אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: צילום מסך/מובילאיי ביוטיוב

אינטל מפנימה שהגזימה; מעריכה את מובילאיי בשווי של 30 מיליארד דולר

לנוכח העלאות הריבית והאינפלציה אינטל מבינה כי לא תוכל להנפיק את מובילאיי לפי השווי המקורי שתכננה - 50 מיליארד ותאלץ להסתפק ב-40% פחות, עד מתי היא תחכה עם ההנפקה? 
מתן קובי | (13)

עוד בסוף 2021 תכננה INTEL CORPORATION להנפיק את מובילאיי הישראלית, אותה רכשה בסוף שנת 2017 ב-15 מיליארד דולר. אינטל תכננה להנפיק את מובילאיי לפי שווי של 50 מיליארד דולר, סכום שגם באמצע הירידות בשווקים היה נראה מנותק מהמציאות. התוכנית המקורית הייתה להנפיק באמצע 2022 אך לאור הירידות בשווקים והתפוגגותו של גל ההנפקות של 2021, דחתה אינטל את ההנפקה בזמן שעדיין חלמה על השווי המקורי. נראה שרק עכשיו המציאות מכה בפניה של אינטל, על פי הדיווחים אינטל בעצמה מעריכה את שוויה של מובילאיי ב-30 מיליארד דולר. לא בטוח שזה הסכום שהשוק יהיה מוכן לשלם. 

אינטל רצתה להשיג תשואה גבוהה יותר עבור הסכום העצום בו רכשה את החברה בשנת 2017, סכום שנראה גבוה בהינתן המצב של מובילאיי אז וההתפתחות מאז - גידול בהכנסות, אבל רחוק מאוד מהתחזיות המוקדמות. אז שווי של 50 מיליארד לא היה ריאלי וזה היה ברור. אינטל כולה שווה כ-130 מיליארד דולר, ירידה של כ-28% מאז יולי האחרון. בנוסף להורדת השווי, אינטל תאלץ לחכות עם ההנפקה, שכן העלאות הריבית לא עוזרת (בלשון המעטה) לשוק ההנפקות וכנראה שתצטרך לחכות לפחות עד 2023 בכדי לראות את ההנפקה יוצאת לפועל.

ההכנסות של מובילאיי ברבעון הראשון של השנה עמדו על 394 מיליון דולר לעומת 377 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. אינטל פיספסה ברבעון האחרון את תחזיות האנליסטים והורידה תחזיות להמשך. הכנסות החברה ברבעון השני של 2022 עמדו על 15.3 מיליארד דולר המהווים ירידה של 22% לעומת הרבעון המקביל. הרווח למניה עמד על 0.35 דולר למניה לעומת צפי לרווח של 0.9 דולר למניה. החברה הורידה את תחזיותיה והיא צופה שתסיים את השנה עם רווח מתואם של 2.3 דולר למניה לעומת התחזית הקודמת של 3.6 דולר למניה.

לפני יותר משנתיים וחצי רכשה מובילאיי את מוביט הישראלית בתמורה של כמיליארד דולר. הרכישה אמורה לשלב את מוביט בסינרגיה עם חברת האם ולאפשר את היכולת לספק מערכי הסעה למוניות למשל, עם יכולות תזמון ניהול ושליטה דרך אפליקציה. 

שוויה של אינטל עומד כיום על כ-130 מיליארד דולר והמניה נסחרת במחיר של 31 דולר למניה - ירידה של 42% מתחילת השנה ובעצם המחיר ושווי המניה מחזירים אותה לרמה אותה לא ראינו מאז שנת 2016. הסיבה היא משבר גדול בדרך של החברה ופיזור על פני מספר רב של תחומים. משהו בסגנון "תפסת מרובה לא תפסת". אינטל איבדה נתחי שוק בתחומים הצומחים ביותר - שוק הגיימינג, ונחלשה בשווקים האחרים שלה. האסטרטגיה שלה כעת היא לחזור לבסיס - להפוך לחברת ייצור גלובלית עם בסיס ייצור רחב מאוד בארה"ב. וכך בעצם ליהנות מהסינרגיה הגדולה של ייצור שבבים לצד פיתוח ועיצוב שבבים. בינתיים השוק סקפטי - אינבידיה ו-AMD צומחות ועוקפות אותה בפרמטרים הכלכליים והבורסאיים והיא נשארת מאחור.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    איש שמבין 14/09/2022 16:18
    הגב לתגובה זו
    היא לא הולכת לשום מקום, השאלה היא רק אם היא מקום עבודה מספיק טוב. ולדעתי לרוב המהנדסים המוכשרים בארץ אין עניין לעבור לירושלים על אף מזג האוויר הקריר יותר בקיץ והדיור הזול והם נוטים להעדיף יותר סטרטאפים קטנים ויעילים במרכז תל-אביב או בחו״ל.
  • 10.
    ג. 13/09/2022 18:32
    הגב לתגובה זו
    מהתחנה
  • 9.
    דורון 13/09/2022 09:49
    הגב לתגובה זו
    לפני שש שנים מובילאיי וב.מ.וו ואינטל חתמו שבשנה שעברה (שנת 2021) יהיה מיזם שיתוף רכב אוטונומי רמה 5 מלא 100% על כבישים ישראל
  • 8.
    זמבורה מעצבנת 13/09/2022 08:56
    הגב לתגובה זו
    יש כמו פטריות אחרי גשם.לא כולן ישרדו
  • 7.
    מה עם עסקת טאואר? (ל"ת)
    דייג 13/09/2022 08:46
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דודו 13/09/2022 07:35
    הגב לתגובה זו
    בימים שנודע על הרכישה רבים הרימו גבותיהם אל על ותהו מה פשר הדבר , היה מובן שזה סוג של חתול בשק.מאז אגב התדרדרותה של אינטל התעצמה. החברה סובלת מבעיות מאוד קשות ולעניות דעתי תתקשה להתרומם בשנים הקרובות .
  • 5.
    אלכס 13/09/2022 06:59
    הגב לתגובה זו
    נ"ע .עולם של חרטטנים.חיים בבועה .מפליצים מהפה.הסרחון ללא גבולות.
  • 4.
    מחיר לא מתקבל על הדעת .גם 15 מיליארד הוא מוגזם לדעתי (ל"ת)
    עדי 13/09/2022 03:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    flop defloper 13/09/2022 01:48
    הגב לתגובה זו
    no advantage...5bilion is to much
  • 2.
    אבגדה 13/09/2022 00:21
    הגב לתגובה זו
    מובילאיי שווה מליארד דולר. תעשו לבד את החישוב אם הפסד של 97% זה עסק משתלם.
  • 1.
    רחמנות קנו ב 16 מוכרים ב 30 מליארד. (ל"ת)
    Hguy 13/09/2022 00:14
    הגב לתגובה זו
  • אין שם כלום 13/09/2022 07:54
    הגב לתגובה זו
    אוויר נפוח, חברה שאין בה צורך, אולי יש שם מוצר אחד טוב
  • תוכל לפרט? למה אין צורך? מכיר את המוצרים שלה? (ל"ת)
    גוני 13/09/2022 10:16
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.