דלתא איירליינס
צילום: דלתא איירליינס

חברות התעופה בתקופה טובה - המקרה של דלתא איירליינס

כולם טסים - חברות התעופה נהנות; דלתא איירליינס משפרת הכנסות ורווחים, נסחרת במכפיל רווח של 6 לשנה הבאה
שחר קוט | (1)

מה המצב בחברת התעופה השנייה בגודלה בעולם? האם היא טסה למעלה או שדווקא צונחת ומתרסקת והאם היא קיימה את ההבטחות שלה ועברה למטוסים ללא זיהום אוויר?

דלתא איירלינסדלתא איירליינס 

בתחילת השנה נראה היה שדלתא DELTA AIR LINES מפגרת מאחור ביחס למתחרותיה. בעוד שמניות מתחרותיה עלו בצורה משמעותית, מניית דלתא היתה מאחור. מניות התעופה נהנו אז מציפייה לירידה במחירי הדלק שתתרום לעלייה ברווח ברבעון השני. כתוצאה מכך האנליסטים העלו את התחזית ומחיר היעד למניית דלתא. הערכתם מלפני שלושה חודשים היתה שהמניה תעלה ב-20%. מאז היא עלתה כ-15% כשרוב העלייה בשבועות האחרונים.

האנליסטים הדגישו את היציבות שהושגה מול עובדי החברה ובעיקר הטייסים, את הפתיחה המוחדשת של סין לטיסות. ואכן, היקף הטיסות הולך וגדל. 10 מיליון איש עברו בנמלי התעופה של ארצות הברית בין ה-26-29 למאי, שיא של כל הזמנים. יום הזיכרון מבטא את ההתחלה הלא רשמית של עונת הטיסות העמוסות של הקיץ, והמשקיעים חגגו על זה. מניות כל חברות התעופה עלו בענק מאז. האנליסטים נשארים חיובים, והעלו את מחירי היעד של מניות התעופה.

דלתא איירליינס - הגדולה ביותר בארה"ב

דלתא איירליינס היא חברת התעופה האמריקאית בעלת היקף המטוסים השלישי בגודלו - אחרי יונייטד ואמריקן איירליינס - אך בעלת שווי השוק הגדול ביותר, מה שהופך אותה לחברת התעופה הגדולה ביותר בארה"ב ובעצם בעולם. שווי החברה הוא 26.7 מיליארד דולר, ועל פי תחזיות האנליסטים הרווח ב-2023 יסתכם ב-3.56 מיליארד דולר - כ-5.5-5.6 דולר למניה. מחיר המניה - 41.5 דולר, משמע מדובר על מכפיל רווח של כ-7.5 לשנת 2023. לא גבוה באופן יחסי, אם כי חברות התעופה סובלות בשנים האחרונות ממכפילים יחסית נמוכים, לאור המינוף והסיכון שבהשקעה בהן. האנליסטים מצפים שהחברה תמשיך לעלות בהכנסות וברווח גם ב-2024 ומכפיל הרווח החזוי שלה לשנת 2024 הוא 6.

וקצת היסטוריה - דלתא הוקמה ב-1925 בתור החברה הראשונה בעולם לריסוס אווירי. 4 שנים לאחר מכן ב-1929 היא החלה לבצע טיסות נוסעים. מאז דלתא רק מגדילה את שירותיה, קונה עוד ועוד מטוסים ושוברת שיאים.

אחרי פיגועי מגדלי התאומים, החברה סבלה מהפסדים קשים כי היה צריך להעלות את האבטחה, ומעטים רצו לטוס באותה התקופה. ההפסדים המשיכו ובאוקטובר 2002 החברה פיטרה 8,000 עובדים, כרבע מכוח האדם שלה. היא השיקה בתגובה חברת לואו קוסט בניסיון להתמודד עם ההפסדים, אבל עדיין נאלצה לפטר עוד 7,000 עובדים, ולהודיע על פשיטת רגל ב-2005. ב-2007 יצאה מפשיטת הרגל, ומניותיה חזרו להיסחר בבורסה האמריקאית.

בחודשים הראשונים למגפת הקורונה ב-2020 נדבקו בקורונה 500 עובדים ו-10 מתו. באפריל אותה שנה החברה החלה לחסום את מושבי האמצע במטוסים בשביל לשמור על הפרדה בין הנוסעים. ברבעון השני הפסידה החברה סכום עתק של 5.7 מיליארד דולר, וההכנסות צנחו ב88% ביחס לשנה הקודמת. באוקטובר 2020 הודיעה שתתחיל למכור כרטיסים למועדון הלקוחות שלה, והכסף ישמש כביטחונות לאיגרות החוב שלה. שנה לאחר מכן, בקיץ 2021 הודיעה שתחזור לפעול כמו לפני המגפה, אבל זה קרה רק לאחר הלוואות וערבויות מהממשל בסך של כ-30 מיליארד דולר. אלמלא הגנת הממשל על חברות התעופה, כולן היו קורסות. אגב, גם בארץ, ההצלה של אל על מיוחסת רק לערבויות ולהלוואות המדינה.

לדלתא יש את אחת מרשתות קווי התעופה הגדולות בעולם עם מגוון יעדים באירופה, ארצות הברית, אמריקה הלטינית, ואפילו אוסטרליה. מעבר לכך, החברה מפעילה גם 3 קווי תעופה לישראל - ניו-יורק, בוסטון ולאחרונה השיקה קו ישיר לאטלנטה, נמל התעופה העמוס בעולם בעל קישורים רבים למגוון יעדים (קונקשנים).

קיראו עוד ב"גלובל"

חברת התעופה מתמודדת כאמור לצד שאר חברות התעופה מכל העולם עם הזינוקים החדים בביקוש לטיסות, לאחר שנתיים של קורונה והגבלות של מדינות שונות שדיכאו את הענף. החברות מתקשות להתמודד עם הגידול המהיר בביקושים, כך למשל עובדים רבים וטייסים איבדו מכשירותם במהלך המגפה והחברות לא יכולות להחזיר אותם במיידי לעבודה, מה שמונע מהן לענות על הביקושים. לצד זאת, עיכובים רבים אצל יצרניות התעופה - איירבוס ובואינג - מקשים על החברות לענות על הביקושים ולהגביר את לוח הטיסות. אצל בואינג BOEING המצב אפילו קשה במיוחד לנוכח תקלות חוזרות ונשנות שמתגלות מעת לעת ומאריכות את זמני האספקה לחברות התעופה השונות, שעדיין מנסות להתמודד עם הלחץ של הטסים. כתוצאה מכך נוצר מצב שההיצע הקטן שהן מסוגלות לספק נכון לעת הזו מעלה את מחירי הטיסות ובעצם מהווה רכיב נוסף לעליית האינפלציה בארה"ב ובשאר העולם.

תביעה על זיהום אוויר - בינתיים המניה לא מושפעת

בתחילת 2020 דלתא הודיעה שהיא מקדישה 1 מיליארד דולר להתחלת מהלך להפוך לחברת התעופה הראשונה בעולם עם מאזן פחמני ניטרלי. בתחילת יוני השנה הוגשה נגד דלתא תביעת ענק בסדר גודל של 1 מיליארד דולר, בטענה שתוכניתה למעבר למטוסים עם זיהום אוויר נמוך לא גובה במעשים והיא הפרה את חוקי הגנת הצרכן.

התביעה הוגשה בשמו של תושב קליפורניה, שלטענתו בחר לטוס עם דלתא על מנת לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית שלו, ואומר שרבים בוחרים לטוס עם דלתא על מנת לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית שלהם. כמו רוב חברות התעופה שרוצות להוריד את הזיהום שהם יוצרות, דלתא המשיכה להשתמש בדלקים מזהמים. על מנת לעמוד בהבטחות שלה היא השקיעה כסף בפרויקטים צדדיים שעשויים להוריד את פליטת גזי החממה. בפועל גם שאר חברות התעופה מתקשות לצמצם את פליטת הפחמן שלהם, ולכן נותרת עלייה שנתית של 3.4% בפליטות הפחמן של חברות התעופה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דדי בורבי 14/06/2023 23:24
    הגב לתגובה זו
    איך זה שאל על כ"כ זולה?
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.