טנסנט
צילום: אתר החברה

טנסנט מוכרת 2.6% מסי בתמורה ל-3 מיליארד דולר

אחרי שאמרה שתחלק את רוב הנתח שלה ב-JD.COM כדיבידנד בעין בשווי 16.4 מיליארד דולר, ענקית האינטרנט מסין ממשיכה להנזיל עצמה. טנסנט רוצה לשמור על רוב האחזקות שנותרו לה ב-JD - כ-19% כעת. המימוש התבצע במחיר נמוך ב-7% מהסגירה קודם לכן, ומניית סי ירדה ב-11% לאחר הדיווח
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה אינטר טנסנט

ענקית האינטרנט הסינית TENCENT HOLDINGS (TCEHY) ממשיכה להנזיל חלק מהחזקותיה - הפעם היא מוכרת 2.6% מחברת האי-קומרס והגיימינג הסינגפורית  SEA LTD ADR (SE) בתמורה לכ-3 מיליארד דולר. טנסנט תרד משיעור אחזקה של 21.3% ל-18.7%. העסקה, בהיקף של 14.5 מיליון מניות, נעשתה לפי שער של 208 דולר למניה, נמוך ב-6.7% מהשער בנעילת המסחר יום קודם לכן. בעקבות זאת, מניית סי ירדה אתמול בוול סטריט ב-11.4% לשער של כ-198 דולר, המשקף שווי חברה של 110.3 מיליארד דולר. היום בבורסת הונג קונג טנסנט ירדה ב-4.3%. בטנסנט אמרו כי בטווח הארוך הם מתכננים לשמור על רוב אחזקותיהם בחברה. "המימוש הנוכחי רק משחרר לנו חלק מהערך שנצבר בתקופת ההשקעה שלנו בחברה, שנהנתה מגידול משמעותי וצמיחה בעסקים שלה בעולם. העסקה תספק לנו משאבים למימון השקעות אחרות ויוזמות חברתיות", נמסר מטנסנט בהצהרה לתקשורת. עתה בטנסנט לא יוכלו להנזיל מניות נוספות של סי במשך חצי שנה. היום ב-19:00 שיעור בקורס ללימודי שוק ההון - כל מה שצריך לדעת על השקעות סולידיות, מרצה: אבישי עובדיה. לכניסה לחצו כאן לפני שבועיים לערך טנסנט הודיעה שתחלק את רוב הנתח שלה בקמעונאית המקוונת JD.COM כדיבידנד בעין לבעלי מניותיה, כך שתרד מאחזקה של17% לכ-2.3% בסך הכל. כלומר - מניות בשווי של כ-16.4 מיליארד דולר יועברו לבעלי המניות של טנסנט. האחרונה תיארה אז את המכירה כמהלך הזדמנותי בשל השווי אליו הגיעה JD, ואולם אחת ההערכות בשוק היא כי החברה רצתה לקרוץ לשלטון הסיני שמוטרד יותר ויותר מכוחן של ענקיות האינטרנט במדינה, והעובדה שהן חולשות על רבים מתחומי החיים, והופכות אותם לריכוזיים במיוחד. בתוך כך נמנות אפליקציות המסרים המיידיים שלהן, יישומי תשלומים וקבלת הלוואות, קניות באינטרנט, משחקים למובייל ועוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.