הסיבה האמיתית למה לעולם לא תקום בישראל פייסבוק מקומית
רואי השחורות בבעיה, לאט לאט מתברר להם שהעולם אכן יצא ממשבר 2008 והאינדיקטורים הולכים ונעלמים, אפילו האבטלה בקליפורניה יורדת. תהליך ההתאוששות הכלכלית הוא הדבר החשוב ביותר לנשיא אובמה - זה ירשום אותו "כנשיא שהציל את ארה"ב משואה כלכלית". זה הישג שבגללו שווה לוותר לאירנים ואפילו ללחוץ על ידידים, מה שאכן קורה. כעת, כל מה שנשאר לפסימיסטים להיאחז בו, זו העובדה שמדדי המניות שוברים שיאים, כך הם יכולים לצעוק, "תיקון גדול מתקרב".
אין ספק שיבוא תיקון, אבל דבר אחד חשוב לזכור - מדדי מניות מובילים, כמו הדאו-ג'ונס וה-P&S, משקפים שילוב של ציפיות להתפתחויות כלכליות בעתיד והתבוננות באלטרנטיבות, כך שבמצב הדברים הנוכחי, כשארה"ב ממשיכה להתחזק, אירופה מתרחקת מהסכנות, יפן בפירוש מתאוששת וסין מסרבת להתרסק, תיקון רציני לא נראה סביר, אלא אם תפרוץ מלחמה גדולה (לאחר ההסכם עם אירן, גם הסיכוי לזה נעלם). דוגמא מצוינת לייאוש שאוחז את רואי השחורות, ראינו בשבוע שעבר ב"חגיגה" שעשו סביב הדברים שאמר, כביכול, המשקיע הגדול קרל אייקן לסוכנות רויטרס. "אייקן אומר שהשוק עומד להתרסק", צווחו הכותרות שהיו אמורות לצטט במדויק את דברי הגורו. מה בדיוק אמר האיש? תקראו בעצמכם, http://moneymorning.com/2013/11/19/what-carl-icahn-really-meant-about-the-markets/ - לא דובים ולא התרסקות. אז מה יקרה? הדאו יגיע ל-20 אלף השנה? לא! הוא ימשיך לטפס עם "התאמות" כפי שרואים בנדל"ן לאחרונה.
מדוע מניות הנדל"ן מתדרדרות?
דווקא בחודש האחרון, שהיה מצוין למדדי המניות וה-P&S עלה יותר מ-3%, מדדי מניות, הריטי"ם והבניה למיניהן נפלו יותר מ-6%. אם תסתכלו על ה, תוכלו לראות זאת בברור. אנחנו מתפלאים שהנגטיבים והסנסציות טרם גילו זאת. אפשר למשל להביא כותרת מסוג "הנדל"ן, האינדיקטור האחרון להתאוששות, מצביע ראשון על האטה מתחדשת". יותר מזה, מדדי הנדל"ן החלו לרדת עוד בחודש מאי, אז הגיעו לשיא כל הזמנים, כך שהם יכולים בקלות להצביע על "מגמה מתפתחת". האמת, קשה מאוד להעריך מה המשמעות של תנועת מדדי הנדל"ן מאז מאי האחרון, אבל ברור שבשטח עצמו התאוששות הנדל"ן, לכל סוגיו, תופסת תאוצה. אם מישהו היה אומר בסוף מאי 2013, שסל הריטי"ם הנדל"ני הגדול RWR יהיה היום 16.4% מתחת לרמתו דאז או שענקית השקעות הנדל"ן Simon Property Group (סימול: SPG) תהיה היום 18%מתחת לערכה במאי, רוב המומחים היו לועגים. אבל עובדה זו עובדה, וכפי שאמר אייקן, "השוק (תמיד) יכול ליפול בעוצמה".
המגמה האחרונה בנדל"ן צריכה להחזיר שפיות למקום הראוי לה. ובכל זאת, מדוע מניות הנדל"ן יורדות דווקא באמצע חגיגת 7 השבועות האחרונים? הירידה החלה בשל העלייה החדה במניות הסקטור במהלך מארס - מאי השנה, עליות שהביאו למכפילים של חברות צמיחה. SPG למשל עלתה בתקופה כ-20% ו-RWR, שאמורה להיות השקעה סולידית ביותר, עלתה בכ-14%. הירידות של החודש האחרון נובעות בעיקר מהחשש להפסקת ההזרמה של הבנק המרכזי, שלדעת מומחים תביא לעליות בריבית - מה שבדרך כלל (אבל לא ברמות הריבית הנוכחיות, ואפילו לא כפול מהן) פוגע בנדל"ן. לדעתנו, הירידות, כמו בתחומים אחרים כרגע, שוב יוצרות מצבי השקעה נוחים, וכרגיל היינו מתמקדים אך ורק בסלים או במניות המובילות.
- פייפאל מזנקת 14%, יונייטדהלת' 4% - מה קורה בחוזים?
- ריבית, ענקיות הטק ופגישת טראמפ שי - לקראת פתיחת השבוע בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התשובה (המצערת?) לבעיית הניהול הישראלית
מה משותף לחברות כמו ווקאלטק, אגיס, תארו (סימול: TARO), אינדיגו, אינטרפארם, אם-סיסטמס, מיראביליס, ליפמן אלקטרוניקה ועוד שכמותן? כל אחת מהן "תרמה" להצלחה מסחרית גדולה של חברה זרה. מה המשותף לחברות כמו אלסינט, ECI, סאייטקס, לומינס, תפרון, גוטקס, לוז אנרגיה ועוד? הן הצליחו לזהות ולהוביל נישה תעשייתית גדולה, לא פחות מטבע (סימול: TEVA) בתחום הגנרי וצ'קפוינט (סימול: CHKP) בתחום אבטחת הרשת, ואף אחת מהן לא הצליחה להישאר בהובלה, רובן נעלמו.
טבע וצ'קפוינט הן החברות הישראליות היחידות, לצד כימיקלים לישראל, שהצליחו להגיע לקטגוריית Large-cap company, חברות שערך השוק שלהן מעל ל-10 מיליארד דולרים. 40 שנה של התקדמות מהפכות הטכנולוגיה וה-IT שישראל היא אחת המדינות המובילות. רובן הגדול של החברות הישראליות הציבוריות נמצא בקטגוריית Micro cap companies, חברות ששווין מתחת ל-500 מיליון דולרים. יש אומנם כמה חברות, כמו אמדוקס (סימול: DOX), דלתא ואולי עוד אחת או שתיים בקטגוריית Middle cap companies, עם ערך שוק של 1-10 מיליארד דולרים. אבל בגדול זה לא מצב טוב בהשוואה למדינות המפותחות בעולם, שמבחינת המשאבים שבהן, גודל האוכלוסייה ורמת הידע, דומות לישראל (בלגיה, פינלנד, שווייץ). אז בסדר, אנחנו מדינה צעירה עם בעיית בטחון וכל המשתמע מזה, אבל אם לוקחים בחשבון את התרומה הישראלית למהפכה התעשייתית החדשה, היינו מצפים שבתחומים כמו התוכנה, מדעי החיים והביטחון תצמחנה מכאן כמה חברות ענק. האם לא יכולה לצמוח חברה כמו SAP, אמג'ן (סימול: AMGN) או מדטרוניקס (סימול:MDT ) קטנות בישראל? האם משהו כמו פייסבוק (סימול: FB) לא הייתה יכולה להתפתח בישראל אחרי ה-ICQ? מדינה שיש לה מכון וייצמן, טכניון ורפא"ל צריכה הייתה להוציא הרבה ענקיות תעשייה.
אנו מאמינים שישנן שתי סיבות שחוסמות את הפוטנציאל. הראשונה, ניהול. אין לנו מספיק אנשים מהסוג של אלי הורוביץ ודב לאוטמן זיכרונם לברכה שמסוגלים לבנות מערכות עסקיות גדולות באמת. השנייה (והיותר חשובה), הסביבה העסקית הבלתי מפרגנת. שתי הסיבות כרוכות זו בזו. במדינת ישראל יש יותר יזמים מוכשרים למ"ר מבכל מקום אחר בעולם (כולל ארה"ב, כך לפחות טוענים אמריקנים רבים). העובדה שב-40 שנות מהפכה טכנולוגית ו-IT רק קומץ הצליחו לבנות עסק גלובלי, למרות שיצרו / הובילו את הנישה שאיפשרה עסק כזה, אומרת שהבעיה האמיתית טמונה בסביבה העסקית המקומית שמפריעה. אם אתם מפקפקים בכך תבדקו בהיסטוריה של ווקאל טק, ביו טכנולוגיה כללית, אם-סיסטמס, סאייפן, DSPC, אלסינט, לומינס, סייטקס, תפרון וכל השאר. חבל שאי אפשר לראיין את אפי ארזי ז"ל על הנושא או זיגי רבינוביץ'. כל החברות הנ"ל ואחרות הפכו חלומות טכנולוגיים למציאות עסקית, ויצרו נישה שמגלגלת היום מיליארדים לפני כולם. לעומת העובדה שחברות Large-cap לא יצאו מישראל, תבדקו מה הייתה התרומה של חברות ישראליות שנרכשו להצלחתן של אלו שרכשו אותן? ברוב המקרים פנומנלית. כך סאן פארמה (סימול: (SUNPHARMA.BO "התעשרה" מרכישת תארו (סימול: TARO), סאנדיסק (סימול: SNDK) קפצה כמה מדרגות לאחר רכישת אם-סיסטמס ופריגו (סימול: PRGO) לאחר שרכשה את אגיס. אפילו Magic Call (סימול: CALL) פורחת מאז רכשה את ווקאלטק.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
עולה השאלה, מדוע הדברים אינם הפוכים? מדוע אין יותר חברות מהסוג של טבע - מצד אחד צומחות על ניצול הידע שפיתחו בעצמן ומן הצד השני באמצעות M&A? מדוע אגיס לא רכשה את פריגו או שאם-סיסטמס את סאנדיסק? רוצים הסבר? לאיתן ורטהיימר מדוע מכרו את ישקר כולה לבאפט. "זה הכסף", תצעקו במקהלה ונכון, זה גם הכסף, אבל בעיקר מדובר בחוסר היכולת לשחזר בסביבת העסקים הישראלית, את שעשה אלי הורוביץ ז"ל, "אם טבע הייתה עוברת לפנסילבניה היא הייתה גדולה פי כמה". הסביבה העסקית הלא נוחה בישראל אינה רק תוצאה של חטטנים כשלי יחימוביץ או חוסר פרגון ציבורי להצלחה. יש גם המצב הגיאו-פוליטי הקשה והבירוקרטיה המקומית, וכל אלו נראים כקשר גורדי.
המסקנה שלנו, שבשורה התחתונה מצבים מהסוגים של סאן / תארו או סאנדיסק / אם-סיסטמס הם שמתאימים, במצב הנוכחי, לישראל. מיזוגי חברות ישראליות שכבר בנו בסיס עסקי מוצק המתבסס על ידע, טכנולוגיות וכוח אדם מקומי, בשילוב חברות גלובליות שנזקקות ל"תרומה" ישראלית על מנת לגדול בתחומי הפעילות שלהן, ושכדאי יהיה להן להשאיר ואפילו להרחיב את הפעילות בארץ. לא מדובר בסטארט-אפים שניתנים לאריזה (על הקניין הרוחני שבהם) מחר בבוקר ולהעבירם לקליפורניה או לאירלנד. סאן לא תעביר את תארו לבומביי, כפי שפריגו לא תעביר את אגיס למישיגן או שסאנדיסק לא תפרק את הבסיס שהקים דב מורן בכפר סבא. כיוון שלא נראה לנו שבקרוב תקום כאן טבע שנייה, הממשלה אולי צריכה לעודד מיזוגים כאלו ולהוריד כדאיות מהאקזיטים של סטארטאפים.
מה הולך באון טראק (סימול: OTIV)
בשבעת החודשים האחרונים עלתה מניית OTIV ב-329%. אנחנו מפנים אתכם שלנו מיוני השנה, תחת הכותרת, "האם On Track Innovations החדשה תצליח להתעורר?". באותה תקופה הוחלף מר עודד בשן, מייסד ומוביל החברה מאז הוקמה בראש פינה לפני 23 שנים. בכתבה שאלנו, מה בעצם דחף את החברה לשכירת קבוצת Global IP לטיפול בפטנטים שלה, חילופי ההנהלה, בעלי השליטה החדשים או המשפט מול ענקית האלחוט T-Mobile (סימול: TMUS)? מהלכים כאלה אומרים הרבה לגבי הנהלת החברה הישראלית הקטנה. העליות החדות במניה לא נגרמו בגלל התוצאות העסקיות, שמאז 2010 מצביעות על ירידה במכירות וגידול בהפסדים (גם התוצאות החצי שנתיות, שפרסמה החברה, לא הן שהוציאו קריאת "וואו" מהמשקיעים). לדעתנו, מדובר בצירוף של כמה גורמים שמשקיעים, במיוחד הספקולטיביים ביניהם, אוהבים כשהם מסתכלים על מניה זנוחה שלפתע נחשפת בצורה שנחשפה.
החלפת המנכ"ל ובעלי המניות המובילים, הצלחת התביעה נגד טי מובייל, הערך שבו נסחרה החברה באותם ימים (כ-26 מיליון דולר), עסקת המכירה של חטיבת ה-SmartID לחברת סופרקום וכמה רכישות של למעלה ממיליון מניות, ע"י דירקטורים בחברה, שפכו שמן על המדורה והביאו את המניה למחירה הנוכחי. השאלה כרגע, האם לאחר כל העליות החדות, OTI, שנסחרת בשווי שוק של 111.4 מיליון דולרים (32,467,881 מניות) עדיין "מעניינת"? נצטרך להמתין ולראות, אבל ההערכה שלנו היא שהמגמה תימשך.
- 11.שלמה גרינברג 27/11/2013 16:34הגב לתגובה זולירדן (8): איני מסכים אתך. "אפתח חברה, אכבוש שוק, אתעשר" אומרים יזמים כולם, גם בארה"ב. אף יזם ישראלי לא מתכוון לשוק הישראלי. הבעיה בחינוך ניהולי, ב DNA של המנהל/יזם ובהתנהגות הממשלה.הורוביץ, לאוטמן וורטהיימר צמחו בישראל צעירה בהרבה ועשו זאת. לתמיר (10): HCN אינה מושכת את RWR או את VNQ. היא יורדת ביחד עם התחום כולו ויותר בעקבות הבלגן של תוכנית הבריאות של אובמה. המניה הופכת לאטרקטיבית ביותר כולל התשואה של % 5.3 כרגע. כמו כול האחרות המכפיל עדיין מוגז אבל היא בהחלט מעניינת
- 10.תמיר 27/11/2013 11:30הגב לתגובה זוזו היא שמושכת מטה האם חוץ מהאי ודאות של תוכנית הבריאות של אובמה יש סיבות נוספות הנהלה ... דוחות ...or what ?
- 9.שלמה גרינברג 26/11/2013 07:42הגב לתגובה זומאז יוני 2008, ההצעה הראשונה של סאן עשיתי 9 כתבות ותזכורות על תארו והבאה תהיה אכן מחר
- 8.ירדן 26/11/2013 05:08הגב לתגובה זושלמה תודה על הסקירה, במבט קדימה אני חולק על הקביעה. יש לדעתי נקודה פשוטה ולא מטופלת- אנחנו פריפריה- מזהים צורך, טכני בדרך כלל כי לא מבינים את התרבות. אומרים אפתח חברה, אכבוש שוק, אתעשר, אבל לא אומרים ״אני אכבוש את העולם״. התודעה האמריקאית ש- ״אנחנו העולם״ מאפשרת לכבוש עולם מוכר, מובן ומושג. מישראל יצא משהו שיקיים חברה גדולה אבל הוא יהיה משהו שגדל בחול, שיש לו חזון לכבוש עולם, ויודע שיכול לעשות את זה. ישראל הופכת יותר ויותר לחלק מהעולם, בזכות התנועה של האנשים. זה רק עניין ל זמן וזה יקרה.
- 7.רון 25/11/2013 20:44הגב לתגובה זואיך תוך שנים ספורות עלתה משער 6.5 לשער 95. איך הודי השקיע 200מיליון דולר בחברה ממפרץ חיפה וכעת יש לו 3 מיליארד דולר. למה קרנות מקומיות לא ראו את מה שראו מהודו. האם ההודים הביאו ערך מוסף או פשוט ראו תמונה נכונה.
- 6.שלמה גרינברג 25/11/2013 18:27הגב לתגובה זולאבי (1): שאלות כאלו מפנים ליועץ ליואב (4): מכיר היטב את REALITY. אפשר להשוותה ל SPG. RWR זה סל שמכיל את כול מניות הריטי"ם במדד הראסל 2000. לתמיר:שני סלים שמניותיהם נעות ביחד, ראה: http://finance.yahoo.com/echarts?s=VNQ+Interactive#symbol=vnq;range=5y;compare=rwr;indicator=volume;charttype=area;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off;source=undefined; ההבדל ש RWR משקיעה רק בריטי"ם ואילו בואנגאראד משקיעים גם בחברות נדלניות.
- 5.,תמיר 25/11/2013 15:33הגב לתגובה זוולא ב rwr
- 4.יואב הנדל 25/11/2013 14:57הגב לתגובה זומניית O מנית ריט נדלני ירדה המון בתקופה בה הזכרת את קרנות הריט הגדולות האחרות... האם אתה מכיר אותה ? האם דומה לריט הגדולות שהזכרת ? במה היא שונה מהן ? תודה
- 3.אחלה טורים, תמיד שווים את הזמן. מצוין. (ל"ת)איתן 25/11/2013 14:56הגב לתגובה זו
- 2.תמיר 25/11/2013 14:16הגב לתגובה זומושקע חזק בהם ולא מוטרד כי ההתייחסות היא כאל נכס שקנית ומניב שכ''ד רבעוני [ דיבידנד יפה ] ובכלל צריך לראות את התעודות האלה כאגרות חוב שעלייתם תהיה לפי ערך הנכס ולא הגיוני שתהיה עליה של עשרות אחוזים שנתית - ממש לא
- 1.אבי 25/11/2013 13:44הגב לתגובה זוהיי שלמה, כתבת לפני מס' שבועות שהמניה במחיר טוב. מאז עלתה כ-20%. האם לדעתך עדיין יש מקום לעליות? או שכדאי לחכות למימוש?
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
