קבוצות רכישה היו הטרנד של העשור הקודם; מה קרה מאז והאם זה עדיין רווחי?
"אור סיטי נדל"ן" נקראה אז החברה שבראשה עמדה ענבל אור. עד שנקלעה בפבואר 2016 לתסבוכת משפטית באשר להעלמות מס - הייתה ענבל יזמית נדל"ן גדולה שנחשבה לאחד הכוחות המובילים בתחום קבוצות הרכישה. מ-2009 ועד ל-2016 פעלה ענבל אור במגוון פרויקטים וביניהם היו: "פרויקט צ'לנוב" וגם "מגדל הטייסים" בתל אביב. מה שהיה שונה בה משאר יזמי הנדל"ן הוא שהבטיחה לרוכשים בקבוצות הרכישה שלה - מחירים נמוכים מאוד וזמני סיום מהירים מהרגיל.
מאז ועד היום פרשה זו התגלגלה ואף לא הסתיימה עד היום מבחינה משפטית , אבל מה שברור הוא שבעקבות מעשיה של ענבל אור והעובדה שפעלה, כך קבעו השופטים, בחוסר תום לב, השפיעה על קבוצת הרכישה.
קבוצות רכישה - יתרונות מול חסרונות
היום, כעשור לאחר שהתאגדות של מספר רוכשים הייתה לדבר הלוהט במדינת ישראל ונחשבה לדבר החם של "המשקיעים החדשים", התארגנות כזו עדיין נושמת ובועטת ואנחנו רואים בפרויקטים חדשים שרק הגיעו לאכלוס ואפילו לכאלה שרק קיבלו היתר בניה שמתארגנות שם קבוצות רכישה - האם זה עדיין עושה שכל?
היתרון שהיה בשנים עברו לקבוצת רוכשים הוא כפול: דבר ראשון והחשוב יותר הוא חיסכון של הרווח היזמי - רווח שמגיע לכ15-20%, מדובר בסכומים גדולים וזה דרמטי, בנוסף לרווח היזמי שנחסך מהקבוצה , המדינה נתנה פטור ממע"מ - לפעמים גורף ולפעמים רק על רכיב הקרקע. ביחד - מדובר על חיסכון של כ30-35% - כלומר חיסכון שיכול להגיע למאות אלפים ואף למיליונים.
- גזר הדין של ענבל אור: 7.5 שנות מאסר
- הפרקליטות דורשת: 11 שנות מאסר לענבל אור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החסרון גם הוא כפול:בתור התחלה הרוכש צריך לסמוך על הקבוצה ועל היזם שתחתיו הוא נכנס - גם כדי שלא יגיע לחדלות פירעון וגם שיוכל באמת להשלים את הפרויקט בזמן ובסכומים שנקבעו מראש, ועובדה נוספת שמאוד חשובה היא שהעלויות משתנות תוך כדי תנועה. בדרך כלל תנודות אלו ינועו בין 5-7% בעלויות אבל עדיין, חשוב לשים זאת בראש ולהבין שלא בהכרח מה שסיכמנו לפני שהדחפורים עלו על הקרקע יהיה נכון גם להמשך הפרויקט.
בכל מה שקשור לרגולציה ולביטחון של הרוכשים, הרי שאחרי המקרה של ענבל אור, הפיקוח הודק והביטחון של כספי הרוכשים עלה. הכספים של הקבוצה נמצאים בחשבונות נאמנות.
פרי סייל IN קבוצות רכישה OUT
היום ,כתוצאה מאירועי העשור הקודם והקושי שקיים בהתארגנות שכזו - רואים פחות ופחות אנשים שמתאגדים בצורה שכזו. יש בזה עדיין יתרונות, בכל זאת - מקבלים דירה בהנחה גדולה. אבל יש אלטרנטיבות בשוק שהופכים את קבוצת הרכישה לפחות אטרקטיבית. אנשים התאהבו ברעיון של - קנה דירה היום, תשלם חלק מינורי מערך הדירה כ10-20%, ותקבל בעוד 3-4 שנים דירה חדשה מקבלן כשרק לאחר טופס 4 תשלם את היתרה (צמודה או שלא צמודה למדד).
- עידו חג'ג': "קצב המכירות הגבוה - תוצאה של האסטרטגיה שלנו"; החברה מכרה 166 דירות בשדה דב
- פז מעמידה למכירה 104 דונם בחיפה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם
במצב כזה ובהינתן שיש גם הנחה, כי הדירות האלו נמכרות בסוג של פריסייל (מכירה על הנייר שאין עוד כלום ולכן יש הנחה על המחיר), האטרקטיביות של קבוצות רכישה כמעט ונעלמת - הפער בשורה התחתונה בין שתי האפשרויות הוא אולי 5%-7%. בהפרש כזה, רוכשים רבים מעדיפים רכישה מול קבלן.
ככה נעלמו היתרונות של קבוצות הרכישה
היתרונות הכלכליים של קבוצות רכישה היו חיסכון של 15-20% מהרווח היזמי ופטור ממע"מ על רכיב הקרקע. אפשר לומר שכיום היתרונות אלו לא דרמתיים ולא מושכים יותר את המשקיעים להיכנס לקבוצות רכישה, במיוחד שאין בפועל פטור מלא על המע"מ והוא תלוי במספר רב של פרמטרים.
מול היתרונות האלו הקבלנים במבצעי ה-20/80 , או ה-10/90, שלם עכשיו 10% ואת היתרה באיכלוס נשמע הרבה יותר סקסי (את מבצעי ה-5/95 לא ציינתי מכיוון שעל מבצע זה לא חל חוק המכר שמגן על הרוכש).
העסקאות האלו גם מבטאות הנחה כלכלית משמעותית על המחיר. כשאדם יוצא למסע של רכישת דירה או השקעה בנדל"ן ובוחן את 2 האפשרויות - הוא ניגש לשוק ובוחן את האפשרות להצטרף לקבוצה שתחסוך ממנו את הרווח היזמי וגם, במקרים מסוימים את עלות המע"מ. מול אלו הוא בודק עסקאות של 80/20 לדוגמה ובהן הוא מקבל הנחה משני סוגים - ראשית זו עסקת פריסייל ובכאלו מקבלים הנחה של 10% לפחות ושנית הנחת המימון בעסקאות כאלו היא במינמום 5%-7%. במקום לשלם על פי אבני דרך מוסכמות של התקדמות הפרויקט, התשלום הוא ברובו בסוף, ויש כאן דחייה של כמה שנים על חלק מרכזי מערך הדירה. בריבית משכנתא של 6% בשנה, ובדחייה ממוצעת של כשנתיים על מרכיב של חצי מערך הדירה, מקבלים הנחה מימונית של 6%, וזה עוד בלי הנחות נוספות - לרוב חלק מההצמדה מבוטל.
- 1.יהשע שנעקץ 06/12/2024 08:55הגב לתגובה זונדהמנו כמשקיעים . הגדילו לנו את שטח המשרד והכפילו את דו"ח האפס. משקיעי אייטק בעפולה כנראה שעשו עסקה גרועה ביותר שעננת הספק באשר ליושרת חברת הניהול מרחפת מעליה
- אאברהם 15/07/2025 17:16הגב לתגובה זועוקץ מתוחכם של קבוצת עסקנים שהציגו מיצג שווא ... זוועה... אנשים רעים
- אחד מ 600 29/08/2025 03:23גם אני... אחד ממעל 600 רוכשים תמימים שנעקצו ללא רחם על ידי מנגנון מתוחכם לכאורה

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם
על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים?
משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.
רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה.
וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.
במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.
וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם
על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים?
משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.
רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה.
וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.
במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.
וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.