האניוול מתכננת ספין אוף לחטיבת המוצרים המתקדמים; השווי המסתמן - 10 מיליארד דולר
ענקית הביטחון האמריקאית האניוול HONEYWELL INTERNATIONAL צפויה להכריז בקרוב על תוכנית להפרדת חטיבת החומרים המתקדמים שלה, כך על פי מקורבים לחברה. החטיבה עשויה להיות שווה יותר מ-10 מיליארד דולר כחברה ציבורית נפרדת, וצפויה להיות מופרדת בתהליך פטור ממס, שעלול להתפרסם כבר ביום שלישי הקרוב.
המהלך נועד לתמוך בתוכניתו של מנכ"ל החברה, וימל קפור, לפשט את פעילות החברה ולהתמקד בשלושה תחומים מרכזיים: תעופה, אוטומציה ומעבר לאנרגיות מתחדשות. האניוול, שבסיסה בשארלוט, צפון קרוליינה, נסחרת לפי שווי שוק של מעל ל-130 מיליארד דולר, כאשר המניה שלה ירדה בכ-3% מתחילת השנה, בהשוואה לעלייה של 19% במדד ה-S&P 500 באותה תקופה.
החטיבה צפויה לרשום הכנסות בסכום של כ-3.8 מיליארד דולר בשנת 2024, המהווים כ-10% מכלל ההכנסות של החברה. החטיבה עוסקת בייצור חומרים מגוונים, כגון פולימרים, נוזלים ייעודיים ותוספים המשמשים בצבעים תעשייתיים, פלסטיק ואספלט, וכוללת את המותג "Solstice".
ההחלטה להפריד את חטיבת החומרים מגיעה על רקע מהלכי רכישה רבים של החברה בחודשים האחרונים, שהיו חלק מהאסטרטגיה החדשה שהונחה על ידי ההנהלה לפני כשנה. וימל קפור המנכ"ל, שנמצא בחברה זמן רב, מונה לתפקיד ביוני 2023, לאחר שירש את המנכ"ל הקודם.
- 600% בארבע שנים: שלוש החברות של ג’נרל אלקטריק מתפצלות בביצועים
- החברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בדצמבר האחרון, Honeywell סגרה עסקה בשווי של כ-5 מיליארד דולר לרכישת חטיבת האבטחה של Carrier Global. בהמשך לכך, היא ביצעה רכישות נוספות, ביניהן רכישת חברת הטכנולוגיה לתעשיית הביטחון והתעופה CAES Systems תמורת 2 מיליארד דולר, ורכישת עסקי הטכנולוגיה והציוד לגז טבעי נוזלי מחברת Air Products תמורת 1.8 מיליארד דולר.
הפרדת חטיבת החומרים המתקדמים צפויה לאפשר לשתי החברות להגדיל את הגמישות הפיננסית שלהן, כדי לבצע עסקאות נוספות ולנצל הזדמנויות עסקיות חדשות, כך לדברי המקורות. תהליך זה מגיע בזמן שחברות רבות בתעשיות שונות מבצעות מהלכים דומים כדי לפשט את פעילותן ולהשיג מבנה עסקי ברור יותר, כפי שדורשים המשקיעים. בשנים האחרונות, גם תאגידים גדולים כמו Du Pont DU PONT ו-General Electric GENERAL ELECTRIC ביצעו מהלכים של הפרדות ופיצולים דומים.
מניית האניוול נסחרת לפי שווי של 132 מיליארד דולר אחרי ירידה של 3% מתחילת השנה ועלייה של 10% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 20 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 18 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.

