המתנה מתוחה לנתוני האינפלציה בארה"ב: צפי ל-7.2%, הגבוה ב-40 שנה
מדד המחירים לצרכו בארצות הברית יתפרסם בשעות הבוקר לפני פתיחת המסחר (15:30 שעון ישראל), וצפוי להמשיך לטפס לאור המשך העליה במחירי המזון, האנרגיה, השירותים ועוד, ולאור הקשיים בשרשרת האספקה שפוגעים בהיצע ומעלים את המחירים.
על פי קונצנזוס תחזיות האנליסטים של בלומברג, צפויה האינפלציה בינואר להגיע ל-7.2%, ובכך להציג את הנתון הגבוה ביותר מאז 1982, אז עמדה האינפלציה על 7.6%, וכן עליה מהנתון של דצמבר שעמד על 7%. השינוי מהחודש הקודם עומד על 0.4%, שמהווה דווקא האטה מסויימת בקצב העליה, לעומת 0.5% בחודש הקודם. בסקירה שפרסם היום בנק גולדמן סאקס הוא העלתה במעט את תחזיתו לנתון הזה, מה-0.53% ל-0.56% עקב מחירי שירותי התחבורה הפרטיים, מכוניות משומשות וחדשות ומצד שני הוצאה נמוכה יותר על פנאי, תחבורה ציבורית ועוד.
אווה אדוס, מנהלת השקעות, אמרה לאתר יאהו: "ישנם שלושה גורמים שתופסים את תשומת הלב: מחירים הקשורים לשוק העבודה - שזה הנתון החשוב ביותר בעבורנו, מחירי המזון וכמובן, האנרגיה".
מחירי האנרגיה עלו ב-29% מהחודש המקביל שנה שעברה, כך שתהיה להם השפעה מכרעת על נתון האינפלציה היום. עלו במיחד מחירי הגז הטבעי, שנמצאים בשיא, ומחירי הנפט, שחצו את גבול ה-90 דולר בינואר לראשונה מאז שנת 2014, ועוד צפויים לעלות לפי תחזיות האנליסטים.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכלכלן רובילה פארוקי כתב אמש בסקירה: "מחירי האנרגיה נדחפים על ידי עליית מחירי הנפט, בעוד מחירי כלי הרכב עולים מחמת המחסור בשבבים. בינתיים, מחירי השכירות צפויים להמשיך להיות תחת לחצים כלפי מעלה עקב עליית מחירי הבתים".
גם אם נוציא את מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים, המדד המכונה "ליבת האינפלציה" גם צפוי לעלות ב-5.9% בינואר, נתון המהווה אף הוא את הקפיצה הגבוהה ביותר מאז 1982. בחודש שעבר עלה מדד הליבה ב-5.5%.
העליה באינפלציה מחממת גם את הויכוח הפוליטי בארצות הברית. בעוד הנשיא מייחס אותה לבעיות בשרשרת האספקה וגורמים בנלאומיים כמו עליית מחיר הנפט, יריביו במפלגה הרפובליקנית מייחסים אותה למדיניות הפיסקלית המרחיבה של הנשיא ביידן. בינתיים האינפלציה "אוכלת" את עליית השכר בשוק האמריקאי ולעיתים אף עולה עליה, והתמיכה בנשיא נמצאת בירידה.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לנתון שיתפרסם היום תהיה גם השפעה מכרעת על מדיניות הפדרל רזרב לקראת החלטתו על העלאת ריבית ראשונה בחודש הבא. במידה והאינפלציה תהיה גבוהה יותר מהנתון חזוי השוק עשוי להגיב בירידות עקב הציפיה למדיניות אגרסיבית יותר מצד הבנק המרכזי, בעוד שעליה מתונה יותר עשויה דווקא לעודד את השוק.
לגבי מדיניות הפד ביחס לאינפלציה אמר פארוקי: "אנו מצפים לנתוני המחירים להתחיל להתמתן בחודשים הבאים, מכל מקום בינואר הם צפויים עדיין להמשיך לטפס בקצב גבוה, ויתמכו בעליית הריבית של מרץ".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
