photos

שדרות רוטשילד במודיעין: כיצד יראה מרכז העיר העתידי? צפו בהדמיות

עיריית מודיעין חשפה היום את תוכנית מרכז העיר שתכלול שדרה מרכזית רחבה שתכלול שטחי מסחר, מסלולי אופניים, תחנה מרכזית עתידית ו-470 יח"ד - צפו בתמונות
לירן סהר | (3)

עיריית מודיעין מכבים רעות הציגה היום (ד') את מרכז העיר העתידי של העיר המונה 85 אלף תושבים. התכנית כוללת בנייה של יחידות דיור חדשות, חנויות ושטחי מסחר, מקומות בילוי ופיתוח שטחי ציבור חדשים במרכז העיר. התכנית כוללת גם הסדרה של בניית מבני ציבור עתידיים והיא תחל בתהליכי אישור בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. ראש העיר ציין כי בכוונת העירייה לשווק את התכנית ליזמים עד סוף שנת 2013 כאשר בניית הפרויקט צפויה להסתיים בעוד כשלוש שנים.

השדרה המרכזית החדשה של העיר מהווה המשך של רחוב דם המכבים, מאזור בניין העירייה ועד לרחוב פיקוס הסמוך לקניון עזריאלי. הקומות הראשונות של הבניינים מיועדות למסחר והן פונות אל עבר השדרה. השדרה כוללת מדרכות, מרחב מסחרי ומדרכה להולכי רגל מכל צד, חנייה לאורך השדרה, כביש נסיעה, שדרה מרכזית בגודל 19 מטרים הכוללת גינון, שבילים, ספסלים, מזרקות, מתקני משחק וקיוסקים ושביל אופניים.

לאורך השדרה, משני צדיה, ייבנו כ-470 יחידות דיור בבניינים בני 5 קומות. קומה ראשונה של מסחר הכולל חנויות, מסעדות, פאבים ובתי קפה. מעליהן ייבנו 4 קומות מגורים על פי תמהיל: 30% יחידות דיור בנות 2 חדרים, 30% דירות בנות 3 חדרים והיתר 4-5 חדרים. ניתן דגש על בניית כמות גדולה של דירות קטנות המיועדות לזוגות צעירים וסטודנטים בתחילת דרכם. על מנת לשמור על חזית אסטטית, יפה ואחידה כל החניות, מזגנים ומרפסות שירות יוסתרו במסגרת מתחם המגורים בשדרה. בנוסף תבחן אפשרות להקמת פרויקט דירות להשכרה במודל דומה לקניון עזריאלי בעיר. חלק מהבניינים יהיו גם בנייני משרדים שייבנו מעל הקומה המסחרית.

בקצה התחתון של השדרה תבנה רחבת מרכז העיר, סוג של פיאצה המשלבת שטחים פתוחים או מבנה מסחרי מקורה ובנייני מגורים. מסביב ייבנו מבנים של שתי קומות המיועדות למסחר ומשרדים ומעליהן שלוש קומות נוספות למגורים הפונות להמשך רחוב דם המכבים ורחוב ערער. במרכז הרחבה יהיה שטח ציבורי פתוח עבור הולכי רגל ויתאפשר בו פיתוח סביבתי וחיבור בין השדרה המרכזית לבין קניון עזריאלי.

התכנית מסדירה גם את שטחי מבני הציבור העתידיים של העיר שייבנו במרכזה: ספריה מרכזית, מרכז תרבות, בית כנסת ובניין ממשל, מרכז שירותי חירום והצלה הכולל את המשטרה, מד"א וכב"א. התכנית כוללת אפשרות נוספת לבניית מבנה לדיור מוגן, 100 יחידות דיור עד 55 מ"ר לסטודנטים ואפשרות עתידית להקמת מלון בוטיק.

תכנית השדרה המרכזית ורחבת המע"ר יצרו רצף אורבני עירוני עבור הולכי רגל כולל מעברים תת קרקעיים, מדרכות, שבילי אופניים ופיתוח סביבי המחברים בין כל האלמנטים של מרכז העיר: כיכר העיר המרכזית הכוללת תחנת אוטובוסים מרכזית והפרדה מפלסית המוקמים בעיר כיום בעלות של 70 מיליון שקלים, גשר נופי וכניסה לפארק ענבה- הפארק המרכזי של העיר, תחנת הרכבת 'מודיעין מרכז', קניון עזריאלי ובניין העירייה העתידי.

ראש העיר חיים ביבס: "התכנית הולכת לשנות את פניה של העיר ולהפוך את מרכזה לאחד ממרכזי העיר היפים בישראל. התכנית כולה נותנת מענה לתחומי המסחר, התעסוקה, הבילוי, הפנאי ותוספת דיור בתמהיל שלא קיים כיום בעיר. אנחנו עובדים על התוכניות למעלה משנתיים, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אשרה את התכנית כבר לפני כחצי שנה ועתה תתחיל הוועדה המחוזית את תהליך האישור. אני מקווה לאשר את התכניות עד סוף שנת 2013 ואז לצאת לשיווק כאשר ההערכה היא כי הבנייה תיקח לפחות שלוש שנים. היעד הבא הוא למצוא חברה או יזם רציניים להיכנס לפרויקט, בדיוק כפי שעזריאלי הגיע לבנות את הקניון. אנחנו נבצע עבודת הכנה מקיפה כדי לעניין את היזמים הבכירים ביותר בארץ שכבר בנו פרויקטים דומים על מנת להביא אותם אל העיר ולבנות פרויקט איכותי ויפה המתאים לעיר".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יצחק 27/08/2013 03:19
    הגב לתגובה זו
    מדוע בכתבה זו לא מצוין שם האדריכל?
  • 1.
    דני 22/08/2013 08:48
    הגב לתגובה זו
    כי בישראל אין כבוד לכלום.
  • רוכבי אופנים אהבלים נוסעים בכל מקרה באמצע הכביש (ל"ת)
    מה זה משנה? 22/08/2013 11:01
    הגב לתגובה זו
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יוסף
צילום: שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יו

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת

בעוד שבחוק ההסדרים כבר מקודם מס רכוש בשיעור של עד 2%, דו"ח של צוות מקצועי של משרד האוצר מספק את התשתית הכלכלית למהלך. לפי הדו"ח, מדובר במס שנועד לתת מענה קבוע לצרכים התקציביים שנוצרו בעקבות המלחמה. באוצר מעריכים פוטנציאל גבייה של מיליארדי שקלים בשנה, בעיקר מבעלי קרקעות לא מנוצלות
עוזי גרסטמן |

בזמן שבחוק ההסדרים הקרוב כבר מדובר על החזרת מס רכוש בשיעור של 1.5%-2% על מקרקעין פנויים, משרד האוצר פירסם היום את הדו"ח שמסביר מדוע, מבחינתו, זהו צעד מתבקש. דו"ח הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, בראשות הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, קובע כי החזרת המס נדרשת כחלק מהיערכות תקציבית ארוכת טווח של המדינה.

בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.

לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.

הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.

הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.