כצפוי: הבנק המרכזי של אירופה שוב מעלה את הריבית ב-0.25%
יום אחרי שהבנק המרכזי של ארה"ב לא העלה את הריבית (אך סימן את הדרך לשתי העלאות ריבית נוספות בהמשך השנה) הבנק המרכזי של אירופה, ה-ECB, מעלה כעת את הריבית ב-0.25% כך שהריבית באירופה תעמוד על 4% ושיעור הריבית על הפיקדונות יעמוד על 3.5%. בעוד כחצי שעה יכנס ה-ECB מסיבת עיתונאים ובו תציג כריסטין לאגרד, נשיאת הבנק, את תחזיות הבנק להמשך.
בהודעת ה-ECB נאמר כי: "האינפלציה צפויה להישאר גבוהה מדי למשך זמן רב מדי - הריבית תישאר ברמות הללו ככל שיידרש". הבנק המרכזי העלה במקצת את תחזית האינפלציה ל-5.4% בסוף השנה הנוכחית (לעומת 5.3% בתחזית הקודמת). מנגד, הבנק הוריד במקצת את תחזית הצמיחה ליבשת אירופה ל-1.5% בשנת 2024, לעומת 1.6% בתחזית הקודמת. הבנק המרכזי של אירופה גם חזר על המשפט הקבוע לפיו הוא ימשיך לדבוק ב"גישה תלוית נתונים" כדי לקבוע את גובה הריבית.
בקשר לרכישות האג"ח של הבנק המרכזי הוא אומר שזה ייפסק לגמרי החל מחודש יולי: "תוכנית רכישת הנכסים (APP) ותוכנית רכישת חירום למגפה (PEPP) - תיק ה-APP יורד בקצב מדוד וצפוי, כיוון שהבנק לא משקיע מחדש את כל תשלומי הקרן מניירות ערך. הירידה תסתכם ב-15 מיליארד אירו לחודש בממוצע עד סוף יוני 2023. הבנק יפסיק את ההשקעות מחדש במסגרת ה-APP החל מיולי 2023".
מחר: צפי לירידה באינפלציה באירופה ל-6.1%
מחר, שישי, יתפרסמו נתוני מדד המחירים לצרכן ביבשת אירופה כשהצפי הוא לירידה באינפלציה ל-6.1%, ירידה מ-7% בחודש הקודם (ומכמעט 11% בשנה שעברה). המדד בחודש מאי צפוי להישאר מאוזן, ללא עלייה וללא ירידה, לעומת עליה של 0.6% במדד הקודם. מדד הליבה לרדת ל-5.3%, לעומת 5.6% בחודש הקודם.- בפעם השלישית ברציפות: הבנק המרכזי האירופי הותיר את הריבית על 2%
- בהתאם לציפיות: ה-ECB מוריד את הריבית ב-0.25% ל-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשבוע שעבר נכנס גוש האירו ל'מיתון טכני' אחרי שהתמ"ג ירד פעמיים ב-0.1% (הנתון של הרבעון הקודם עודכן כלפי מטה קלות למינוס 0.1%) אבל זה עוד לא אומר שיש מיתון בפועל. המספרים עוד נמוכים מאוד והשאלה מה יקרה בחודשים הבאים. גם השוני בין מדינות אירופה גדול - גרמניה, המדינה שמובילה את גוש האירו, נקלעה למיתון אחרי שהתוצר שלה התכווץ ב-0.5% ברבעון האחרון של השנה שעברה וב-0.3% ברבעון הראשון של השנה.
"אבל", מסביר רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות "דווקא שתי הכלכלות הבאות אחריה בגוש, צרפת ואיטליה, רשמו תוצאות טובות יותר, הן לא נקלעו (עדיין) למיתון ובמקרה של צרפת התוצר ירד פעם אחת בלבד, ברבע השלישי של השנה שעברה. יש לזכור כי גוש האירו אינו אחיד ותוצרן של לא מעט מדינות רשמו שיעורי צמיחה נאים. כמו כן, נתוני התעסוקה של הגוש ממשיכים להפגין איתנות, יחסית: מאז קפץ שיעור הבלתי מועסקים ל-8.5% עם פרוץ הקורונה, הוא ירד בעקביות ל-6.5% כיום".
אתמול הריבית בארה"ב נותרה ללא שינוי - אבל זו הפוגה בלבד, הפד' צופה שתי העלאות נוספות
אמש, רביעי, הבנק המרכזי של ארה"ב, הפד', השאיר את הריבית במשק ברמה של 5-5.25%, אבל העלה את תחזית הריבית שלו לסוף השנה ל-5.6%, מה שאומר שהוא בעצם צופה עוד שתי העלאות ריבית עד סוף השנה הקרובה. בשנה הבאה הפד' כבר מעריך שתהיה ירידת ריבית וכי זו תעמוד על 4.6% בסוף השנה הבאה (עליה לעומת 4.3% בתחזית הקודמת) ועל 3.4% בסוף שנת 2025.- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מתי יהיו שתי העלאות הריבית הבאות? בשוק צופים נכון לעכשיו בסבירות גבוהה (75% מהחוזים על ריבית הפד') שהעלאת הריבית הבאה של רבע אחוז תתקיים כבר בפגישת הפד' הבאה בעוד חודש וחצי, בחודש יולי.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
