מטוס F35 לוקהיד מרטין
צילום: לוקהיד מרטין

לוקהיד מרטין עוקפת את הציפיות - צמיחה של 14% במכירות

"ההתחלה החזקה שלנו לשנת 2024 משקפת את הצלחתנו בתכנון, פיתוח ואספקה של פתרונות אבטחה במאה ה-21 ללקוחותינו ברחבי העולם"
אדיר בן עמי |

אחת מחברות הביטחון הגדולות בעולם, לוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP , עקפה את הציפיות לרבעון הראשון עם התחלה חזקה לשנת 2024. החברה רשמה רווח למניה של 6.39 דולר על הכנסות של 17.2 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 5.78 דולר על הכנסות של 16 מיליארד דולר. לפני כשנה לוקהיד רשמה רווח למניה של 6.61 דולר על הכנסות של 15.1 מיליארד דולר. 

הודות למלחמות בעולם המכירות צמחו ב-14% משנה לשנה. "ההתחלה החזקה שלנו לשנת 2024 משקפת את הצלחתנו בתכנון, פיתוח ואספקה של פתרונות אבטחה במאה ה-21 ללקוחותינו ברחבי העולם", אמר המנכ"ל ג'ים טייקלט. "התוצאות לרבעון הראשון מחזקות את האימון ביכולתנו להשיג את היעדים שהצבנו לשנה כולה בחודש ינואר". 

התחזיות להמשך לא השתנו. הנהלת החברה עדיין צופה רווח למניה ב-2024 של בין 25.65 דולר ל-26.35 דולר. המכירות צפויות לעמוד על בין 68.5 ל-70 מיליארד דולר ותזרים המזומנים החופשי צפוי לעמוד על 6.2 מיליארד דולר. בהתאם לציפיות שהחברה פרסמה בתחילת השנה.

המכירות של לוקהיד התרחבו על פני הפורטפוליו שלה כולו, כולל מטוסים, טילים, מסוקים ועסקי החלל. שיעור הרווח היה יציב בכל עסקיה של החברה למעט חטיבת הטילים. הפסד בחוזה מסווג הקטין את שיעור הרווח בעסקי הטילים ל-10% לעומת 16% שנה קודם לכן. בוול-סטריט כינו את דוחות לוקהיד "התחלה מעודדת לשנת 2024".

 

תקציבים ואופטימיות בנוגע לצמיחה

לקראת יום המסחר היום (שלישי) מניית לוקהיד איבדה 4% במהלך 12 החודשים האחרונים בעקבות לחצים תקציביים שהכבידו על סנטימנט המשקיעים. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מבקש הוצאות ביטחון של 850 מיליארד דולר לשנת 2025, עלייה של 1% מההוצאות הצפויות ב-2024, בעוד בוול-סטריט קיוו לתקציב יותר משמעותי.

עם זאת, סמנכ"ל הכספים של לוקהיד, ג'יי מלב, דווקא מרוצה מהתקציב: "כשאנחנו מסתכלים על התקציב ל-2025, יחד עם צבר ההזמנות הקיים שלנו, זה נותן לנו את הביטחון לכך שנמשיך לצמוח גם ב-2025 ואילך". החברה סיימה את הרבעון הראשון עם צבר הזמנות של 159 מיליארד דולר, כאשר אף אחת מהבקשות התקציביות ל-2025 עדיין לא הופנתה ללוקהיד. 

תקציבים הופכים להקצאות ולאחר מכן לחוזי עבודה. שלב החוזה הוא השלב בו הדברים נכנסים לצבר ההזמנות של החברה, כאשר ההוצאות של ממשלת ארה"ב הופכות את ההזמנה למכירה. הפער בין הוצאות ממשלתיות והקצאות גדל בשנים האחרונות כאשר התעשיה הביטחונית נאבקת בבעיות שרשרת אספקה שהשפיעו על חלקים רבים בכלכלה. ההקלה בצווארי הבקבוק הללו היא אחת הסיבות לכך שלוקהיד כל כך בטוחה בתחזיות הצמיחה שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.