photos

שדרות רוטשילד במודיעין: כיצד יראה מרכז העיר העתידי? צפו בהדמיות

עיריית מודיעין חשפה היום את תוכנית מרכז העיר שתכלול שדרה מרכזית רחבה שתכלול שטחי מסחר, מסלולי אופניים, תחנה מרכזית עתידית ו-470 יח"ד - צפו בתמונות
לירן סהר | (3)

עיריית מודיעין מכבים רעות הציגה היום (ד') את מרכז העיר העתידי של העיר המונה 85 אלף תושבים. התכנית כוללת בנייה של יחידות דיור חדשות, חנויות ושטחי מסחר, מקומות בילוי ופיתוח שטחי ציבור חדשים במרכז העיר. התכנית כוללת גם הסדרה של בניית מבני ציבור עתידיים והיא תחל בתהליכי אישור בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. ראש העיר ציין כי בכוונת העירייה לשווק את התכנית ליזמים עד סוף שנת 2013 כאשר בניית הפרויקט צפויה להסתיים בעוד כשלוש שנים.

השדרה המרכזית החדשה של העיר מהווה המשך של רחוב דם המכבים, מאזור בניין העירייה ועד לרחוב פיקוס הסמוך לקניון עזריאלי. הקומות הראשונות של הבניינים מיועדות למסחר והן פונות אל עבר השדרה. השדרה כוללת מדרכות, מרחב מסחרי ומדרכה להולכי רגל מכל צד, חנייה לאורך השדרה, כביש נסיעה, שדרה מרכזית בגודל 19 מטרים הכוללת גינון, שבילים, ספסלים, מזרקות, מתקני משחק וקיוסקים ושביל אופניים.

לאורך השדרה, משני צדיה, ייבנו כ-470 יחידות דיור בבניינים בני 5 קומות. קומה ראשונה של מסחר הכולל חנויות, מסעדות, פאבים ובתי קפה. מעליהן ייבנו 4 קומות מגורים על פי תמהיל: 30% יחידות דיור בנות 2 חדרים, 30% דירות בנות 3 חדרים והיתר 4-5 חדרים. ניתן דגש על בניית כמות גדולה של דירות קטנות המיועדות לזוגות צעירים וסטודנטים בתחילת דרכם. על מנת לשמור על חזית אסטטית, יפה ואחידה כל החניות, מזגנים ומרפסות שירות יוסתרו במסגרת מתחם המגורים בשדרה. בנוסף תבחן אפשרות להקמת פרויקט דירות להשכרה במודל דומה לקניון עזריאלי בעיר. חלק מהבניינים יהיו גם בנייני משרדים שייבנו מעל הקומה המסחרית.

בקצה התחתון של השדרה תבנה רחבת מרכז העיר, סוג של פיאצה המשלבת שטחים פתוחים או מבנה מסחרי מקורה ובנייני מגורים. מסביב ייבנו מבנים של שתי קומות המיועדות למסחר ומשרדים ומעליהן שלוש קומות נוספות למגורים הפונות להמשך רחוב דם המכבים ורחוב ערער. במרכז הרחבה יהיה שטח ציבורי פתוח עבור הולכי רגל ויתאפשר בו פיתוח סביבתי וחיבור בין השדרה המרכזית לבין קניון עזריאלי.

התכנית מסדירה גם את שטחי מבני הציבור העתידיים של העיר שייבנו במרכזה: ספריה מרכזית, מרכז תרבות, בית כנסת ובניין ממשל, מרכז שירותי חירום והצלה הכולל את המשטרה, מד"א וכב"א. התכנית כוללת אפשרות נוספת לבניית מבנה לדיור מוגן, 100 יחידות דיור עד 55 מ"ר לסטודנטים ואפשרות עתידית להקמת מלון בוטיק.

תכנית השדרה המרכזית ורחבת המע"ר יצרו רצף אורבני עירוני עבור הולכי רגל כולל מעברים תת קרקעיים, מדרכות, שבילי אופניים ופיתוח סביבי המחברים בין כל האלמנטים של מרכז העיר: כיכר העיר המרכזית הכוללת תחנת אוטובוסים מרכזית והפרדה מפלסית המוקמים בעיר כיום בעלות של 70 מיליון שקלים, גשר נופי וכניסה לפארק ענבה- הפארק המרכזי של העיר, תחנת הרכבת 'מודיעין מרכז', קניון עזריאלי ובניין העירייה העתידי.

ראש העיר חיים ביבס: "התכנית הולכת לשנות את פניה של העיר ולהפוך את מרכזה לאחד ממרכזי העיר היפים בישראל. התכנית כולה נותנת מענה לתחומי המסחר, התעסוקה, הבילוי, הפנאי ותוספת דיור בתמהיל שלא קיים כיום בעיר. אנחנו עובדים על התוכניות למעלה משנתיים, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אשרה את התכנית כבר לפני כחצי שנה ועתה תתחיל הוועדה המחוזית את תהליך האישור. אני מקווה לאשר את התכניות עד סוף שנת 2013 ואז לצאת לשיווק כאשר ההערכה היא כי הבנייה תיקח לפחות שלוש שנים. היעד הבא הוא למצוא חברה או יזם רציניים להיכנס לפרויקט, בדיוק כפי שעזריאלי הגיע לבנות את הקניון. אנחנו נבצע עבודת הכנה מקיפה כדי לעניין את היזמים הבכירים ביותר בארץ שכבר בנו פרויקטים דומים על מנת להביא אותם אל העיר ולבנות פרויקט איכותי ויפה המתאים לעיר".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יצחק 27/08/2013 03:19
    הגב לתגובה זו
    מדוע בכתבה זו לא מצוין שם האדריכל?
  • 1.
    דני 22/08/2013 08:48
    הגב לתגובה זו
    כי בישראל אין כבוד לכלום.
  • רוכבי אופנים אהבלים נוסעים בכל מקרה באמצע הכביש (ל"ת)
    מה זה משנה? 22/08/2013 11:01
    הגב לתגובה זו
דירות חדשות
צילום: איציק יצחקי

מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים

בשעה ששוק השכירות ממשיך לזנק, בבנק ישראל החליטו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, מבלי להבחין בין לווים אחראיים ומחושבים, ללווים חסרי אחריות שנכנסו למעגל החובות

אלון יוניאן |

בעוד ששוק השכירות ממשיך לשבור שיאים, בבנק ישראל בחרו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, ולהגביל את יחס ההחזר החודשי של הלוואות לדיור ל-40% מההכנסה הפנויה, במקום 50% שהיה נהוג עד היום. לכאורה מדובר במהלך אחראי שנועד לצמצם סיכונים במערכת הפיננסית; בפועל, זוהי החלטה שעלולה לייצר גל של השלכות לא מכוונות, ולהעמיק עוד יותר את משבר הדיור בישראל.

החלטת בנק ישראל ליישום מגבלת האשראי החדשה, מגלמת רצון להפחתת הסיכון המערכתי למערכת הבנקאית. אשראי פרוץ פירושו פחות סיכוי להתפרצות של בועת נדל״ן בדומה למשבר הסאב פריים ב-2008, שבו מיליוני אזרחים וחברות הגיעו למצב של חדלות פירעון כתוצאה מהפקרות הבנקים שהעניקו מסגרות אשראי מופקרות וללא בדיקות מקדימות מוקפדות על יכולות ההשתכרות וההחזר של הלווים, אותם לווים שבוקר אחד מצאו עצמם חסרי בית ועם חובות שנותרו גם לאחר מכירת הבית. 

ברם, לצד היתרונות, הנזק הציבורי של רפורמת האשראי עלול להאפיל על תועלתו, מאחר והצמצום האוטומטי הגורף במתן האשראי, ללא אבחנה בין לווים אחראיים לבלתי אחראיים כפי שאפשר לבדוק בבדיקה בסיסית בדוחות החשבונאיים של הלווה, יוביל לכך שגם משפחות בעלות הכנסה יציבה והון עצמי מספק או כאלה שאף בחרו להתגורר במשך מספר שנים בבית ההורים כדי לחסוך הון להמשך התשלומים- יסווגו כבעלי סיכון גבוה לפיגור בהחזרי המשכנתא, וייפלטו אף הן ללא צורך לשוק השכירות ההולך ובוער, ומתוך כך לעליית מחירים בשוק הדירות להשכרה.

בנוסף, צמצום ביכולת הרכישה יגרור האטה בביקושים בשוק, מצב שעשוי להוביל יזמים, ובוודאי כאלה שבונים בפריפריה ומסתמכים על שולי רווח צרים ממילא, להקפיא פרויקטים תכנוניים. כך ייווצר מעגל שוטה: פחות בנייה ועסקאות נדל"ן שיובילו להיצעים מוגבלים, ומכאן למיתון ועליית אינפלציה שייאלצו את הבנקים להגדיל מחדש את מסגרות האשראי, ומכאן לעלייה מחודשת במחירי הדירות בשל צוואר הבקבוק שנוצר בעקבות הקפאות הבנייה, וחתימת המעגל עם זוגות צעירים שיתחילו מחדש את המרוץ לדירה מחדש, רק שהפעם ללא הון עצמי מאחר ומיטב כספם הושקע בשכירות. 

תרחיש שני אפשרי הוא גישה דיפרנציאלית שמבחינה בין קבוצות לווים שונות. במקום קו קשיח של 40% אשראי מסך ההכנסה הכוללת של כל משפחה, ניתן להפעיל מנגנון דירוג מבוסס נתונים: מנגנון ראשון: לווים עם היסטוריית אשראי חיובית, הכנסה קבועה וביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של עד 50% מההכנסה המשותפת הכוללת. מנגנון שני: לווים חסרי יציבות תעסוקתית וללא ביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של 35% - 40% מסך ההכנסה המשותפת של בני הזוג. 

דירות חדשות
צילום: איציק יצחקי

מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים

בשעה ששוק השכירות ממשיך לזנק, בבנק ישראל החליטו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, מבלי להבחין בין לווים אחראיים ומחושבים, ללווים חסרי אחריות שנכנסו למעגל החובות

אלון יוניאן |

בעוד ששוק השכירות ממשיך לשבור שיאים, בבנק ישראל בחרו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, ולהגביל את יחס ההחזר החודשי של הלוואות לדיור ל-40% מההכנסה הפנויה, במקום 50% שהיה נהוג עד היום. לכאורה מדובר במהלך אחראי שנועד לצמצם סיכונים במערכת הפיננסית; בפועל, זוהי החלטה שעלולה לייצר גל של השלכות לא מכוונות, ולהעמיק עוד יותר את משבר הדיור בישראל.

החלטת בנק ישראל ליישום מגבלת האשראי החדשה, מגלמת רצון להפחתת הסיכון המערכתי למערכת הבנקאית. אשראי פרוץ פירושו פחות סיכוי להתפרצות של בועת נדל״ן בדומה למשבר הסאב פריים ב-2008, שבו מיליוני אזרחים וחברות הגיעו למצב של חדלות פירעון כתוצאה מהפקרות הבנקים שהעניקו מסגרות אשראי מופקרות וללא בדיקות מקדימות מוקפדות על יכולות ההשתכרות וההחזר של הלווים, אותם לווים שבוקר אחד מצאו עצמם חסרי בית ועם חובות שנותרו גם לאחר מכירת הבית. 

ברם, לצד היתרונות, הנזק הציבורי של רפורמת האשראי עלול להאפיל על תועלתו, מאחר והצמצום האוטומטי הגורף במתן האשראי, ללא אבחנה בין לווים אחראיים לבלתי אחראיים כפי שאפשר לבדוק בבדיקה בסיסית בדוחות החשבונאיים של הלווה, יוביל לכך שגם משפחות בעלות הכנסה יציבה והון עצמי מספק או כאלה שאף בחרו להתגורר במשך מספר שנים בבית ההורים כדי לחסוך הון להמשך התשלומים- יסווגו כבעלי סיכון גבוה לפיגור בהחזרי המשכנתא, וייפלטו אף הן ללא צורך לשוק השכירות ההולך ובוער, ומתוך כך לעליית מחירים בשוק הדירות להשכרה.

בנוסף, צמצום ביכולת הרכישה יגרור האטה בביקושים בשוק, מצב שעשוי להוביל יזמים, ובוודאי כאלה שבונים בפריפריה ומסתמכים על שולי רווח צרים ממילא, להקפיא פרויקטים תכנוניים. כך ייווצר מעגל שוטה: פחות בנייה ועסקאות נדל"ן שיובילו להיצעים מוגבלים, ומכאן למיתון ועליית אינפלציה שייאלצו את הבנקים להגדיל מחדש את מסגרות האשראי, ומכאן לעלייה מחודשת במחירי הדירות בשל צוואר הבקבוק שנוצר בעקבות הקפאות הבנייה, וחתימת המעגל עם זוגות צעירים שיתחילו מחדש את המרוץ לדירה מחדש, רק שהפעם ללא הון עצמי מאחר ומיטב כספם הושקע בשכירות. 

תרחיש שני אפשרי הוא גישה דיפרנציאלית שמבחינה בין קבוצות לווים שונות. במקום קו קשיח של 40% אשראי מסך ההכנסה הכוללת של כל משפחה, ניתן להפעיל מנגנון דירוג מבוסס נתונים: מנגנון ראשון: לווים עם היסטוריית אשראי חיובית, הכנסה קבועה וביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של עד 50% מההכנסה המשותפת הכוללת. מנגנון שני: לווים חסרי יציבות תעסוקתית וללא ביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של 35% - 40% מסך ההכנסה המשותפת של בני הזוג.