חברות התעופה בתקופה טובה - המקרה של דלתא איירליינס
מה המצב בחברת התעופה השנייה בגודלה בעולם? האם היא טסה למעלה או שדווקא צונחת ומתרסקת והאם היא קיימה את ההבטחות שלה ועברה למטוסים ללא זיהום אוויר?
דלתא איירליינס
בתחילת השנה נראה היה שדלתא DELTA AIR LINES מפגרת מאחור ביחס למתחרותיה. בעוד שמניות מתחרותיה עלו בצורה משמעותית, מניית דלתא היתה מאחור. מניות התעופה נהנו אז מציפייה לירידה במחירי הדלק שתתרום לעלייה ברווח ברבעון השני. כתוצאה מכך האנליסטים העלו את התחזית ומחיר היעד למניית דלתא. הערכתם מלפני שלושה חודשים היתה שהמניה תעלה ב-20%. מאז היא עלתה כ-15% כשרוב העלייה בשבועות האחרונים.
האנליסטים הדגישו את היציבות שהושגה מול עובדי החברה ובעיקר הטייסים, את הפתיחה המוחדשת של סין לטיסות. ואכן, היקף הטיסות הולך וגדל. 10 מיליון איש עברו בנמלי התעופה של ארצות הברית בין ה-26-29 למאי, שיא של כל הזמנים. יום הזיכרון מבטא את ההתחלה הלא רשמית של עונת הטיסות העמוסות של הקיץ, והמשקיעים חגגו על זה. מניות כל חברות התעופה עלו בענק מאז. האנליסטים נשארים חיובים, והעלו את מחירי היעד של מניות התעופה.
דלתא איירליינס - הגדולה ביותר בארה"ב
דלתא איירליינס היא חברת התעופה האמריקאית בעלת היקף המטוסים השלישי בגודלו - אחרי יונייטד ואמריקן איירליינס - אך בעלת שווי השוק הגדול ביותר, מה שהופך אותה לחברת התעופה הגדולה ביותר בארה"ב ובעצם בעולם. שווי החברה הוא 26.7 מיליארד דולר, ועל פי תחזיות האנליסטים הרווח ב-2023 יסתכם ב-3.56 מיליארד דולר - כ-5.5-5.6 דולר למניה. מחיר המניה - 41.5 דולר, משמע מדובר על מכפיל רווח של כ-7.5 לשנת 2023. לא גבוה באופן יחסי, אם כי חברות התעופה סובלות בשנים האחרונות ממכפילים יחסית נמוכים, לאור המינוף והסיכון שבהשקעה בהן. האנליסטים מצפים שהחברה תמשיך לעלות בהכנסות וברווח גם ב-2024 ומכפיל הרווח החזוי שלה לשנת 2024 הוא 6.
וקצת היסטוריה - דלתא הוקמה ב-1925 בתור החברה הראשונה בעולם לריסוס אווירי. 4 שנים לאחר מכן ב-1929 היא החלה לבצע טיסות נוסעים. מאז דלתא רק מגדילה את שירותיה, קונה עוד ועוד מטוסים ושוברת שיאים.
- השמיים נפתחים: דלתא חוזרת לישראל יחד עם עוד גל של חברות זרות - כל הפרטים
- החוזים בירידה של 0.3%; ומה קורה באסיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחרי פיגועי מגדלי התאומים, החברה סבלה מהפסדים קשים כי היה צריך להעלות את האבטחה, ומעטים רצו לטוס באותה התקופה. ההפסדים המשיכו ובאוקטובר 2002 החברה פיטרה 8,000 עובדים, כרבע מכוח האדם שלה. היא השיקה בתגובה חברת לואו קוסט בניסיון להתמודד עם ההפסדים, אבל עדיין נאלצה לפטר עוד 7,000 עובדים, ולהודיע על פשיטת רגל ב-2005. ב-2007 יצאה מפשיטת הרגל, ומניותיה חזרו להיסחר בבורסה האמריקאית.
בחודשים הראשונים למגפת הקורונה ב-2020 נדבקו בקורונה 500 עובדים ו-10 מתו. באפריל אותה שנה החברה החלה לחסום את מושבי האמצע במטוסים בשביל לשמור על הפרדה בין הנוסעים. ברבעון השני הפסידה החברה סכום עתק של 5.7 מיליארד דולר, וההכנסות צנחו ב88% ביחס לשנה הקודמת. באוקטובר 2020 הודיעה שתתחיל למכור כרטיסים למועדון הלקוחות שלה, והכסף ישמש כביטחונות לאיגרות החוב שלה. שנה לאחר מכן, בקיץ 2021 הודיעה שתחזור לפעול כמו לפני המגפה, אבל זה קרה רק לאחר הלוואות וערבויות מהממשל בסך של כ-30 מיליארד דולר. אלמלא הגנת הממשל על חברות התעופה, כולן היו קורסות. אגב, גם בארץ, ההצלה של אל על מיוחסת רק לערבויות ולהלוואות המדינה.
לדלתא יש את אחת מרשתות קווי התעופה הגדולות בעולם עם מגוון יעדים באירופה, ארצות הברית, אמריקה הלטינית, ואפילו אוסטרליה. מעבר לכך, החברה מפעילה גם 3 קווי תעופה לישראל - ניו-יורק, בוסטון ולאחרונה השיקה קו ישיר לאטלנטה, נמל התעופה העמוס בעולם בעל קישורים רבים למגוון יעדים (קונקשנים).
- מניית Plug Power מזנקת 60% בשמונה ימים: האם מדובר בשורט סקוויז קלאסי?
- ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
חברת התעופה מתמודדת כאמור לצד שאר חברות התעופה מכל העולם עם הזינוקים החדים בביקוש לטיסות, לאחר שנתיים של קורונה והגבלות של מדינות שונות שדיכאו את הענף. החברות מתקשות להתמודד עם הגידול המהיר בביקושים, כך למשל עובדים רבים וטייסים איבדו מכשירותם במהלך המגפה והחברות לא יכולות להחזיר אותם במיידי לעבודה, מה שמונע מהן לענות על הביקושים. לצד זאת, עיכובים רבים אצל יצרניות התעופה - איירבוס ובואינג - מקשים על החברות לענות על הביקושים ולהגביר את לוח הטיסות. אצל בואינג BOEING המצב אפילו קשה במיוחד לנוכח תקלות חוזרות ונשנות שמתגלות מעת לעת ומאריכות את זמני האספקה לחברות התעופה השונות, שעדיין מנסות להתמודד עם הלחץ של הטסים. כתוצאה מכך נוצר מצב שההיצע הקטן שהן מסוגלות לספק נכון לעת הזו מעלה את מחירי הטיסות ובעצם מהווה רכיב נוסף לעליית האינפלציה בארה"ב ובשאר העולם.
תביעה על זיהום אוויר - בינתיים המניה לא מושפעת
בתחילת 2020 דלתא הודיעה שהיא מקדישה 1 מיליארד דולר להתחלת מהלך להפוך לחברת התעופה הראשונה בעולם עם מאזן פחמני ניטרלי. בתחילת יוני השנה הוגשה נגד דלתא תביעת ענק בסדר גודל של 1 מיליארד דולר, בטענה שתוכניתה למעבר למטוסים עם זיהום אוויר נמוך לא גובה במעשים והיא הפרה את חוקי הגנת הצרכן.
התביעה הוגשה בשמו של תושב קליפורניה, שלטענתו בחר לטוס עם דלתא על מנת לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית שלו, ואומר שרבים בוחרים לטוס עם דלתא על מנת לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית שלהם. כמו רוב חברות התעופה שרוצות להוריד את הזיהום שהם יוצרות, דלתא המשיכה להשתמש בדלקים מזהמים. על מנת לעמוד בהבטחות שלה היא השקיעה כסף בפרויקטים צדדיים שעשויים להוריד את פליטת גזי החממה. בפועל גם שאר חברות התעופה מתקשות לצמצם את פליטת הפחמן שלהם, ולכן נותרת עלייה שנתית של 3.4% בפליטות הפחמן של חברות התעופה.
- 1.דדי בורבי 14/06/2023 23:24הגב לתגובה זואיך זה שאל על כ"כ זולה?

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.

מניות הקוואנטים מזנקות, מה הסיבה? השוק עולה במעל 0.5%
וול סטריט ממשיכה את המגמה החיובית עם שיאים חדשים, וגם מדד הראסל 2000 מצטרף לחגיגת השיאים
מניות הקוואנטים מזנקות על רקע התקדמות בעסקאות מול הממשל. שתי חברות אמריקאיות הודיעו בימים האחרונים על עסקאות אסטרטגיות עם גורמי ממשל. חברת ריגטי קמפיוטינג (Rigetti Computing 14.15% ) הודיעה כי זכתה בחוזה של חיל האוויר האמריקאי, בעוד איאון־קיו (IonQ 5.06% ) חשפה שיתוף פעולה חדש עם משרד האנרגיה. שתי ההודעות דחפו את מניות החברות ואת כלל סקטור הקוונטום לעליות חדות וזה בולט מאוד גם היום.
אתמול זה היה היום של אינטל, לאחר שקיבלה השקעה מרשימה מהחברה היקרה והיוקרתית ביותר בוול סטריט, אנבידיה. איך אינטל הגיעה למצב שהיא צריכה השקעות ומה יהיה בעתיד - אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה. נזכיר כי הממשל האמריקאי רכש כ-10% מאינטל בהשקעה של כ-9 מיליארד דולר והרוויח מהזינוק במניה בעקבות הצטרפות אנבידיה כמשקיעה - ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש.
שיחת טראמפ/שי - הנשיא טראמפ צפוי לשוחח היום עם נשיא סין שי ג׳ינפינג במטרה לסגור סופית את עסקת טיקטוק, אחרי שדחה את הדד-ליין למכירת השליטה
הסינית באפליקציה עד דצמבר. על פי הדיווחים, קונסורציום בהובלת אורקל צפוי להפעיל את הפעילות בארה״ב, כשברקע יש גם ציפיות להתקדמות בהפחתת מכסים הדדיים. עסקת
ענק: טיק טוק הסינית נמכרת לקונסורציום אמריקאי הכולל את אורקל
מאקרו
סיכום שבוע בקריפטו: בדרך
להמשך עליות? הרגולטור מסיר חסמים, וחברות הקריפטו עם ביצועי שיא - אפשרויות החשיפה לקריפטו מתרחבות ומתגוונות, מהשקעה ישירה דרך תעודות סל, חברות אוצר, ועד חברות מתעשיית הקריפטו, כעת הרגולטור מתגייס לעזרת המשקיעים עם תקנות חדשות להנפקה מהירה יותר של תעודות
סל; דוחות בוליש, השקת מטבע יציב חדש, ואיזה מטבע נסחר בשיא כל הזמנים?
- אינטל זינקה ב-23%, אנבידיה קפצה ב-3.5%; הנאסד״ק עלה ב-0.9%
- הנאסד״ק ירד ב-0.3%; אנבידיה איבדה 3%, אלביט נפלה ב-6%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הריבית באנגליה נותרה ללא שינוי אבל הצמצום הכמותי מאט הבנק
המרכזי של אנגליה הותיר את הריבית על 4% אך האט את קצב הצמצום הכמותי, צעד שנתפס כהקלה מוניטרית חלקית על רקע זינוק בתשואות האג"ח וחוסר אמון גובר במדיניות הפיסקלית של הממשלה החדשה