הירידה בריבית על המשכנתאות - האם זו באמת בשורה לרוכשי הדירות?
מבלי להרגיש ירדה במהלך החודשים האחרונים הריבית בכ-0.5%. הנתון לכאורה דרמטי ועשוי לחסוך לנוטלי המשכנתאות רבבות שקלים החזר, אך בפועל התמונה הרבה יותר מורכבת
מבלי להרגיש, ירדה במהלך החודשים האחרונים הריבית על המשכנתאות, ובמיוחד הריבית הקבועה לטווח הארוך, שירדה בכ-0.5 אחוזים. בזמנים כתיקונם זו היתה עשויה להיות בשורה מרנינה לרוכשי הדירות, אולם לא בעתות קשות אלה.
ריבית המשכנתא בשפל והציבור מעלה הילוך: המשכנתאות בשיא, מחירי הדירות עולים
הנתון הזה, לכאורה, הינו דרמטי למדי, זאת משום שהוא עשוי לחסוך לנוטלי המשכנתאות רבבות שקלים החזר, ובמקרים קיצוניים, של נוטלי משכנתאות גדולות במיוחד, הסכום הנחסך אף עשוי להרקיע לכ-100 אלף שקלים בקירוב.
אבל כל זה לכאורה. ההיסטוריה הנדל"נית של מדינת ישראל מלמדת שדווקא כשהריבית יורדת, ויותר ויותר ישראלים רוצים לקחת משכנתאות ענק, נוצרת בעיה כפולה ומכופלת: ראשית, רבבות בתי אב נוטלים משכנתא הרבה מעבר ליכולתם ומשלמים עליה בריבית דריבית לטווח הארוך, מה שמביא לפגיעה ממשית ברמת ואיכות החיים לצד חוסר יכולת, למשל, להעניק לילדים חינוך משלים, לצאת לחו"ל, לקנות ולבלות ובמקרים קיצוניים גם חיסכון בסל הקניות החודשי.
- "קניתי דירה להשקעה בחולון ב-1.65 מיליון שקל - למה זו עסקה מצוינת"
- סמוטריץ' מבטיח: "מחירי הדירות יירדו, המסים יירדו" - האם להאמין לו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנית, הירידה בריבית הופכת בפועל ל"חרב דמוקלס". ככל שהריבית נמוכה יותר ועוד ישראלים רוכשים דירות, כך גם הסיכוי ששוק הדיור "יתודלק" ורמות המחירים יעלו באופן מלאכותי, הינו גבוה יותר. כך, למשל, קרה בסוף העשור הקודם (2007-2010) ובתחילת העשור הנוכחי (2011-2015) כשריבית נמוכה היוותה גורם ראשון במעלה לנסיקת מחירי הדיור כלפי מעלה.
שלישית, המצב דהיום חמור שבעתיים לעומת העשור הקודם: אם לפני שנים אחדות עדיין היתה תקווה שמספר התחלות הבנייה יעלה, ומקבלי ההחלטות דוגמת שרי השיכון המתחלפים, דיברו על הקמת 80-90 אלף התחלות לשנה, הרי שכיום המספר הזה נשמע דמיוני לחלוטין לאור העובדה שמספר התחלות הבנייה אינו מצליח כלל לחצות את תקרת הזכוכית" של כ-45 אלף לשנה.
רביעית, תכנית מחיר למשתכן, מעבר לחסרונותיה הידועים לכל, ועלותה העצומה למשק, כ-7 מיליארד שקלים עד כה, "תורמת" ללא ספק, יחד עם הריבית הנמוכה יחסית, לפיתוי רבבות ישראלים לקחת משכנתאות ענק, שספק אם יצליחו לעמוד בהן גם בתנאים הנוכחיים של הריבית, קל וחומר כאשר הריבית תתחיל לזחול כלפי מעלה. וזה יקרה ללא ספק מתישהו.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
על כן, וכנשיא לשכת הקבלנים החדשה, ומתוך אחריות של "אבא" לכל רבבות רוכשי הדירות, אני קורא לכל מקבלי ההחלטות בממשלה ובכלל, ללכת על תכנית ארוכת טווח שתגן על הרוכשים, ובמיוחד על הקהלים העממיים שביניהם. הגנה שכזו יכולה להתבצע בדרכים שונות:
1. קיבוע הריבית הנוכחית, ובאופן כזה שהרוכשים לא יצטרכו להתעורר בוקר אחד מופתעים, ולגלות שסכום ההחזר החודשי הרקיע במאות שקלים כלפי מעלה.
2. הוזלה אפקטיבית(!) של מחירי הדיור. אין זה סוד שכ-85 אחוזים בקירוב ממחירי הדירות, מורכב ממרכיב הקרקע ועוד תקורות ותשומות בנייה. בידי הממשלה להוזיל תקורות אלה, ובכך והוזיל את מחירי הדיור.
3. לבטל לאלתר את "חזון העוועים" המכונה מחיר למשתכן ולחזור ולהעניק סיוע דיפרנציאלי לרוכשי הדירות הנזקקים, מה שיבטל את העיוות הקיים כיום ויעניק דיור מוזל בדיוק לאותה אוכלוסייה שזקוקה לו, כמו גם מעטפת הגנה לאותה אוכלוסייה לטווח הארוך.
4. לשקול לקבע ריבית דיפרנציאלית(!) לרוכשי הדירות, כלומר ריבית שאיננה קשורה לריבית הכללית במשק הישראלי, ובכך למנוע זעזועים מיותרים לשוק הדיור בעיקר ולרוכשי הדירות בשוק העממי בפרט.
לסיכום, השילוב של ריבית נמוכה עם מיעוט התחלות בנייה ושוק דיור מקרטע ומתאפיין באי וודאות, הינו חבית חומר נפץ דליקה, וטוב יעשו מקבלי ההחלטות אם ישיתו את ליבם לכך.
הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים החדשה ובעלי קבוצת מזרחי ובניו
- 7.שימו לב 06/08/2019 16:05הגב לתגובה זואם קרקע שנמכרת לצעיר בהנחה נחשבת כפגיעה בהכנסות המדינה, הרי שקרקע שלא נמכרה בכלל היא פגיעה גדולה פי כמה! בכל פעם שהמדינה מאפשרת להוסיף דירות על קרקע קיימת במרכזי הערים, זה אומר שמישהו קיבל פתרון דיור וכבר לא צריך קרקע חדשה שתופשר מחוץ לעיר. המדינה הפסידה המון!! מי כן לקח את הקופון בסוף? הרי רוכש הדירה במרכז העיר שנוצרה ע"י התמ"א משלם מחיר מלא. התשובה היא שהיזם של התמ"א והדיירים הותיקים שמחזיקים דירות להשקעה במרכז ת"א מתחלקים בכסף של הרוכש... הקופה הציבורית נשארת ריקה....
- 6.שימו לב 06/08/2019 16:02הגב לתגובה זוקובעי המדיניות חייבים להתחיל לעשות צעדים בצד הביקוש כי היצע לא חסר בכלל. במרכז ת"א בוצעו צעדים להקטנת הביקוש בגלל שהתחילו לעצור תושבי חוץ שבאו עם כסף שחור מחו"ל. התוצאה היא ירידה של 20% במחירי דירות היוקרה וזה בלב אזור הביקוש!!
- 5.במציאות הכל הפוך ממה שכתוב בכתבה (ל"ת)ב 06/08/2019 11:57הגב לתגובה זו
- 4.עומר 05/08/2019 15:17הגב לתגובה זוהקרקעות שאתם בונים עליהם את מקור העודר שלכם נקנו במחיר זול. הרווחים שלכם פשוט עצומים. הכמיהה שלך לביטול "מחיר למשתכן" מובנת. התכנית קלקלה (במשהו) את ההשתוללות של "הורים" כמוך...
- 3."אבא" אמיתי היה מוותר על ההכנסה הגדולה שלו ומוריד מחיר (ל"ת)"אמא" 05/08/2019 11:10הגב לתגובה זו
- מי מפמפם 05/08/2019 15:01הגב לתגובה זואין לקבלנים מה להוריד!!! ישנם עשרות קבלנים שהשנה פשטו רגל ואחרים בדרך-ואתם חולמים באספמיה שהקבלנים יעבדו בשבילכם בחינם...
- 2.שולמן 05/08/2019 11:10הגב לתגובה זוהפכה 50 אחוז מחסרי הדיור כמוני למשקעי נדלן ונתנה מתנה לא צודקת למשק בית כמו שלי (הכנסה של 45K לחודש) .
- 1.דן 05/08/2019 10:14הגב לתגובה זוזה ירים צונאמי על כלל השווקים והסחורות , ולאף אחד לא יהיה נושג , מה תיהיה התוצאה ....
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
