"הרכבים החשמליים ישתלטו על התעשייה" - מי תוביל?
ברור לכל מי שעיניו בראשו, שמהפכת הפיכת ציי הרכב והתעופה הגלובליים לחשמליים, הם ההווה והעתיד של התחבורה הפרטית, הציבורית והשילוח, בין אם בים, באוויר או ביבשה. כרגע, אנחנו עדים לכך בעיקר בשוק התחבורה היבשתי, עם עלייתן של חברות המפתחות רכבים מונעי סוללות בשלל תחומים: רכבים פרטיים, מסחריים ואוטובוסים.
איך ייראה שוק הרכב המתהווה ומי תשלוט בו?
רבים סבורים שטסלה TESLA INC (TSLA) של אילון מאסק תהיה החברה הבכירה בשוק. השווי שלה בהחלט מעיד על עליונותה, כשהזינוקים במחירה הביאו את שווי השוק שלה לכמעט 628 מיליארד דולר. לצורך השוואה, השווי של פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD (VWAGY), החברה שמוכרת הכי הרבה רכבים בעולם, לא מגיע לשליש מזה.
באנליזה שערך בנק ההשקעות פייפר סנדלר על שוק הרכב העולמי, העריך האנליסט אלכסנדר פוטר, כי הרכבים החשמליים יהווה 45% ממכירות הרכבים עד 2030, ו-94% מהמכירות עד 2040. במחקר שלו הוא ניסה לחזות על פי המידע הקיים והתחזיות העתידיות אלו חברות שישלטו בתחום.
בראש הרשימה, ניצבת פולקסווגן, כשהוא צופה שהיא תמכור 9.2 מיליון רכבים ב-2040, שיהוו 11.4% מכלל מכירות הרכב בעולם. אבל משקיעי טסלה אל תיפול רוחכם, פוטר צופה כי החברה תמכור למעלה מ-8 מיליון רכבים ותחזיק קצת יותר מ-10% מהשוק. יתר על כן, הוא נותן למניה מחיר יעד של 1,200 דולר, המהווים אפסייד של 84% על מחיר השוק הנוכחי ומשקפים שווי שוק של כטריליון דולר.
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, להערכתו של פוטר, החברות הסיניות, כמו NIO, רכבי לי (LI) ואקספנג (XPEV), יהוו יחד כ-1% מכלל המכירות של הרכבים החשמליים בעולם – למרות שכרגע שווי השוק המשותף שלהן עומד על 130 מיליארד – וימכרו קצת יותר מ-2 מיליון רכבים. פוטר צופה שג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM) ימכרו פי 3 והשווי שלה כרגע הוא בערך 86 מיליארד.
בנוגע ל-GM ופורד FORD MOTOR CO (F) האמריקאיות, פוטר חושב שהן יצליחו לשמר את נתח השוק שלהן בעולם הרכב, בשל המעבר החד לחשמול שמבצעות החברות. עם זאת, יש לו בשורה רעה מאוד לחברת טויוטה TOYOTA MOTOR CORP (TM), שכיום מוכרת 11% מהרכבים בעולם, אך היא מפגרת אחרי יתר השחקניות ונתח השוק שלה צפוי לרדת ל-4.3% מהשוק העולמי.
בנוסף, צופה פוטר שכ-18% מהרכבים שימכרו בעולם ב-2025 יהיו חשמליים, למרות שמרבית התחזיות קובעות כי רק 10% מהרכבים יהיו בעלי סוללות עוד 3 וחצי שנים. אגב, מי שצפויות להרוויח מהבום הזה הן כורות הליתיום, שהמתכת מהווה מרכיב יסוד בכל סוללה.
- מייקל ברי חוזר להמר נגד השוק: "בועת ה-AI מזכירה את הדוט-קום"
- שוק העבודה בארה״ב קופא: החברות מעדיפות להמתין ולא לגייס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
- 13.dw 04/08/2021 14:35הגב לתגובה זואם רק 10%, ואפילו 18% מהרכבים יהיו חשמליים בעוד כמה שנים אז מה מונע מטויוטה מלהוציא קורולה חשמלית בעוד 3 שנים? כלום. עבור יצרנית גדולה ומקצועית כמוה זה רק עניין של רצון. האם למישהו מהקוראים אן יפריע לקנות טויוטה קורולה חשמלית בעוד 3 שנים? כנראה שלא. ברגע שיהיה דגם יבחנו אותו למול המתחרות באותו זמן, ואני מקווה שלכולם ברור שאם טויוטה רוצה אז הקורולה תהיה מתחרה חזקה. זה רק עניין של רצון. כלומר כרגע מדובר בשוק של early adopters וכאשר החשמלי יגיע ל mass market טויוטה כנראה תהיה שם.
- 12.רמי 24/07/2021 12:35הגב לתגובה זואלון מאסק ימכור את טסלה הבעייתית ,לדבריו,ויפנה לתחומים קלים יותר עבורו כמו קריפטו,חלל,אינובציה חדשה ועוד
- 11.(ל"ת)17/07/2021 18:41הגב לתגובה זו
- 10.הבלוף הכי גדול של המאה 21 האויב הכי גדול של הסביבה 17/07/2021 18:41הגב לתגובה זוהבלוף הכי גדול של המאה 21 האויב הכי גדול של הסביבה הרסניים פי אלף ממנועי בנזין קרינה אין סופית והמזהמים הכי גדולים בהסטוריה
- רמי 24/07/2021 12:30הגב לתגובה זואיזה סיבוך בהחזקת רכב שהינו סה'כ יקר!!!!!
- תתעורר! (ל"ת)דורון כהן 24/07/2021 06:40הגב לתגובה זו
- 9.רוני 26/06/2021 00:53הגב לתגובה זורק באמריקה
- 8.דוד 24/06/2021 16:29הגב לתגובה זול 7,טויוטה זה חברה פח למעמד פועלי מפעלים ומטה,כשהיא בונה רכב ברמה של סקודה,מרצדס וכאלה היא קוראת לו לקסוס,ובמחיר שלו ,באמת עדיף סוס,טויוטה מפגרת שנות אור אחרי כולם,זה שישראל ורכב תמיד היו היי לייט זה ידוע..מגיב 5,חחחחחח,אתה יותר בדיחה מהתגובה שלך....מגיב 6,צודק ידידי... למימן,יש עוד המון זמן...וזה עוד בחזקת רעיון,זה כמו להצהיר שרנו עובדת על טלפטיה...
- 7.טיוטה חושבת צעד אחד לפני כולם ומתרכזת במימן. (ל"ת)שגיא 24/06/2021 08:08הגב לתגובה זו
- 6.איל 24/06/2021 04:30הגב לתגובה זוכחברת מכוניות מדובר בחברת סוללות עם מכוניות באיכות גרועה ופער זמני על תעשיית הרכב מרצדס ופולקסווגן מצמצמות במהירות עשרות חברות עובדות על פיתוחים טכנולוגים לסוללות והמצשל הסיני שתומך במלוא הכח בניאו והדומות לה , מקשה כבר היום על שיווק טסלה בסין אגב ניאו חברה מדהימה ואיכותית ואם תעמוד ביעד סוללה של 1000 קילומטר ב 2022 היא תהפוך לשחקן מאד לזק כבר היום טכנולוגיחת החיישנים שלה והמצלמות שלה מקדימות את טסלה בשני דורות
- dw 04/08/2021 14:37הגב לתגובה זומה מונע מטויוטה להכנס לשוק הזה? כלום. רק עניין של רצון. כרגע זה שוק לא מספיק גדול. בעוד כמה שנים כן ואז כנראה היא תכנס.
- 5.יונדאי/קיה 24/06/2021 03:58הגב לתגובה זוגם כן אנליסט דמיקולו.
- 4.אבי 23/06/2021 23:11הגב לתגובה זוטעות גדולה חשמל לא פתרון מזהם לפחות כמו דלק בגלל תחנות כח. כמו כן האם יש סבירות לקרינה? לכן דלק משופר ומימן אלו ישלטו בשוק. טסלה עלולה להעלם יחד עם שאר החשמליות
- שגיא 24/06/2021 11:12הגב לתגובה זומתפתחת תעשיה שלמה כולל אנרגית גלים בים ..לפחות %35 עד 2030...ומעל 60% מ2040...אבל מימן יהיה פתרון לרכב גבד אוניות ומטוסים לרכב קטן זה מסוכן ויכול לגרום לפיצוץ אדיר במרכז עיר.
- dw 04/08/2021 14:41מה דעתך שנתקים שם אנרגיית גלים? האם אתה מודע לכך שמדובר במתקן תעשיה מגעיל ומכוער? אהה, רגע. אז אולי אנרגיית גלים זה לא כזה רעיון מדהים. זה כן עובד במדינות להן יש עודפי קילומטרים של חוף שומם. אצלך בישראל המתרבה והצפופה כבר היום יש לך 1 ס"מ לבן אדם ואני לא רוצה להבהיל אותך אבל אתה מתרבה כמו שפן ולכן בעוד 40 שנה יהיו פה פעמיים תושבים על חופי הרחצה. איך לאמר בעדינות? ריק בחוף לא יהיה לך, וזה הכי עדין שאפשר לאמר. אז כמה אתה רוצה מתקן אנרגיית גלים? זה כן שימושי במדינות עם קילומטרים של חופים שוממים. לא בישראל הצפופה.
- בן כנען 24/06/2021 09:15הגב לתגובה זועם חשמל!!! טיוטא היחידה שמהמרת על מיימן והם לא מתרוממים אין תחנות תידלוק בעולים אין ייצור מסיבי של מיימין אין פטרון רובוסטי להעברתו ממום למקום. וכל זה בלי לדבר על נצילות חשמל יש בכל מקום! מימין אולי היהי מטרון נישה לכלי טייס ומשאיות גדולות
- dw 04/08/2021 14:42אני מבין שבשנה הבאה תקום תחנה ראשונה בחיפה, שמיועדת למשאיות.
- אריאל 24/06/2021 23:45טויוטה רצה בניסוי 4 שנים באבו דאבי ודובאי עם כל מוניות הטויוטה בערך 70% מצי המוניות בנסיכויות כמעט כל תחנת דלק בנסיכויות מכילה דלקן מימן, גם באסיה מדינות כמו אוזבקיסטן משתמשות לרוב הרכבים הפרטיים המימן. אנחנו קצת מפגרים בטכנולוגיה אבל זה רץ שנים יפה מאוד בהרבה מדינות.
- וול סטריט 24/06/2021 08:12הגב לתגובה זואבל עדיין לא מאוחר,או שעשית 'שורט' על המניה?
- מימן זה גם חשמל 24/06/2021 06:45הגב לתגובה זומגיבים אותו בתא דלק לייצר חשמל לרכב . ובשביל לייצר את המימן הזה צריך המון חשמל מתחנות כח .
- 3.שחף 23/06/2021 22:56הגב לתגובה זוברכבים לא העיקר המכירות כי עם רווחים, בזה טסלה תוביל בגדול, היא יוצרת שליטה על כל המערך של החשמול
- איל 24/06/2021 04:32הגב לתגובה זורק שתדע לטסלה יתרון יחסי בסוללות והיא תאבד אותו תוך מספר שנים לך תסתכל מה קורה בפולקסווגן ומרצדס ובתעשיחת הרכב הסינית ...
- 2.ציון קובסי 23/06/2021 22:24הגב לתגובה זולתת מחיר יעד בלי תאריך זה חובבני במיוחד שמדבים על תחזית ל 20 שנה "נותן למניה מחיר יעד של 1,200 דולר" מתי אבל ב 2040?
- בן כנען 24/06/2021 09:17הגב לתגובה זוולכן מחיר היעד הוא לשנה הקרובה
- איפה זה כתוב? (ל"ת)TT 24/06/2021 16:18
- 1.כן, אבל טסלה תשלוט בצי המוניות העולמי (ל"ת)יונתן 23/06/2021 21:00הגב לתגובה זו
וול סטריט, Photo by Keenanוול-סטריט בדרך לסיים את 2025 בשיא - מה האנליסטים צופים?
שוק המניות האמריקאי מתקרב לסיום 2025 כשהוא בשיאים היסטוריים, והציפייה בקרב המשקיעים היא לנעילה חיובית של השנה. המדדים המובילים נסחרים סמוך לרמות שיא, לאחר שהתאוששו מתנודתיות מוקדמת יותר בדצמבר, שנבעה בעיקר מחולשה במניות הטכנולוגיה על רקע חששות מהיקף ההשקעות בבינה מלאכותית.
מדד S&P 500 רשם שיא חדש לפני חג המולד, והוא נמצא במרחק של כ־1% בלבד מרמת 7,000 נקודות, רף סמלי שמעולם לא נפרץ. אם המגמה הנוכחית תימשך, זה יהיה החודש השמיני ברציפות של עליות במדד, רצף העליות החודשי הארוך ביותר מאז השנים 2017–2018. גם מדד נאסד"ק, המוטה לטכנולוגיה, מסכם שנה חזקה עם עלייה דו־ספרתית.
מדיניות הפד במוקד
על רקע סיום השנה, תשומת הלב של השווקים מופנית בעיקר למדיניות הפדרל ריזרב. הבנק המרכזי הוריד את הריבית המצטברת ב־75 נקודות בסיס בשלושת ישיבותיו האחרונות, לרמה של 3.50%–3.75%, אך ההחלטה האחרונה התקבלה ברוב דחוק, והתחזיות של חברי הוועדה לגבי המשך השנה הקרובה אינן אחידות. פרסום פרוטוקול הישיבה הקרובה עשוי לשפוך אור על חילוקי הדעות בתוך הבנק.
נושא נוסף שמרחף מעל השווקים הוא זהות יו"ר הפד הבא. כהונתו של ג'רום פאוול מסתיימת במאי, והמשקיעים ממתינים להודעת הנשיא דונלד טראמפ על מועמדותו להחלפה. כל רמז להחלטה צפוי להשפיע על המסחר בטווח הקצר, במיוחד בתקופה של נזילות נמוכה.
- נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?
- התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות במדדים, הרכב העליות בשוק השתנה בחודשים האחרונים. מניות הטכנולוגיה, שהיו המנוע המרכזי של העליות בשנים האחרונות, רשמו ביצועי חסר מאז נובמבר, בעוד שסקטורים אחרים תפסו את מקומן כמובילי השוק. מניות פיננסים, תחבורה, בריאות וחברות קטנות הציגו תשואות עודפות, תופעה שבוול-סטריט מגדירים כרוטציה של משקיעים לעבר תחומים שבהם רמות התמחור נמוכות יחסית והחשיפה לסיכונים בענף הטכנולוגיה מוגבלת יותר.
מייקל ברי. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל ברי חוזר להמר נגד השוק: "בועת ה-AI מזכירה את הדוט-קום"
המשקיע שהתפרסם במשבר הסאב־פריים מהמר נגד אנבידיה ופלנטיר, מזהיר מהשקעות יתר בתשתיות בינה מלאכותית ומודה שקשה לדעת מתי התיקון יגיע; האם ברי הוא זמר של להיט אחד?
מייקל ברי, המשקיע שהתפרסם בזכות ההימור נגד שוק הדיור האמריקאי לפני משבר 2008, חוזר להמר שוב נגד השוק. הפעם הוא מפנה את הזרקור אל שוק הבינה המלאכותית, שלדבריו מתנהל במנותק מהמציאות הכלכלית. בניגוד לעבר, ברי אינו מנהל כיום קרן גידור פעילה, אך הוא ממשיך לנסות להשפיע על השיח בוול סטריט דרך פוזיציות ממוקדות וחשיפה ציבורית.
הזיכרון הקולקטיבי של ברי כרוך בעיקר בדמותו בסרט "מכונת הכסף", שם הוצג כמי שמזהה מוקדם את קריסת שוק הסאב־פריים, אך נאלץ להמתין חודשים ארוכים עד שהשוק יכיר בצדקתו. גם אז, העיכוב כמעט הביא לקריסת הקרן שניהל. החוויה הזו מלווה את האופן שבו משקיעים רבים מתייחסים לאזהרותיו כיום. לטענת ברי, שוק ה־AI מזכיר לו במידה רבה את בועת הדוט־קום של סוף שנות ה־90. לדבריו, לא הייתה זו בועה של אתרי אינטרנט כשלעצמם, אלא של תשתיות נתונים והשקעות עודפות בהעברת מידע. ברי סבור שההתלהבות מהבינה המלאכותית דוחפת חברות ומשקיעים להשקיע בקצב שאינו נתמך בביקוש בר־קיימא.
עם זאת, גם הפעם ברי אינו מצביע על מתי הבועה צפויה להתפוצץ. הוא עצמו מודה כי אחת מנקודות החולשה המרכזיות שלו לאורך השנים הייתה תזמון. בעיני מבקריו, עצם הזיהוי של בועה אינו מספיק, אם השוק מסוגל להמשיך לעלות שנים ארוכות לפני תיקון.
אנבידיה ופלנטיר במוקד
בלב התחזית הנוכחית עומדות שתי חברות מרכזיות: אנבידיה ופלנטיר. שתיהן נתפסות כסמל של מהפכת ה־AI, ושתיהן נהנו מעליות חדות בשווי השוק שלהן. יחד הן מוערכות בכחמישה טריליון דולר, ומהוות רכיב משמעותי בעליות המדדים בארה"ב. ברי חשף כי רכש אופציות פוט בהיקף כולל של כ־10 מיליון דולר נגד שתי החברות. אף שמדובר בסכום קטן יחסית לשווי החברות, הפוזיציה ממונפת, וירידה חדה במחירי המניות עשויה להניב רווחים של מאות מיליוני דולרים ואף יותר מכך.
- מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"
- מייקל ברי מכה שוב: "ענקיות הטכנולוגיה מנפחות רווחים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה של פלנטיר, הביקורת של ברי מתמקדת במבנה העסקי. לדבריו, החברה נשענת במידה רבה על חוזים ממשלתיים, המאופיינים במחירים נמוכים ולחץ תקציבי מתמשך. בנוסף, הוא מצביע על תחרות גוברת מצד חברות ותיקות כמו IBM, ועל חבילות תגמול נדיבות להנהלה שאינן משקפות בהכרח ערך לבעלי המניות.
