התחדשות עירונית אזור
צילום: יסקי מור סיון

אזור: במקום מפעל טקסטיל, יוקמו 730 דירות - מה המחירים באזור?

הוועדה המחוזית אישרו מתחם מעורב שימושים בגודל 50 דונם, עם מגדלים בגובה של עד 27 קומות. מחירי הדיור נעים סביב 29 אלף שקל למטר.
איציק יצחקי | (3)

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב אישרה למתן תוקף תוכנית להתחדשות עירונית בשטח מפעל אופיס טקסטיל באזור. התוכנית, שכוללת מתחם מעורב שימושים שישלב 730 יחידות דיור, שטחי מסחר ותעסוקה, מבני ציבור ושטחים פתוחים, הוגשה על ידי אמות השקעות, אפריקה ישראל מגורים, וריאליטי קרן השקעות בנדל"ן, היא על שטח כולל של כ-50 דונם, והיא ממוקמת בצפון מערב הישוב ותחום בין כביש 1 בצפון, רחוב משה שרת בדרום והגשר הירוק המחבר את המועצה לפארק אריאל שרון ממזרח. המחירים באזור נעים סביב 29 אלף שקל למטר. עדיין לא פורסמו מחירי הדירות באזור, אבל אם לשפוט לפי המחירים באזור, ההערכה היא שהם יהיה פחות מ-3 מיליון שקל עבור דירת 4 חדרים של יותר מ-100 מטר.

התחדשות עירונית באזור (יסקי מור סיון)

 במקום המפעל לטקסטיל: כך ייראה מתחם ההתחדשות העירונית באזור (יסקי מור סיון)

למתחם מיקום ייחודי בזכות היותו סמוך למרכז הישוב ולתחנת מטרו עתידית מחד ומאידך נהנה מהקרבה, נצפות לפארק אריאל שרון וגשר הולכי רגל עתידי שיוקם בסמיכות לו.

 

התוכנית כוללת מתחם מעורב שימושים במקום מפעל אופיס טקסטיל, המהווה חסם במרקם הבנוי של היישוב. המתחם הכולל 730 יחידות דיור במבני מגורים בין 16 ל-27 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 100 יחידות דיור מיועדות לדיור בהישג יד במחיר מופחת. בנוסף, התוכנית מאפשרת להמיר חלק מזכויות הבנייה לתעסוקה לטובת דיור מוגן בהיקף מרבי של 230 יחידות דיור.

במבנים שיוקמו ברחוב משה שרת, ישולבו בחזית פעילה של מסחר ושטחי ציבור אל הרחוב אשר תייצר רחוב עירוני שוקק וכן תתאפשר חזיתות מסחריות נוספות ברחובות  הפנימיים החדשים. התוכנית קודמה בהתאם לתוכנית המתאר הכוללנית של אזור, המצויה לפני הפקדה ומהווה סנונית ראשונה לתכנון מפורט על פיה. כיום מוקדמים מספר מתחמים נוספים המצויים בשלבי תכנון שונים אשר יחדיו יממשו את יעדי התכנון הכוללני של הישוב.

 

מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר: "מדובר בתוכנית אשר לוקחת מפגע מאוד משמעותי מלב תחום המועצה המקומית ומייצר סביבת מגורים ותעסוקה חדש במיקום משמעותי מול פארק מטרופוליני בהקמה".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קרי 10/09/2023 15:33
    הגב לתגובה זו
    והכל יצא מתוך היישוב, בואו ליישוב בבוקר כשכולם יוצאים לביהס והעבודה - פקוק בטירוף בואו בשעה 17:00 לכיכר ברחוב המצודה ותיתקעו עם כל אלו שיוצאים מהמשרדים בישוב. זוועה!!! תתכננו לא רק כדי למכור!!!
  • דוד 11/09/2023 11:32
    הגב לתגובה זו
    פכטר נכנע לקבלנים !!! כלי כביש 1 הכל יהיה פקוק
  • 1.
    שולי 10/09/2023 15:10
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי ממליצה על דירה באזור צפיפות זיהום אויר ועוד …
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.