אמיר פוסטר
צילום: יח"צ

קטאר מטלטלת את שוק הגז הבינלאומי

אמיר פוסטר | (3)
נושאים בכתבה גז קטאר

החלטת המדיניות הערביות בראשות מצרים וערב הסעודית לנתק את יחסיהן הדיפלומטים עם קטאר הרעידה את הזירה הגאופוליטית העולמית וגרמה לטלטלה עזה במזרח התיכון. מעבר להיבטים הדיפלומטיים הברורים, קטאר היא משחקניות הגז הטבעי הגדולות והחשובות בעולם, והחרפת המשבר עשויה לעורר סערה גם במשק הגז הטבעי העולמי.

קצת נתונים שיבהירו לנו מדוע החרם הערבי על קטאר יכול להשפיע גם במרחק רב מהמזרח התיכון. קטאר היא מפיקת הגז הטבעי הרביעית בגדולה בעולם, כאשר לפניה ברשימה נמצאות רק ארה"ב, רוסיה ואיראן. אם זה לא מספיק, קרוב ל-80% מהגז המופק בקטאר מיועד ליצוא מה שהופך את קטאר ליצואנית הגז הטבעי השנייה הגדולה בעולם, שרק רוסיה מייצאת יותר ממנה.

קטאר גם הצליחה לבסס מומחיות מיוחדת במשק האנרגיה העולמי והמדינה הקטנה (רק 2.2 מיליון תושבים!) היא יצואנית הגז הנוזלי (LNG) הגדולה בעולם. עד כמה קטאר דומיננטית בשוק זה? מאוד. נכון לשנת 2016 קטאר שלטה בכ-0 משוק ה- LNG העולמי עם ייצוא גז של 104 BCM, נכון לשנת 2016. המדינה השנייה ברשימת יצואניות ה- LNG בעולם, אוסטרליה, מייצאת רק כחצי מהכמות אותה מייצאת קטאר. קטאר גם מייצאת גז טבעי באמצעות צנרת, בעיקר לאיחוד האמירויות, ובשנת 2016 ייצאה קטאר לאיחוד האמירויות עוד  18 BCM של גז טבעי.

לגז הקטארי יתרונות דיפלומטיים רבים, עם רשת של 27 לקוחות ברחבי העולם. הלקוחה הגדולה ביותר של הגז הנוזלי מקטאר היא יפן, שרכשה בשנת 2016 כ-16 BCM של גז נוזלי, והיא גם מספקת גז לשורה של מדינות נוספות במזרח אסיה. בנוסף, קטאר מספקת גז גם לירדן, עומן, כווית וטורקיה. מפתיע לגלות שקטאר היא ספקית חשובה של גז טבעי עבור מצרים ואיחוד האמירויות, אותן מדינות שניתקו את היחסים הדיפלומטיים עם המדינה תוך טענה שזו משתפת פעולה עם טרוריסטים ופועלת כגורם שמערער את היציבות במזרח התיכון.

מאז תחילת 2016 כמעט 70% מהגז הטבעי הנוזלי שיובא למצרים הגיע מקטאר, ועכשיו על מצרים לבחון אופציות נוספות לגיוון מקורות האנרגיה של המדינה.

במשק הגז הטבעי העולמי מנסים עדיין להעריך האם ואילו השפעות יכולות להיות למשבר זה. מצד אחד יש הסבורים שהמשבר הנוכחי מעלה את החשש בקרב צרכני ה- LNG בעולם מאפשרות שאספקת LNG תיפגע, ומכאן נובעת הזדמנות לספקי LNG אחרים. חלק ניכר מהחוזים שבידי קטאר, עתידים להיפתח בשנים 2020-2025, כך שאם יתגבר החשש בנושא אמינות האספקה מקטאר, הדבר עלול להשפיע על פרוייקטי LNG נוספים המתוכננים כיום בקטאר.

מצד שני, קטאר מיהרה להרגיע את הלקוחות והשווקים והודיע כי המצב הוא של 'עסקים כרגיל', ושהיא ממשיכה בפעילות הפקת ואספקת הגז, יחד עם השותפות הבינ"ל שלה, בהם ניתן למנות את ענקית האנרגיה הבינ"ל אקסון מובייל.  

מאז פרסום החדשות הראשוניות על הפסקת הטיסות לקטאר והחרם הערבי יש ניסיונות להוביל לפשרה שתרגיע את השטח, אבל גם אם המשבר הנוכחי יסתיים בקרוב אין וודאות כי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות לא יחזרו שוב על מהלכים דומים אם לא יהיו משוכנעות שקאטר מתיישרת בהתאם לעמדותיהן. בינתיים במשק הגז הנוזלי העולמי שומרים על עירנות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מאת: אמיר פוסטר, מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באיגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מוטקה הדר 23/12/2017 18:37
    הגב לתגובה זו
    חזרתי מקטאר לאחר ביקור מדהים לפני מספר ימים. עצרתי ברחוב רכב חלוקה של בלוני גז ביתיים. ובכן. בלון גז של 12 ק"ג (כמו אצלינו) עולה........12 שקלים. שבוע טוב
  • 1.
    גזיאל 19/06/2017 09:34
    הגב לתגובה זו
    יום אחד נגלה כי כסף קטארי עמד מאחורי העמותות שמימנו את ה"מאבק בגז" בישראל.
  • רעיון נחמד אבל כאן זה טמטום שמאלני של המפלגה האבודה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 21/06/2017 06:41
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע