פירסט רפבליק בנק
צילום: Aquintero82, ויקיפדיה

הבנקים הגדולים בארה"ב נתבקשו להעביר הצעות סופיות לרכישת בנק פירסט ריפבליק

האם חילוצו של FRC יביא לסיום המשבר של הבנקים האזוריים? בין המתמודדים על הבנק החולה: בנק אוף אמריקה, ג'יי פי מורגן ו-PNC; מי עשוי לזכות?
דור עצמון | (8)

הרגולטורים בארה"ב ביקשו מהבנקים הגדולים להעביר את הצעות הרכישה הסופיות שלהם לבנק First Republic (FRC) FIRST REPUBLIC BANK , בצעד שהרשויות מקוות שירגיע את השווקים ויעצור את התקופה של אי הודאות עבור הבנקים האזוריים.

ג'יי פי מורגן JP MORGAN ו-PNC PNC FINANCIAL SVCS GRP ככל הנראה מתמודדים על הבנק החולה, שייתפס בכינוס נכסים ויימכר מיד לבנק הזוכה, כך על פי אנשים המעורים בדבר. דיווחים שונים מצביעים על כך שגם בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA הביע התעיינות ועשוי להגיש הצעה.

אם הרגולטורים בראשות ההתאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (Federal Deposit Insurance Corp) יקבלו הצעה ראויות, ייתכן שיוכרז בעלים חדש ל-FRC כבר מחר. תרחיש זה צפוי להביא אנחת רווחה בקרב לקוחות First Republic, שיתחילו את השבוע בידיעה שהבנק שלהם נמצא כעת בבעלות מפעיל יציב כלכלית. בנוסף, המכירה הפומבית של FRC עשויה לסיים תקופה סוערת עבור הבנקים האמריקאיים הבינוניים. מאז הכישלון של בנק עמק הסיליקון (SVB) במרץ, תשומת הלב הופנתה ל-FRC כחוליה החלשה ביותר במערכת הבנקאות האמריקאית. מניות הבנק צנחו ב-90% בחודש שעבר, ולאחר מכן קרסו עוד השבוע לאחר שפירסט ריפבליק חשפה עד כמה מצבה חמור.

כמו SVB, שדאג לקהילת הסטארט-אפים הטכנולוגיים, First Republic הוא גם מלווה שמתמקד בקליפורניה. הוא סבב סביב אמריקאים עשירים, ופיתה אותם עם משכנתאות בריבית נמוכה בתמורה להשארת מזומנים בבנק. המודל הזה התפרק בעקבות קריסת SVB כאשר לקוחות FRC משכו פיקדונות של יותר מ-100 מיליארד דולר.

כאשר מצבו של FRC הידרדר, הרגולטורים שאלו קבוצה גדולה של בנקים מה לדעתם שווה החברה. קבוצה זו הצטמצמה בימים האחרונים, עם הרעיון שהרגולטורים ישתפו מידע הדרוש כדי להגיש הצעה סופית רק עם המתמודדים הרציניים ביותר. הרגולטורים צפויים לבחור את ההצעה שתביא לפגיעה הכספית הקטנה ביותר ל-FDIC כדי לפתור את בעיית FRC. קריסת SVB למשל, תעלה לקרן לביטוח פיקדונות של ה-FDIC כ-20 מיליארד דולר, אמרה הסוכנות. הבנקים הגדולים ביותר יישאו בנטל ההוצאה הזו, מכיוון שלבנקים החברים, ככל הנראה, יוערכו עמלות כדי לחדש את קרן FDIC במשך כמה שנים.

בעוד שהשתלטות החירום על SVB ו-Signature כללה הפעלת סיכון מערכתי חריג כדי להגן על מפקידים לא מבוטחים מפני הפסדים, הפעם זה כנראה לא יהיה נחוץ במקרה של FRC. הסיבה לכך היא שהבעלים החדש יוכל ככל הנראה להתמודד עם יציאות פיקדון; במקרה של כינוס נכסים של SVB, נדרשו שבועיים שלמים להכריז על עסקה.

המשמעות של המכירה הפומבית היא שסביר להניח שאחד הבנקים הגדולים בארה"ב יגדל עוד יותר ויהנה מתהליך כינוס נכסים בתיווך ממשלתי שישאיר את ה-FDIC להחזיק בנכסים לא רצויים. זה מה שקרה כאשר SVB נמכרה ל-First Citizens בחודש שעבר; הרוכש זכה בשורה של הקלות לרבות הסכמי חלוקת הפסדים. מניות First Citizens זינקו ב-55% בעקבות החדשות על העסקה הטובה. המציעים הבינוניים מיוצגים כולם בקבוצה של 11 בנקים שהתאגדו בחודש שעבר כדי להזרים פיקדונות של 30 מיליארד דולר ל-FRC. המהלך הזה עזר לבלום את ניקוז הפיקדונות הגדולים יותר מבנקים בינוניים לארבעת המוסדות המובילים, כמו וול ספארגו וג'יי פי מורגן, ובכך נתן לרגולטורים מרחב נשימה כדי לפתור את בעיית FRC.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    צחי 30/04/2023 20:40
    הגב לתגובה זו
    הסכנה למערכת הבנקאית זינקה שבעתיים. הפד לא יכול להמשיך להתעלם מהמצב. כל תכניות החילוץ הללו עולים הון תועפות וחוזרות בומרנג לפרצופו של פאוול
  • 5.
    רבקה 30/04/2023 19:54
    הגב לתגובה זו
    אם יחלצו את הבנק הזה, ואת הבנק הבא, ואת זה שאחריו . . . תהייה היפראינפלציה!
  • אלי 01/05/2023 08:11
    הגב לתגובה זו
    הכל יסתדר
  • חחחחחחח 01/05/2023 09:39
    לדעתי הפוך יא מותק. יעלו יותר הריבית, אנשים יותר ישאירו הכסף בבנק.
  • 4.
    קשקש 30/04/2023 19:22
    הגב לתגובה זו
    מה התשואה השנתית שהם מרוויחים על ההשקעה
  • 3.
    כדור השלג החל להתגלגל - ריבית>בנקים>נדלן>שירותים>בנקים (ל"ת)
    לילי 30/04/2023 18:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תדפיסו עוד 70 טריליון $$$ (ל"ת)
    למה למה למה ? 30/04/2023 18:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גבי 30/04/2023 17:28
    הגב לתגובה זו
    בגלל הגיבוי שיקבל מהפד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.