רפואה
צילום: שאטרסטוק

האם למשקיעים יש סיבה לדאגה מהתפרצות הווירוס בסין?

מווירוס ה-SARS, דרך האבולה, שפעת האוויאן, כך השפיעו התפרצויות של מחלות על שוק המניות
ארז ליבנה | (4)

ארגון הבריאות העולמי (WHO) חצוי בשאלה האם להכריז על מצב חירום עולמי בעקבות התפשטותו של וירוס הקורונה הקטלני בסין, שכבר הדביק 500 בני אדם וגבה את חייהם של 17. על פניו יכולות להיות לכך השפעות מרחיקות לכת על השוק, כפי שהשווקים בסין מגיבים הבוקר עם ירידות של 3%.

 

אמנם אי אפשר לדעת עדיין את חומרת ההתפרצות והיקפה, אבל כן אפשר לראות איך השווקים הגיבו בעבר להתפרצויות של מחלות אחרות, כמו ה-SARS ב-2003, התפרצויות חוזרות ונשנות של נגיף האבולה וגם שפעת האוויאן.

האם הראלי בוול סטריט צפוי להיפגע?

באופן היסטורי, הראלי בוול סטריט שסיים את 2019 ונמשך חזק לתוך 2020, לא צפוי להיפגע משמעותית, בעיקר בשל המדיניות המוניטארית של ריביות נמוכות בעולם. עם זאת, משקיעים רבים מזהירים כי צריך להיות זהירים בשל הנגיף החדש. זאת בשל גלי ההדף שהווירוס יכול לייצר, בהן עצירה של טיסות רבות ופגיעה בצריכה, שכרגע אמנם מוגבלות לסין, אבל יכולות גם להשפיע על הכלכלה הגלובלית.

 

"להתפרצויות נגיפיות ומחלות בכלל, יש השפעה על השוק והן מעלות סיכונים, בשל העובדה שהן יכולות להיות קטלניות", כתב דיוויד קוטוק, יו"ר חברת הייעוץ קאמברלנד, במכתב שהפיץ ללקוחותיו. "מהלומות חיצוניות יכולות לשבש טרנדים כלכליים ולשנות את הסנטימנט של השוק, כי לא כל סיכון כלכלי קשור למדיניות המוניטרית", הוא כתב.

 

בינתיים, ההשפעה על השווקים בארצות הברית מוגבלת למדי. הדאו ג'ונס ירד אתמול ב-0.03%, כשמדד ה-S&P 500 ביצע עלייה באותו השיעור. מדד הנאסד"ק עלה ב-0.14% ונעצר על 9,383.77 נקודות. ביום שלישי הווירוס החדש הגיע לחופי ארצות הברית, כשבסיאטל אובחן מקרה ראשון של המחלה וזה מה שהיא להאטה – מינימלית – בשווקים.

 

אז איך השפיעו התפרצויות של מגפות בעבר?

לפי ניתוח של דאו ג'ונס מרקט דאטה, באפריל 2002/3, עם התפרצות מגפת הסארס, מדד ה-S&P 500 רשם בשבוע הראשון עלייה של 14.59%. 12 חודשים לאחר תחילת ההתפרצות הבנצ'מרק עלה ב-20.76%.

לפי נתוני של WHO, בסך הכול, וירוס ה-SARS הדביק למעלה מ-8,000 בני אדם, כש-774 בני אדם מתו כתוצאה מהדבקה. ב-2006 הייתה התפרצות של שפעת האוויאן. מדד ה-S&P 500 עלה ב-11.66% בחצי שנה שלאחר ההתפרצות. ב-12 חודשים שלאחר מכן עלה בלמעלה מ-18%.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לפי נתונים של צ'רלס שוואב, שעוקב אחר מדד MSCI העולמי, בחודש שלאחר כל התפרצות של מגפה, המדד העלה בממוצע של 0.4% וב-3.1% בחצי שנה שלאחר מכן ו-8.5% בשנה שאחריה.

*הנתונים מדאו ג'ונס מרקט דאטה

עוצמת ההתפרצות תשפיע יותר מהכול

עם זאת, החומרה של ההתפרצות בסופו של דבר תשפיע על תגובת השוקים ולמרות שההשפעה בעבר הייתה מינימלית, לא אומר שההשפעה הנוכחית תהיה זהה גם הפעם. הפעם, התפשטות הווירוס מגיעה לקראת ראש השנה הסיני, כשהשווקים באסיה נוטים להגיע לשיאים הן בתחום התיירות וגם בהוצאה צרכנית.

 

"ישנן חששות שהווירוס יתפשט במהירות בסין ומחוצה לה, וייצר נזק כלכלי ונזק לשוק המניות. בעיקר לנוכח העיתוי של התפרצות המחלה", כתב ג'פרי קליינטופ, האסטרטג ההשקעות העולמי הראשי בצ'רלס שוואב, שהוסיף כי השווקים יהיו חשופים לתנודתיות בשל כך.  

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דירה=קורת גג 23/01/2020 17:41
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
  • אתה מטומטם (ל"ת)
    יוסי 24/01/2020 06:55
    הגב לתגובה זו
  • אתה גר ברחוב? או שאתה גר בדירה ? (גם אם אתה גר בשכירות) (ל"ת)
    אתה גר ברחוב? 24/01/2020 15:33
  • אולי אתה...? כי אני לא ........ (ל"ת)
    אולי אתה...? 24/01/2020 15:31
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.