מיתון הצלה
צילום: Photo by Stormseeker on Unsplash

סטיקספיי מ-80 דולר ל-2 דולר - הזהרנו מהנפילה, אבל האם היא לא חדה מדי?

עוד מיזוג עם ספאק בכישלון מפואר; בקרוב תתמזג עם ספאק האב הנסחרת בבורסה
מתן קובי | (4)

סטיקספיי שהתמזגה לפני 3 חודשים עם ספאק וזינקה פי 8, נופלת היום 80% ומשלימה צניחה מצטברת של 98%  מ-80 דולר למתחת ל-2 דולר.

החברה נכנסה בסוף חודש אוקטובר לספאק בשם אנדורנס לפי שווי של כ-650 מיליון דולר. השווי עלה למעל 4 מיליארד דולר. עכשיו הוא 158 מיליון דולר.  הנפילה של היום היא במחזור ענק - בינתיים 17 מיליון מניות החליפו ידיים שזה פי 50 מהממוצע. אין הודעה רשמית, אבל בהינתן המחזור, קיימת אפשרות שמדובר במשקיעים שמוכרים כעת את המניות אחרי שהיו חסומים 3 חודשים מאז ההנפקה. 

ואיך בכלל מלכתחילה המניה זינקה, במיוחד בהינתן שבעלי המניות של הספאק לא הזרימו כספים והעדיפו להיפגש עם 10 דולר למניה ולא להצטרף למיזוג? ובכן, זה סוג של הפוך על הפוך. מיזוגים עם ספאקים הן כישלון. הגיוסים נמוכים, בעלי המניות של הספאק מוכרים את המניות, אבל הבעלי שליטה-ספונסרים שיזמו את הקמת הספאק הם החזקים בספאק והם מצליחים לאשר את המיזוג. כך שרגע אחרי האישור, אין כמעט בעלי מניות שנותרו מקרב הציבור, יש את הספונסרים ומקורבים וכאלו שהזרימו כספים בהנפקת פייפ. רוב המניות הן מניות חדשות שניתנו לבעלי המניות של החברה שנקלטה - במקרה הזה, סטיקספיי ובגלל שאין כמות מניות צפה, זה פתח למשחקים-תמרונים - תבחרו אתם את ההגדרה המתאימה. 

מי זאת סטיקספיי?

החברה הוקמה ב-2012 ומייצרת מעגלים משולבים תלויי-יישום (Application-Specific Integrated Circuit, או ASIC) ללוויינים במסלול נמוך מסביב לכדור הארץ (LEO). מעגלים משולבים תלויי-יישום מאפשרים לדחוס אלקטרוניקה לקופסה זעירה. סטיקספיי מייצרת מודמים חזקים יותר ללוויינים. היא גם מייצרת את התקשורת על הלוויינים על הקרקע.

סטיקספיי דיווחה על צניחה של 70% בהכנסות ל-3.3 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה בשל עיכוב בהטמעה של השבבים אצל לקוח גדול. הפוטנציאל שלה גדול, היא מספקת שבבים לתעשייה שהולכת וגדלה ובין לקוחתיה גופים ממשלתיים וחברות ענק שמשגרות לווינים לחלל. אבל הפוטנציאל הזה לא החזיק שווי של מיליארדים. נזכיר שהיא רצתה לגייס בתל אביב לפני כשנתיים לפי שווי של כ-300-350 מיליון דולר. כעת היא בחצי מחיר. 

מנכ"ל החברה עד לפני כמה שבועות דוד ריפשטיין, שידר אופטימיות לגבי החברה. ריפשטיין שהחזיק זמן קצר במיוחד בחברה, עזב-הועזב ועידו גור מונה למנכ"ל, אבל מעניין לקרוא שוב את מה שהוא אמר. הוא שידר אופטימיות (תזהרו מהאופטימיות של ריפשטיין זה עלול לתעתע אתכם - אזהרה מיני רבות), והנה תזכורת למה שאמר  "הפוטנציאל של סטיקספיי הוא ענק ונוגע כמעט לכל אחד מאיתנו....יש כאן פלטפורמה; אם החברה תצליח היא תדע לתת ערך לבעלי המניות, מה שלא תמיד מצליח בחברה פרטית. ברגע שמגיעה ההצלחה, הפלטפורמה הציבורית יודעת לתגמל את בעלי המניות, לכן אנחנו רוצים להיות שם".

וכשנשאל איפה תהיה החברה בעוד שנתיים, ענה: "אני רוצה לממש לפחות חלק מהתוכניות שיש כרגע עם שחקנים גדולים. כשחברה 'תופסת' שחקן גדול זה מרים אותה לשנים קדימה. הטכנולוגיה שלנו חייבת להיות בתוך החברות הגדולות, שיש בהן פוטנציאל הכנסות של עשרות ומאות מיליוני דולרים. אני מאמין שכשהשם שלנו יופיע כספק של אחת מהן, שוק ההון יתגמל אותנו וקיים סיכוי שנשיג שחקן גדול כזה, ואפילו יותר מאחד".

החברה אולי עוד תתברר כטובה, אבל מיליארדים היא לא שווה. "זו מניה שזינקה ב-250% בגלל סוג של הונאה. תתרחקו", כתב תומר אמן כתב ביזפורטל והתברר שצדק בגדול.  

קיראו עוד ב"גלובל"

בקרוב גם האב סקיוריטי צפויה להתמזג לספאק, על פי שווי של 1.28 מיליארד דולר, וכמובן שמעניין לראות אם נראה את אותו הדפוס חוזר על עצמו. בהאב המצב מעניין מאחר שהמחיר שלה בארץ מבטא 2 דולר למניה והיא תימחק מהמסחר רגע לפני שהמסחר בוול סטריט יתחיל. אולי יש כאלו שחושבים שהם יעשו רווחים עצומים, אם כי, המחיר בוול סטריט עשוי לצלול בחדות עם הפתיחה. אלא שבספאקים מתברר שהכלכלה אומנם מנצחת, אבל זה יכול לקחת זמן. הל יכול להיות, זו לא השקעה זה הימור, עד שהכלכלה מנצחת והמחיר בסוף צונח. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עייפתי 25/01/2023 07:39
    הגב לתגובה זו
    כל הכתבות שלכם זה רק אנטי תמיד לחפש מי נפל מי ירד מי צלל מי הפסיד. ממש גיא פינס של המניות. יאללה אתם מזהמים את הסביבה.
  • אבאל'ה יודע הכי טוב 27/01/2023 13:23
    הגב לתגובה זו
    כתבים אובססיבים בקטע אחר
  • 2.
    ישאראבלוף הבלופים 25/01/2023 00:42
    הגב לתגובה זו
    או צבי קרן.קונים רק כאשר יש דיבידנד
  • 1.
    הזוי 24/01/2023 21:26
    הגב לתגובה זו
    כאילו הבייסיק בכתבה כזאת זה להוסיף את הסימבול של הנייר . חובבנים
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.