אפל הגבילה את טרגוט הפרסומות של גוגל ופייסבוק - וכבר קוצרת את הפירות
מרגיש כאילו אפל תכננה זאת היטב. לפני כשנה החברה APPLE שינתה את מדיניות הפרטיות של משתמשיה, והקשתה על ה״מעקב״ אחר משתמשי האייפון לצורך טרגוט הפרסומות (כלומר - מתן פרסומות מותאמות אישית למשתמשים). הרשתות החברתיות זעמו על אפל: בפועל, אפל פשוט כרתה את הענף שעליו יושבות הרשתות, ופגעה בצורה כואבת בהכנסות שלהן. כאמור, הן מספקות למפרסמים ערך מוסף של הצגת פרסומות לפי תחומי עניין, מיקום ודמוגרפיה.
ההגבלה של אפל גורמת לכך שהן לא יכולות להתאים במדויק את הפרסומות למשתמש, כפי שהתרגלו בעבר, ולכן אותן רשתות חברתיות נאלצות לבקש מחיר נמוך יותר בעבור פרסומות אצלן - וההכנסות נפגעות. לראיה - מאז שינוי המדיניות באמצע שנת 2021, פייסבוק לא מצליחה לגדול בהכנסותיה, ונמצאת בטווח של 29-32 מיליארד דולר. עד כמה זה משמעותי לפייסבוק? צוקרברג התייחס לבעיה ואמר שייקח למטא לפחות שנה להתאים מחדש פלטפורמת פרסום מתאימות לשינוי החדש של אפל. נראה שעברה שנה, והדבר עדיין לא קורה. מניית פייסבוק צללה בעשרות אחוזים ופייסבוק (מטא) מנסה להמציא את עצמה מחדש ולעשות 'מתיחת פנים' באמעצות הכניסה לתחום המטא-וורס
אבל אפל לא ממתינה - אפל מכפילה כעת את כוח האדם שלה בחטיבת הפרסום הדיגיטלי, היא הולכת על זה בכל הכוח כשהיא מתחילה לשלב את הפרסום ב-App Store וחנות המוסיקה שלה, אבל כמובן, לא לפני שהיא החלישה דרמטית את היריבה פייסבוק באמצעות שינוי המדיניות האמור.
כעת, לפי מחקרים שמפורסמים על ידי Appsummer, אפל צוברת תאוצה בפרסומות דיגיטליות, בעוד שגוגל GOOGLE A ופייסבוק META PLATFORMS נחלשות. המחקר, המבוסס על ניתוח של תקציבי הפרסום הדיגיטלי של יותר מ-100 אפליקציות צרכניות שונות, הוא מצא שעסקי הפרסום של אפל נהנו משיעור ״אימוץ״ גדול יותר לעומת הרבעון המקביל, זאת אומרת, יותר אנשים נחשפו לפרסומות הדיגיטליות של אפל. שיעור אימוץ הפרסום הדיגיטלי של אפל ברבעון השני עלה בכמעט 4% לעומת שנה קודם לכן ל-94.8%, בעוד שאימוץ מודעות פייסבוק ירד ב-3% ל-82.8%.
- אפל במבחן: תחשוף בספטמבר את האייפון 17 ועדכוני הבינה המלאכותית
- אפל מהמרת על הודו ופותחת חנות שלישית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעמדה של אפל בשוק הפרסום הדיגיטלי הוא חזק בעיקר בשל הביקוש של מפתחי אפליקציות שרוצים להציב את המשחקים שהם מפתחים ראשונים, או ״בולטים״ אל מול המשחקים האחרים, ובכך אפל מרוויחה כמובן. המודל העסקי שאפל נוקטת בו, דומה מאוד לעמדה שנוקטת אמזון בתחום המסחר האלקטרוני. מפרסמים יעדיפו לפרסם את המוצר שלהם באתר שבו הוא נמכר, כך שבקליק אחד יוכל הצרכן להגיע לעמוד הרכישה. באמזון, מוצרים שנמכרים באתר יפורסמו שם וינסו להיות ״בולטים״ לעומת השאר בעזרת תשלום לאמזון. אותו דבר בחנות המשחקים של אפל, App Store.
כמה מנתח הפרסום המקוון מגיע לאפל? בינתיים היא עדיין במקום השלישי

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים
עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?
דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -10.89% – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.
אייבס הוא מנהל ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד
האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר,
מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.
הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן. גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .
- אחרי ההתאבדויות - OpenAI משנה את ChatGPT; יותר פיקוח ומודעות למצבים נפשיים קשים
- הקולות האחרים - ה-AI יוצר בועות, אין עידן זהב ללא קריסה מוקדמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.