photos

שדרות רוטשילד במודיעין: כיצד יראה מרכז העיר העתידי? צפו בהדמיות

עיריית מודיעין חשפה היום את תוכנית מרכז העיר שתכלול שדרה מרכזית רחבה שתכלול שטחי מסחר, מסלולי אופניים, תחנה מרכזית עתידית ו-470 יח"ד - צפו בתמונות
לירן סהר | (3)

עיריית מודיעין מכבים רעות הציגה היום (ד') את מרכז העיר העתידי של העיר המונה 85 אלף תושבים. התכנית כוללת בנייה של יחידות דיור חדשות, חנויות ושטחי מסחר, מקומות בילוי ופיתוח שטחי ציבור חדשים במרכז העיר. התכנית כוללת גם הסדרה של בניית מבני ציבור עתידיים והיא תחל בתהליכי אישור בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. ראש העיר ציין כי בכוונת העירייה לשווק את התכנית ליזמים עד סוף שנת 2013 כאשר בניית הפרויקט צפויה להסתיים בעוד כשלוש שנים.

השדרה המרכזית החדשה של העיר מהווה המשך של רחוב דם המכבים, מאזור בניין העירייה ועד לרחוב פיקוס הסמוך לקניון עזריאלי. הקומות הראשונות של הבניינים מיועדות למסחר והן פונות אל עבר השדרה. השדרה כוללת מדרכות, מרחב מסחרי ומדרכה להולכי רגל מכל צד, חנייה לאורך השדרה, כביש נסיעה, שדרה מרכזית בגודל 19 מטרים הכוללת גינון, שבילים, ספסלים, מזרקות, מתקני משחק וקיוסקים ושביל אופניים.

לאורך השדרה, משני צדיה, ייבנו כ-470 יחידות דיור בבניינים בני 5 קומות. קומה ראשונה של מסחר הכולל חנויות, מסעדות, פאבים ובתי קפה. מעליהן ייבנו 4 קומות מגורים על פי תמהיל: 30% יחידות דיור בנות 2 חדרים, 30% דירות בנות 3 חדרים והיתר 4-5 חדרים. ניתן דגש על בניית כמות גדולה של דירות קטנות המיועדות לזוגות צעירים וסטודנטים בתחילת דרכם. על מנת לשמור על חזית אסטטית, יפה ואחידה כל החניות, מזגנים ומרפסות שירות יוסתרו במסגרת מתחם המגורים בשדרה. בנוסף תבחן אפשרות להקמת פרויקט דירות להשכרה במודל דומה לקניון עזריאלי בעיר. חלק מהבניינים יהיו גם בנייני משרדים שייבנו מעל הקומה המסחרית.

בקצה התחתון של השדרה תבנה רחבת מרכז העיר, סוג של פיאצה המשלבת שטחים פתוחים או מבנה מסחרי מקורה ובנייני מגורים. מסביב ייבנו מבנים של שתי קומות המיועדות למסחר ומשרדים ומעליהן שלוש קומות נוספות למגורים הפונות להמשך רחוב דם המכבים ורחוב ערער. במרכז הרחבה יהיה שטח ציבורי פתוח עבור הולכי רגל ויתאפשר בו פיתוח סביבתי וחיבור בין השדרה המרכזית לבין קניון עזריאלי.

התכנית מסדירה גם את שטחי מבני הציבור העתידיים של העיר שייבנו במרכזה: ספריה מרכזית, מרכז תרבות, בית כנסת ובניין ממשל, מרכז שירותי חירום והצלה הכולל את המשטרה, מד"א וכב"א. התכנית כוללת אפשרות נוספת לבניית מבנה לדיור מוגן, 100 יחידות דיור עד 55 מ"ר לסטודנטים ואפשרות עתידית להקמת מלון בוטיק.

תכנית השדרה המרכזית ורחבת המע"ר יצרו רצף אורבני עירוני עבור הולכי רגל כולל מעברים תת קרקעיים, מדרכות, שבילי אופניים ופיתוח סביבי המחברים בין כל האלמנטים של מרכז העיר: כיכר העיר המרכזית הכוללת תחנת אוטובוסים מרכזית והפרדה מפלסית המוקמים בעיר כיום בעלות של 70 מיליון שקלים, גשר נופי וכניסה לפארק ענבה- הפארק המרכזי של העיר, תחנת הרכבת 'מודיעין מרכז', קניון עזריאלי ובניין העירייה העתידי.

ראש העיר חיים ביבס: "התכנית הולכת לשנות את פניה של העיר ולהפוך את מרכזה לאחד ממרכזי העיר היפים בישראל. התכנית כולה נותנת מענה לתחומי המסחר, התעסוקה, הבילוי, הפנאי ותוספת דיור בתמהיל שלא קיים כיום בעיר. אנחנו עובדים על התוכניות למעלה משנתיים, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אשרה את התכנית כבר לפני כחצי שנה ועתה תתחיל הוועדה המחוזית את תהליך האישור. אני מקווה לאשר את התכניות עד סוף שנת 2013 ואז לצאת לשיווק כאשר ההערכה היא כי הבנייה תיקח לפחות שלוש שנים. היעד הבא הוא למצוא חברה או יזם רציניים להיכנס לפרויקט, בדיוק כפי שעזריאלי הגיע לבנות את הקניון. אנחנו נבצע עבודת הכנה מקיפה כדי לעניין את היזמים הבכירים ביותר בארץ שכבר בנו פרויקטים דומים על מנת להביא אותם אל העיר ולבנות פרויקט איכותי ויפה המתאים לעיר".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יצחק 27/08/2013 03:19
    הגב לתגובה זו
    מדוע בכתבה זו לא מצוין שם האדריכל?
  • 1.
    דני 22/08/2013 08:48
    הגב לתגובה זו
    כי בישראל אין כבוד לכלום.
  • רוכבי אופנים אהבלים נוסעים בכל מקרה באמצע הכביש (ל"ת)
    מה זה משנה? 22/08/2013 11:01
    הגב לתגובה זו
דירות. קרדיט: רשתות חברתיותדירות. קרדיט: רשתות חברתיות

המהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות

האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות

רן קידר |

לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע, במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.

המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.

בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.

הסיכונים הנלווים

אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף. לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.

בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.

קפריסין
צילום: pexels

מועדון הוט נכנס לנדל״ן בקפריסין: מסלול רכישה חדש לחברי המועדון

המסלול כולל הנחה וליווי לרוכשים בלרנקה, אך גם אחרי ההטבות נותרות עלויות ניהול גבוהות ושקיפות חלקית לגבי הגופים המעורבים וההשקעות בפרויקטים

צלי אהרון |

מועדון הצרכנות הוט יוצא בהודעה עם מסלול מאורגן לרכישת נדל״ן בקפריסין עבור חברי המועדון ובני משפחותיהם. אבל האם זה כדאי? מדובר במהלך שמגיע לפי לשון החברה לאחר עלייה חדה בפניות של חברים שביקשו לבחון השקעות מעבר לים, בעיקר על רקע קושי גובר להיכנס לשוק הנדל״ן המקומי בישראל. במסגרת המהלך החדש מציע המועדון גישה לפרויקטים שנבחרו בעיר לרנקה, לצד תנאים שנועדו לייצר לחברים תחושת ליווי וודאות בתהליך הרכישה במדינה זרה.

המסלול כולל כמה רכיבים מרכזיים: הנחה של כ-5% ממחיר המחירון על הדירות, חבילת ריהוט מלאה ומיזוג אוויר בדירה, וליווי משפטי-פיננסי שמוצע לרוכשים מטעם הגופים השותפים למהלך. בנוסף, מוצעות אפשרויות מימון דרך בנק לאומי או בנקים מקומיים בקפריסין, לצד הבטחה לתהליך מסודר מול היזמים המקומיים ששותפים לפרויקטים. המטרה ככל הנראה היא להקל על חברי המועדון בכניסה לשוק זר, שבו קיימים מטבע הדברים פערי ידע, שפה ורגולציה.

מה קונים בעצם?

המשתתפים במהלך הנוכחי הם: מועדון הוט, קבוצת קשרי תעופה, וחברת שגראוי ליבוביץ, המקדמת את הפרויקטים בלרנקה. שיתוף הפעולה מיועד לרכז מאמץ שיווקי אחד ולהציג לחברי המועדון נתיב רכישה ברור מול יזם יחיד, ולא תהליך של חיפוש עצמאי בשוק המקומי בקפריסין. על פי המועדון, הבחירה בלרנקה אינה מקרית: העיר נמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח מואצת סביב הטיילת, המרינה, אזור הנמל החדש והרחבת אפשרויות התיירות והדיור.

שני פרויקטים מוצעים כחלק מהמסלול: Lumina Mare – מגדל בוטיק בן 20 קומות במרחק הליכה קצר מהים. ו-Horizon Towers – קומפלקס מגורים באזור המתפתח של הנמל. בשני המקרים מוצגים דירות בגדלים שונים, חלקן מיועדות יותר להשקעה לטווח ארוך וחלקן מתאימות גם לשימוש עצמי כחופשה משפחתית. לפי נתוני היזמים, תשואות השכירות בלרנקה בשנים האחרונות נעות סביב 6%–8% לשנה, אם כי נתונים אלה משתנים בהתאם לסוג הנכס, המיקום והביקוש המקומי.

הסתמכות מלאה על המנהלים

לצד המהלך, חשוב לציין כי גם אחרי ההטבות המוצעות, דמי הניהול והעלויות הנלוות של הגופים המעורבים נותרים משמעותיים. בשונה מעסקה מקומית, שבה הקונה יכול לבצע בדיקות עצמאיות ולהסתמך על נגישות גבוהה לשירותים מקצועיים, השקעה בקפריסין מחייבת הסתמכות כמעט מלאה על הגורמים המלווים – ואלו אינם מפורטים במלואם במסמכים שהוצגו לחברי המועדון. המשמעות היא שהשקיפות לגבי מבנה העלויות, תהליכי הבדיקה המקדמית והמודל הכלכלי של הגופים המעורבים נותרת חלקית, ואינה מספקת תמונה מלאה לגבי כלל ההוצאות הצפויות לרוכש לאורך זמן.