מי ירוויח משינוי המדיניות הכלכלית של אירופה?

יוסי ישראל, מנהל מחלקת המחקר בתכלית, מתייחס למדינויות הנהוגות כיום בכלכלות הגדולות, ועל הצפוי להשתנות בעתיד הקרוב
יוסי ישראל | (3)

המדיניות שנוקט הבנק המרכזי של גוש האירו נמצאת תחת ביקורת נוקבת. הגופים המרכזיים של הכלכלה העולמית מפסיקים לרמוז או להמליץ על שינוי, ומתחילים להפעיל לחץ אמיתי לשינוי מדיניות הצנע. הטענה המרכזית נגד הבנק האירופי, היא חוסר ההתאמה של המדיניות לתקופה המודרנית - דבר אשר מוביל לפגיעה בכלל הכלכלה העולמית, מעבר לפגיעה בכלכלת גוש האירו. לדעתי, הלחץ העולמי על הבנק האירופי יכול בהחלט להצליח לגרום לשינוי במדיניות, וזו כמובן תיטיב עם הכלכלה העולמית בכלל וכלכלת אירופה בפרט.

העובדה שמדיניות הצנע זוכה לביקורות חריפות אינה דבר חדש - כולנו זוכרים את המלחמות ברחובות אתונה, הלם הקפריסאים כשגילו שחשבונות הבנק שלהם התרוקנו ומחאות הצעירים המובטלים בספרד. גם מנהיגים אירופים החלו לאחרונה לתקוף את המדיניות, לדוגמא טענת נשיא אירלנד, מייקל היגינס במאי האחרון על כי אירופה חייבת לנוע לכיוון רפורמה במדיניות הכלכלית. הוא הוסיף, כי יש ליישם "כלכלה רדיקלית" וחשיבה מחודשת על מנת להתמודד עם המשבר הנוכחי.

לאחרונה, חצה גל הביקורות את יבשת אירופה, ובחודש שעבר גם ארגוני הכלכלה הבינלאומיים דיברו בגלוי נגד מדיניות הצנע באירופה. קרן המטבע הבינלאומית, וה-OECD דחקו ב-ECB (הבנק המרכזי האירופי) לבצע שינויים. כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, אמרה כי "ישנן סיבות ברורות להקלות במדיניות המוניטארית באיחוד, בהתחשב בביקוש הנמוך בשווקים ובאינפלציה שנמצאת מתחת ליעד ה-ECB".

המלצות נוספות שנתנה קרן המטבע כללו גם תספורות נרחבות, במיוחד על הלוואות של חברות קטנות בתוך האיחוד. מהביקורות הבינלאומיות ה-ECB כבר לא היה מסוגל להתעלם, והחליט על ביצוע מספר פעולות כבר השנה, כשהבולטת בהן היא הגברת נזילות ההון במערכת הפיננסית. עם זאת, עד כה הבנקים לא מיהרו לתת הלוואות לעסקים הקטנים, במיוחד לאלה הנמצאים בתוך המדינות שנפגעו מהמשבר בצורה קשה.

בשבוע שעבר הצטרף ה"פד" לקבוצת המבקרים, ותקף גם הוא את מדיניות ה-ECB. הביקורת העיקרית היא בנוגע לחוסר התגובה האפקטיבית למשבר הכלכלי בגוש האירו. הטענה המרכזית של הפד, כי התפישה האירופית ששררה מאז המשבר - שהבעיה בחובות הגדולים - שגויה. במקום זאת, הבעיה נמצאת בהאטת הצמיחה שהובילה למשבר החובות. למעשה הארגונים טוענים כי ניתן היה להימנע ממשבר החובות הגדול, אם אירופה הייתה משתמשת במדיניות הנכונה (המדיניות המרחיבה) - מדיניות שמובילות כיום ארה"ב ויפן. הפד ביקש מה-ECB לקחת לידיו סמכויות מהבנקים באירופה ולהעביר הלוואות לעסקים קטנים ברחבי האיחוד. כמו כן, הוא המליץ על קניית אג"ח ממשלתיות, כולל האג"ח הגרמניות.

הביקורת כלפי ה-ECB היא אולי לא לגמרי צודקת, אבל היא בהחלט הכרחית. כבר לפני שנה ה-ECB היה מוכן להפסיק עם מדיניות הצנע ולעבור למדיניות מרחיבה, וכזכור, אף השיק תכנית הרחבות - Outright Monetary Transaction. אבל הגרמנים, שלמעשה שולטים בגוש האירו ואלו שהכי פחות נפגעו מהמשבר, התנגדו והצליחו לעקב את התכנית. ב-22 בספטמבר יערכו הבחירות בגרמניה, והצפי שלאחר הבחירות הלחץ הבינ"ל יעשה את שלו, והקנצלר הבא של גרמניה יסיר את ההתנגדות.

במידה והערכות אלו יתממשו וה-ECB יעבור למדיניות הרחבות - אני מאמין שנראה בשוקי ההון באירופה אפקט זהה או דומה לזה שראינו בשווקים של יפן וכמובן ארה"ב, שכבר עברו כאמור למדיניות מרחיבה, וכולל פיחות של המטבע (דבר שנובע מהדפסות כספים), ירידה בתשואות האג"ח (עקב רכישות האג"ח על ידי הבנק המרכזי) ועלייה בשוקי המניות. זו האלטרנטיבה הכדאית ביותר למשקיעים, כשהמשק נמצא בריבית אפסית ותשואות האג"ח נמוכות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כתבה מעניינת מאד, תודה לכותב! (ל"ת)
    אנונימי 19/08/2013 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בני הסוחר 18/08/2013 17:59
    הגב לתגובה זו
    ספרד, יוון, איטליה ועוד ישארו מסוכנות, גם בתסריט של הרחבה כמותית. יש מספיק שווקים טובים באירופה שצריכים לעלות ומסוכנים הרבה פחות.
  • דוד הסוחר 19/08/2013 15:34
    הגב לתגובה זו
    צריך להיזהר ממדינות אירופה הכושלות ולהיחשף לגרמניה ובריטניה ששומרות על יציבות וצמיחה טובה.
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?

הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?

זיו סגל |
נושאים בכתבה פנסוניק סימנס

אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!

 

ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?

1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.

2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.

3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.

 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.