פרוטרום: בתרחיש של רכישה גדולה הפונטציאל גדל משמעותית

ארז קופטש, מחלקת מחקר בנק דיסקונט, סוקר את מניית פרוטרום. על מנת שההמלצה תהיה "תשואת יתר" פר אקסלנס, יש לרכוש במחירים הקרובים יותר ל-32 ש' למניה ולממש באזור ה-38 ש' למניה

פרוטרום מורידים המלצה ל-"תשואת שוק" מחיר יעד 38 שקלים למניה: אסטרטגיית מסחר בטווח דשדוש (תעלה אופקית) - קניה באזור 32 ש' למניה ומכירה באזור 38 ש' למניה. טווח מסחר יחסית צר זה מחזיק מעמד למעשה מאז 2005 מלבד פריצות / שבירות-שווא יחסית-מינוריות ושבירה משמעותית אחת במשבר 2008.

להערכתנו, פריצה כלפי מעלה תיתכן בבוא היום רק בעקבות רכישת פעילות משמעותית. בנוסף, אופי הפעילות הדפנסיבי, ניהול קפדני, ורכישות קטנות, לא תומכים בתרחיש של שבירה כלפי מטה.

קצת על הדוחות השנתיים

ההכנסות צמחו בכ-15%. אם ננקה את השינויים במט"ח אשר תרמו כ-6% ואת תרומת מכירות שהוכרו לראשונה בגין רכישת פעילויות, נקבל כי הצמיחה האורגאנית הסתכמה בכ-1.5% בלבד. הצמיחה נרשמה בחטיבת הטעמים כתוצאה מגידול אורגאני ומרכישות גדולות יחסית בתחום הפעילות ומנגד, בחטיבת חומרי הגלם נרשמה ירידה אורגאנית בהכנסות.

רכישות - תרמו השנה 34.8 מיל' ד' למכירות (קצב של 72.8 מיל' ד' לשנה מלאה). מתחילת 2011 ועד היום רכשה החברה פעילויות בשווי של כ-150 מיל' ד'. ב-2012 לבדה רכשה החברה פעילויות נוספות שתרומתן למכירות שנה מלאה עומדת על כ-60 מיל' ד'.

להערכתנו, בקצב של צמיחה אורגאנית של כ-2.5% ובתוספת הרכישות החדשות שבוצעו, הצמיחה בשנים 2012 ו-2013 צפויה להסתכם בכ-17% ו-5%, בהתאמה. על הנחות אלו מרחף סיכון המט"ח, כל עוד הדוחות מדווחים בדולרים. זו עיקר הפעילות במטבעות שאינן דולר (מטבעות אירופים ובעיקר אירו).

רווחיות - מניחה את הדעת ומעט נמוכה מהממוצע הרב שנתי. ב-2011 חלה התייצבות על המספרים של השנים 2008-2009 (2010 הייתה חריגה כלפי מעלה). המרווח התפעולי הסתכם בכ-11.3%, מרווח ה-EBITDA על 15.5% והמרווח הנקי על 8.1%. הרווחיות צפויה להוסיף ולהשתפר מכאן לאורך זמן, אך לא דרמטית.

למה מחכה השוק (מאז 2005 המניה לא מתרוממת)?

קצב הצמיחה מ-2005 ועד היום הסתכם בממוצע בכ-13% בשנה. עיקר הצמיחה נבעה מרכישות ומיזוגים. צמיחה עודפת בתחום התמציות (צמיחה של כ-15% בשנה) תרמה לשיפור הרווחיות הפוטנציאלית, אם כי תנודות במחירי הסחורות (חומרי הגלם), שינויי מט"ח ועיתויי רכישות לא הביאו זאת לידי ביטוי בדוחות, ובמציאות, הרווחיות התפעולית נעה סביב ה-12% כשבתחילת העשור היו המספרים היו בשיעור של כ-13%.

לו החברה הייתה מפסיקה כיום לרכוש פעילויות חדשות, הדבר היה מתבטא בירידה בקצבי הצמיחה, אך גם בירידה בתזרים ההשקעות. בתרחיש שכזה (צמיחה של כ-2% בשנה) שווי המניה היה חוצה את ה-40 ש' למניה (אם כי לא בהרבה). להערכתנו, החברה משלמת על רכישות חדשות לפי מכפיל דומה לזה שלה ולכן הצמיחה באה לידיה ביטוי במהירות, אולם תרומה משמעותית לרווחיות מצריכה ניהול נכון וזמן רב, בכדי להגיע למיצוי סינרגיה ולנצל את פוטנציאל ה-Cross Selling. שינויים במט"ח באים ליידי ביטוי בתוצאות והמניה מדשדשת.

הערכת שווי ע"פ מודל DCF עדכני, שווי הפעילות לפי שיעור היוון 10% הינו כ-590 מיל' ד' ובמונחי שקל כ-2.18 מיליארד ש' או כ-38 ש' למניה (בעדכון הקודם מחיר היעד עמד על 39 ש' למניה). החברה נסחרת לפי מכפיל 13.6 על הרווח בשנת 2011 ובמכפיל 12.85 על הרווח החזוי בשנת 2012 (כ-0.77 ד' למניה). במכפילים אלו, פוטנציאל עליית השווי מוגבל. מנגד, אם לוקחים בחשבון תרחיש של רכישה גדולה (ספקולציה או ניחוש מושכל) אזי הפוטנציאל גדל משמעותית.

מסקנה - על מנת שההמלצה תהיה "תשואת יתר" פר אקסלנס, יש לרכוש במחירים הקרובים יותר ל-32 ש' למניה ולממש באזור ה-38 ש' למניה וחוזר חלילה. אין לנו סיבות מוצקות לחשוש מפני שבירה של אזור ה-30 ש' כלפי מטה ולכן אסטרטגיה זו מומלצת.

עד אז... המשך מסחר בטווח.

מורידים המלצה ל-"תשואת שוק" במחיר יעד של כ-10 ד' ובקירוב כ-38 ש' למניה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משפיע פיננסי (גרוק)משפיע פיננסי (גרוק)

לא נגד המשפיענים הפיננסים - אלא בעד המשקיעים

שלל הטענות שנשמעו בימים האחרונים נגד הסדרת מעמדם של המשפיענים הפיננסיים,  מסתימת פיות ועד לפגיעה בתחרות, מתעלמות מכך שמי שמתיימר לפרסם המלצה שמתאימה ל-100 אלף עוקבים, שלכל אחד מהם מאפיינים ורצונות שונים, עושה עוול לעוקבים שלו

אלדד טלמור |
נושאים בכתבה משפיען פיננסי

בימים האחרונים פרצה סערה סביב היוזמה להסדיר את מעמדם של המשפיענים הפיננסיים. הרגולציה שמקדמת הרשות לניירות ערך נועדה לעשות סדר בנושא ייעוץ ההשקעות הניתן ברשתות החברתיות, בין היתר על ידי מי שאין להם רישיון לייעוץ השקעות. כצפוי, יש מי שחוששים להיפגע מהרגולציה המתוכננת ויוצאים נגדה. בין היתר, נטען שהרגולציה נועדה למנוע תחרות ו"להגן על האינטרסים של הגופים הגדולים", אותם גופים מוסדיים שמחזיקים ברשיון ייעוץ השקעות. הטענה הזו נשמעה הן מצד חלק מהמשפיענים עצמם אבל גם מצד גופים עסקיים שמתמחים בהשקעות שמבוססות במידה רבה על "הייפ" ברשתות החברתיות, למשל תחום הקריפטו.

החשש מובן, אבל מדובר בסערה בכוס מים. ראשית, כמי שמשמש סמנכ"ל שיווק ודיגיטל בגוף פיננסי גדול, שבמסגרת תפקידו נמצא בקשרי עבודה גם עם משפיענים וגם עם הגופים המוסדיים, אני יכול להעיד שאין באמת ניגוד אינטרסים בין המשפיענים הפיננסיים לבין הגופים המוסדיים המחזיקים ברשיון לייעוץ השקעות. להיפך – שני הצדדים נהנים זה מזה ומזינים אחד את השני. כיצד? למשפיענים הפיננסיים יש "מניות בכורה" במהפך החיובי שחל במודעות של הציבור הישראלי להשקעות בשוק ההון בשנים האחרונות. הרבה מאוד בזכותם, השקעות בשוק ההון פרצו את גבולות מדורי הכלכלה והפכו לנושא סקסי. שאלות כמו: איך הכי משתלם לי להיחשף למדד S&P-500 או: האם עדיין כדאי לרכוש ביטקוין אחרי העליות האחרונות, הפכו לנושא שמדברים עליו במפגשים עם חברים ובארוחות שישי.

 צעירים ישראלים רבים שואבים היום את עיקר הידע שלהם על כסף והשקעות מהרשתות החברתיות ומאותם משפיעים פיננסיים. אבל בסופו של דבר, כשהם משקיעים בפועל, הם עושים את זה, ברוב המקרים, דרך המוצרים והשירותים של הגופים הפיננסיים המפוקחים - למשל, הם משקיעים בקרנות סל עוקבות מדדים, בקופות גמל מסלוליות או פותחים תיק השקעות עצמאי באחת מהפלטפורמות למסחר עצמאי. המשפיענים, מצידם, נהנים ממקורות הכנסה מהעברת קורסים, כתיבת ספרים ופרסום פודקסטים, בחלק מהמקרים בשת"פ עם גופים מסחריים, כולל הגופים הפיננסיים המפוקחים.

 מה שעומד מאחורי הרגולציה, אם כן, אינו רצון להעלים את המשפיענים הפיננסיים, לסתום פיות או לפגוע בתחרות אלא משהו הרבה יותר פשוט: הגנה על המשקיעים. הרגולציה החדשה תאפשר למשפיענים פיננסיים לפרסם מידע פיננסי ולתרום בכך להגברת האוריינות הפיננסית של הציבור הישראלי – דבר שמועיל למשקיעים. אולם, היא תוודא שאותם משפיענים לא יגלשו למתן המלצות השקעה שמצריכות התאמה למשקיע ספציפי – פעולה שמחייבת ידע מקצועי מעמיק ולכן מותרת רק למי שקיבל רשיון ייעוץ השקעות ומפוקח על ידי הרשות לניירות ערך.

 

אחד הכללים הכי בסיסיים בהשקעות הוא שאין המלצה אחת שמתאימה לכל המשקיעים, אלא יש להתאים את ההמלצות לצרכים ולמאפיינים של כל משקיע. מי שמתיימר לפרסם המלצה שמתאימה ל-100 אלף עוקבים, שלכל אחד מהם מאפיינים ורצונות שונים, עושה עוול לעוקבים שלו. אלא שזוהי בדיוק המציאות שמתרחשת היום ברשתות החברתיות: "מה שאראה לכם עכשיו מתאים לכולם", אומר משפיען אחד, רגע לפני שהוא ממליץ על מניות של מגזר מסוים. "5 המניות האלה הן לדעתי הזדמנות טובה ל-2025", מכריז משפיען אחר. "8 מניות ישראליות ששווה לקנות עכשיו", מכריז סרטון של משפיען שלישי. אלה הן רק 3 דוגמאות מני רבות להמלצות של משפיענים שאפשר למצוא בקלות ברשת, אשר אמורות, לכאורה, להתאים לכל משקיע.