גודייר
גודייר

בזמן שוול-סטריט צונחת: מניית הצמיגים שמזנקת ב-10%

דויטשה בנק מעלה המלצה ל"קנייה" וצופה זינוק של 41% במניית יצרנית הצמיגים לאור תוכנית התייעלות שאפתנית והערכה שהחברה תרוויח ממכסי הרכב של טראמפ

אדיר בן עמי |


גודייר The Goodyear Tire & Rubber Co , יצרנית הצמיגים הוותיקה, מזנקת ב-10% בזמן שמדדי המניות העיקריים צונחים בחדות. מאחורי העלייה עומדת המלצה חיובית של דויטשה בנק וסימנים לכך שהחברה עשויה להרוויח מהמכסים החדשים של הנשיא טראמפ.


אנליסט הבנק, אדיסון יו, שינה את המלצתו על מניית גודייר מ"החזק" ל"קנייה", וציין כי המכסים החדשים על יבוא מכוניות לארה"ב עשויים דווקא להיטיב עם החברה, שכן רוב הביקוש שלה בארה"ב מגיע מיצרנים מקומיים וצמיגים אינם כלולים במכסים המתוכננים, לפחות בינתיים.


"כל השפעה שלילית על מכירות רכבים חדשים צפויה להתמתן על ידי עלייה משמעותית בתמהיל של צמיגי חלפים, שמציעים שולי רווח גבוהים יותר", כתב יו, שחידש את הסיקור של גודייר בדצמבר האחרון. הוא הוסיף: "בסך הכל, עדיין קיימים סיכונים בביצוע, אבל אנו מאמינים שהחברה ממוקמת היטב מבחינה תפעולית להציג ביצועים עודפים, כאשר השווי הנוכחי נמצא ברמות שפל."


האופטימיות סביב המניה מגיעה לאחר התקדמות יציבה של גודייר בתוכנית קיצוץ העלויות שלה. דויטשה בנק ציין כי החברה סגרה את מכירת עסקי הצמיגים מחוץ לכביש (OTR), הכריזה על מכירת הקניין הרוחני של Dunlop וחזרה על הציפייה שמכירת עסקי הכימיקלים שלה תושלם לפני סוף השנה הקלנדרית הנוכחית.


אדיסון יו צופה עליות נוספות למניה בעתיד. הוא שומר על מחיר היעד של 13 דולר, המשקף זינוק פוטנציאלי של 41% מהמחיר בו נסגרה המניה ביום שני, ונחשב לאחד הגבוהים בוול סטריט. מחיר היעד הממוצע עומד על כ-12 דולר, בעוד שכרגע המניה נסחרת ב-9.24 דולר. למניה יש כרגע חמש המלצות "קנייה", חמש המלצות "החזק" ואפס המלצות "מכירה", מה שמעיד על אמון המשקיעים בפוטנציאל ההתאוששות של החברה.


"השיחות שלנו עם החברה חיזקו את הביטחון שלנו בכך שיש לה את האחיזה הנדרשת להשיג את היעד של 1.5 מיליארד דולר בחיסכון בעלויות ושיפור שולי הרווח עד סוף 2026", כתב יו בדוח שפרסם. תוכנית ההתייעלות של גודייר נועדה להחזיר את החברה לנתיב של צמיחה רווחית, במיוחד לאור האתגרים בשוק הרכב העולמי והתחרות הגוברת מצד יצרני צמיגים אסייתיים. האסטרטגיה כוללת מכירת נכסים לא ליבתיים, התמקדות במוצרים בעלי שולי רווח גבוהים יותר, וייעול תהליכי הייצור והלוגיסטיקה.


גודייר נסחרת כעת לפי שווי של 2.8 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-11% מתחילת השנה ונפלה ב-25% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.