גרום פאוול
צילום: טוויטר

הפד לא משנה את הריבית - משאיר אותה על 5%-5.25%

צפויות שתי העלאות ריבית מאוחר יותר השנה, כשבשנה הבאה הריבית צפויה לרדת. "נמשיך לקבל את ההחלטות שלנו פגישה אחר פגישה בהתבסס על מכלול הנתונים המתקבלים והשלכותיהם על התחזית לפעילות כלכלית והאינפלציה וכן על מאזן הסיכונים"
אדיר בן עמי | (4)

לאחר 10 העלאות ריבית רצופות הפד' החליט לא להעלות את הריבית ולהשאיר אותה בטווח של 5%-5.25%.

12 בכירים בפד' צופים כי הריבית תעלה ל-5.5%-5.75% השנה, רק שניים מחברי הפד לא צופים העלאות ריבית נוספות. "הפד מעוניין להשיג שוק עבודה בתעסוקה מקסימלית ואינפלציה ברמה של 2% בטווח הארוך, על מנת לתמוך במטרות הללו, החלטנו להשאיר את הריבית כפי שהייתה". בשנה הבאה הבכירים צופים כי הריבית תהיה באיזורי ה-4.6%, גבוה מהצפי של 4.3% במרץ האחרון. חברי הפד' צופים כי האינפלציה תעמוד על 3.2% בסוף 2023 ועל 2.5% בסוף 2024. 

הפד לא צופה יותר כי ארצות הברית תיכנס למיתון ב-2023 וצופה כי שיעור האבטלה יעמוד על 4.1% בסוף השנה, ירידה מ-4.5% קודם לכן. הצמיחה הכלכלית צפויה להתחזק ב1%, לעומת 0.4% קודם לכן. הפעילות הכלכלית ממשיכה להתרחב בקצב מיתון, תוספת המשרות הייתה חזקה. עוד אמרו כי קיימת רגישות מוגברת לסיכונים האינפלציוניים במשק.  הצפי הוא גם שתנאי האשראי הדוקים יותר למשקי הבית והעסקים יכבידו על הפעילות הכלכלית.

עדכונים ממסיבת העיתונאים:

"נמשיך לקבל את ההחלטות שלנו פגישה אחר פגישה בהתבסס על מכלול הנתונים המתקבלים והשלכותיהם על התחזית לפעילות כלכלית והאינפלציה וכן על מאזן הסיכונים", אמר פאוול.

- הדרך לאינפלציה של 2% היא עוד ארוכה, לחצי האינפלציה ממשיכים להיות גבוהים, פאוול הדגיש כי תחזיות הפד הן לא תוכנית או החלטה. 

- זה יקח זמן למדיניות המוניטרית להשפיע על האינפלציה.

- הביקוש לעובדים עדיין עולה במידה ניכרת על היצע העובדים הקיים.

- הפד צופה כי ההיצע והביקוש בשוק העבודה יגיע לאיזון טוב יותר לאורך זמן ויקלו על הלחצים כלפי מעלה על האינפלציה.

- הדברים שצריך בשביל להוריד את האינפלציה נכנסים לפעולה, התהליך ייקח קצת זמן.

- פאוול צופה כי שוק הדיור ימצא תחתית ויעלה קצת.

האינפלציה בארה"ב ירדה ל-4% בחודש מאי (לעומת 4.9% בחודש אפריל וירידה משמעותית מ-9.1% בחודש יולי בשנה שעברה), לאחר שמדד המחירים לצרכן עלה ב-0.1%. אינפלציית הליבה (בנטרול מזון ואנרגיה) ירדה קלות בהתאם לצפי ל-5.3% (מ-5.5%). עם זאת, מחירי השכירות המשיכו לעלות ב-0.6% והשלימו עליה שנתית של 8%. מחירי המכוניות המשומשות עלו ב-4.4% אבל רשמו ירידה שנתית של 4.2%, ושירותי התחבורה עלו ב-0.8% והשלימו עליה שנתית של 10.2%. מחירי האנרגיה מנגד ירדו ב-3.6% והשלימו עליה שנתית של 11.7%. 

החוזים על ריבית הפד' הראו סיכוי של 97% שהריבית תישאר ברמה הנוכחית בטווח של 5% עד 5.25%. בהעלאת הריבית האחרונה הפד רמז על השהייה של העלאות הריבית ואמר כי העלאות נוספות יהיו מותנות בהשפעת העלאות הריבית הקודמות על הכלכלה וההתפתחויות הפיננסיות. עוד אמר כי תחזית הפד אינה תומכת בהורדות ריבית והזהיר מפני תנאי אשראי מחמירים יותר. "מערכת הבנקאות בארה"ב נשארת איתנה ועמידה"  אמר ג'רום פאוול וכי "הימנעות ממיתון זהו דבר יותר סביר מאשר כניסה למיתון".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לילי 15/06/2023 08:47
    הגב לתגובה זו
    זה מה שעלה מהחלטת הפד . " תעסוקה מלאה " משמע עליות שכר . וברור שהשכר לא ירד וימתן מחירים . המיתון באירופה מראה שעליות המחירים לא יתפרצו. וזה יגיע גם לארה"ב .
  • 2.
    מרטין בורמן 15/06/2023 04:38
    הגב לתגובה זו
    חייבים לטפל בהם ומהר! להעביר בבליץ את הרפורמה! הכי מהר שאפשר! ואז לטפל בשמאל ולנקום בו על השנה וחצי של הממשלה הקודמת שעשו רע לעם ישראל! אנחנו נטפל בשמאל ונכניס את כולם לכלא במשפט ראווה מהיא ויעיל!
  • 1.
    הבורסה בישראל 14/06/2023 22:02
    הגב לתגובה זו
    כל עוד נתניהו בשלטון, יש לתת עדיפות גדולה מאד לבורסה האמריקנית. מה יש לחפש בישראל, שהרפורמה המשפטית עדיין חיה ובועטת, ומלחמה עלולה לפרוץ כל רגע נגד כל הכוחות באיזור?האינפלציה לא נבלמת כמו באמריקה, מחירי הדירות לא יורדים, מחלקים כספים רבים מאד בתקציב למגזרים לא יצרניים, אז איך מצפים שתהיה בורסה טובה בישראל, איך?כמעט הכל משתנה לרעה, בהייטק, באינפלציה, ברפורמה ומה לא?אני הייתי משקיע היום רק בבורסה האמריקנית. ישראל- יוק, מבחינה בורסאית וכלכלית. אין תקוה, אפילו קטנה כאן. מנהיגות גרועה ביותר, כשהראש מסובך עד לאוזניו במשפטים כבדים.
  • יניב 15/06/2023 02:50
    הגב לתגובה זו
    יש צד שמקריב את האמת ואת טובת המדינה, בשם השנאות האישיות שלו ואותו רצון תמידי להפיל את הממשלה ואת העומד בראשה - בכל מחיר. החל בהפגנות של הסתה ושנאה, דרך תקשורת מגוייסת ושקרנית עד כדי גיחוך, הוצאת דיבתה של ישראל בעולם ושידול בעלי הון להוציא כספם מהמדינה. והרשימה עוד ארוכה כמובן. ובסוף אתה בא ומצטרף לכל זה במילים שאתה כותב. על העיוורון.
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

טסלה
צילום: טוויטר
דוחות

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק

ענקית הרכבים החשמליים עקפה את תחזיות ההכנסות אך פספסה את ציפיות הרווח למניה. המשקיעים ממתינים לעדכונים על שירותי הרובוטקסי, בעוד החברה מתמודדת עם השפעת ביטול הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ועם אתגרי השוק הגלובליים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלהTesla -0.82%   פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.

המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.


החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.


מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.

בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.