עמית נשרי
צילום: יח"צ

אסון החניון: אם אין תקציב לבקרה ופיקוח, במה תעזור ועדת העבודה?

עמית נשרי, מנכ"ל א. לאפיס שירותי תכנון ורישוי, חושב שלוועדת העבודה אין שיניים, ושהדיון בנושא קריסת החניון התנהל מול הוועדה הלא נכונה
עמית נשרי | (2)

הדיון הבוקר בוועדת העבודה והרווחה בכנסת בנושא בקריסת החניון ברמת החייל בתל אביב היה צריך להתקיים באולם הישיבות הסמוך – באולמה של ועדת הכספים. כך גם לגבי הגורמים שהוזמנו לתת מענה לשאלות חברי הוועדה. בנוסף על מנכ"ל חברת דניה סיבוס, היו צריכים להגיע לדיון ולהשיב לשאלות גם שר האוצר משה כחלון וראש מנהל התכנון הגברת בינת שוורץ. הם אלה שהיו צריכים להשיב לשאלות על אודות אירוע קריסת החניון.

למשרד העבודה, שנדרש לנושא בכנסת ובאמצעי התקשורת, אין את הכלים והאחריות המקצועית או המשפטית לטפל בנושאים הקשורים ליציבות המבנה לעמידה בתכנון ואו עמידה בהוראות החוק. משרד העבודה עוסק בבטיחות העובדים והעבודה בלבד. האירוע ברמת החייל לא נגע לבטיחות העובדים, לשאלה האם חבשו או לא חבשו קסדה בזמן העבודה או האם האתר היה מגודר, ולכן תשומת הלב אינה צריכה לעסוק בהם. האירוע הינו אירוע שנוגע לבקרת איכות הבניה בלבד ולתיאום בין הביצוע לתכנון, אלה כאמור נמצאים תחת המטריה של מנהל התכנון ושל הגברת בינת שוורץ.

למה המלצות ועדת זיילר אחרי אסון ורסאי לא יושמו?

בקרת איכות מתחילה עם הנחת האבן הראשונה על הקרקע ולכל אורך תקופת הפרויקט עד הרגע שהמפתח נמסר ליזם או העסק מתחיל לפעול. בקרת האיכות כוללת ביצוע שורה של בדיקות בהן בדיקת בטון, יציבות תכנון מול ביצוע ועוד. הפיקוח אמור לכלול ביקורת הדדית של המהנדסים הנוגעים לפרויקט, המהנדס המתכנן, המהנדס המבצע והמהנדס המפקח. אך במרבית הפרויקטים מדובר במהנדס אחד שממלא את שלושת התפקידים.

ועדת זיילר, שבחנה את הנושא בעקבות אסון ורסאי, נגעה בנושא אחריותו של מבצע השלד לבין האחראי על ביקורת השלד. היא העלתה את השאלות שלצערנו שוב נשאלות היום האם מדובר בשני בעלי תפקידים נפרדים או באותו גורם שאחראי על שני התחומים. המלצותיה להקמת מכוני הבקרה העצמאיים לפני כ-15 שנים לא יצאו לפעול עד היום. ככל הנראה בשל העדר תקציב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קליפ 11/09/2016 23:02
    הגב לתגובה זו
    הקבלן אמור גם להרוויח!!! אין צורך במהנדס על אדריכל ושוב מהנדס! כל תפקיד כזה אוכל רכב, פנסיה והוצאות....צריך להתייעל. ולקוות לטוב. העיקר שיש לנו הקבלנים פרנסה
  • 1.
    אחד 11/09/2016 03:37
    הגב לתגובה זו
    ים לא נשאר?
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.