"הרכבים החשמליים ישתלטו על התעשייה" - מי תוביל?
ברור לכל מי שעיניו בראשו, שמהפכת הפיכת ציי הרכב והתעופה הגלובליים לחשמליים, הם ההווה והעתיד של התחבורה הפרטית, הציבורית והשילוח, בין אם בים, באוויר או ביבשה. כרגע, אנחנו עדים לכך בעיקר בשוק התחבורה היבשתי, עם עלייתן של חברות המפתחות רכבים מונעי סוללות בשלל תחומים: רכבים פרטיים, מסחריים ואוטובוסים.
איך ייראה שוק הרכב המתהווה ומי תשלוט בו?
רבים סבורים שטסלה TESLA INC (TSLA) של אילון מאסק תהיה החברה הבכירה בשוק. השווי שלה בהחלט מעיד על עליונותה, כשהזינוקים במחירה הביאו את שווי השוק שלה לכמעט 628 מיליארד דולר. לצורך השוואה, השווי של פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD (VWAGY), החברה שמוכרת הכי הרבה רכבים בעולם, לא מגיע לשליש מזה.
באנליזה שערך בנק ההשקעות פייפר סנדלר על שוק הרכב העולמי, העריך האנליסט אלכסנדר פוטר, כי הרכבים החשמליים יהווה 45% ממכירות הרכבים עד 2030, ו-94% מהמכירות עד 2040. במחקר שלו הוא ניסה לחזות על פי המידע הקיים והתחזיות העתידיות אלו חברות שישלטו בתחום.
בראש הרשימה, ניצבת פולקסווגן, כשהוא צופה שהיא תמכור 9.2 מיליון רכבים ב-2040, שיהוו 11.4% מכלל מכירות הרכב בעולם. אבל משקיעי טסלה אל תיפול רוחכם, פוטר צופה כי החברה תמכור למעלה מ-8 מיליון רכבים ותחזיק קצת יותר מ-10% מהשוק. יתר על כן, הוא נותן למניה מחיר יעד של 1,200 דולר, המהווים אפסייד של 84% על מחיר השוק הנוכחי ומשקפים שווי שוק של כטריליון דולר.
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, להערכתו של פוטר, החברות הסיניות, כמו NIO, רכבי לי (LI) ואקספנג (XPEV), יהוו יחד כ-1% מכלל המכירות של הרכבים החשמליים בעולם – למרות שכרגע שווי השוק המשותף שלהן עומד על 130 מיליארד – וימכרו קצת יותר מ-2 מיליון רכבים. פוטר צופה שג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM) ימכרו פי 3 והשווי שלה כרגע הוא בערך 86 מיליארד.
בנוגע ל-GM ופורד FORD MOTOR CO (F) האמריקאיות, פוטר חושב שהן יצליחו לשמר את נתח השוק שלהן בעולם הרכב, בשל המעבר החד לחשמול שמבצעות החברות. עם זאת, יש לו בשורה רעה מאוד לחברת טויוטה TOYOTA MOTOR CORP (TM), שכיום מוכרת 11% מהרכבים בעולם, אך היא מפגרת אחרי יתר השחקניות ונתח השוק שלה צפוי לרדת ל-4.3% מהשוק העולמי.
בנוסף, צופה פוטר שכ-18% מהרכבים שימכרו בעולם ב-2025 יהיו חשמליים, למרות שמרבית התחזיות קובעות כי רק 10% מהרכבים יהיו בעלי סוללות עוד 3 וחצי שנים. אגב, מי שצפויות להרוויח מהבום הזה הן כורות הליתיום, שהמתכת מהווה מרכיב יסוד בכל סוללה.
- אורקל נופלת 4%, אפירם עולה 3%; אלביט מזנקת 4.5%
- קומפיוג'ן מזנקת 15%, מיקרון ב-2.6% אמזון ב-1.4% - מה קורה בחוזים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
- 13.dw 04/08/2021 14:35הגב לתגובה זואם רק 10%, ואפילו 18% מהרכבים יהיו חשמליים בעוד כמה שנים אז מה מונע מטויוטה מלהוציא קורולה חשמלית בעוד 3 שנים? כלום. עבור יצרנית גדולה ומקצועית כמוה זה רק עניין של רצון. האם למישהו מהקוראים אן יפריע לקנות טויוטה קורולה חשמלית בעוד 3 שנים? כנראה שלא. ברגע שיהיה דגם יבחנו אותו למול המתחרות באותו זמן, ואני מקווה שלכולם ברור שאם טויוטה רוצה אז הקורולה תהיה מתחרה חזקה. זה רק עניין של רצון. כלומר כרגע מדובר בשוק של early adopters וכאשר החשמלי יגיע ל mass market טויוטה כנראה תהיה שם.
- 12.רמי 24/07/2021 12:35הגב לתגובה זואלון מאסק ימכור את טסלה הבעייתית ,לדבריו,ויפנה לתחומים קלים יותר עבורו כמו קריפטו,חלל,אינובציה חדשה ועוד
- 11.(ל"ת)17/07/2021 18:41הגב לתגובה זו
- 10.הבלוף הכי גדול של המאה 21 האויב הכי גדול של הסביבה 17/07/2021 18:41הגב לתגובה זוהבלוף הכי גדול של המאה 21 האויב הכי גדול של הסביבה הרסניים פי אלף ממנועי בנזין קרינה אין סופית והמזהמים הכי גדולים בהסטוריה
- רמי 24/07/2021 12:30הגב לתגובה זואיזה סיבוך בהחזקת רכב שהינו סה'כ יקר!!!!!
- תתעורר! (ל"ת)דורון כהן 24/07/2021 06:40הגב לתגובה זו
- 9.רוני 26/06/2021 00:53הגב לתגובה זורק באמריקה
- 8.דוד 24/06/2021 16:29הגב לתגובה זול 7,טויוטה זה חברה פח למעמד פועלי מפעלים ומטה,כשהיא בונה רכב ברמה של סקודה,מרצדס וכאלה היא קוראת לו לקסוס,ובמחיר שלו ,באמת עדיף סוס,טויוטה מפגרת שנות אור אחרי כולם,זה שישראל ורכב תמיד היו היי לייט זה ידוע..מגיב 5,חחחחחח,אתה יותר בדיחה מהתגובה שלך....מגיב 6,צודק ידידי... למימן,יש עוד המון זמן...וזה עוד בחזקת רעיון,זה כמו להצהיר שרנו עובדת על טלפטיה...
- 7.טיוטה חושבת צעד אחד לפני כולם ומתרכזת במימן. (ל"ת)שגיא 24/06/2021 08:08הגב לתגובה זו
- 6.איל 24/06/2021 04:30הגב לתגובה זוכחברת מכוניות מדובר בחברת סוללות עם מכוניות באיכות גרועה ופער זמני על תעשיית הרכב מרצדס ופולקסווגן מצמצמות במהירות עשרות חברות עובדות על פיתוחים טכנולוגים לסוללות והמצשל הסיני שתומך במלוא הכח בניאו והדומות לה , מקשה כבר היום על שיווק טסלה בסין אגב ניאו חברה מדהימה ואיכותית ואם תעמוד ביעד סוללה של 1000 קילומטר ב 2022 היא תהפוך לשחקן מאד לזק כבר היום טכנולוגיחת החיישנים שלה והמצלמות שלה מקדימות את טסלה בשני דורות
- dw 04/08/2021 14:37הגב לתגובה זומה מונע מטויוטה להכנס לשוק הזה? כלום. רק עניין של רצון. כרגע זה שוק לא מספיק גדול. בעוד כמה שנים כן ואז כנראה היא תכנס.
- 5.יונדאי/קיה 24/06/2021 03:58הגב לתגובה זוגם כן אנליסט דמיקולו.
- 4.אבי 23/06/2021 23:11הגב לתגובה זוטעות גדולה חשמל לא פתרון מזהם לפחות כמו דלק בגלל תחנות כח. כמו כן האם יש סבירות לקרינה? לכן דלק משופר ומימן אלו ישלטו בשוק. טסלה עלולה להעלם יחד עם שאר החשמליות
- שגיא 24/06/2021 11:12הגב לתגובה זומתפתחת תעשיה שלמה כולל אנרגית גלים בים ..לפחות %35 עד 2030...ומעל 60% מ2040...אבל מימן יהיה פתרון לרכב גבד אוניות ומטוסים לרכב קטן זה מסוכן ויכול לגרום לפיצוץ אדיר במרכז עיר.
- dw 04/08/2021 14:41מה דעתך שנתקים שם אנרגיית גלים? האם אתה מודע לכך שמדובר במתקן תעשיה מגעיל ומכוער? אהה, רגע. אז אולי אנרגיית גלים זה לא כזה רעיון מדהים. זה כן עובד במדינות להן יש עודפי קילומטרים של חוף שומם. אצלך בישראל המתרבה והצפופה כבר היום יש לך 1 ס"מ לבן אדם ואני לא רוצה להבהיל אותך אבל אתה מתרבה כמו שפן ולכן בעוד 40 שנה יהיו פה פעמיים תושבים על חופי הרחצה. איך לאמר בעדינות? ריק בחוף לא יהיה לך, וזה הכי עדין שאפשר לאמר. אז כמה אתה רוצה מתקן אנרגיית גלים? זה כן שימושי במדינות עם קילומטרים של חופים שוממים. לא בישראל הצפופה.
- בן כנען 24/06/2021 09:15הגב לתגובה זועם חשמל!!! טיוטא היחידה שמהמרת על מיימן והם לא מתרוממים אין תחנות תידלוק בעולים אין ייצור מסיבי של מיימין אין פטרון רובוסטי להעברתו ממום למקום. וכל זה בלי לדבר על נצילות חשמל יש בכל מקום! מימין אולי היהי מטרון נישה לכלי טייס ומשאיות גדולות
- dw 04/08/2021 14:42אני מבין שבשנה הבאה תקום תחנה ראשונה בחיפה, שמיועדת למשאיות.
- אריאל 24/06/2021 23:45טויוטה רצה בניסוי 4 שנים באבו דאבי ודובאי עם כל מוניות הטויוטה בערך 70% מצי המוניות בנסיכויות כמעט כל תחנת דלק בנסיכויות מכילה דלקן מימן, גם באסיה מדינות כמו אוזבקיסטן משתמשות לרוב הרכבים הפרטיים המימן. אנחנו קצת מפגרים בטכנולוגיה אבל זה רץ שנים יפה מאוד בהרבה מדינות.
- וול סטריט 24/06/2021 08:12הגב לתגובה זואבל עדיין לא מאוחר,או שעשית 'שורט' על המניה?
- מימן זה גם חשמל 24/06/2021 06:45הגב לתגובה זומגיבים אותו בתא דלק לייצר חשמל לרכב . ובשביל לייצר את המימן הזה צריך המון חשמל מתחנות כח .
- 3.שחף 23/06/2021 22:56הגב לתגובה זוברכבים לא העיקר המכירות כי עם רווחים, בזה טסלה תוביל בגדול, היא יוצרת שליטה על כל המערך של החשמול
- איל 24/06/2021 04:32הגב לתגובה זורק שתדע לטסלה יתרון יחסי בסוללות והיא תאבד אותו תוך מספר שנים לך תסתכל מה קורה בפולקסווגן ומרצדס ובתעשיחת הרכב הסינית ...
- 2.ציון קובסי 23/06/2021 22:24הגב לתגובה זולתת מחיר יעד בלי תאריך זה חובבני במיוחד שמדבים על תחזית ל 20 שנה "נותן למניה מחיר יעד של 1,200 דולר" מתי אבל ב 2040?
- בן כנען 24/06/2021 09:17הגב לתגובה זוולכן מחיר היעד הוא לשנה הקרובה
- איפה זה כתוב? (ל"ת)TT 24/06/2021 16:18
- 1.כן, אבל טסלה תשלוט בצי המוניות העולמי (ל"ת)יונתן 23/06/2021 21:00הגב לתגובה זו
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.
משקיעים עובדים AIאורקל נופלת 4%, אפירם עולה 3%; אלביט מזנקת 4.5%
הרצף השלילי בוול סטריט נקטע והמדדים נסחרים בעליות של עד 0.4% בהובלת הנאסד"ק; המשקיעים מעודדים מנתוני התעסוקה החלשים שפותחים פתח להורדות ריבית עתידיות - אם כי יש ציפיה לקראת נאומי בכירי הפד' לשמוע את השקפתם על השוק
Oracle Corp -4.44% בנפילה - החוב והחשש מהשקעות AI גדולות ותשואה נמוכה מובילים את האגרות חוב שלה להיסחר בתשואה גבוהה - כמעט תשואת זבל והמניה נופלת כמעט כל יום - היא מאבדת 4% למחיר של 181 דולר - 40% מתחת למחירה לפני 3 חודשים.
אלביט מערכות ממשיכה לעלות על רקע הערכות להזמנות גדולות נוספות. על פי דיווחים שונים בעיתונות זרה הפרויקט הענק בהיקף של 2.3 מיליארד דולר הוא לאיחוד האמירויות והמשמעות שמשרד הביטחון מאפשר לחברות הביטחוניות כנראה גם בשל לחץ אמריקאי למכור מערכות לגופים במפרץ. הסכם עם סעודיה יוביל את אלביט למכור גם לה ובכמויות גדולות. המשקיעים האמריקאיים מבינים את הפוטנציאל הגדול, אלביט נסחרת בשווי של 25 מיליארד דולר.
מניות בולטות בוול סטריט
טסלה Tesla 0.21% נסחרת בעלייה קלה, אחרי זינוק ביום המסחר הקודם שבו המניה קובעת שיא סגירה חדש של 489.88 דולר. העלייה מגיעה בעקבות העלאת מחיר יעד מצד מיזוהו, והמשקיעים בינתיים נראים אדישים יחסית ללחץ הרגולטורי בקליפורניה. רשות הרישוי במדינה מעניקה לטסלה 90 יום לשנות את אופן השיווק של מערכת האוטופיילוט, ומבהירה כי אם לא תעמוד בדרישות, רישיונות הייצור והסוכנות שלה יושעו זמנית. בשוק, לפחות לפי המסחר המוקדם, מתמקדים כרגע יותר במומנטום החיובי ופחות בסיכון הרגולטורי.
וורנר ברוס Warner Bros. Discovery -0.43% נחלשת, בהמשך לירידה חזקה ביום הקודם. הדירקטוריון של החברה קורא לבעלי המניות לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה על ידי פרמאונט סקיידאנס, וממליץ לתמוך בעסקה הקיימת עם נטפליקס NFLX. ההתפתחות הזו משפיעה גם על המניות המעורבות, כשפרמאונט נחלשת ונטפליקס דווקא מתחזקת. חוסר הוודאות סביב מבנה העסקה והכיוון האסטרטגי של וורנר ברוס ממשיך להעיב על המניה.
- טסלה סיימה בשיא חדש, למונייד זינקה ב-8%; הנאסד״ק עלה ב-0.2%
- לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לנאר Lennar Corp -3.47% בירידה משמעותית, אחרי שפרסמה תוצאות רבעוניות מאכזבות ותחזית חלשה להמשך. חברת הבנייה מציגה רווחים נמוכים מהצפוי ברבעון הרביעי של שנת הכספים, על רקע סביבה מאתגרת בענף הדיור. עלויות המימון הגבוהות והאטה במכירות הבתים ממשיכות להכביד על הסקטור כולו, והתגובה החדה במניה משקפת את החשש שהלחץ הזה יימשך גם לתוך השנה הקרובה.
