טראמפ מרכך את מדיניות המכסים - אלו ההקלות החדשות ליצרני הרכב

יצרני רכב אמריקאיים יזכו לקיזוז של 15% במכסי החלקים המיובאים, אך המכס של 25% על רכבים מיובאים נשאר בתוקף - "צעד לקראת התחדשות מאסיבית בייצור המקומי"

אדיר בן עמי | (2)


נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מתכוון לחתום היום על צו נשיאותי המתקן את מדיניות המכסים על תעשיית הרכב, במטרה לעודד ייצור מקומי בארצות הברית. על פי בכירים במשרד המסחר האמריקאי, ההקלות המוצעות מספקות חדשות טובות, אם כי לא מושלמות, ליצרני הרכב ורוכשי המכוניות במדינה. השינוי המשמעותי ביותר במדיניות הוא מתן פיצוי חלקי ליצרני רכב המייבאים חלקים לארה"ב אך מסיימים את הרכבת כלי הרכב ומוכרים אותם בשוק האמריקאי. על פי המתווה החדש, יצרני רכב מקומיים ייהנו מקיזוז מכסים בשיעור של 15% בשנה הראשונה ו-10% בשנה השנייה על חלקי רכב מיובאים.


משמעות ההקלה היא חיסכון של כ-2,000 דולר למכונית, סכום משמעותי אך עדיין חלקי בהשוואה לעלייה הפוטנציאלית של כ-10,000 דולר במחיר רכב מיובא בעקבות המכס של 25% שנכנס לתוקף בתחילת החודש. ארה"ב מייבאת כמחצית מהמכוניות החדשות הנמכרות בשטחה, בעיקר ממקסיקו, יפן, דרום קוריאה וקנדה.


חשוב לציין כי הממשל לא יעביר פיצויים ישירות ליצרני הרכב. במקום זאת, הקיזוז יחול על יבוא עתידי בהתבסס על מחיר המחירון של כלי הרכב שיצרן מוכר בארה"ב. מטרת ההקלה היא לאפשר ליצרני הרכב לשמר מזומנים להשקעה מחדש בארה"ב ולתת להם זמן להתאים את שרשראות האספקה שלהם ולהעביר יותר פעילות לתחומי ארה"ב.


היעד הגדול של מדיניות המכסים

היעד הגדול יותר של מדיניות המכסים, לפי בכיר במשרד המסחר, הוא "התחדשות מאסיבית בייצור המקומי". הממשל מקווה כי העלאת המחירים של מוצרים מיובאים תעודד חברות להשקיע בייצור בארה"ב, מהלך שיוביל ליצירת מקומות עבודה ולחיזוק הכלכלה המקומית.


אחד השינויים המשמעותיים במדיניות החדשה הוא שהמכסים על תעשיית הרכב לא יצטברו מעל מכסים אחרים. כיום, ממשל טראמפ הטיל מכסים מרובים, כולל היטלים ספציפיים על מכוניות מיובאות, פלדה ואלומיניום, מכסים על סחורות המיובאות מסין, קנדה ומקסיקו המכוסות בהכרזת החירום של טראמפ הקשורה לזרימת הפנטניל, ומכס בסיס של 10% על סחורות המיובאות מכמעט כל המדינות כחלק ממה שטראמפ מכנה "מכסים הדדיים".


תחת המדיניות הקודמת, יצרני רכב היו עלולים להתמודד עם מכסים מצטברים שיכולים להגיע לשיעורים מופרכים. לדוגמה, יחידת תצוגה מסין הייתה עלולה להיתקל במכסים של מעל 170%, ואילו קפיץ עלה המיובא ממקסיקו היה עלול לעמוד בפני מכס של כמעט 80%. תחת המדיניות החדשה, המכס של 25% על מכוניות מיובאות עדיין נשאר, אך יצרני רכב המייבאים חלקים זרים אינם צריכים להחיל מכסים מרובים זה על גבי זה.


חלקים קנדיים ומקסיקניים העומדים בדרישות הסכמי הסחר עדיין פטורים ממכסי החלקים, כך שבסך הכל, יצרני הרכב המקומיים לא יתמודדו עם אינפלציית עלויות חלקים משמעותית במהלך השנתיים הקרובות. זוהי הקלה משמעותית לתעשייה שלחצה על הממשל לקבל מרחב פעולה מסוים לאחר כניסת המכסים לתוקף.

קיראו עוד ב"גלובל"



יצרניות הרכבים מתמרנות

יצרני הרכבים כבר החלו לתמרן כדי להימנע ממכסים. ג'נרל מוטורסGeneral Motors -0.01%  , למשל, מוסיפה עובדים למפעל המשאיות שלה בפורט ויין, אינדיאנה, כדי להגדיל את התפוקה. זה יכול לקזז חלק מהרכבים שהיא מייבאת ממפעלים מקסיקניים. ללא ספק, חברות רבות בענף צפויות לנקוט בצעדים דומים כדי להתאים את פעילותן למציאות החדשה.


טסלהTesla 1.12%  , לעומת זאת, בונה את כל מכוניותיה הנמכרות מקומית בארה"ב. קיזוז החלקים אמור לעזור לה להימנע כמעט מכל עליות עלויות הקשורות למכסים, למעט מכסי גומלין בסין. זהו יתרון משמעותי עבור יצרנית הרכב החשמלי, שמנייתה עלתה בכמעט 20% מאז פרסום רווחי הרבעון הראשון ב-22 באפריל.


פורדFord Motor Co 0.16%  , הידועה בשיעור הגבוה של ייצור מקומי, בונה כ-80% מכלי הרכב שלה הנמכרים בארה"ב בתוך המדינה. כתוצאה מכך, היא צפויה להיות פחות מושפעת מהמכסים בהשוואה למתחרות אחרות. נתון זה מסביר מדוע מניית פורד ירדה רק ב-5% מאז הבחירות לנשיאות ב-5 בנובמבר, לעומת ירידה של 12% במניית ג'נרל מוטורס ו-32% במניית סטלנטיס.


אי-הוודאות סביב מדיניות המכסים העיקה על הרגשת המשקיעים במשך זמן רב. עד למסחר ביום שלישי, מניות ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס ירדו ב-12%, 5% ו-32% בהתאמה מאז הבחירות לנשיאות ב-5 בנובמבר. לשם השוואה, מדד S&P 500 ירד בכ-4% באותה תקופה.


המחירים עדיין צפויים לעלות

למרות ההקלות, יש להכיר בכך שהמבנה החדש הוא שיפור, אך העלויות והמחירים עדיין צפויים לעלות. יצרני רכב ימשיכו להתמודד עם העלויות הגבוהות יותר של חלקים מיובאים, אם כי בשיעור נמוך יותר מהצפוי תחת המדיניות המקורית. צרכנים אמריקאים צפויים להרגיש את ההשפעה בצורת מחירי רכב גבוהים יותר, במיוחד עבור דגמים מיובאים.


אנליסטים בתעשייה מציינים כי המהלך של טראמפ מייצג איזון עדין בין דחיפת סדר היום של "אמריקה תחילה" לבין הכרה בצרכים המיידיים של תעשיית הרכב והצרכנים האמריקאים. בעוד שהמטרה הארוכה טווח היא העברת ייצור בחזרה לארה"ב, הממשל מכיר בכך שתהליך זה אינו יכול להתרחש בן לילה ללא השלכות כלכליות משמעותיות.


עבור צרכנים, ההשפעה של המדיניות החדשה עשויה להיות מורגשת בצורה שונה בהתאם לסוג הרכב שהם מחפשים. רכבים המיוצרים במלואם בארה"ב, כמו אלה של טסלה, צפויים לראות עלייה מינימלית במחיר, אם בכלל. מנגד, רכבים המיובאים במלואם מחו"ל עשויים עדיין לראות עליות מחירים משמעותיות של אלפי דולרים.


ארגונים צרכניים חוששים שגם עם ההקלות, העלייה במחירי הרכב עלולה להשפיע לרעה על הצרכן האמריקאי הממוצע. מחירי מכוניות חדשות כבר נמצאים ברמות שיא היסטוריות, והמכסים החדשים עלולים להחמיר מגמה זו. יש חשש שצרכנים רבים ידחו רכישות או יפנו לשוק הרכב המשומש, מה שעלול להעלות את המחירים גם שם.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קשקש 30/04/2025 07:07
    הגב לתגובה זו
    העובדים באסיה עובדים מהר חכם וזול ומידי יום הם ממציאים מוצרים בשיא המהירות לעומת המפונקים היקרים מארהב לכן שום מכסים לא יעצרו את התהליך .
  • 1.
    בא 30/04/2025 02:22
    הגב לתגובה זו
    פשוט תעבירו את כול הייצור בעולם למדינות עבדים קומוניסטיות ותלכו לנוח.גלובליזציה נכונה אם שוכרים בין מדינות מערביות חופשיות .אי אפשר להתחרות עם עבדים ריכוזיים.
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

"שער הדולר יירד, רמת התמחור של המניות היא בשיא היסטורי ברוב המבחנים"

בבנק אוף אמריקה חוששים בעיקר מחולשה בשער הדולר. סבורים שהמניות בשיא, אך לא משוכנעים לגבי הכיוון העתידי בשל זרימת כספים מסיבית לשווקים ובשל האינטרס של הממשל בארה"ב בבום ושגשוג של השווקים הפיננסים

רן קידר |
נושאים בכתבה שער הדולר

בבנק אוף אמריקה אומרים - זה הזמן להיות זהירים. "התשואות מתחילת השנה מרשימות - ביטקוין 27.5%, זהב 27.2%, מניות 14.7%, אג"ח קונצרני עד 8.2%, אג"ח ממשלתיות 7%". אלא שהדולר איבד קרוב ל-10%, לצד הנפט שירד ב-12.6%" מפרט בתחילת הדוח, מייקל הארטנט, האסטרטג הראשי של בנק אוף אמריקה שסבור ששער הדולר ימשיך לרדת. 

"אני רק מקווה שהשוק יעלה יותר מאשר המטבע ירד" הוא מוסיף ומעריך שהדולר לפני ירדית מדרגה נוספת. 

מדד S&P 500 בשיא 

מדד S&P 500, הגיע ליחס מחיר לערך בספרים (Price-to-Book) של 5.3x - שיא היסטורי. "יחס השווי לספרים של S&P 500 בשיא שמונע על ידי הקצאת 'הכל חוץ מאג"ח' ובום הבינה המלאכותית", מציין הארטנט. להשוואה, בשיא בועת הדוט-קום במרץ 2000, היחס עמד על 5.1x. בפברואר 2009, בשפל המשבר הפיננסי, היחס היה 1.6x בלבד.

"מדד S&P 500 נסחר ב-P/E קדימה של 22.5x - אחוזון 95 מאז 1988, P/E נגרר לעשור של 27.4x - אחוזון 98 מאז 1900, MSCI ללא ארה"ב ב-P/E קדימה של 14.7x - אחוזון 92 מאז 2006.

" מרווחי אג"ח השקעה אמריקאיות A+ ב-64 נקודות בסיס - אחוזון 98 ב-30 השנים האחרונות. במילים פשוטות, כמעט כל מדד הערכה שווי נמצא ברמות שיא קיצוניות היסטוריות, מה שמעלה את השאלה האם אכן 'הפעם זה שונה' כפי שנוהגים לומר בוול סטריט".


אינדיקטור Bull & Bear: אות ניטרלי ב-6.1 אך עם סימני אזהרה

אינדיקטור ה-Bull & Bear של בנק אוף אמריקה נשאר ברמה של 6.1, מה שמסמן עמדה ניטרלית. האינדיקטור, הנע בסקאלה מ-0 (פסימיות קיצונית) עד 10 (אופטימיות קיצונית), משלב מגוון רחב של אינדיקטורים כולל פוזיציות של קרנות גידור, טכניים של שוק האשראי, רוחב שוק המניות, זרימות למניות ואג"ח, ופוזיציות של משקיעים מוסדיים.

וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן
סקירה

פירסט-סולאר מזנקת ב-10%, סולאראדג׳ עולה ב-5%; המדדים יורדים קלות

צוות גלובל |

וול סטריט פתחה את השבוע ברגיעה יחסית, כשעיני המשקיעים נשואות אל הפדרל ריזרב. מדד S&P 500, שזינק לשיאים היסטוריים בשבועות האחרונים, דשדש בפתיחת המסחר, על רקע המתנה לנאום יו״ר הפד ג׳רום פאוול בסימפוזיון ג׳קסון הול. במקביל, תשואת אג״ח ממשלת ארה״ב ל־10 שנים עולה ל־4.33%, והדולר מתחזק בכ־0.2%. גם באירופה נרשמו תנודות, כאשר תשואות האג״ח הצמודות־אינפלציה בבריטניה הגיעו לרמות שלא נראו מאז 1998.

המשקיעים מתמקדים בסוגיית הורדת הריבית הצפויה בספטמבר. לאחר דו״ח תעסוקה חלש מהצפוי ביולי ותיקונים כלפי מטה לנתוני חודשים קודמים, השוק מתמחר הסתברות של כ־80% להורדה של רבע נקודת אחוז בהחלטת הריבית הקרובה. הירידה בתשואות האג״ח לשנתיים משקפת את ההערכה שהפד יעדיף לתמוך בשוק העבודה גם על חשבון סיכון אינפלציוני.


ג׳קסון הול הופך למוקד העניין המרכזי של השבוע. הכנס השנתי של הפד בקנזס סיטי משמש מסורתית זירה להצהרות מדיניות חשובות, ופאוול צפוי להציג ביום שישי את המסגרת האסטרטגית החדשה של הבנק המרכזי. אנליסטים מעריכים כי ייתכן וירמוז גם על היקף ועיתוי הצעדים העתידיים, ובמיוחד על הקצב שבו הפד מתכוון להפחית את הריבית.


לצד הציפיות למדיניות מוניטרית, גם זירת החברות ממשיכה לעורר עניין. השבוע ידווחו קמעונאיות הענק וולמארט ו־Target על תוצאותיהן הכספיות, מה שיספק הצצה להשפעת המכסים של ממשל טראמפ על הצרכן האמריקאי. בנוסף, מתפרסמות ידיעות על אפשרות שהממשל ירכוש כ־10% מחברת אינטל – צעד שעשוי להשפיע על תעשיית השבבים. המשקיעים עוקבים בדריכות, כשברקע מתקיים גם ממד גיאו־פוליטי עם ניסיונות לקדם הסכם שלום אפשרי בין אוקראינה לרוסיה בתיווך דונלד טראמפ.


ממשלת ארה"ב רוצה 10% מאינטל Intel Corp  - ממשל טראמפ שוקל להמיר מענקים בשווי 10.5 מיליארד דולר למניות אינטל ולהפוך לבעל המניות הגדול בחברת השבבים, במסגרת מעבר לשותפות עסקית במקום מתן תמיכה חד-פעמית.