רכבים חדשים
צילום: רשתות חברתיות

טראמפ מרכך את מדיניות המכסים - אלו ההקלות החדשות ליצרני הרכב

יצרני רכב אמריקאיים יזכו לקיזוז של 15% במכסי החלקים המיובאים, אך המכס של 25% על רכבים מיובאים נשאר בתוקף - "צעד לקראת התחדשות מאסיבית בייצור המקומי"

אדיר בן עמי | (2)


נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מתכוון לחתום היום על צו נשיאותי המתקן את מדיניות המכסים על תעשיית הרכב, במטרה לעודד ייצור מקומי בארצות הברית. על פי בכירים במשרד המסחר האמריקאי, ההקלות המוצעות מספקות חדשות טובות, אם כי לא מושלמות, ליצרני הרכב ורוכשי המכוניות במדינה. השינוי המשמעותי ביותר במדיניות הוא מתן פיצוי חלקי ליצרני רכב המייבאים חלקים לארה"ב אך מסיימים את הרכבת כלי הרכב ומוכרים אותם בשוק האמריקאי. על פי המתווה החדש, יצרני רכב מקומיים ייהנו מקיזוז מכסים בשיעור של 15% בשנה הראשונה ו-10% בשנה השנייה על חלקי רכב מיובאים.


משמעות ההקלה היא חיסכון של כ-2,000 דולר למכונית, סכום משמעותי אך עדיין חלקי בהשוואה לעלייה הפוטנציאלית של כ-10,000 דולר במחיר רכב מיובא בעקבות המכס של 25% שנכנס לתוקף בתחילת החודש. ארה"ב מייבאת כמחצית מהמכוניות החדשות הנמכרות בשטחה, בעיקר ממקסיקו, יפן, דרום קוריאה וקנדה.


חשוב לציין כי הממשל לא יעביר פיצויים ישירות ליצרני הרכב. במקום זאת, הקיזוז יחול על יבוא עתידי בהתבסס על מחיר המחירון של כלי הרכב שיצרן מוכר בארה"ב. מטרת ההקלה היא לאפשר ליצרני הרכב לשמר מזומנים להשקעה מחדש בארה"ב ולתת להם זמן להתאים את שרשראות האספקה שלהם ולהעביר יותר פעילות לתחומי ארה"ב.


היעד הגדול של מדיניות המכסים

היעד הגדול יותר של מדיניות המכסים, לפי בכיר במשרד המסחר, הוא "התחדשות מאסיבית בייצור המקומי". הממשל מקווה כי העלאת המחירים של מוצרים מיובאים תעודד חברות להשקיע בייצור בארה"ב, מהלך שיוביל ליצירת מקומות עבודה ולחיזוק הכלכלה המקומית.


אחד השינויים המשמעותיים במדיניות החדשה הוא שהמכסים על תעשיית הרכב לא יצטברו מעל מכסים אחרים. כיום, ממשל טראמפ הטיל מכסים מרובים, כולל היטלים ספציפיים על מכוניות מיובאות, פלדה ואלומיניום, מכסים על סחורות המיובאות מסין, קנדה ומקסיקו המכוסות בהכרזת החירום של טראמפ הקשורה לזרימת הפנטניל, ומכס בסיס של 10% על סחורות המיובאות מכמעט כל המדינות כחלק ממה שטראמפ מכנה "מכסים הדדיים".


תחת המדיניות הקודמת, יצרני רכב היו עלולים להתמודד עם מכסים מצטברים שיכולים להגיע לשיעורים מופרכים. לדוגמה, יחידת תצוגה מסין הייתה עלולה להיתקל במכסים של מעל 170%, ואילו קפיץ עלה המיובא ממקסיקו היה עלול לעמוד בפני מכס של כמעט 80%. תחת המדיניות החדשה, המכס של 25% על מכוניות מיובאות עדיין נשאר, אך יצרני רכב המייבאים חלקים זרים אינם צריכים להחיל מכסים מרובים זה על גבי זה.


חלקים קנדיים ומקסיקניים העומדים בדרישות הסכמי הסחר עדיין פטורים ממכסי החלקים, כך שבסך הכל, יצרני הרכב המקומיים לא יתמודדו עם אינפלציית עלויות חלקים משמעותית במהלך השנתיים הקרובות. זוהי הקלה משמעותית לתעשייה שלחצה על הממשל לקבל מרחב פעולה מסוים לאחר כניסת המכסים לתוקף.

קיראו עוד ב"גלובל"



יצרניות הרכבים מתמרנות

יצרני הרכבים כבר החלו לתמרן כדי להימנע ממכסים. ג'נרל מוטורסGeneral Motors -0.4%  , למשל, מוסיפה עובדים למפעל המשאיות שלה בפורט ויין, אינדיאנה, כדי להגדיל את התפוקה. זה יכול לקזז חלק מהרכבים שהיא מייבאת ממפעלים מקסיקניים. ללא ספק, חברות רבות בענף צפויות לנקוט בצעדים דומים כדי להתאים את פעילותן למציאות החדשה.


טסלהTesla 4.31%  , לעומת זאת, בונה את כל מכוניותיה הנמכרות מקומית בארה"ב. קיזוז החלקים אמור לעזור לה להימנע כמעט מכל עליות עלויות הקשורות למכסים, למעט מכסי גומלין בסין. זהו יתרון משמעותי עבור יצרנית הרכב החשמלי, שמנייתה עלתה בכמעט 20% מאז פרסום רווחי הרבעון הראשון ב-22 באפריל.


פורדFord Motor Co -4.19%  , הידועה בשיעור הגבוה של ייצור מקומי, בונה כ-80% מכלי הרכב שלה הנמכרים בארה"ב בתוך המדינה. כתוצאה מכך, היא צפויה להיות פחות מושפעת מהמכסים בהשוואה למתחרות אחרות. נתון זה מסביר מדוע מניית פורד ירדה רק ב-5% מאז הבחירות לנשיאות ב-5 בנובמבר, לעומת ירידה של 12% במניית ג'נרל מוטורס ו-32% במניית סטלנטיס.


אי-הוודאות סביב מדיניות המכסים העיקה על הרגשת המשקיעים במשך זמן רב. עד למסחר ביום שלישי, מניות ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס ירדו ב-12%, 5% ו-32% בהתאמה מאז הבחירות לנשיאות ב-5 בנובמבר. לשם השוואה, מדד S&P 500 ירד בכ-4% באותה תקופה.


המחירים עדיין צפויים לעלות

למרות ההקלות, יש להכיר בכך שהמבנה החדש הוא שיפור, אך העלויות והמחירים עדיין צפויים לעלות. יצרני רכב ימשיכו להתמודד עם העלויות הגבוהות יותר של חלקים מיובאים, אם כי בשיעור נמוך יותר מהצפוי תחת המדיניות המקורית. צרכנים אמריקאים צפויים להרגיש את ההשפעה בצורת מחירי רכב גבוהים יותר, במיוחד עבור דגמים מיובאים.


אנליסטים בתעשייה מציינים כי המהלך של טראמפ מייצג איזון עדין בין דחיפת סדר היום של "אמריקה תחילה" לבין הכרה בצרכים המיידיים של תעשיית הרכב והצרכנים האמריקאים. בעוד שהמטרה הארוכה טווח היא העברת ייצור בחזרה לארה"ב, הממשל מכיר בכך שתהליך זה אינו יכול להתרחש בן לילה ללא השלכות כלכליות משמעותיות.


עבור צרכנים, ההשפעה של המדיניות החדשה עשויה להיות מורגשת בצורה שונה בהתאם לסוג הרכב שהם מחפשים. רכבים המיוצרים במלואם בארה"ב, כמו אלה של טסלה, צפויים לראות עלייה מינימלית במחיר, אם בכלל. מנגד, רכבים המיובאים במלואם מחו"ל עשויים עדיין לראות עליות מחירים משמעותיות של אלפי דולרים.


ארגונים צרכניים חוששים שגם עם ההקלות, העלייה במחירי הרכב עלולה להשפיע לרעה על הצרכן האמריקאי הממוצע. מחירי מכוניות חדשות כבר נמצאים ברמות שיא היסטוריות, והמכסים החדשים עלולים להחמיר מגמה זו. יש חשש שצרכנים רבים ידחו רכישות או יפנו לשוק הרכב המשומש, מה שעלול להעלות את המחירים גם שם.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קשקש 30/04/2025 07:07
    הגב לתגובה זו
    העובדים באסיה עובדים מהר חכם וזול ומידי יום הם ממציאים מוצרים בשיא המהירות לעומת המפונקים היקרים מארהב לכן שום מכסים לא יעצרו את התהליך .
  • 1.
    בא 30/04/2025 02:22
    הגב לתגובה זו
    פשוט תעבירו את כול הייצור בעולם למדינות עבדים קומוניסטיות ותלכו לנוח.גלובליזציה נכונה אם שוכרים בין מדינות מערביות חופשיות .אי אפשר להתחרות עם עבדים ריכוזיים.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

אירוע נדיר: ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה

מניית ברקשייר האת'וויי נחלשה לאחר הורדת דירוג למכירה - מהלך נדיר כלפי אחת המניות המכובדות בוול סטריט. האנליסט מזהיר מירידה ברווחיות הביטוח, שחיקת הכנסות ההשקעה וחשש סביב פרישתו הקרובה של וורן באפט
אדיר בן עמי |

מניית ברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc -0.82%  יורדת בכמעט 1% לאחר שאנליסט וותיק הוריד את הדירוג שלה למכירה. זה אירוע נדיר שמעורר שאלות רציניות על עתידה של האימפריה של וורן באפט. מאיר שילדס מבנק KBW, שמתמחה בחברות ביטוח, הוריד את הדירוג של ברקשייר מ"ביצועים בהתאם לשוק" ל"ביצועים נמוכים מהשוק" והוריד את מחיר היעד ל-700,000 דולר מ-740,000 דולר למניית מסוג A.


זה לא משהו שקורה בכל יום בוול סטריט. ברקשייר של באפט נחשבת לאחת המניות הכי מכובדות בשוק, וכמעט אף אנליסט לא מעז להוציא עליה המלצת מכירה. מתוך שבעה אנליסטים שמכסים את החברה לפי, רק שילדס ממליץ למכור. ארבעה ממליצים להחזיק ושניים ממליצים לקנות. שילדס מסביר שהוא רואה בעיות בכל מקום. הוא כותב שהרבה דברים מתפתחים בכיוון הלא נכון עבור ברקשייר. הבעיות כוללות את השיא הצפוי של מרווחי הביטוח ב-GEICO, ירידה בתעריפי ביטוח אסונות רכוש, ירידת הריביות לטווח הקצר, לחץ על רכבות בגלל מכסים, והסיכון שהקרדיטים המיסויים לאנרגיה מתחדשת ייעלמו.


GEICO היא חברת הביטוח הגדולה של ברקשייר, וברבעונים האחרונים היא הראתה שולי רווח יוצאי דופן של מעל 15%. זה הרבה מעל הרמה הרגילה של כ-5%. שילדס חושש שמרווחים כאלה לא יכולים להימשך לנצח, והחברה עומדת להתמודד עם תקופה שבה הרווחים יורדים לרמות נורמליות יותר. בתחום ביטוח הרכוש, שילדס מסביר שיש מצב של חדשות טובות וחדשות רעות. הפעילות הקלה של סופות הוריקן השנה משפרת את התוצאות לטווח הקרוב, אבל לוחצת על התמחור של ביטוח אסונות רכוש. כשיש פחות אסונות, חברות הביטוח מתחילות להוריד מחירים כדי למשוך לקוחות, מה שפוגע ברווחיות לטווח הארוך.


ירידת הריביות לטווח הקצר מדאיגה אותו במיוחד כי ברקשייר יושבת על יותר מ-300 מיליארד דולר במזומן ובניירות ערך שווי מזומן. רוב הכסף הזה מושקע באגרות חוב ממשלתיות אמריקאיות לטווח קצר, ואם הריביות יורדות, הכנסות ההשקעה של החברה צפויות לרדת באופן משמעותי. מדיניות הממשל החדש של טראמפ גם מדאיגה את האנליסט. החוק הגדול והיפה של טראמפ מאיץ את הפסקת הקרדיטים המיסויים לפרויקטי אנרגיה נקייה. זה פוגע ב-Berkshire Hathaway Energy, שמשקיעה מיליארדים בפרויקטי אנרגיה מתחדשת. הקרדיטים המיסויים האלה היו מקור הכנסה חשוב לחטיבה הזו.


בעיית הירושה

שילדס מעלה גם את בעיית הירושה ההיסטורית הייחודית של ברקשייר. האנליסט מתכוון לעובדה שבאפט הודיע שהוא יפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף 2025 וישאר רק כיו"ר. זה יוצר אי וודאות לגבי מי ינהל את החברה ואיך הדבר ישפיע על הביצועים.