גנסן האנג אנבידיה
צילום: כנס אנבידיה

כמה מס משלמת אנבידיה ואיך הצליח המנכ"ל שלה להימנע ממס של מיליארדים?

עמית בר | (3)

הצצה בדוחות של אנבידיה תחשוף במהירות ששיעור המס שלה השנה ובשנים האחרונות הוא באזור 12%-14%. שיעור המס הסטטוטורי גבוה הרבה יותר, סביב 24%-24%, אבל חברות הענק, לא רק אנביידה, משלמות מס נמוך במיוחד.  המצב הזה תקף לא רק לארה"ב, אלא בכל העולם המערבי. אצלנו שיעור המס לחברות גדולות הוא פרקטית באזור ה-10%. 

החברות מנצלות ומתכננות את תשלומי המסים שלהם כדי למזער את המס וזה במקרים רבים גם משפיע על מיקום המפעלים, גיוסי עובדים ועוד. אבל, לא רק חברות מתכננות וממזערותאת המס שלהם. ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה ואחד מעשירי העולם, התעשר ב-85 מיליארד דולר בשנה האחרונה להון של כ-130 מיליארד דולר. ולמרות שהוא אחד מעשירי הוא נמנע כמה שאפשר מלשלם מסים. 

הואנג נמנע מתשלום מס ירושה של מעל 8 מיליארד דולר בזכות תכנוני מס מיוחדים ופרצות מס גלובליות. זה כנראה חוקי ולגיטימי, אבל האם יש כאן צדק? האם העלמת המס הזו כדי שיהיה לילדים יותר מוצדקת, בשעה שמדובר בהון כל כך חלומי. בשעה שעשירי העולם כמו וורן באפט וביל גייטס תורמים את הונם, הואנג מעדיף לשמר אותו במשפחה. 

 

תכנוני מס: כך זה עובד

הואנג, שהקים את אנבידיה בשנת 1993, הקים ב-2012 שותפות בנאמנותאליה העביר מניות בשווי 7 מיליון דולר. שווי המניות צמח מאז ליותר מ-3 מיליארד דולר. במקום תשלום מס של 40% (מעל מיליארד דולר), המשפחה שילמה מס של מאות אלפי דולרים בלבד. זאת רק דוגמה אחת.

בני הזוג הואנג השתמשו במכשירים פיננסיים נוספיםלרבות שותפויות נוספות שמוקמות באזורים עם תשלום מס אפסי, כשהרעיון שעומד מאחוריהן הוא שמדובר בשותפויות להורשה שבמקומות מסוימים פטורים ממס ולכן הרווח בהתאמה פטור. ערך המניות בקרנות ובשתופיות האלו נאמד ב-16 מיליארד דולר וזה חסך מעל 6 מיליארד דולר במיסי ירושה.

 

קרנות צדקה – תרומה או חיסכון במסים?

הואנג גם ניצל קרנות צדקה להפחתת נטל המס. מאז 2007 תרם הואנג מניות אנבידיה בשווי של כ-330 מיליון דולר לקרן פרטית שהקים עם אשתו. הקרן, כמו רבות אחרות, תורמת מדי שנה כ-5% מנכסיה, אך רוב התרומות שלה נעשות לקרן DAF (קרן שיתוף תורמים) בשליטת התורמים. כך, בעוד הקרן ממלאת אחר הדרישות החוקיות, היא גם מאפשרת לתורם לשמר שליטה על הכספים. המניות שתרמו בני הזוג שוות כיום כ-2 מיליארד דולר, והתרומות הפחיתו את חוב מס הירושה הצפוי של המשפחה בכ-800 מיליון דולר.

תעשייה של תכנוני מס

המקרה של הואנג איננו ייחודי. מיליארדרים נוספים כמו מארק צוקרברג (מטא), סטיבן שוורצמן (בלקסטון) ובכירים נוספים בענקיות טכנולוגיה, משתמשים בכלים דומים להקטנת חבות המס שלהם. השיטות הללו חוקיות, אך הן כאמור נראות לא הוגנות והגונות. וכל זה קורה כאשר ההכנסות ממס ירושה בארה"ב נותרו יציבות מאז שנת 2000, למרות גידול אדיר של יותר מפי 10  בהון העשירים.

על פי ההערכות אם המס היה מיושם במלואו, ההכנסות ממנו היו מגיעות ל-120 מיליארד דולר בשנה – סכום שיכול היה לתרום משמעותית לתקציב המדינה.

קיראו עוד ב"גלובל"

המקרה של הואנג מדגיש את הפער בין יכולות התכנון הפיננסי של העשירים לבין אלו של הציבור הרחב. השאלה המרכזית נותרת: האם המדיניות הקיימת צריכה להשתנות כדי לצמצם את הפער הזה?

 

שאלות ותשובות על תכנוני מס וירושה

איך פועלת נאמנות בלתי הדירה (Irrevocable Trust)?

מכשיר פיננסי זה מאפשר להעביר נכסים ליורשים תוך תשלום מס מינימלי, במיוחד כאשר שווי הנכסים גדל.

האם השיטות של הואנג חוקיות?

כן, כל השיטות שציין הואנג חוקיות, אך יש המותחים ביקורת על השימוש בפרצות רגולטוריות.

מהי קרן DAF?

קרן שיתוף תורמים מאפשרת לתורם לשמור על שליטה בכספים תוך עמידה בדרישות החוקיות לתרומות.

האם הממשל האמריקאי יוכל לשנות את המצב?

השינוי תלוי ברגולציה חדשה ובהחלטות קונגרס. עם זאת, לחצים פוליטיים וכלכליים עשויים לעכב זאת.

איך המצב בארצות אחרות?

במדינות רבות קיימות שיטות דומות, אך שיעורי המס והרגולציות משתנים. ישראל, לדוגמה, נמנעת כיום ממס ירושה.

למה הממשל לא מגביל את השיטות הללו?

הממשל נתקל בקשיים פוליטיים ורצון לשמור על שוק פתוח לעשירים ולמשקיעים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה כמה 13/12/2024 17:53
    הגב לתגובה זו
    בארץ כל המיסים מממנים.התנחלויות.חרדים בטלנים חד הוריות בהסכמה(איפה הבעל).עולים.ישויות דתיות ועוד.
  • למה? במס הזה יממנו בריאות,חינוך, משטרה,צבא מו"פ ועוד (ל"ת)
    שי 13/12/2024 19:40
    הגב לתגובה זו
  • רפואה שלמה קפלניסט (ל"ת)
    אמונחטאפ 13/12/2024 19:34
    הגב לתגובה זו
לארי אליסון (אורקל)לארי אליסון (אורקל)

מהמחיר של חוק הגיוס ועד המחיר של ה-AI: תמונת מצב

בנק ישראל מוטרד מחוק הגיוס, למה מניות הטכנולוגיה יורדות למרות צמיחה חדה ולמה התשואות עולות כשהריבית יורדת; עידן אזולאי, מנהל השקעות בסיגמא-קלאריטי מנתח את השווקים

עידן אזולאי |

לזכותו של בנק ישראל ייאמר שהוא לא חושש להביע את דעתו הנחרצת על חוק הגיוס שעומד כעת על הפרק. התגובה החריגה והישירה של בנק ישראל לחוק הגיוס מסמנת שהדיון הוא אינו “רק” ויכוח חברתי-ערכי, אלא סוגיה ביטחונית עם מחיר מקרו-כלכלי מדיד. בבנק ישראל שמים מספרים על השולחן: העלות הכלכלית של חודש שירות מילואים של אדם סביב גיל 30 מוערכת בכ־38 אלף ש״ח, כאשר כ־80% מהעלות היא אובדן תפוקה מיידי והיתרה קשורה לפגיעה עתידית בפריון בגלל הפסד ניסיון וקידום בעבודה. במילים פשוטות, מילואים הם “מס” לא מתוכנן על שוק העבודה גם בגלל ימי עבודה שנגרעים כאן ועכשיו, וגם בגלל ההשפעה המצטברת על מסלולי קריירה ופריון. 

בנק ישראל מציג את הפוטנציאל טוען שהרחבה משמעותית של גיוס גברים חרדים לשירות חובה יכולה להפחית את הנטל הכלכלי המשקי והאישי שנובע מהשימוש הנרחב במילואים. לפי האומדנים שמובאים בהודעה, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ־7,500 גברים חרדים (תרחיש שמתגלגל לאורך זמן לכ־20 אלף חיילי חובה נוספים) עשויה לאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים ולהקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארד ש״ח (כ-0.4% תוצר). אם בנוסף, הגיוס גם מגדיל לאורך זמן את ההשתתפות והתעסוקה של הגברים החרדים לאחר השירות, בנק ישראל מעריך שתוספת ההכנסה יכולה להגיע עד כ־14 מיליארד ש״ח לשנה (כ־0.7% תוצר). כלומר, יש כאן לא רק חיסכון בעלות ביטחונית עקיפה, אלא גם אפשרות לשיפור צד ההיצע של המשק. היינו, יותר עובדים, יותר מיומנויות ויותר הכנסות ממסים. 

אלא שכאן מגיעה הביקורת המרכזית. לפי בנק ישראל, נוסח החוק במתכונתו הנוכחית “לוקה בחסר” מאחר ויעדי הגיוס האפקטיביים נמוכים והתמריצים/סנקציות הם בעלי אפקטיביות נמוכה, כך שלא בטוח שאפילו היעדים הצנועים יושגו. אם החוק יעבור כלשונו, הוא לא ישנה מהותית את היקף הגיוס ולכן ישמר את מודל המילואים הרחב ואת הנזק המצטבר לשוק העבודה. בנק ישראל כותב מפורשות שהעברת החוק במתכונתו הנוכחית עלולה לא להביא לשינוי משמעותי בהיקף הגיוס, ובכך לשמר את הנטל הכלכלי שנובע מהשימוש הנרחב במילואים עם “עלויות מקרו־כלכליות משמעותיות” שיבואו לידי ביטוי בהמשך פגיעה בתפקוד שוק העבודה, אובדן הכנסה משקית ועלות תקציבית נרחבת, לצד אובדן הכנסות ממיסים. לכל זה עלולה להיות גם השלכה על מדיניות הריבית. בנק ישראל לא קובע “הריבית תעלה בגלל החוק”, אבל הוא כן מסמן את ערוצי ההעברה שמעניינים את שוק האג״ח ואת ההחלטות המוניטריות. 

חוק שלא מפחית מילואים משמר פגיעה בצד ההיצע (תוצר פוטנציאלי/פריון), מגדיל עלויות תקציביות ומקטין גביית מסים, שילוב שמרחיב את הסיכון הפיסקלי ואת פרמיית הסיכון של ישראל. במצב כזה, גם אם האינפלציה “על הנייר” מתמתנת, לבנק ישראל יהיה קשה יותר להצדיק הקלה מהירה. הוא יעדיף לראות שהמשק לא מחליק לתרחיש של עלייה בגירעון המבני שעלולה להעלות את פרמיות הסיכון ולהשפיע על שער החליפין והתשואות. במילים אחרות, החוק עלול להאריך את התקופה שבה הריבית נשארת גבוהה יחסית, או לכל הפחות לצמצם את מרחב התמרון להורדות, משום שהבסיס המאקרו־פיסקלי והביטחוני נשאר כבד.

בהמשך למה שכתבנו בשבוע שעבר, למרות שכוחות רבים (פוליטיקאים, תקשורת) מושכים את הדיון בחוק לזירה הפוליטית, הרי שההשלכות שלו נמצאות בשטח הכלכלי והחברתי. ככל שהמענה לצרכים הצבאיים והכלכליים הנוכחיים יהיה מועט, כך הנזק שיגרם למשק הישראלי הוא רב יותר. הזמן לשינוי הוא עכשיו. בעצם מזמן.