השקעה מניות
צילום: Jason Briscoe on Unsplash

הכלבים של הדאו אכזבו כבר כמה שנים; האם 2022 היא השנה שלהם?

מאחורי השם עומדת שיטה מוכרת של השקעה בעשר החברות עם התשואה הגבוהה ביותר בדאו ג'ונס. זה עתה אינטל תפסה את מקומה של סיסקו, וברשימה העדכנית תשואת הדיבידנד עומדת על כ-4% מול 1.8% במדד כולו. האם העלאת הריבית תביא לעדנה מחודשת של השיטה?
איתי פת-יה | (3)
נושאים בכתבה אינטל דאו ג'ונס

בעוד שמשקיעים רבים מתמקדים בחברות הטכנולוגיה של הנאסד"ק ומנסים שם לדוג הזדמנויות, על אף הזהרות מפני תמחורים מעוותים, ישנם אחרים שאימצו אסטרטגיית השקעה מוכרת: הם מסתכלים על הדאו ג'ונס, שנחשב למייצג יותר נאמן של הכלכלה ה"אמיתית", ובתוכו עושים זום על הטופ טן: 10 המניות שהניבו את התשואה הגבוהה ביותר, זאת מתוך 30 מניות המדד. השיטה הזו מכונה "הכלבים של הדאו".

השם אולי לא נשמע טוב, וב-2021 המספרים גם כן לא היו לטובתו בארבע השנים האחרונות בהן לא הצליח להכות את המדד. בעוד שהתשואה של המדד עצמו, כולל דיבידנדים שחילקו החברות הנכללות בו, עמדה על 20.9% ב-2021, מי שהימר על כלבי הדאו ראה תשואה של 16.3%.

אבל ייתכן שהשנה התמונה תשתנה. השינוי היחיד בין אשתקד ברשימה הזו לשנה הנוכחית היא שמפתחת ויצרנית השבבים  INTEL CORPORATION (INTC) הולכת להחליף את חברת הנתבים  CISCO SYSTEMS (CSCO). וכשמסתכלים על הרשימה החדשה רואים שתשואת הדיבידנד בממוצע של אותן עשר מניות היא 3.9%, זאת למול 1.8% במדד הדאו כולו על שלושים המניות שלו.

לצד אינטל שהוזכרה, עם תשואת דיבידנד של 2.7%, נכללות ענקית הטלקום  VERIZON (VZ) עם 4.9% וכמוה גם  DOW INC (DOW) ו-  INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES (IBM), חברת קידוחי הנפט  CHEVRON CORP (CVX) עם 4.6%, קמעונאית התרופות  WALGREENS BOOTS ALLIANCE (WBA) עם 3.7%, יצרניות התרופות  AMGEN INC (AMGN) עם 3.5% ועוד מהסקטור  MERCK & COMPANY (MRK) עם 3.6% (שב-2021 התשואה הכוללת שלהן, לרבות הדיבידנד, הייתה אחוז בודד), חברת התלת מימד  3M COMPANY (MMM) עם 3.3% ו-  COCA COLA (KO) עם 2.8%.

אם כן, כשם שבמרק ואמג'ן שהזכרנו ביצועי המניה קיזזו מהתשואה הכוללת, אפשר למצוא בעשירייה עוד מניות שהתמחור שלהן נחשב לנוח. לצד שתי האחרונות, גם לוולגרינז, וריזון ודאו יש מכפיל של 10 על הרווחים הצפויים השנה. אצל IBM ושברון המכפיל הוא 12. המכפיל ב-S&P 500 הוא כבר 20. מתוך הרשימה, רק חברה אחת בעלת מכפיל שחוצה את הרף הזה, וזו קוקה קולה.

כבר היום התשואות על אג"ח ממשלת ארצות הברית קופצות, ברקע ציפיות של השוק לשלוש העלאות ריבית עוד השנה – מה שעל פניו אמור לאיים על מניות הצמיחה שנהנו מסביבת הריבית אפס והשוויים שלהן הרקיעו שחקים.

במצב כזה, השקעה במניות ערך הופכת לכאורה לאטרקטיבית יותר בעיני משקיעים מסוימים. על אף שבעשור האחרון מניות הערך הביאו למשקיעיהם תשואת חסר לעומת האלטרנטיבות, גם ב-2021.  ככל שמניות הערך תזכנה לעדנה מחודשת, הדבר נכון על אחת כמה וכמה לאותם הכלבים של הדאו, שכאמור, בהתבסס על הביצועים שלהם יכולים לספק בממוצע תשואת דיבידנד של 4%.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ירין 04/01/2022 08:56
    הגב לתגובה זו
    מה ה-ticker של 10 המובילות?
  • 1.
    מסקנה שלי מהכתוב שהכל חארטא אם זה לא עובד (ל"ת)
    דוד הגנן 03/01/2022 21:59
    הגב לתגובה זו
  • Sassi6 04/01/2022 02:17
    הגב לתגובה זו
    גם אם זה לא עבד לך בשוק שורי של מניות הצמיחה, גם אז שמע בני מוסר אביך, ואל תטש תורת אמך, זאת יען כי הכלבים ימזערו לך את הנזק של הירידות בשוק הדובים הרעים, בהצלחה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.