מטוס F35 לוקהיד מרטין
צילום: לוקהיד מרטין

לוקהיד מרטין עוקפת את הציפיות - צמיחה של 14% במכירות

"ההתחלה החזקה שלנו לשנת 2024 משקפת את הצלחתנו בתכנון, פיתוח ואספקה של פתרונות אבטחה במאה ה-21 ללקוחותינו ברחבי העולם"
אדיר בן עמי |

אחת מחברות הביטחון הגדולות בעולם, לוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP , עקפה את הציפיות לרבעון הראשון עם התחלה חזקה לשנת 2024. החברה רשמה רווח למניה של 6.39 דולר על הכנסות של 17.2 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 5.78 דולר על הכנסות של 16 מיליארד דולר. לפני כשנה לוקהיד רשמה רווח למניה של 6.61 דולר על הכנסות של 15.1 מיליארד דולר. 

הודות למלחמות בעולם המכירות צמחו ב-14% משנה לשנה. "ההתחלה החזקה שלנו לשנת 2024 משקפת את הצלחתנו בתכנון, פיתוח ואספקה של פתרונות אבטחה במאה ה-21 ללקוחותינו ברחבי העולם", אמר המנכ"ל ג'ים טייקלט. "התוצאות לרבעון הראשון מחזקות את האימון ביכולתנו להשיג את היעדים שהצבנו לשנה כולה בחודש ינואר". 

התחזיות להמשך לא השתנו. הנהלת החברה עדיין צופה רווח למניה ב-2024 של בין 25.65 דולר ל-26.35 דולר. המכירות צפויות לעמוד על בין 68.5 ל-70 מיליארד דולר ותזרים המזומנים החופשי צפוי לעמוד על 6.2 מיליארד דולר. בהתאם לציפיות שהחברה פרסמה בתחילת השנה.

המכירות של לוקהיד התרחבו על פני הפורטפוליו שלה כולו, כולל מטוסים, טילים, מסוקים ועסקי החלל. שיעור הרווח היה יציב בכל עסקיה של החברה למעט חטיבת הטילים. הפסד בחוזה מסווג הקטין את שיעור הרווח בעסקי הטילים ל-10% לעומת 16% שנה קודם לכן. בוול-סטריט כינו את דוחות לוקהיד "התחלה מעודדת לשנת 2024".

 

תקציבים ואופטימיות בנוגע לצמיחה

לקראת יום המסחר היום (שלישי) מניית לוקהיד איבדה 4% במהלך 12 החודשים האחרונים בעקבות לחצים תקציביים שהכבידו על סנטימנט המשקיעים. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מבקש הוצאות ביטחון של 850 מיליארד דולר לשנת 2025, עלייה של 1% מההוצאות הצפויות ב-2024, בעוד בוול-סטריט קיוו לתקציב יותר משמעותי.

עם זאת, סמנכ"ל הכספים של לוקהיד, ג'יי מלב, דווקא מרוצה מהתקציב: "כשאנחנו מסתכלים על התקציב ל-2025, יחד עם צבר ההזמנות הקיים שלנו, זה נותן לנו את הביטחון לכך שנמשיך לצמוח גם ב-2025 ואילך". החברה סיימה את הרבעון הראשון עם צבר הזמנות של 159 מיליארד דולר, כאשר אף אחת מהבקשות התקציביות ל-2025 עדיין לא הופנתה ללוקהיד. 

תקציבים הופכים להקצאות ולאחר מכן לחוזי עבודה. שלב החוזה הוא השלב בו הדברים נכנסים לצבר ההזמנות של החברה, כאשר ההוצאות של ממשלת ארה"ב הופכות את ההזמנה למכירה. הפער בין הוצאות ממשלתיות והקצאות גדל בשנים האחרונות כאשר התעשיה הביטחונית נאבקת בבעיות שרשרת אספקה שהשפיעו על חלקים רבים בכלכלה. ההקלה בצווארי הבקבוק הללו היא אחת הסיבות לכך שלוקהיד כל כך בטוחה בתחזיות הצמיחה שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיותהדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיות

המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש מתומחר כעת ב־37,970 אירו בגרמניה (כ-44,300 דולר), כ-32,700 דולר בנורבגיה וכ-47,800 דולר בשבדיה. בארה"ב נמכר ה-Standard מאז אוקטובר ב-36,990 דולר. בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על כמעט  66,000 דולר (213,341 שקל). אמנם טסלה עוד לא פרסמה חדשות לגבי הדגם המוזל בארץ, אבל אם נעריך על פי ירידת המחירים באירופה ובארה"ב, נוכל לשער שהמחיר המעודכן יהיה כ-185,000 שקל. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ, כדי לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות. 

עם זאת, הדגם מצויד בסוללה קטנה יותר ולכן מציע טווח וביצועים נמוכים בהשוואה לגרסאות ה-Long Range וה-Performance. בתוך תא הנוסעים הוסרו מאפייני הפרימיום של מערכת השמע, והיא עם פחות רמקולים. בנוסף, גימורי הפנים פשוטים יותר, כולל העדר תאורת אווירה וחומרים יוקרתיים. גם המושבים והריפודים מגיעים בגרסה בסיסית יותר. מבחוץ, החישוקים והגלגלים הם בגרסה פשוטה וקטנה יותר, ומראות הצד אינן מתקפלות או מתכווננות חשמלית כפי שקיים בדגמים המאובזרים. 

בנוסף, חלק מהיכולות המתקדמות של מערכות הנהיגה האוטונומיות, כמו Autosteer ותכונות חבילת הפרימיום, אינן כלולות. כל אלו יחד מרכיבים גרסה בסיסית, שמעניקה את חוויית טסלה במחיר נמוך יותר, אך עם פחות פיצ’רים ונוחות.


ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.