רחוב וול סטריט
צילום: Chenyu Guan unsplash

השוק מתוח עם סבירות גבוהה לתיקון - אבל אנשים ממשיכים לקנות

כ-83 מיליארד דולר זרמו לקרנות השנה ונראה כי המשקיעים מאמינים כי השוק יכול להתגבר כעת כמעט על כל דבר
אדיר בן עמי | (6)
נושאים בכתבה בורסה וול סטריט

מדד ה-S&P ירד בכמעט 2% מהשיא שלו השנה של 4588 נקודות בסוף יולי, כשסיבת מפתח לירידות הייתה הירידה הגבוהה מהצפוי בייצוא של סין, מה שמסמל ביקוש עולמי נמוך לסחורות ושירותים ומוסיף לחשש ממיתון והאטה כלכלית.

בנקים מרכזיים מסביב לעולם העלו את הריבית במטרה להאט את האינפלציה, ההעלאות  הללו משפיעים על הכלכלה בדיליי. הנתונים האחרונים מזכירים כי ככל וההשפעה של העלאות הריבית תגדל, הביקוש לשירותים וסחורות עלול להיפגע, מה שצפוי לגרום לאנליסטים להוריד תחזיות לרווחי חברות ויעמידו את המניות בסיכון גבוה יותר לירידות. מה שמחזק את הטענה היא העבודה כי שוק המניות הפך ליקר יותר ויותר, כשהוא משקף את האופטימיות לגבי עונת הדוחות.

למרות כל זאת, אנשים ממשיכים להכניס את כספם לקרנות. לפי בנק אוף אמריקה, קרנות המניות ראו הכנסות של כ-4.8 מיליארד דולר בשבוע שעבר. כ-83 מיליארד דולר זרמו לקרנות השנה. נראה שהמשקיעים מאמינים כי השוק יכול להתגבר כעת כמעט על כל דבר. אם הבנקים המרכזיים יפסיקו לעלות את הריביות בקרוב, הכלכלות צפויות להתייצב, מה שיאפשר לרווחים לצמוח בשנה הבאה ואז אולי גם להמשיך לצמוח, במיוחד עם הבינה המלאכותית ברקע שצפויה לדחוף את חברות הטכנולוגיה מעלה.

שיעור האינפלציה של ארה"ב נחתך ביותר מחצי מהשיא שלו ואם הוא ישאר תחת שליטה, התשואות על החוב לטווח הקצר עלולות לרדת היות והמשקיעים צופים מדיניות מוניטרית קלה יותר. מה שצפוי להגדיל את הערך המהוון של רווחים עתידיים ועשוי לגרום למשקיעים להיות מוכנים לשלם יותר עבור מניות. צפוי לפחות בטווח הקרוב כי כספים ימשיכו לזרום לשוק המניות, כל עוד יש סיבה להאמין שהרווחים יכולים לגדול והריביות ישארו תחת שליטה. מה שאומר שסביר שהמניות ימשיכו לעלות, גם אם לא בצורה חלקה.

היום דווח כי האינפלציה בארה"ב עלתה ל-3.2% אחרי עליה של 0.2% במדד של חודש יולי. מדובר בפעם הראשונה מזה שנה שהאינפלציה חוזרת לעלות (בחודש הקודם היא ירדה ל-3%). אבל שינוי הכיוון הפעם לא מפתיע אף אחד, הסיבה לירידה המהירה באינפלציה בחודשים הקודמים היא טכנית בעיקרה ולכן גם העליה כעת טכנית. בחודש יולי הקודם המדד לא עלה כלל ולכן כל עליה כעת במדד גוררת עליה באינפלציה (אבל אם זוכרים שבחודשים שלפני - יוני ומאי - המדד עלה ב-1% ויותר בכל חודש זה מסביר את הירידה המהירה בחודשיים הקודמים).

הנתונים הטובים היום מגיעים אחרי שבשבוע שעבר דווח כי המעסיקים בארצות הברית הוסיפו כ-187 אלף משרות במגזר הלא חקלאי בחודש שעבר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-200 אלף משרות. זהו החודש השני ברציפות עם האטה בקצב הגידול במספר המשרות, כאשר שוק העבודה ממשיך להתאזן בהדרגה. שיעור האבטלה עומד כיום על 3.5%, ירידה קלה מה-3.6% שנרשמו ביוני. הכלכלנים בוול סטריט ציפו ששיעור האבטלה ישאר ללא שינוי לעומת החודש הקודם. מאז מרץ 2022, שיעור האבטלה נע בין שיא של 3.7% לשפל היסטורי של 3.4% באפריל האחרון - שפל של 54 שנים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ר 11/08/2023 15:02
    הגב לתגובה זו
    להשקיע בטכנולוגיה לטווח ארוך, בלי למכור... למי שיש כסף פנוי כל חודש וסבלנות - להשקיע במדדי טכנולוגיה לטווח ארוך נראה לי השקעה טובה.
  • 3.
    אלעד 11/08/2023 10:55
    הגב לתגובה זו
    העליות השנה הם רק הפרומו. תיקונון קטן ועפים
  • האמיתי 11/08/2023 13:07
    הגב לתגובה זו
    לפחות השטויות היו קצרות
  • 2.
    מכפילי הרווח במדדים המובילים 23 37 60 2 מיליון (ל"ת)
    הכתב שכח לציין.... 11/08/2023 07:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    1929 כאן !!! (ל"ת)
    דן 10/08/2023 21:49
    הגב לתגובה זו
  • אז תשאיר את הכסף שלך בפק"מ, נתראה עוד שנה...תכין מטפחת (ל"ת)
    הלו 11/08/2023 11:53
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -5%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.