אילון מאסק
צילום: יוטיוב

האם סטארלינק של אילון מאסק בדרך להנפקה ולמה זה משפיע על טסלה?

בעוד המרוץ המודרני לחלל נמצא בעיצומו, מנכ"ל טסלה וספייסX, אומר כי מיזם האינטרנט החללי יהפוך לציבורי ברגע שיהיה לו מקור הכנסות קבוע, מה שיכול לקחת כמה שנים והבטיח קדימות למשקיעי טסלה ותיקים. מניית טסלה עולה ב-5.6%
ארז ליבנה | (2)

יש לא מעט ביקורות על אילון מאסק, מנכ"ל טסלה TESLA INC (TSLA) וספייס אקס, חברת החלל הפרטית הגדולה בעולם – שבין היתר אחראית על שיגורה של חללית הישראלית "בראשית" לפני למעלה משנתיים. יש הטוענים, בצדק, שהוא משתמש בכוחו ובעדת מעריציו להריץ מטבעות קריפטו. זה אפילו הקים נגדו את ארגון אנונימוס שאיים עליו כי "הרס חיים" עם ציוציו. אבל על דבר אחד קשה להתווכח – כל מה שהאיש הזה נוגע בו הופך לזהב. כמו מידאס המודרני, רק אם תסמונת אספרגר שמקשה עליו לתקשר כראוי עם בני אדם אחרים.

 

כשמסתכלים על המיזם היותר מוכר שלו פה בישראל, כלומר טסלה, בתוך כעשור הפך אותה משם לא מוכר לחברת הרכב בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בעולם, שנחשבת לחלוצה ומובילת השוק כיום של הרכבים החשמליים – למרות שכנראה לא תוביל אותו בעתיד.

 

כמו בשוק הרכב, כך גם במרוץ הפרטי לחלל. מה שפעם היה נחלתן של מדינות בלבד, הפך בשנים האחרונות לתחום מסחרי שמתחרים בו שמות ענק, כמו הבעלים והמנכ"ל של אמזון AMAZON (AMZN) ג'ף בזוס, שהקים את בלו אוריג'ין, ואמור לטוס עמה לחלל החודש. גם המיליארדר האקצנטרי ריצ'רד ברנסון, שהקים את חברת התיור החללית, וירג'ין גלקטיק VIRGIN GALACTIC HOLDINGS (SPCE), שהתמזגה עם ספאק ב-2019 והפכה לחברה בשווי המתקרב ל-10 מיליארד דולר, נמצא במרוץ. גם המסע של בראשית לחלל הוא חלק מתחרות של גוגל (GOOG) העולמית, שניסתה לעודד את התחום.

 

אבל ספייס אקס היא ליגה אחרת לגמרי ועמה מאסק מוביל בבטחה את המרוץ הפרטי לחלל. מאז 2011 החברה ביצעה כבר 125 שיגורים לחלל, כשמתוכן 123 שיגורים הוגדרו כמוצלחים. יתר על כן, החברה של מאסק הצליחה בפעם הראשונה לשלוח חללית לחלל ולהחזירה בשלמותה לנחיתה באתר נחיתה ידוע מראש.

 

אחד מהמיזמים בתוך ספייס אקס הפרטית הוא פרויקט "סטארלינק", שכרגע יש לו כ-1,500 לוויינים זעירים בחלל. מטרתו של הפרויקט הוא לספק אינטרנט מהיר לכל העולם מהחלל. הרעיון הוא שאנשים פרטיים או גופים גדולים ישלמו מנוי חודשי כדי לקבל שירותי אינטרנט בכל העולם, בלי הצורך לחיבור אינטרנטי רגיל.

 

לפי האנליסט אדם ג'ונאס, שנחשב לאחד מהאנליסטים השוריים בוול סטריט על \, השווי של ספייס אקס כולה הוא כ-74 מיליארד דולר, כשהשווי של ספייס אקס, נכון לעכשיו הוא כשני שליש מהשווי, כלומר 50 מיליארד דולר.

 

אמש מאסק צייץ כי להערכתו סטאר לינק תהפוך לציבורית "בתוך כמה שנים, כשמקורות ההכנסה שלה יהיו צפויים במידה מספקת".

 

אבל כמו כל דבר שקשור למאסק, אי אפשר להתעלם מהרווח האישי שהוא מקבל בשל ציוציו, כמו שצייץ את המילה "ביטקוין" והעלה את מטבעות הקריפטו בעשרות %, קצת לפני שנודע שטסלה רכשה ביטקוין ב-1.5 מיליארד דולר והודיעה כי תאפשר ללקוחותיה לרכוש רכבים באמצעות המטבעות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רונן 25/06/2021 08:44
    הגב לתגובה זו
    ספייס X משגרת כ 60 לווינים כל 10 ימים בממוצע. בספטמבר 21 יהיה כבר כיסוי עולמי לשירותי האינטרנט. והחברה עובדת על חוזים לחברות תעופה לאפשר לטסים שרותי אינטרנט. ויש לה עתיד וורוד כאשר היא היחידה שתאפשר שרותי אינטרנט במקומות פחות מאוכלסים או במדינות נכשלות.
  • 1.
    משקיע 24/06/2021 20:45
    הגב לתגובה זו
    מתחרים.. ושלל יצרני רכב שיכולים לפתח רכבים חשמליים ונמנעו מכך בגלל שיקולים פסולים בעבר. מזכיר לכם שכבר בשנות ה70 פיתחו רכבים חשמליים בתקופת משבר האנרגיה. ואחכ חברות הרכב רכשו הפטנט וגנזו הרכב. לעומת זאת, טיסה לחלל ויכולות שיגור אלו תחומים שעד היום היו שמורים רק למעצמות. וכעת חברה פרטית היא הגורם המשגר הגדול ביותר ושוברת כל שיאי השיגור מבחינת עלויות ומספר השיגורים השנתי. וכאן לר תהיה תחרות מהר ככ.. והרווחים ירקיעו שחקים..
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.