תרופה רפואה גלולה
צילום: Pixabay
זרקור

חברת תרו - מה קרה בשנים האחרונות לטבע הקטנה, ומה אומרים המספרים?

תרו סבלה אשתקד מהפסדים עקב יישוב תביעות משפטיות, אך מדובר בחברה רווחית עם תזרים חזק שגם יושבת על הר של מזומנים - האם התמחור הנוכחי של המניה מהווה הזדמנות?
גיא טל | (4)

חברת תרו היא חברה ישראלית לשעבר שהוקמה בשנות החמישים של המאה הקודמת, והונפקה בבורסת הנאסד"ק בשנת 1982 (אחת מהחברות הישראליות הראשונות בנאסד"ק). כעת היא נשלטת על ידי ענקית התרופות ההודית סאן שהיו"ר שלה הוא ישראל מקוב, לשעבר מנכ"ל טבע. החברה מייצרת תרופות מרשם ותרופות למכירה מעבר לדלפק במגוון רחב של תחומים: עור, כלי דם, מערכת עצבים ועוד. מרבית המכירות של החברה מרוכזות בתחום הגנרי, בדומה לחברת טבע. כמו כן, היא מייצרת גם חומרי גלם לתעשיית התרופות. עיקר הפעילות שלה בארצות הברית אך היא פעילה גם בקנדה בישראל ובשווקים נוספים. 

היסטוריה של עליות וירידות

בשנת 2005 התעוררה שערורייה סביב דוחות החברה והיא נאלצה לערוך את דוחותיה מחדש, כשרווח של 11 מיליון דולר בשנת 2004 הפך להפסד של 32 מיליון דולר. בהמשך הענינים הסתבכו עוד יותר, ובסופו של דבר החברה נמחקה מהמסחר. בשנת 2008 חברת סאן ההודית נכנסה להשקעה בחברה, השקעה שבהמשך הובילה לסכסוך משפטי שהגיע עד לבית המשפט העליון. בסופו של דבר הכריע בית המשפט לטובת החברה ההודית, החלטה שכנראה תרמה לא מעט להצלחת החברה בהמשך.

בשנת 2012 חזרה החברה להיסחר בבורסה הראשית בניו יורק. היא שגשגה והגיע למחיר של 167 דולר למניה בשנת 2016, אך מאז היא נמצאת במגמת ירידה, וכעת נסחרת תמורת 40 דולר בלבד ובשווי שוק של 1.5 מיליארד דולר. גם בחודשים האחרונים המניה במומנטום שלילי. מתחילת השנה ירדה המניה ב-20% והיא נסחרת באזור המחיר הנמוך ביותר ב-52 השבועות האחרונים. 

מה אומרים המספרים בדוחות?

החברה סבלה בשנה האחרונה מהפסדים עקב הוצאות חד פעמיות על יישוב פרשה משפטית. ברבעון האחרון דווחה החברה כי בנובמבר היא הגיע להסכמה עם התביעה והיא תיושב באופן סופי בסכומים של בין 67 מיליון דולר ל-8 מיליון דולר. ברבעונים הקודמים שלמה החברה כסף רב ליישוב התביעות. 

במחצית השנייה של שנת 2021, החברה כבר חזרה לרווח נקי של כ-50 מיליון דולר. בניטרול ההוצאות המשפטיות קצב הרווחים השנתי גבוה אף יותר ועומד בסביבות ה-140 מיליון דולר על הכנסות שנתיות של כ-550 מיליון דולר. תזרים המזומנים החופשי השנתי (FCF) מגיע למעל 150 מיליון דולר. ה-EBITDA בארבעת הרבעונים האחרונים הגיע ל-167 מיליון דולר והרווח הגולמי הסתכם ב-296 מיליון דולר. במילים אחרות, החברה מייצרת מזומנים ורווחים בקצב טוב ובשיעור רווחיות גבוה. 

נוסיף לכך נקודה חשובה. בקופת החברה שוכבים להם קרוב ל-800 מיליון דולר, בצירוף ניירות ערך למעל 1.2 מיליארד דולר. אם נפחית את המזומנים מערך החברה פעילות החברה מקבלת שווי נמוך מ-300 מיליון דולר בלבד. כלומר ה-EV/EBITDA המנוטרל עומד על כ-2 בלבד. כלומר מדובר בחברה רווחית מאד שנסחרת במחיר נמוך לכאורה. 

החיסרון של החברה הוא הירידה העקבית בצמיחה, ואפילו האטה במכירות. בשנת 2020 היא נפגעה מהקורונה, בכל זאת המכירות בשנת 2021 היו נמוכות יותר. בטווח של 4 שנים ירדו המכירות ב-18%. לעומת הירידה במכירות, החברה כן מצליחה לשמור על רווח נקי בשורה התחתונה, ואפילו להגדיל את הרווחיות. שיעור הרווח הגולמי עלה ברבעון האחרון מ-52.2% ל-54.7%, והרווחיות התפעולית עלתה מ-25.9% ל-26.6%. כלומר, החברה מתייעלת ומשפרת את שולי הרווח. 

קיראו עוד ב"גלובל"

נראה שעם יישוב התביעות, ועם מיצוי תהליך שיפור הרווחיות ייתכן שהחברה תחזור להשקיע בשיפור הצמיחה או לעשות שימוש בהר המזומנים שברשותה. לפני כשבועיים דווחה החברה על רכישת חברת Alchemee מחברת Galderma, וצריך לעקוב האם זו תחילה של אסטרטגיית של התרחבות דרך רכישות. במידה והחברה תצליח לחזור לפסי צמיחה, ייתכן שהשוק יתגמל אותה על הרווחיות והיעילות והמחיר הנמוך הנוכחי יהווה הזדמנות. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אריאל 15/04/2022 18:12
    הגב לתגובה זו
    תרו שיקרו בדוחות שלהם בעבר
  • 3.
    נראה שהולך להיות הוצאות יותר מהכנסות וגם נראה שהול 15/04/2022 07:52
    הגב לתגובה זו
    נראה שהולך להיות הוצאות יותר מהכנסות וגם נראה שהולכים לשרוף את המזומנים שיש בקופה, חבללל חברה טובה יכולה להיות
  • 2.
    יותר קל לבדוק באתר של ה FDA (ל"ת)
    משקיע 15/04/2022 07:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    השאלה לגביי חוב אם יש וכמה הוא (ל"ת)
    נ.ש. 15/04/2022 00:31
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.