וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

במיטב דש מצביעים על התמהיל המשתנה בצריכה הפרטית בארה"ב שלהערכתם תתמתן, בעיקר בגזרת מוצרים בני קיימא, ומנגד על הגדלת מלאים בתעשייה. בלידר מצדם מפנים את תשומת הלב למדדי מנהלי הרכש בתחום השירותים והתעשייה
איתי פת-יה |

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח לאחר הנעילה השלילית בסוף השבוע האחרון, וכשברקע נתוני הצמיחה הגבוהים בארצות הברית, שעדיין פספסו את התחזיות המוקדמות של הכלכלנים. האנליסטים מצדם מצביעים הן על נתוני המאקרו שיעניינו את המשקיעים בהמשך השבוע, והן על מרכיבי הצמיחה בארצות הברית, לרבות מצב הצריכה הפרטית וכן ההשקעות מצד החברות.

במבט קדימה, הצמיחה בצריכה הפרטית צפויה להתמתן

לקראת פתיחת שבוע המסחר, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, כותב בין היתר זרקור לצמיחה השנתית בשיעור של 6.5% ברבעון השני בארצות הברית. על אף שהכלכלנים ציפו לנתון של 8.5%, זבז'ינסקי מפנה זרקור לכך שכבר במחצית הראשונה של השנה התוצר עבר את הרמה שאליה היה צפוי להגיע רק בסוף שנת 2021, לפי תחזית ה-FED מסוף 2020. עוד הוא מפרט כי "הרכב הצריכה הפרטית היה שונה מאוד לעומת הרבעון הראשון. התרומה של צריכת מוצרי בני קיימא ירדה משמעותית . לעומתה עלתה מאוד התרומה של צריכת שירותים".

"במבט קדימה, הצמיחה בצריכה הפרטית צפויה להתמתן", הוא מעריך בהקשר זה. "הירידה בצריכת מוצרי בניי קיימא צפויה להימשך. מלבד הקניות הגדולות שהיו בשנה האחרונה, הצרכנים מדווחים על הרעה משמעותית בתנאי רכישות המכוניות, הבתים ומוצרי בני קיימא אחרים בגלל עליית מחירים במקביל, גידול בצריכת השירותים עלול להיות מושפע מעלייה בתחלואה.

עם זאת, זבז'ינסקי גם מציין כי "מנגד, הירידה במלאים על רקע גידול חד בביקושים צפוי להגביר פעילות חברות התעשייה להגדלת המלאים, בהתאם לקשר ארוך הטווח שהיה קיים בעשורים האחרונים". 

"תרומת ההשקעות בנכסים קבועים הייתה נמוכה משמעותית מהרבעונים הקודמים בעיקר בגלל הירידה בהשקעות בבנייה למגורים, כאשר תרומת ההשקעות במכונות וציוד נותרה דומה לרבעון הקודם", הוא ממשיך. "בסה"כ, התרומה המצטברת לצמיחה בתמ"ג של ההשקעות בארבעה רבעונים עלתה משמעותית".

עוד הוא כותב כי "המשך הצמיחה תלוי בתמריצים פיסקאליים. בשבוע שעבר הפוליטיקאים בארה"ב הגיעו להסכמה על אישור תוכנית השקעה בתשתיות בסך של כ-550 מיליארד דולר בפריסה רב שנתית. הסיכוי לאישור תוכנית תמריצים גדולה בסך של 3.5 מיליארד דולר, כפי שמתכנן הממשל, בינתיים לא ברור".

נתון של מעל מיליון מועסקים חדשים ביולי בארה"ב עלול להעיב על שוק האג"ח

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מתייחסים גם הם לנתוני הצמיחה האמריקאים וכותבים כי "ללא עלייה חדה במספר המועסקים, המשך הגידול בתוצר צפוי להיות כרוך בלחצי שכר ולכן גם בלחצי אינפלציה". המסקנה שלהם היא כי המשך צמיחה מהירה ולחצי אינפלציה צפויים לשכנע את הפד להתחיל להעלות את הריבית כבר במהלך רבעון ג' 2022  עם המשך מדיניות מרסנת. "תרחיש זה מהווה איום עבור שוק האג"ח", הם מתריעים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בצד זאת כפי שציינו הם מסיטים את המבט לשורת נתוני מאקרו אליהם יש לשים לב: מחר (שני) יתפרסם בסין מדד מנהלי הרכש בתעשייה Caixin לחודש יולי ובארה"ב מדד מנהלי הרכש ISM בתעשייה. ברביעי נראה בסין את מדד Caixin, בענפי השירותים ובארה"ב את מדד מנהלי הרכש ISM בענפי השירותים, וכן את הגידול במספר המועסקים לפי ADP לחודש יולי. במקביל, ביולי יתפרסמו נתוני המסחר הקמעונאי לחודש יוני.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.