בולים
צילום: Photo by eze cmf on Unsplash

מי אמר שבולים זה פאסה? סטמפס נרכשת ב-6 מיליארד דולר

החברה, שמוכרת בולים באינטאנט ומאפשר ללקוח להדפיס אותם בביתו, קיבלה את ההצעה במחיר שהיה גבוה בכ-60% ממחיר המניה, דבר שגרם לזינוק במחיר שלה - החברה התמודדה עם קושי בצמיחה, עד שהגיעה הקורונה
גלעד מנדל |
נושאים בכתבה משלוחים רכישות

חברת STAMPS.COM INC שעוסקת בתחום המשלוחים והבולים זינקה בחמישי בשבוע שעברה בכ-60% לאחר שהחברה דיווחה על כך שקיבלה הצעה לרכישתה מחברת טומה בראבו לפי שווי של כ-6 מיליארד דולר, שווי הגבוה ביותר משישים אחוז ממחיר המניה ביום שקדם לזינוק.

מחיר הרכישה, שישולם במזומן עומד על כ-330 דולר למניה, מחיר הגבוה בכ-2.3% ממחיר המניה כעת במסחר המוקדם. הסיבה להפרש הזה היא הסיבה שיש ברוב המוחלט של המקרים של רכישות במזומן ובחלק ניכר מהמיזוגים - חשש מאי השלמת העסקה.

כמו כן ישנו גם מרכיב "עלות הזמן". הרוכש בעצם אומר - "בזמן שבו אני מחכה לקבלת התמורה מהרוכש, יכולתי להשקיע את הכסף ולקבל עליו תשואה - לכן אני דורש פיצוי". אגב, בדרך כלל מרכיב עלות הזמן תופס משמעות גדולה יותר בסביבת ריבית גבוהה, ופחות בסביבה בה אנו חיים כיום של ריבית אפסית, כנ"ל לגבי סביבה בה יש אינפלציה מחירים גבוה אל מול סביבה בה האינפלציה מינורית (בהנחה ותמורת העסקה היא במזומן) - שכן ערך הכסף כאשר יתקבל מהרוכש, יורד יותר במקרה של אינפלציה גבוה.

הרוכשת, חברת טומה בראבו היא קרן הון סיכון פרטית מקליפורניה שביצעה עד כה לדבריה עסקאות רכישה של חברות בהיקף של למעלה מ-80 מיליארד דולר. הפוקוס של טומה בראבו הוא על חברות צמיחה, כמו חברת סטמפס.

אז הפעילות של חברת סטמפס, כמו שמה באנגלית (Stamps) - הוא בתחום הבולים בארצות הברית, אבל לא בצורה המסורתית. החברה מפעילה אתר בו היא מאפשרת להדפיס בולים במדפסת בבית של הלקוחות, גם לקוחות פרטיים - כאשר כך היא גם חוסכת את התור לדואר, כאשר כידוע האמריקאים אוהבים פתרונות שחוסכים זמן בתורים (ע"ע אמזון).

היתרון השני של החברה עבור הקונים הוא יתרון המחיר. בגלל שהחברה פועלת בהיקפים גדולים, היא בוחרת ספק משלוחים אחד עיקרי - במקרה של החברה כעת הספק הינו UPS והיא מצליחה לקבל ממנו הצעת מחיר אטקרטיבית. חלק מההנחה היא מגלגלת אל הלקוח וזה בעצם המודל העסקי שלה.

בשנת 2019 התקשתה החברה לצמוח, כאשר הכנסותיה ירדו בכ-2.6% בהשוואה ל-2018. אך בשנת 2020 - בזכות הקורונה והמעבר לאונליין שגרמה, זינקו הכנסות החברה בכ-32.5% והגיעו ל-758 מיליון דולר. המודל של החברה הוא כאמור חלוקה בהכנסות מהספקים שמבצעים את המשלוח וכן לעיתים ביטוח המוצרים שנשלחים, שמהווה באופן מסורתי בין אחוז לשניים מהכנסות החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.