קמפיין הטוויטר של טראמפ נגד יצרניות הרכב הפך היום לגלובלי

אלמוג עזר | (1)

קמפיין הטוויטר של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ הפך היום עולמי. לאחר שאיים על ג'נרל מוטורס (סימול: GM) ופורד (סימול: F) בתשלומי מס כבדים אם יבחרו ליצר מחוץ לארה"ב ולמכור בתוכה, כיוון טראמפ היום את האש לכיוונה של חברת טויטה (סימול: TM) היפנית.

 

טראמפ טען כי במידה והנהלת טויוטה תיישם את תוכניתה לייצר מכוניות במקסיקו ומשם לשווק אותן לארה"ב, היא תשלם מס גבולות גבוה. זוהי כאמור הקריאה השלישית מסוגה כנגד יצרניות מכוניות אשר ביקשו להקים מפעלי ייצור במקסיקו. 

הביקורת המרוכזת של טראמפ נגד יצרניות הרכב כרגע אינה זוכה לתגובה ביקורתית מצד היצרניות ועד כה נראה שהיא עובדת. הנהלת פורד הודיעה על ביטול תוכנית הקמת המפעל במקסיקו וגם ג'נרל מוטורס לא תרחיב את הייצור מדרום לגבולה של ארה"ב. 

קרלוס גוהן מנכ"ל ניסאן ורנו התראיין לפיננשל טיימס וטען שיש צורך ב"חוקים, תקנות וציפיות שיוכרזו על ידי ממשלת ארה"ב ואנחנו נפעל בהתאם...כולנו באותה סירה". כך שנראה ששוק המכוניות אכן מתכונן לשינויים מהותיים. 

לחברתו של גוהן יש מה להפסיד, ניסן היא אחת היצרניות הגדולות ביותר במקסיקו, ניסאן מעסיקה יותר מ-14,500 אנשים ומייצרת יותר מ-850 אלף כלי רכב בשנה. כ -30% מסך מכוניות ניסאן שנמכרו בארה"ב יוצרו במקסיקו, לעומת 5% בלבד של טויוטה. כך פירסם אנליסט הרכבים היפני קוג'י אנדו.

פורד, ג'נרל מוטורס וטויטה זכו עד כה לביקורת מצד הנשיא, אך במידה ומס הגבולות יצא אל הפועל, מצעד החברות הנפגעות יהיה ארוך יותר. לקרייזלר, פולקסוואגן ויונדאי גם להן יש מפעלים במקסיקו וגם שולי הרווח שלהן יצטמצמו. יהיה מעניין לראות את תגובות ממשלות אירופה ויפן לנוכח יישומו של מס הגבולות.

הצצה ראשונה סופקה על ידי ממשלת יפן היום כתגובה לציוצו של טראמפ. דובר ממשלת יפן הזדרז טעון כי טויטה הייתה "תאגיד שהועיל עד כה לאזרחים בארה"ב". האם תחילתו של משבר אמון במערב יכול להגיע דווקא משוק הרכבים העולמי? נחכה ונראה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    א.ד.גורדון 07/01/2017 19:16
    הגב לתגובה זו
    מי שיסרב לייצר בארה"ב דינו אחד ללא פשרות!!! אם כל הכבוד גם לדמוקרטיה יש גבולות!! ואצלנו? לספח הכל ומייד. שלום עושים עם אויבים. אבל אחרי סיפוח אין לנו אויבים....!!! יש אזרחים שיצביעו לפרלמנט בירדן!!
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.