רחוב וול סטריט
צילום: Chenyu Guan unsplash

השוק מתוח עם סבירות גבוהה לתיקון - אבל אנשים ממשיכים לקנות

כ-83 מיליארד דולר זרמו לקרנות השנה ונראה כי המשקיעים מאמינים כי השוק יכול להתגבר כעת כמעט על כל דבר
אדיר בן עמי | (6)
נושאים בכתבה בורסה וול סטריט

מדד ה-S&P ירד בכמעט 2% מהשיא שלו השנה של 4588 נקודות בסוף יולי, כשסיבת מפתח לירידות הייתה הירידה הגבוהה מהצפוי בייצוא של סין, מה שמסמל ביקוש עולמי נמוך לסחורות ושירותים ומוסיף לחשש ממיתון והאטה כלכלית.

בנקים מרכזיים מסביב לעולם העלו את הריבית במטרה להאט את האינפלציה, ההעלאות  הללו משפיעים על הכלכלה בדיליי. הנתונים האחרונים מזכירים כי ככל וההשפעה של העלאות הריבית תגדל, הביקוש לשירותים וסחורות עלול להיפגע, מה שצפוי לגרום לאנליסטים להוריד תחזיות לרווחי חברות ויעמידו את המניות בסיכון גבוה יותר לירידות. מה שמחזק את הטענה היא העבודה כי שוק המניות הפך ליקר יותר ויותר, כשהוא משקף את האופטימיות לגבי עונת הדוחות.

למרות כל זאת, אנשים ממשיכים להכניס את כספם לקרנות. לפי בנק אוף אמריקה, קרנות המניות ראו הכנסות של כ-4.8 מיליארד דולר בשבוע שעבר. כ-83 מיליארד דולר זרמו לקרנות השנה. נראה שהמשקיעים מאמינים כי השוק יכול להתגבר כעת כמעט על כל דבר. אם הבנקים המרכזיים יפסיקו לעלות את הריביות בקרוב, הכלכלות צפויות להתייצב, מה שיאפשר לרווחים לצמוח בשנה הבאה ואז אולי גם להמשיך לצמוח, במיוחד עם הבינה המלאכותית ברקע שצפויה לדחוף את חברות הטכנולוגיה מעלה.

שיעור האינפלציה של ארה"ב נחתך ביותר מחצי מהשיא שלו ואם הוא ישאר תחת שליטה, התשואות על החוב לטווח הקצר עלולות לרדת היות והמשקיעים צופים מדיניות מוניטרית קלה יותר. מה שצפוי להגדיל את הערך המהוון של רווחים עתידיים ועשוי לגרום למשקיעים להיות מוכנים לשלם יותר עבור מניות. צפוי לפחות בטווח הקרוב כי כספים ימשיכו לזרום לשוק המניות, כל עוד יש סיבה להאמין שהרווחים יכולים לגדול והריביות ישארו תחת שליטה. מה שאומר שסביר שהמניות ימשיכו לעלות, גם אם לא בצורה חלקה.

היום דווח כי האינפלציה בארה"ב עלתה ל-3.2% אחרי עליה של 0.2% במדד של חודש יולי. מדובר בפעם הראשונה מזה שנה שהאינפלציה חוזרת לעלות (בחודש הקודם היא ירדה ל-3%). אבל שינוי הכיוון הפעם לא מפתיע אף אחד, הסיבה לירידה המהירה באינפלציה בחודשים הקודמים היא טכנית בעיקרה ולכן גם העליה כעת טכנית. בחודש יולי הקודם המדד לא עלה כלל ולכן כל עליה כעת במדד גוררת עליה באינפלציה (אבל אם זוכרים שבחודשים שלפני - יוני ומאי - המדד עלה ב-1% ויותר בכל חודש זה מסביר את הירידה המהירה בחודשיים הקודמים).

הנתונים הטובים היום מגיעים אחרי שבשבוע שעבר דווח כי המעסיקים בארצות הברית הוסיפו כ-187 אלף משרות במגזר הלא חקלאי בחודש שעבר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-200 אלף משרות. זהו החודש השני ברציפות עם האטה בקצב הגידול במספר המשרות, כאשר שוק העבודה ממשיך להתאזן בהדרגה. שיעור האבטלה עומד כיום על 3.5%, ירידה קלה מה-3.6% שנרשמו ביוני. הכלכלנים בוול סטריט ציפו ששיעור האבטלה ישאר ללא שינוי לעומת החודש הקודם. מאז מרץ 2022, שיעור האבטלה נע בין שיא של 3.7% לשפל היסטורי של 3.4% באפריל האחרון - שפל של 54 שנים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ר 11/08/2023 15:02
    הגב לתגובה זו
    להשקיע בטכנולוגיה לטווח ארוך, בלי למכור... למי שיש כסף פנוי כל חודש וסבלנות - להשקיע במדדי טכנולוגיה לטווח ארוך נראה לי השקעה טובה.
  • 3.
    אלעד 11/08/2023 10:55
    הגב לתגובה זו
    העליות השנה הם רק הפרומו. תיקונון קטן ועפים
  • האמיתי 11/08/2023 13:07
    הגב לתגובה זו
    לפחות השטויות היו קצרות
  • 2.
    מכפילי הרווח במדדים המובילים 23 37 60 2 מיליון (ל"ת)
    הכתב שכח לציין.... 11/08/2023 07:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    1929 כאן !!! (ל"ת)
    דן 10/08/2023 21:49
    הגב לתגובה זו
  • אז תשאיר את הכסף שלך בפק"מ, נתראה עוד שנה...תכין מטפחת (ל"ת)
    הלו 11/08/2023 11:53
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?