות גורמת למשקיעים להרגיש טוב יותר והמניות של בואינג ואיירבוס עלו בכ-61% ו-39% במהלך 12 החודשים האחרונים, בהתאמה, בעוד מדד ה-S&P 500 עלה בכ-20%.

התערוכה האווירית בפריז

התצוגה של בואינג בתערוכה האווירית בפריז שתחל כאמור מחר תרכז את תשומת הלב של המשקיעים בחברה כאשר בין היתר הם מצפים לשמוע אודות הבעיות בשרשרת האספקה ונושא הקיימות. התערוכה, שתימשך עד ל-25 ביוני, צפויה להשפיע רבות על המניות של יצרניות המטוסים. נראה שהמשקיעים אוהבים את התערוכה ואת החדשות שהיא מביאה - מאז 1997, נרשמת עלייה ממוצעת מכובדת של 5.6% במניות בואינג בחודש שלפני התערוכה ובחודש שאחרי.

במשך שנים בואינג יצאה בחדשות גדולות במיוחד כשבן היר בשנת 2001 הציגה תוכנית רעיונית למטוס על-קולי למרות שהמטוס הזה לא הפך למציאות מסחרית. האיירבוס A380 הופיע בשנת 2005 ובואינג דיברה על ה-787 דרימליינר בשנת 2007. ה-787, למרות גודל שונה, הביס בצורה מובהקת את ה-A380 בשוק על ידי הצעת עלויות נמוכות יותר שפתחו יותר קווים ישירים לטווח ארוך.

קיראו עוד ב"גלובל"

השנה, המשקיעים מצפים כאמור בעיקר לשמוע על קיימות ושימוש בדלק תעופה בר-קיימא (SAF) שהוא דלק סילוני העשוי משמנים צמחיים שאינם ראויים לאכילה. ג'נרל אלקטריק ערכה לאחרונה סקר בקרב 325 "מקבלי החלטות בענף התעופה" מרחבי העולם לגבי תחום הקיימות בענף. 30% מהנשאלים אומרים כי הקיימות היא הנושא החשוב ביותר שעומד בפני התעשייה כיום. בעיות בשרשרת האספקה הן הנושא השני בחשיבותו לאחר ש-19% מהנשאלים הגדירו זאת כנושא העיקרי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מהנדס 18/06/2023 23:08
    הגב לתגובה זו
    כיום ה A350 הוא מטוס הנוסעים הטוב ביותר לפחות עד להשקת ה 777X. באוינג חווה היום הרבה כשלים ביצור
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.