דלתא איירליינס
צילום: דלתא איירליינס

חברות התעופה בתקופה טובה - המקרה של דלתא איירליינס

כולם טסים - חברות התעופה נהנות; דלתא איירליינס משפרת הכנסות ורווחים, נסחרת במכפיל רווח של 6 לשנה הבאה
שחר קוט | (1)

מה המצב בחברת התעופה השנייה בגודלה בעולם? האם היא טסה למעלה או שדווקא צונחת ומתרסקת והאם היא קיימה את ההבטחות שלה ועברה למטוסים ללא זיהום אוויר?

דלתא איירלינסדלתא איירליינס 

בתחילת השנה נראה היה שדלתא DELTA AIR LINES מפגרת מאחור ביחס למתחרותיה. בעוד שמניות מתחרותיה עלו בצורה משמעותית, מניית דלתא היתה מאחור. מניות התעופה נהנו אז מציפייה לירידה במחירי הדלק שתתרום לעלייה ברווח ברבעון השני. כתוצאה מכך האנליסטים העלו את התחזית ומחיר היעד למניית דלתא. הערכתם מלפני שלושה חודשים היתה שהמניה תעלה ב-20%. מאז היא עלתה כ-15% כשרוב העלייה בשבועות האחרונים.

האנליסטים הדגישו את היציבות שהושגה מול עובדי החברה ובעיקר הטייסים, את הפתיחה המוחדשת של סין לטיסות. ואכן, היקף הטיסות הולך וגדל. 10 מיליון איש עברו בנמלי התעופה של ארצות הברית בין ה-26-29 למאי, שיא של כל הזמנים. יום הזיכרון מבטא את ההתחלה הלא רשמית של עונת הטיסות העמוסות של הקיץ, והמשקיעים חגגו על זה. מניות כל חברות התעופה עלו בענק מאז. האנליסטים נשארים חיובים, והעלו את מחירי היעד של מניות התעופה.

דלתא איירליינס - הגדולה ביותר בארה"ב

דלתא איירליינס היא חברת התעופה האמריקאית בעלת היקף המטוסים השלישי בגודלו - אחרי יונייטד ואמריקן איירליינס - אך בעלת שווי השוק הגדול ביותר, מה שהופך אותה לחברת התעופה הגדולה ביותר בארה"ב ובעצם בעולם. שווי החברה הוא 26.7 מיליארד דולר, ועל פי תחזיות האנליסטים הרווח ב-2023 יסתכם ב-3.56 מיליארד דולר - כ-5.5-5.6 דולר למניה. מחיר המניה - 41.5 דולר, משמע מדובר על מכפיל רווח של כ-7.5 לשנת 2023. לא גבוה באופן יחסי, אם כי חברות התעופה סובלות בשנים האחרונות ממכפילים יחסית נמוכים, לאור המינוף והסיכון שבהשקעה בהן. האנליסטים מצפים שהחברה תמשיך לעלות בהכנסות וברווח גם ב-2024 ומכפיל הרווח החזוי שלה לשנת 2024 הוא 6.

וקצת היסטוריה - דלתא הוקמה ב-1925 בתור החברה הראשונה בעולם לריסוס אווירי. 4 שנים לאחר מכן ב-1929 היא החלה לבצע טיסות נוסעים. מאז דלתא רק מגדילה את שירותיה, קונה עוד ועוד מטוסים ושוברת שיאים.

אחרי פיגועי מגדלי התאומים, החברה סבלה מהפסדים קשים כי היה צריך להעלות את האבטחה, ומעטים רצו לטוס באותה התקופה. ההפסדים המשיכו ובאוקטובר 2002 החברה פיטרה 8,000 עובדים, כרבע מכוח האדם שלה. היא השיקה בתגובה חברת לואו קוסט בניסיון להתמודד עם ההפסדים, אבל עדיין נאלצה לפטר עוד 7,000 עובדים, ולהודיע על פשיטת רגל ב-2005. ב-2007 יצאה מפשיטת הרגל, ומניותיה חזרו להיסחר בבורסה האמריקאית.

בחודשים הראשונים למגפת הקורונה ב-2020 נדבקו בקורונה 500 עובדים ו-10 מתו. באפריל אותה שנה החברה החלה לחסום את מושבי האמצע במטוסים בשביל לשמור על הפרדה בין הנוסעים. ברבעון השני הפסידה החברה סכום עתק של 5.7 מיליארד דולר, וההכנסות צנחו ב88% ביחס לשנה הקודמת. באוקטובר 2020 הודיעה שתתחיל למכור כרטיסים למועדון הלקוחות שלה, והכסף ישמש כביטחונות לאיגרות החוב שלה. שנה לאחר מכן, בקיץ 2021 הודיעה שתחזור לפעול כמו לפני המגפה, אבל זה קרה רק לאחר הלוואות וערבויות מהממשל בסך של כ-30 מיליארד דולר. אלמלא הגנת הממשל על חברות התעופה, כולן היו קורסות. אגב, גם בארץ, ההצלה של אל על מיוחסת רק לערבויות ולהלוואות המדינה.

לדלתא יש את אחת מרשתות קווי התעופה הגדולות בעולם עם מגוון יעדים באירופה, ארצות הברית, אמריקה הלטינית, ואפילו אוסטרליה. מעבר לכך, החברה מפעילה גם 3 קווי תעופה לישראל - ניו-יורק, בוסטון ולאחרונה השיקה קו ישיר לאטלנטה, נמל התעופה העמוס בעולם בעל קישורים רבים למגוון יעדים (קונקשנים).

קיראו עוד ב"גלובל"

חברת התעופה מתמודדת כאמור לצד שאר חברות התעופה מכל העולם עם הזינוקים החדים בביקוש לטיסות, לאחר שנתיים של קורונה והגבלות של מדינות שונות שדיכאו את הענף. החברות מתקשות להתמודד עם הגידול המהיר בביקושים, כך למשל עובדים רבים וטייסים איבדו מכשירותם במהלך המגפה והחברות לא יכולות להחזיר אותם במיידי לעבודה, מה שמונע מהן לענות על הביקושים. לצד זאת, עיכובים רבים אצל יצרניות התעופה - איירבוס ובואינג - מקשים על החברות לענות על הביקושים ולהגביר את לוח הטיסות. אצל בואינג BOEING המצב אפילו קשה במיוחד לנוכח תקלות חוזרות ונשנות שמתגלות מעת לעת ומאריכות את זמני האספקה לחברות התעופה השונות, שעדיין מנסות להתמודד עם הלחץ של הטסים. כתוצאה מכך נוצר מצב שההיצע הקטן שהן מסוגלות לספק נכון לעת הזו מעלה את מחירי הטיסות ובעצם מהווה רכיב נוסף לעליית האינפלציה בארה"ב ובשאר העולם.

תביעה על זיהום אוויר - בינתיים המניה לא מושפעת

בתחילת 2020 דלתא הודיעה שהיא מקדישה 1 מיליארד דולר להתחלת מהלך להפוך לחברת התעופה הראשונה בעולם עם מאזן פחמני ניטרלי. בתחילת יוני השנה הוגשה נגד דלתא תביעת ענק בסדר גודל של 1 מיליארד דולר, בטענה שתוכניתה למעבר למטוסים עם זיהום אוויר נמוך לא גובה במעשים והיא הפרה את חוקי הגנת הצרכן.

התביעה הוגשה בשמו של תושב קליפורניה, שלטענתו בחר לטוס עם דלתא על מנת לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית שלו, ואומר שרבים בוחרים לטוס עם דלתא על מנת לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית שלהם. כמו רוב חברות התעופה שרוצות להוריד את הזיהום שהם יוצרות, דלתא המשיכה להשתמש בדלקים מזהמים. על מנת לעמוד בהבטחות שלה היא השקיעה כסף בפרויקטים צדדיים שעשויים להוריד את פליטת גזי החממה. בפועל גם שאר חברות התעופה מתקשות לצמצם את פליטת הפחמן שלהם, ולכן נותרת עלייה שנתית של 3.4% בפליטות הפחמן של חברות התעופה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דדי בורבי 14/06/2023 23:24
    הגב לתגובה זו
    איך זה שאל על כ"כ זולה?
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.