מארק צוקרברג פייסבוק מטא
צילום: פייסבוק/מטא

מטא במחיר שבו הייתה בפרוץ מגיפת הקורונה; למה התרסקה הביג טק?

מי היה מאמין - כששוק המניות קרס בקורונה, מטא נפלה ב-35%, למחיר של 140 דולר, כיום, שנתיים וחצי לאחר המשבר בשווקים מטא נמצאת באותו המחיר, לאחר שמהשיא היא נפלה ב-62% 
עומר רוסו | (14)

אם הייתם משקיעים במטא META PLATFORMS , דאז פייסבוק, במשבר הקורונה שהשווקים קרסו והדם היה ברחובות, הייתם משיגים תשואה של 0%. כן, 0%, באם נקח את חברותיה ענקיות הביג טק, נראה דבר אחר לחלוטין. אמאזון AMAZON , מתחתית הקורונה הניבה למשקיעים 45%, אפל APPLE , עם תשואה 170%, אנבידיה NVIDIA COR עם 180%, גוגל GOOGLE עלתה ב-100% ומייקרוסופט MICROSOFT ב-80%. כפי שבטח שמתם לב, מטא אפילו לא דומה לחברותיה.

מאז ששנתה את השם - רק חדשות רעות, למה מטא התרסקה עד לשווי שבו הייתה בפרוץ המגיפה? 3 סיבות

1. מדיניות ה-IOS של אפל - ״השינויים ב-IOS הם רוח נגדית משמעותית למטא, שפגעה בלפחות 10 מיליארד דולר מהכנסותינו״ אמר מייסד מטא מארק צוקרברג, עם פרסום הדוחות לרבעון הראשון של השנה. מטא נפגעה מאז שחברת אפל  APPLE  שינתה את מדיניות הפרטיות של משתמשיה, והקשתה על ה״מעקב״ אחר משתמשי האייפון לצורך טרגוט הפרסומות (כלומר - מתן פרסומות מותאמות אישית למשתמשים).

מאז שינוי המדיניות באמצע שנת 2021, פייסבוק לא מצליחה לגדול בהכנסותיה, ונמצאת בטווח של 29-32 מיליארד דולר. עד כמה זה משמעותי לפייסבוק? צוקרברג התייחס לבעיה ואמר שייקח למטא לפחות שנה להתאים מחדש פלטפורמת פרסום מתאימות לשינוי החדש של אפל. נראה שעברה שנה ועדיין, אין תשובה למכה החזקה שחטפה מטא מאפל.

2. תחרות גוברתמטא, כשרוב הכנסותיה מגיעות מתחום הפרסום, חווה תחרות גוברת כשעוד ועוד חברות נכנסות ותופסות לה נתח שוק. נטפליקס, שמשלבת כעת את הפרסום במנוי הסטרימינג, אפל, שלאחר שהגבילה את פייסבוק הולכת בכל הכוח ומשלבת את תחום הפרסום באפ סטור ואמזון, שהציגה לראשונה בדוחות האחרונים את ההכנסות העצומות שלה מפרסום, 31 מיליארד דולר בשנה.

בנוסף, אנחנו רואים את טיקטוק, אפליקציית הריקודים שתופסת את המקום הראשון בהורדות בחנות האפ-סטור והגוגל פליי, ושעות רבות של בני נוער ואף מבוגרים שמבלים שעות מול האפליקציה, בנוסף, טיקטוק היא הפלטפורמה שהגיעה הכי מהר למיליארד משתמשים פעילים חודשיים בממוצע. רק ממחיש עד כמה יש כאן מתחרה שפרצה בשנים האחרונות ומהווה מתחרה מהותית לרשתות החברתיות.

3. חולשה של המודל העסקי - כאמור, רוב ההכנסות של מטא מגיעות מפרסום, הרי היא אחראית ל-3 הרשתות הכי נפוצות בעולם, אינסטגרם, ווצאפ ופייסבוק עם מעל ל-2 מיליארד משתמשים חודשיים פעילים. אך מה קורה כשיש האטה כלכלית, העלאות ריבית ותנאי מאקרו כלכליים קשוחים שדורשים מחברות להתייעל ולחסוך כסף? לחתוך בהוצאות השיווק והפרסום. התחום שמטא חולשת עליו. אנחנו רואים גם את גוגל סובלת מהיותה ענקית פרסום, כחלק מהיחלשות של הסקטור כולו, בעת תקופות כאלו.

4. מטהוורס - איפה אתה? אז נכון, זה פרוייקט שלוקח זמן, וכנראה שלא נראה ממנו רווחים בזמן הקרוב. ברבעון האחרון מטא רשמה הכנסות של 452 מיליון דולר מתחום המטהוורס, והפסד תפעולי של 2.8 מיליארד דולר. עדיין לא רואים גדילה של ההכנסות בתחום, וההפסד ממשיך לגדול. איפה ההייפ על התחום? גם נעלם, אנחנו פחות שומעים על תחום המטהוורס, שיכול להיות הצלחה אדירה - אך כרגע המשקיעים לא מתייחסים לסגמנט הזה במטא, שנכון לעכשיו, אוכל את המזומנים שלה. בירידה של מטא למחיר הקורונה, כנראה גם מגולם הפחד של המשקיעים מההימור הגדול של מטא שהולכת על תחום שעדיין בחיתולים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    לדעתי זו הזדמנות קניה מעולה לטווח ארוך, כמו אנבידי 28/09/2022 13:21
    הגב לתגובה זו
    לדעתי זו הזדמנות קניה מעולה לטווח ארוך, כמו אנבידיה ב2016
  • 10.
    G 28/09/2022 08:25
    הגב לתגובה זו
    כל המניות מרוסקות יותר ממחצית מההון בעולם נשרף העשירים והעניים מתרסקים.מי שבחר רק לא טראמפ מקלל את הרגע . ביידן הורס את החלום האמריקאי .
  • 9.
    הכיוון ברור 27/09/2022 19:13
    הגב לתגובה זו
    העולם יהיה מקום הרבה יותר טוב
  • 8.
    רק לונג השורט שרוף ודפוק ומפסידן (ל"ת)
    משה 27/09/2022 17:40
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    השוק מצא תחתיות.יתחיל לטוס בקרוב (ל"ת)
    אמנון 27/09/2022 16:54
    הגב לתגובה זו
  • היכן מצא אותה? (ל"ת)
    לאמנון 27/09/2022 18:18
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רק לונג יהיה פה ראלי אדיר בקרוב השורט ימחק (ל"ת)
    איצחק 27/09/2022 16:50
    הגב לתגובה זו
  • מה פרוש המילה בקרוב? (ל"ת)
    לאיצחק 27/09/2022 18:19
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רק לונג נסדק טס כפי שאמרתי (ל"ת)
    יעקב 27/09/2022 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא להיות בשורט .הם לא חכמים ומפסידינים (ל"ת)
    שמשון 27/09/2022 16:49
    הגב לתגובה זו
  • לא חכם 27/09/2022 18:22
    הגב לתגובה זו
    בטוח שהירבחתי ארבע מליון. זוטומרת היפסדתי השבוע שתי מליון האא? הלך המזראטי שרציתי לקנות אסתפק בלומברגיני 700 כוח סוס עצלה בקושי סוגרת 378 קילומטר לשעה אינעל האמא שלה.
  • 3.
    השוק טוב לקנייה כרגע נסדק לעולם לא ירד מ10000 (ל"ת)
    שרון 27/09/2022 16:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קנו את הנסדק והדקס זה יוביל ל 45מאח עלייה (ל"ת)
    שרון 27/09/2022 16:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    השקעה מצויינת תחזור למ200 230 ד (ל"ת)
    רומי דיין 27/09/2022 16:33
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.