הכלבים של הדאו אכזבו כבר כמה שנים; האם 2022 היא השנה שלהם?
בעוד שמשקיעים רבים מתמקדים בחברות הטכנולוגיה של הנאסד"ק ומנסים שם לדוג הזדמנויות, על אף הזהרות מפני תמחורים מעוותים, ישנם אחרים שאימצו אסטרטגיית השקעה מוכרת: הם מסתכלים על הדאו ג'ונס, שנחשב למייצג יותר נאמן של הכלכלה ה"אמיתית", ובתוכו עושים זום על הטופ טן: 10 המניות שהניבו את התשואה הגבוהה ביותר, זאת מתוך 30 מניות המדד. השיטה הזו מכונה "הכלבים של הדאו".
השם אולי לא נשמע טוב, וב-2021 המספרים גם כן לא היו לטובתו בארבע השנים האחרונות בהן לא הצליח להכות את המדד. בעוד שהתשואה של המדד עצמו, כולל דיבידנדים שחילקו החברות הנכללות בו, עמדה על 20.9% ב-2021, מי שהימר על כלבי הדאו ראה תשואה של 16.3%.
אבל ייתכן שהשנה התמונה תשתנה. השינוי היחיד בין אשתקד ברשימה הזו לשנה הנוכחית היא שמפתחת ויצרנית השבבים INTEL CORPORATION (INTC) הולכת להחליף את חברת הנתבים CISCO SYSTEMS (CSCO). וכשמסתכלים על הרשימה החדשה רואים שתשואת הדיבידנד בממוצע של אותן עשר מניות היא 3.9%, זאת למול 1.8% במדד הדאו כולו על שלושים המניות שלו.
לצד אינטל שהוזכרה, עם תשואת דיבידנד של 2.7%, נכללות ענקית הטלקום VERIZON (VZ) עם 4.9% וכמוה גם DOW INC (DOW) ו- INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES (IBM), חברת קידוחי הנפט CHEVRON CORP (CVX) עם 4.6%, קמעונאית התרופות WALGREENS BOOTS ALLIANCE (WBA) עם 3.7%, יצרניות התרופות AMGEN INC (AMGN) עם 3.5% ועוד מהסקטור MERCK & COMPANY (MRK) עם 3.6% (שב-2021 התשואה הכוללת שלהן, לרבות הדיבידנד, הייתה אחוז בודד), חברת התלת מימד 3M COMPANY (MMM) עם 3.3% ו- COCA COLA (KO) עם 2.8%.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם כן, כשם שבמרק ואמג'ן שהזכרנו ביצועי המניה קיזזו מהתשואה הכוללת, אפשר למצוא בעשירייה עוד מניות שהתמחור שלהן נחשב לנוח. לצד שתי האחרונות, גם לוולגרינז, וריזון ודאו יש מכפיל של 10 על הרווחים הצפויים השנה. אצל IBM ושברון המכפיל הוא 12. המכפיל ב-S&P 500 הוא כבר 20. מתוך הרשימה, רק חברה אחת בעלת מכפיל שחוצה את הרף הזה, וזו קוקה קולה.
כבר היום התשואות על אג"ח ממשלת ארצות הברית קופצות, ברקע ציפיות של השוק לשלוש העלאות ריבית עוד השנה – מה שעל פניו אמור לאיים על מניות הצמיחה שנהנו מסביבת הריבית אפס והשוויים שלהן הרקיעו שחקים.
במצב כזה, השקעה במניות ערך הופכת לכאורה לאטרקטיבית יותר בעיני משקיעים מסוימים. על אף שבעשור האחרון מניות הערך הביאו למשקיעיהם תשואת חסר לעומת האלטרנטיבות, גם ב-2021. ככל שמניות הערך תזכנה לעדנה מחודשת, הדבר נכון על אחת כמה וכמה לאותם הכלבים של הדאו, שכאמור, בהתבסס על הביצועים שלהם יכולים לספק בממוצע תשואת דיבידנד של 4%.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 2.ירין 04/01/2022 08:56הגב לתגובה זומה ה-ticker של 10 המובילות?
- 1.מסקנה שלי מהכתוב שהכל חארטא אם זה לא עובד (ל"ת)דוד הגנן 03/01/2022 21:59הגב לתגובה זו
- Sassi6 04/01/2022 02:17הגב לתגובה זוגם אם זה לא עבד לך בשוק שורי של מניות הצמיחה, גם אז שמע בני מוסר אביך, ואל תטש תורת אמך, זאת יען כי הכלבים ימזערו לך את הנזק של הירידות בשוק הדובים הרעים, בהצלחה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
