תחנת דלק של Shell
צילום: Pixbay

העלייה במחירי הדלק פוגעת בחניות הנוחות ומאיימת על יצרניות המזון

העלייה במחירי הנפט הגולמי כבר נותנת את אותותיה בתחנות הדלק ברחבי ארה"ב, עם ירידה בכמות האנשים שנכנסים לתדלק, שמשפיעה על המכירות של מוצרי המזון בחנויות הנוחות; סקטור שירותי הנסיעות והמשלוחים כבר מנסה להתמודד עם הפגיעה
איתן גרסטנפלד | (2)

הפלישה הרוסית לאוקראינה ושיעורי האינפלציה הגבוהים, הביאו לעלייה במחירי הנפט הגולמי, שכבר מורגשים בכיסים של אזרחים רבים, בעיקר בקרב בעלי המכוניות ברחבי העולם. אך נדמה שלא רק סקטור הרכב והשירותים הנלווים אליו, עשוי להיפגע מהעליות אל גם יצרניות מוצרי השתייה והחטיפים דוגמת PEPSICO INC GENERAL MILLS INC CONAGRA FOODS עשויות להיפגע.

על פי הערכות של חברת המחקר IBISWorld, כ-80% מהדלק הנרכש בארצות הברית נעשה באמצעות חנויות נוחות מקומיות, שמכניסות כ-475 מיליארד דולר מדי שנה. רבע מההכנסות מגיעות מ-44% מהלקוחות, שנכנסים לחנויות כדי לרכוש מצרכים, חטיפים, בירה וסיגריות, בכל פעם שהם נכנסים לתדלק.

מחיר הגז הממוצע בארה"ב עמד ביום רביעי על כ-4.10 דולר לליטר, על פי נתונים שנאספו על ידי איגוד הרכב האמריקאי (AAA). למרות שזה קצת מתחת לשיא, מדובר עדיין בנתון גבוה מספיק כדי לגרום ל-60% מהאמריקאים לשקול מחדש את הרגלי הנהיגה שלהם ולבצע כמה שינויים באורח החיים, כך על פי סקר שהפיצה האגודה. נתונים אלו מתורגמים לפגיעה ישירה בחנויות הנוחות שכן פחות נסיעות, לא רק שמקטינות את הרווחים של החנויות, אלא גם מביאות לכך שהלקוחות מדירים את רגליהם מהחנויות ולעיתים מוותרים על חלק מהרכישות שהיו מבצעים בעבר.

"הקשרים שלנו עם הקמעונאים [בחנות הנוחות] הדגישו לאחרונה כמה סימנים של עומס על הוצאות הצרכנים מכיוון שמחירי הדלק נותרו גבוהים, כאשר קמעונאי אחד מבחין בהאטה ברכישות בחנויות בחודש מרץ", כתבה בוני הרצוג, מגולדמן זאקס. נראה כי עליית מחירי הדלק מכבידה גם על מכירות החטיפים הארוזים. "הוכחה לכך היא מגמת האטת הנפח שנראתה ברוב קטגוריות המזון הגדולות של חטיפים וירידה מוחלטת בנפח של שוקולד", כתבה.

סקטור נוסף, שסובל ממחירי הדלק הוא תחום שירותי הנסיעות ומשלוחי המזון. סקר שערך הבלוגר "The Rideshare Guy", חשף שכמעט מחצית מעובדי הסקטור הכולל נהגי UBER TECHNOLOGIES ו- LYFT INC CL A , ומשלוחי מזון של חברות כמו GRUBHUB INC , DOORDASH INC ו-Uber Eats, עוזבים או מבצעים פחות נסיעות בגלל העלייה האחרונה במחירי הדלק.

בכדי להתמודד עם התופעה ועם עליית המחירים, החליטה אובר על היטל דלק זמני בחודש שעבר. במסגרתו, חויבו הצרכנים לשלם סכום שנע בין 45-55 סנט נוספים על כל נסיעה או הזמנה. "אנחנו יודעים שהמחירים עלו בכל הכלכלה, אז עשינו כמיטב יכולתנו כדי לעזור לנהגים ולשליחים מבלי להטיל עומס נוסף על הצרכנים", נכתב בהצהרת החברה לאחר מכן.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אופיר 17/04/2022 08:48
    הגב לתגובה זו
    המחיר הוא לגלון שהוא 3.7 ליטר. ולא לליטק
  • 1.
    רק מזומן 15/04/2022 00:50
    הגב לתגובה זו
    ארבע דולאר לגלון...זה כמעט ארבע ליטר.עדיין חצי מליר מאשר ברפליקת הבננות הים תיכונית.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social