לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

"הרכבים החשמליים ישתלטו על התעשייה" - מי תוביל?

בבנק ההשקעות פייפר סנדלר, סבורים כי חברת הרכב הגדולה בעולם, פולקסווגן, תמכור עד שנת 2040 למעלה מ-11% מהנתח העולמי ומה קורה עם טסלה?
ארז ליבנה | (27)

ברור לכל מי שעיניו בראשו, שמהפכת הפיכת ציי הרכב והתעופה הגלובליים לחשמליים, הם ההווה והעתיד של התחבורה הפרטית, הציבורית והשילוח, בין אם בים, באוויר או ביבשה. כרגע, אנחנו עדים לכך בעיקר בשוק התחבורה היבשתי, עם עלייתן של חברות המפתחות רכבים מונעי סוללות בשלל תחומים: רכבים פרטיים, מסחריים ואוטובוסים.

 

איך ייראה שוק הרכב המתהווה ומי תשלוט בו?

רבים סבורים שטסלה TESLA INC (TSLA) של אילון מאסק תהיה החברה הבכירה בשוק. השווי שלה בהחלט מעיד על עליונותה, כשהזינוקים במחירה הביאו את שווי השוק שלה לכמעט 628 מיליארד דולר. לצורך השוואה, השווי של פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD (VWAGY), החברה שמוכרת הכי הרבה רכבים בעולם, לא מגיע לשליש מזה.

 

באנליזה שערך בנק ההשקעות פייפר סנדלר על שוק הרכב העולמי, העריך האנליסט אלכסנדר פוטר, כי הרכבים החשמליים יהווה 45% ממכירות הרכבים עד 2030, ו-94% מהמכירות עד 2040. במחקר שלו הוא ניסה לחזות על פי המידע הקיים והתחזיות העתידיות אלו חברות שישלטו בתחום.

 

בראש הרשימה, ניצבת פולקסווגן, כשהוא צופה שהיא תמכור 9.2 מיליון רכבים ב-2040, שיהוו 11.4% מכלל מכירות הרכב בעולם. אבל משקיעי טסלה אל תיפול רוחכם, פוטר צופה כי החברה תמכור למעלה מ-8 מיליון רכבים ותחזיק קצת יותר מ-10% מהשוק. יתר על כן, הוא נותן למניה מחיר יעד של 1,200 דולר, המהווים אפסייד של 84% על מחיר השוק הנוכחי ומשקפים שווי שוק של כטריליון דולר.

 

עם זאת, להערכתו של פוטר, החברות הסיניות, כמו NIO, רכבי לי (LI) ואקספנג (XPEV), יהוו יחד כ-1% מכלל המכירות של הרכבים החשמליים בעולם – למרות שכרגע שווי השוק המשותף שלהן עומד על 130 מיליארד – וימכרו קצת יותר מ-2 מיליון רכבים. פוטר צופה שג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM) ימכרו פי 3 והשווי שלה כרגע הוא בערך 86 מיליארד.

 

בנוגע ל-GM ופורד FORD MOTOR CO (F) האמריקאיות, פוטר חושב שהן יצליחו לשמר את נתח השוק שלהן בעולם הרכב, בשל המעבר החד לחשמול שמבצעות החברות. עם זאת, יש לו בשורה רעה מאוד לחברת טויוטה TOYOTA MOTOR CORP (TM), שכיום מוכרת 11% מהרכבים בעולם, אך היא מפגרת אחרי יתר השחקניות ונתח השוק שלה צפוי לרדת ל-4.3% מהשוק העולמי.

 

בנוסף, צופה פוטר שכ-18% מהרכבים שימכרו בעולם ב-2025 יהיו חשמליים, למרות שמרבית התחזיות קובעות כי רק 10% מהרכבים יהיו בעלי סוללות עוד 3 וחצי שנים. אגב, מי שצפויות להרוויח מהבום הזה הן כורות הליתיום, שהמתכת מהווה מרכיב יסוד בכל סוללה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(27):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    dw 04/08/2021 14:35
    הגב לתגובה זו
    אם רק 10%, ואפילו 18% מהרכבים יהיו חשמליים בעוד כמה שנים אז מה מונע מטויוטה מלהוציא קורולה חשמלית בעוד 3 שנים? כלום. עבור יצרנית גדולה ומקצועית כמוה זה רק עניין של רצון. האם למישהו מהקוראים אן יפריע לקנות טויוטה קורולה חשמלית בעוד 3 שנים? כנראה שלא. ברגע שיהיה דגם יבחנו אותו למול המתחרות באותו זמן, ואני מקווה שלכולם ברור שאם טויוטה רוצה אז הקורולה תהיה מתחרה חזקה. זה רק עניין של רצון. כלומר כרגע מדובר בשוק של early adopters וכאשר החשמלי יגיע ל mass market טויוטה כנראה תהיה שם.
  • 12.
    רמי 24/07/2021 12:35
    הגב לתגובה זו
    אלון מאסק ימכור את טסלה הבעייתית ,לדבריו,ויפנה לתחומים קלים יותר עבורו כמו קריפטו,חלל,אינובציה חדשה ועוד
  • 11.
    (ל"ת)
    17/07/2021 18:41
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    הבלוף הכי גדול של המאה 21 האויב הכי גדול של הסביבה 17/07/2021 18:41
    הגב לתגובה זו
    הבלוף הכי גדול של המאה 21 האויב הכי גדול של הסביבה הרסניים פי אלף ממנועי בנזין קרינה אין סופית והמזהמים הכי גדולים בהסטוריה
  • רמי 24/07/2021 12:30
    הגב לתגובה זו
    איזה סיבוך בהחזקת רכב שהינו סה'כ יקר!!!!!
  • תתעורר! (ל"ת)
    דורון כהן 24/07/2021 06:40
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    רוני 26/06/2021 00:53
    הגב לתגובה זו
    רק באמריקה
  • 8.
    דוד 24/06/2021 16:29
    הגב לתגובה זו
    ל 7,טויוטה זה חברה פח למעמד פועלי מפעלים ומטה,כשהיא בונה רכב ברמה של סקודה,מרצדס וכאלה היא קוראת לו לקסוס,ובמחיר שלו ,באמת עדיף סוס,טויוטה מפגרת שנות אור אחרי כולם,זה שישראל ורכב תמיד היו היי לייט זה ידוע..מגיב 5,חחחחחח,אתה יותר בדיחה מהתגובה שלך....מגיב 6,צודק ידידי... למימן,יש עוד המון זמן...וזה עוד בחזקת רעיון,זה כמו להצהיר שרנו עובדת על טלפטיה...
  • 7.
    טיוטה חושבת צעד אחד לפני כולם ומתרכזת במימן. (ל"ת)
    שגיא 24/06/2021 08:08
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    איל 24/06/2021 04:30
    הגב לתגובה זו
    כחברת מכוניות מדובר בחברת סוללות עם מכוניות באיכות גרועה ופער זמני על תעשיית הרכב מרצדס ופולקסווגן מצמצמות במהירות עשרות חברות עובדות על פיתוחים טכנולוגים לסוללות והמצשל הסיני שתומך במלוא הכח בניאו והדומות לה , מקשה כבר היום על שיווק טסלה בסין אגב ניאו חברה מדהימה ואיכותית ואם תעמוד ביעד סוללה של 1000 קילומטר ב 2022 היא תהפוך לשחקן מאד לזק כבר היום טכנולוגיחת החיישנים שלה והמצלמות שלה מקדימות את טסלה בשני דורות
  • dw 04/08/2021 14:37
    הגב לתגובה זו
    מה מונע מטויוטה להכנס לשוק הזה? כלום. רק עניין של רצון. כרגע זה שוק לא מספיק גדול. בעוד כמה שנים כן ואז כנראה היא תכנס.
  • 5.
    יונדאי/קיה 24/06/2021 03:58
    הגב לתגובה זו
    גם כן אנליסט דמיקולו.
  • 4.
    אבי 23/06/2021 23:11
    הגב לתגובה זו
    טעות גדולה חשמל לא פתרון מזהם לפחות כמו דלק בגלל תחנות כח. כמו כן האם יש סבירות לקרינה? לכן דלק משופר ומימן אלו ישלטו בשוק. טסלה עלולה להעלם יחד עם שאר החשמליות
  • שגיא 24/06/2021 11:12
    הגב לתגובה זו
    מתפתחת תעשיה שלמה כולל אנרגית גלים בים ..לפחות %35 עד 2030...ומעל 60% מ2040...אבל מימן יהיה פתרון לרכב גבד אוניות ומטוסים לרכב קטן זה מסוכן ויכול לגרום לפיצוץ אדיר במרכז עיר.
  • dw 04/08/2021 14:41
    מה דעתך שנתקים שם אנרגיית גלים? האם אתה מודע לכך שמדובר במתקן תעשיה מגעיל ומכוער? אהה, רגע. אז אולי אנרגיית גלים זה לא כזה רעיון מדהים. זה כן עובד במדינות להן יש עודפי קילומטרים של חוף שומם. אצלך בישראל המתרבה והצפופה כבר היום יש לך 1 ס"מ לבן אדם ואני לא רוצה להבהיל אותך אבל אתה מתרבה כמו שפן ולכן בעוד 40 שנה יהיו פה פעמיים תושבים על חופי הרחצה. איך לאמר בעדינות? ריק בחוף לא יהיה לך, וזה הכי עדין שאפשר לאמר. אז כמה אתה רוצה מתקן אנרגיית גלים? זה כן שימושי במדינות עם קילומטרים של חופים שוממים. לא בישראל הצפופה.
  • בן כנען 24/06/2021 09:15
    הגב לתגובה זו
    עם חשמל!!! טיוטא היחידה שמהמרת על מיימן והם לא מתרוממים אין תחנות תידלוק בעולים אין ייצור מסיבי של מיימין אין פטרון רובוסטי להעברתו ממום למקום. וכל זה בלי לדבר על נצילות חשמל יש בכל מקום! מימין אולי היהי מטרון נישה לכלי טייס ומשאיות גדולות
  • dw 04/08/2021 14:42
    אני מבין שבשנה הבאה תקום תחנה ראשונה בחיפה, שמיועדת למשאיות.
  • אריאל 24/06/2021 23:45
    טויוטה רצה בניסוי 4 שנים באבו דאבי ודובאי עם כל מוניות הטויוטה בערך 70% מצי המוניות בנסיכויות כמעט כל תחנת דלק בנסיכויות מכילה דלקן מימן, גם באסיה מדינות כמו אוזבקיסטן משתמשות לרוב הרכבים הפרטיים המימן. אנחנו קצת מפגרים בטכנולוגיה אבל זה רץ שנים יפה מאוד בהרבה מדינות.
  • וול סטריט 24/06/2021 08:12
    הגב לתגובה זו
    אבל עדיין לא מאוחר,או שעשית 'שורט' על המניה?
  • מימן זה גם חשמל 24/06/2021 06:45
    הגב לתגובה זו
    מגיבים אותו בתא דלק לייצר חשמל לרכב . ובשביל לייצר את המימן הזה צריך המון חשמל מתחנות כח .
  • 3.
    שחף 23/06/2021 22:56
    הגב לתגובה זו
    ברכבים לא העיקר המכירות כי עם רווחים, בזה טסלה תוביל בגדול, היא יוצרת שליטה על כל המערך של החשמול
  • איל 24/06/2021 04:32
    הגב לתגובה זו
    רק שתדע לטסלה יתרון יחסי בסוללות והיא תאבד אותו תוך מספר שנים לך תסתכל מה קורה בפולקסווגן ומרצדס ובתעשיחת הרכב הסינית ...
  • 2.
    ציון קובסי 23/06/2021 22:24
    הגב לתגובה זו
    לתת מחיר יעד בלי תאריך זה חובבני במיוחד שמדבים על תחזית ל 20 שנה "נותן למניה מחיר יעד של 1,200 דולר" מתי אבל ב 2040?
  • בן כנען 24/06/2021 09:17
    הגב לתגובה זו
    ולכן מחיר היעד הוא לשנה הקרובה
  • איפה זה כתוב? (ל"ת)
    TT 24/06/2021 16:18
  • 1.
    כן, אבל טסלה תשלוט בצי המוניות העולמי (ל"ת)
    יונתן 23/06/2021 21:00
    הגב לתגובה זו
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

שוקי ניר סולאראדג. קרדיט: דורון לצטרשוקי ניר סולאראדג. קרדיט: דורון לצטר

חדשות רעות לאנפייז - האם אלו חדשות טובות לסולאראדג'?

אנפייז מצליחה להכות את התחזיות, אז למה המניה מתרסקת; מה באמת מדאיג את המשקיעים ומה קורה בסולארדג'?

מנדי הניג |

הכנסות שיא ורווח נקי רבעוני גבוה לא הספיקו: תחזית חלשה לרבעון הבא מפילה את מניית אנפייז Enphase Energy -13.99%  בכ-13% במסחר המאוחר. סימנים לדעיכה בביקוש בשוק הסולארי הביתי ובאירופה מעוררים חשש להאטה ממושכת, בעוד המתחרה סולאראדג' מציגה תמונה מנוגדת עם תחזיות טובות

אנפייז: ביצועים חזקים ברבעון, תחזית חלשה קדימה

חברת אנפייז אנרג'י (Enphase Energy), אחת השחקניות המרכזיות בתחום הממירים הסולאריים והפתרונות לאגירת אנרגיה, פרסמה דוחות חזקים לרבעון השלישי - עם הכנסות של כ-410 מיליון דולר ורווח מתואם של 0.90 דולר למניה. מדובר בשיא הכנסות של שנתיים, וברווח העולה משמעותית על התחזיות, כאשר החברה שברה שיא של משלוחי סוללות (195 מגה-ואט-שעה) והציגה שולי רווח גולמיים של כ-49% (non-GAAP).

עם זאת, ההודעה על תחזית מאכזבת לרבעון הרביעי - הכנסות בטווח של 310–350 מיליון דולר בלבד, לעומת תחזיות האנליסטים של כ-380 מיליון,  שלחה את המניה לירידה חדה במסחר המאוחר. המשקיעים הגיבו בתנועה חדה כלפי מטה, מחשש לירידה חדה בהכנסות ובהיקף ההתקנות, על רקע סימני חולשה בשוק האמריקאי והאירופי. 

לעומת זאת, המתחרה סולאראדג' SolarEdge -0.37%  פרסמה תחזיות חזקות לרבעון השלישי,  מה שתרם לעלייה משמעותית במניית החברה, שזינקה בכ-110% בחמשת החודשים האחרונים (ממחיר של כ-18 דולר בסוף מאי לכ-38 דולר בסוף אוקטובר). סולאראדג' תהיה ככל הנראה גדולה בנתח השוק מאנפייז ברבעון השלישי ועל רקע השקת המערכת החדשה לפני מספר חודשים, היא עשויה להגדיל עוד יותר את חלקה בשוק. 


סולאראדג' מגדילה נתח שוק

באנפייז מציינים ירידה של כ-38% במכירות באירופה לעומת הרבעון הקודם, מה שמעיד על האטה ברורה בקצב ההתקנות וצבירת מלאים בקרב מפיצים. החברה מציינת גם חולשה מתמשכת בביקוש למערכות סולאריות ביתיות בארה"ב – בעיקר בשל ריבית גבוהה, הפחתת הטבות פדרליות ורגולציה מחמירה במדינות כמו קליפורניה, שבה נכנסה לתוקף רפורמת NEM 3.0 שמפחיתה את כדאיות המערכות הביתיות.