ינואר-ספטמבר 2012 בשוק ההנפקות - סקירה ומסקנות

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, מסכם את הנעשה בשוק ההנפקות של אג"ח הקונצרניות במהלך החודשים ינואר-ספטמבר 2012, ומשווה אותם לתקופה המקבילה אשתקד.
סיון ליימן |

ברצוני להתייחס לנתוני ההנפקות בשוק אגרות-החוב הקונצרניות במהלך ינואר-ספטמבר 2012, ולהראות כיצד משפיע הנעשה בשוק זה על ההנפקות החדשות והגיוסים שבו.

בדיקה עדכנית של מצבו הנוכחי של שוק אג"ח הקונצרני, מגלה שמתוך 228 חברות שהנפיקו אג"ח בבורסה בת"א, קיימות 116 חברות להן סדרה אחת לפחות הנסחרת בתשואה הגבוהה מ-10%. מדובר בשיפור קל בהשוואה לחודש אוגוסט (119 חברות). נתון זה מלמד אותנו שלמעלה ממחצית החברות שהנפיקו אג"ח בבורסה אינן יכולות כעת לגייס אשראי בשוק ההנפקות.

חשוב לציין שכל זאת מתרחש לאחר חודש ספטמבר חיובי בשוק אג"ח הקונצרניות בו עלה מדד התל בונד 60 ב-2.4%. כלומר, גם עליות שערים חדות בשוק אג"ח הקונצרניות בחודש ספטמבר שהובילו לירידת תשואות בשוק אג"ח - לא שיפרו באופן מהותי את המצב העגום בשוק אג"ח הקונצרניות.

בחודש ספטמבר (שהיה "קצר" בשל החגים) התבצעו שתי הנפקות בלבד, ושתיהן שייכות לסקטור הנדל"ן המניב: הנפקה של חברת מליסרון ונצבא - בהיקף של 834 מיליוני שקלים יחדיו. בהתאם לרוח התקופה מדובר באגרות-חוב בעלות דירוג השקעה גבוה - מליסרון בדירוג -AA ולנצבא דירוג AA.

לאחר מחצית ראשונה חיובית בשוק ההנפקות - במהלכה גייס המגזר העסקי סכום מכובד של קרוב ל-16.5 מיליארד שקל ( גיוס ממוצע של כ-8.25 מיליארד שקל לרבעון), הסתכם הגיוס ברבעון השלישי בשוק ההנפקות בסכום כולל של 4.8 מיליארד שקל בלבד. כאשר מנטרלים מסכום זה את הגיוס של חברת החשמל (בערבות ממשלתית) - מתקבל גיוס זעום של 2.25 מיליארד שקל בכל הרבעון השלישי.

בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2012 הסתכם הגיוס בשוק ההנפקות במעט מתחת ל-20 מיליארד שקל לעומת מעל ל-26 מיליארד שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2011 - ירידה של כ-24%. בתשעת החודשים הראשונים של השנה התקיימו הנפקות של 36 חברות לעומת 71 הנפקות של חברות בתקופה המקבילה של שנת 2011. המגזרים הבולטים בשוק ההנפקות השנה הינם מגזר הנדל"ן האחראי על 17 מתוך 36 ההנפקות (47.2%) בשווי כולל של 3.6 מיליארד שקל, ומגזר הבנקים האחראי על 6 מתוך כלל ההנפקות (16.6%) בשווי כולל של כ-8.5 מיליארד שקל.

מדד המחירים לצרכן עלה מתחילת השנה (ינואר-ספטמבר) ב-2.1% לעומת עלייה של 1.96% בכל שנת 2011. האצת קצב האינפלציה בשנת 2012 מסבירה את הגידול בהנפקות צמודות המדד השנה. (72% ב-2012 לעומת 60% בלבד ב-2011).

הנתונים העיקריים בשוק ההנפקות בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2012 ושנת 2011 (*במיליארדי שקלים)

לסיכום, הרגיעה (הזמנית?) בשווקי המניות ואג"ח לא באה לידי בשוק ההנפקות שנותר "יבש" ברבעון השלישי של השנה. עם זאת, המשך המגמה החיובית בשווקים עשויה לתרום מצד אחד לירידת התשואות בשוק אג"ח הקונצרניות, ומצד שני לחזרת המשקיעים לשוק אג"ח הקונצרניות - דבר שיוביל להפשרה ולחידוש הגיוסים בשוק אג"ח הקונצרניות.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.