קמפיין הטוויטר של טראמפ נגד יצרניות הרכב הפך היום לגלובלי

אלמוג עזר | (1)

קמפיין הטוויטר של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ הפך היום עולמי. לאחר שאיים על ג'נרל מוטורס (סימול: GM) ופורד (סימול: F) בתשלומי מס כבדים אם יבחרו ליצר מחוץ לארה"ב ולמכור בתוכה, כיוון טראמפ היום את האש לכיוונה של חברת טויטה (סימול: TM) היפנית.

 

טראמפ טען כי במידה והנהלת טויוטה תיישם את תוכניתה לייצר מכוניות במקסיקו ומשם לשווק אותן לארה"ב, היא תשלם מס גבולות גבוה. זוהי כאמור הקריאה השלישית מסוגה כנגד יצרניות מכוניות אשר ביקשו להקים מפעלי ייצור במקסיקו. 

הביקורת המרוכזת של טראמפ נגד יצרניות הרכב כרגע אינה זוכה לתגובה ביקורתית מצד היצרניות ועד כה נראה שהיא עובדת. הנהלת פורד הודיעה על ביטול תוכנית הקמת המפעל במקסיקו וגם ג'נרל מוטורס לא תרחיב את הייצור מדרום לגבולה של ארה"ב. 

קרלוס גוהן מנכ"ל ניסאן ורנו התראיין לפיננשל טיימס וטען שיש צורך ב"חוקים, תקנות וציפיות שיוכרזו על ידי ממשלת ארה"ב ואנחנו נפעל בהתאם...כולנו באותה סירה". כך שנראה ששוק המכוניות אכן מתכונן לשינויים מהותיים. 

לחברתו של גוהן יש מה להפסיד, ניסן היא אחת היצרניות הגדולות ביותר במקסיקו, ניסאן מעסיקה יותר מ-14,500 אנשים ומייצרת יותר מ-850 אלף כלי רכב בשנה. כ -30% מסך מכוניות ניסאן שנמכרו בארה"ב יוצרו במקסיקו, לעומת 5% בלבד של טויוטה. כך פירסם אנליסט הרכבים היפני קוג'י אנדו.

פורד, ג'נרל מוטורס וטויטה זכו עד כה לביקורת מצד הנשיא, אך במידה ומס הגבולות יצא אל הפועל, מצעד החברות הנפגעות יהיה ארוך יותר. לקרייזלר, פולקסוואגן ויונדאי גם להן יש מפעלים במקסיקו וגם שולי הרווח שלהן יצטמצמו. יהיה מעניין לראות את תגובות ממשלות אירופה ויפן לנוכח יישומו של מס הגבולות.

הצצה ראשונה סופקה על ידי ממשלת יפן היום כתגובה לציוצו של טראמפ. דובר ממשלת יפן הזדרז טעון כי טויטה הייתה "תאגיד שהועיל עד כה לאזרחים בארה"ב". האם תחילתו של משבר אמון במערב יכול להגיע דווקא משוק הרכבים העולמי? נחכה ונראה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    א.ד.גורדון 07/01/2017 19:16
    הגב לתגובה זו
    מי שיסרב לייצר בארה"ב דינו אחד ללא פשרות!!! אם כל הכבוד גם לדמוקרטיה יש גבולות!! ואצלנו? לספח הכל ומייד. שלום עושים עם אויבים. אבל אחרי סיפוח אין לנו אויבים....!!! יש אזרחים שיצביעו לפרלמנט בירדן!!

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.