UBS יוביאס יו בי אס
צילום: Istock

UBS: סקטור הפיננסים יציג ביצועים חזקים בתקופה הקרובה

על רקע הדיווחים על הגדלת הדיבידנדים של הבנקים האמריקאים בעקבות ביטול המגבלות של הפד', בבנק ההשקעות השוויצרי ממליצים על מניות סקטור הפיננסים שייהנו מעליית התשואות ומהקטנת הפסדי האשראי
איתן גרסטנפלד |

אחרי שבתחילת השבוע העריכו, כי מניות הערך בדרך ליטול בחזרה את ההובלה, בבנק ההשקעות UBS, סבורים כי מניות סקטור הפיננסים בדרך להציג ביצועים חזקים. זאת על רקע הדיווח בפיננשל טיימס, לפיו הבנקים המובילים בארה"ב הודיעו על תשלום דיבידנדים נוספים למשקיעים בהיקף של 2 מיליארד דולר ברבעון. לצד העובדה, שמניות הסקטור הציגו ביצועי חסר של 4.5% בחודש האחרון ו-1% ברבעון השני, ביחס לשוק.

בבנק ההשקעות השוויצרי, מעריכים כי מניות סקטור הפיננסים ממוקמות טוב לקראת הצגת ביצועי יתר משלוש סיבות מרכזיות: ראשית, היות וצמיחת הרווחים תישאר איתנה. לדבריהם, "בזמן שהלחצים הקשורים לנגיף יחלו להתפוגג אנו מאמינים כי המרווחים והיקף הלוואות יעלו עוד השנה. יחד עם זאת, איכות האשראי צפויה להמשיך להשתפר, מה שאומר שההצטברות המשמעותית ברזרבות הפסדי האשראי משנה שעברה תשוחרר לרווחים.

הבנקים צריכים ליהנות גם מתשואות האג"ח העולות, בינתיים תשואת אג"ח ארה"ב ל -10 שנים נותרה יציבה על 1.5%, אנו צופים שהיא תעלה ל-2% בסוף השנה. תחזית הקונצנזוס היא לצמיחה של 33% ברווחים של חברות הפיננסים הגלובליות, מה שהופך אותו לאחד המגזרים הצומחים ביותר".

שנית הם סבורים כי הערכות השווי שלהן נותרו סבירות. להערכתם, "למרות שחברות הפיננסים הגלובליות הציגו ביצועים טובים יותר עד כה (עלייה של 17.5% לעומת עלייה של 11.7%) הסקטור נותר זול יחסית לשוק הכללי. התחום נסחר לפי מכפיל 12, נמוך ממכפיל של 18.8 עבור יתר המניות."

שלישית, לדעתם "המגמה של תשלומי בנק גבוהים אינה מוגבלת לארה"ב. יחסי ההון של בנקים אירופיים מעולם לא היו גבוהים יותר, בסביבות 550 נקודות בסיס לעומת דרישות הרגולציה המינימליות. עם זאת, אנו צופים שהבנק המרכזי האירופי יאשר החלטה לאפשר תשלומי דיבידנד גבוהים יותר בסוף יולי, מוקדם מהצפוי. בינתיים, הבנק המרכזי האנגליה יערוך בדיקה משלו במהלך הקיץ, ויציג את התוצאות ברמת הבנק ברבעון הרביעי. אנו מצפים שתוצאות אלה יובילו להקלה במגבלות התשלום גם על בנקים בבריטניה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


גיימינג משחקים וידאו
צילום: Istock

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית

מודלי עולם מבוססי AI חודרים לליבת תעשיית הגיימינג, מקצרים תהליכי פיתוח, משנים את עבודת המפתחים ומציבים אתגרים חדשים לענף של 190 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.


חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.


תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה

לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.


מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.


הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.


ההשפעה על שוק העבודה בענף המשחקים