גודייר
גודייר

בזמן שוול-סטריט צונחת: מניית הצמיגים שמזנקת ב-10%

דויטשה בנק מעלה המלצה ל"קנייה" וצופה זינוק של 41% במניית יצרנית הצמיגים לאור תוכנית התייעלות שאפתנית והערכה שהחברה תרוויח ממכסי הרכב של טראמפ

אדיר בן עמי |


גודייר The Goodyear Tire & Rubber Co , יצרנית הצמיגים הוותיקה, מזנקת ב-10% בזמן שמדדי המניות העיקריים צונחים בחדות. מאחורי העלייה עומדת המלצה חיובית של דויטשה בנק וסימנים לכך שהחברה עשויה להרוויח מהמכסים החדשים של הנשיא טראמפ.


אנליסט הבנק, אדיסון יו, שינה את המלצתו על מניית גודייר מ"החזק" ל"קנייה", וציין כי המכסים החדשים על יבוא מכוניות לארה"ב עשויים דווקא להיטיב עם החברה, שכן רוב הביקוש שלה בארה"ב מגיע מיצרנים מקומיים וצמיגים אינם כלולים במכסים המתוכננים, לפחות בינתיים.


"כל השפעה שלילית על מכירות רכבים חדשים צפויה להתמתן על ידי עלייה משמעותית בתמהיל של צמיגי חלפים, שמציעים שולי רווח גבוהים יותר", כתב יו, שחידש את הסיקור של גודייר בדצמבר האחרון. הוא הוסיף: "בסך הכל, עדיין קיימים סיכונים בביצוע, אבל אנו מאמינים שהחברה ממוקמת היטב מבחינה תפעולית להציג ביצועים עודפים, כאשר השווי הנוכחי נמצא ברמות שפל."


האופטימיות סביב המניה מגיעה לאחר התקדמות יציבה של גודייר בתוכנית קיצוץ העלויות שלה. דויטשה בנק ציין כי החברה סגרה את מכירת עסקי הצמיגים מחוץ לכביש (OTR), הכריזה על מכירת הקניין הרוחני של Dunlop וחזרה על הציפייה שמכירת עסקי הכימיקלים שלה תושלם לפני סוף השנה הקלנדרית הנוכחית.


אדיסון יו צופה עליות נוספות למניה בעתיד. הוא שומר על מחיר היעד של 13 דולר, המשקף זינוק פוטנציאלי של 41% מהמחיר בו נסגרה המניה ביום שני, ונחשב לאחד הגבוהים בוול סטריט. מחיר היעד הממוצע עומד על כ-12 דולר, בעוד שכרגע המניה נסחרת ב-9.24 דולר. למניה יש כרגע חמש המלצות "קנייה", חמש המלצות "החזק" ואפס המלצות "מכירה", מה שמעיד על אמון המשקיעים בפוטנציאל ההתאוששות של החברה.


"השיחות שלנו עם החברה חיזקו את הביטחון שלנו בכך שיש לה את האחיזה הנדרשת להשיג את היעד של 1.5 מיליארד דולר בחיסכון בעלויות ושיפור שולי הרווח עד סוף 2026", כתב יו בדוח שפרסם. תוכנית ההתייעלות של גודייר נועדה להחזיר את החברה לנתיב של צמיחה רווחית, במיוחד לאור האתגרים בשוק הרכב העולמי והתחרות הגוברת מצד יצרני צמיגים אסייתיים. האסטרטגיה כוללת מכירת נכסים לא ליבתיים, התמקדות במוצרים בעלי שולי רווח גבוהים יותר, וייעול תהליכי הייצור והלוגיסטיקה.


גודייר נסחרת כעת לפי שווי של 2.8 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-11% מתחילת השנה ונפלה ב-25% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.