האם קרנית פלוג תשים מקלות בגלגלים של משה כחלון?

צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, על התוכנית הכלכלית של שר האוצר המיועד, משה כחלון, ועל הקשיים שצפויים לו בדרך

צחי קלמין | (2)

בימים אלו אנו מציינים 3 שנים למהפכת הסלולר בניצוחו של שר התקשורת דאז, משה כחלון. את השלכות הרפורמה בענף התקשורת והשפעתה על סוגיית יוקר המחייה אנו מרגישים עד היום: מצבו של הצרכן הישראלי השתפר בצורה משמעותית, קל יותר לעבור בין חברות הסלולר, המחירים נמוכים במאות אחוזים, היצע המסלולים והחברות גדול הרבה יותר וההכנסה הממוצעת של החברות מלקוח ירדה בצורה ניכרת.

מנגד, חברות הסלולר המובילות (פלאפון, סלקום ופרטנר) ממשיכות להציג "דימום מתמשך" בשורת ההכנסות וברווחים, בעלי השליטה שבחרו "למנף את עצמם לדעת", תוך הסתמכות של הרווחים העתידיים מענף הסלולר, נמצאו בצד המפוקפק של מפת אנשי העסקים הישראלים. בשבוע שעבר דווח על הצטרפותה של מפלגת כולנו לממשלת נתניהו והכנסת הרפורמה בענף הבנקאות אל ההסכם הקואליציוני.

התוכנית העתידית של כחלון מהווה העתקה של הרפורמות שביצע בענף הסלולר. כחלון מתכוון לפעול להכנסת שחקנים חדשים לשוק הבנקאות, בין היתר על ידי שימוש בתשתיות קיימות של הבנקים הקיימים. הוא מתכנן הקלות לשחקנים חדשים להיכנס לשוק הבנקאות, ומציע להפריד את הבעלות על חברות כרטיסי האשראי מהבנקים.

כעת ניצב ציבור המשקיעים בפני חוסר וודאות ותוהה, האם נשקפת סכנה ליציבות ענף הבנקאות? האם נוצר חשש למעמדם הבלתי מעורר של בעלי השליטה במערכת הבנקאית?  ובכן, נתחיל מהסוף, על אף נחיצותה של הרפורמה והרצון הכן מצד כחלון להגן על קהל הצרכנים, קשה לראות פגיעה מהותית בחוסנה של המערכת הבנקאית, שכן קיימים פערים והבדלים גדולים בין סקטור זה לסקטור התקשורת.

הגנה אוטומטית מצד הרגולטור להבדיל מסקטור התקשורת, לענף הבנקאות קיים "שומר ראש" רגולטורי בדמות נגידת בנק ישראל, אשר מופקדת, בין השאר, על שמירת יציבות המערכת הבנקאית. ניתן לצפות, כי זו תצא להגן על הבנקים במידה ותעריך שהרפורמות המתוכננות אינן מאוזנות ובעלות פוטנציאל לערער את חוסנה של המערכת הבנקאית.

איתנות פיננסית

הבנקים המקומיים אוחזים ביכולת גבוהה לגיוס מימון לצורך חיזוק מבנה ההון שלהם, דירוג האשראי הגבוה של הבנקים מסייע להם לגייס חוב בריבית נמוכה, דבר אשר תורם להקטנת עלויות המימון. מנגד, חברות התקשורת מאופיינות בפרופיל עסקי בעל רמת סיכון בינוני ותנודתיות גבוהה, דבר אשר מייקר את עלויות המימון לפעילותן העסקית. 

גמישות ניהולית והתייעלות יצירתית

בשנתיים האחרונות חוותה המערכת הבנקאית שינויים מרחיקי לכת, שעיקרם, נובע מיישום המלצות הצוות "לבחינת הגברת התחרות במערכת הבנקאית" שהוקם בראשית 2014 ופעל ללא לאות לחיזוק כוחם ומעמדם של משקי הבית והעסקים הקטנים. אמנם חמשת הבנקים המובילים סיימו את 2014 עם ירידה מצרפית של 9% ברווח הנקי לעומת הרווח בשנת 2013 והתשואה על ההון בבנקים עמדה בממוצע על 7% בלבד לעומת 8.3%. אך, ניסיון העבר מלמד כי הנהלות הבנקים יודעות לבצע את ההתאמות הנכונות, ולהפעיל תכניות התייעלות יצירתיות בכדי "לעכל" כל רפורמה מצד הרגולטור.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

לסיכום, אנו סבורים כי בטווח הקצר יאופיין המסחר במניות הבנקים בתנודתיות גבוהה, שר האוצר הנכנס, משה כחלון, ינסה להפעיל את מלוא השפעתו על המערכת הבנקאית מתוך רצון לרסן את חוזקה. מנגד, תעמוד בפניו משוכה גבוהה, בדמות נגידת בנק ישראל. להערכתנו, חוסר הוודאות הצפוי, מהווה הזדמנות פז עבור המשקיעים להגדיל את חשיפתם לסקטור הבנקאות. 

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שוקו 06/05/2015 22:15
    הגב לתגובה זו
    אדון כתב נכבד מחיר יכול לרדת עד 100 אחוז. מאחר ואתה טועה בדבר כל כך בסיסי בחשבון, שאר הכתבה שלך שווה כקליפת השום.
  • 1.
    אבג 06/05/2015 11:23
    הגב לתגובה זו
    קרנית פלוג תשים לכחלון מקלות בגלגלים. זה לא שתחרות תסכן את יציבות הבנקים כמו שאוהבים לטחון לנו , בכל העולם יש תחרות בין בנקים. קרנית פלוג פשוט שייכת למעגל החברתי של הבנקאים, היא דואגת לאינטרס שלהם וזהו.
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.