יפן לארה"ב - לא נוכל לקבל מכס של 25% על רכבים; האם משבר המכסים יתחדש?
יפן טוענת שרוב הייצור של רכבים יפנים שנמכרים לארה"ב נעשה בכלל בארה"ב; בינתיים - הייצוא מיפן לארה"ב מתכווץ
יפן מתנגדת בתוקף להטלת מכס של 25% על רכבים וטוענת כי התרומה שלה ושל תעשיית הרכב לכלכלה האמריקאית ענקית. ראש צוות המשא ומתן המסחרי של יפן, ריוסיי אקזאווה, מבהיר כי טוקיו אינה יכולה לקבל את המכסים האמריקאיים על רכבים בגובה של 25%. לדבריו, מדובר בצעד שפוגע בליבת הכלכלה היפנית, וזאת חרף התרומה הכלכלית הנרחבת של תעשיית הרכב היפנית לכלכלה האמריקאית עצמה.
"הבהרנו שוב ושוב שיצרניות הרכב היפניות משקיעות בהיקפים עצומים בתוך ארצות הברית", אמר אקזאווה. "הן מייצרות כ-3.3 מיליון רכבים בשנה בתוך ארה"ב, הרבה מעבר ל-1.37 מיליון רכבים שמיובאים לטריטוריה האמריקאית". אקזאווה יצא לוושינגטון לקראת הסבב השביעי של שיחות הסחר מול עמיתיו האמריקאים, במטרה למנוע את העלאת המכסים. מהלך זה אמור להיכנס לתוקף ב-9 ביולי אם לא ייחתם הסכם מקיף.
יפן טוענת שהשקעות בסך 60 מיליארד דולר מצד יצרניות יפניות בתוך ארצות הברית, שהובילו ליצירת כ-2.3 מיליון משרות ישירות ועקיפות, הם הוכחה חותכת לכך שמדובר ביחסים כלכליים הדדיים ולא חד צדדיים. ואולם, לפי הנתונים, עודף הסחר של יפן מול ארצות הברית עמד ב-2024 על כ-59.4 מיליארד דולר. כ-82% מהפער הזה נובע מייצוא רכבים וחלקי חילוף. אלו בדיוק הנתונים שמשמשים את ממשל טראמפ להצדקת העלאת המכסים.
אקזאווה ציין כי כ-300 אלף מהרכבים שמיוצרים בידי חברות יפניות בתוך ארצות הברית כלל אינם נמכרים שם, אלא מיוצאים למדינות אחרות, מה שתורם בעצמו ליצוא אמריקאי חיובי.
לוח זמנים צפוף וסיכון מידי לכלכלה היפנית
עליית מכסים כללית מתוכננת להיכנס לתוקף ב-9 ביולי, ותביא לעלייה מהמיסוי הנוכחי של 10% ל-24% (על יבוא מיפן לארה"ב). נוסף לכך, צפוי גם מס סקטוריאלי של 25% על רכבים וחלקי חילוף, ומס נוסף של 50% על פלדה ואלומיניום.
ראש ממשלת יפן, שיגרו אישיבה, לא הצליח להגיע להסכמות עם טראמפ בפסגת ה-G7 שנערכה בשבוע שעבר. טוקיו מנסה לקדם חבילת הסכמות שתפתור את כלל המחלוקות במקשה אחת, אך כרגע לא נראה שהצדדים קרובים לפריצת דרך.
בינתיים, היצוא היפני לארצות הברית יורד ובפרט בתחום הרכב. כלכלנים מזהירים שהשילוב בין ירידת היצוא לתנודתיות פוליטית פנימית עשוי להוביל את יפן למיתון טכני עוד לפני הבחירות לבית העליון הצפויות ב-20 ביולי.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
האיומים מצד ארצות הברית כבר מחלחלים לשוק. מניות של יצרניות הרכב המרכזיות, בהן טויוטה, ניסאן והונדה, חוו ירידות במניותיהן על רקע החשש מהשפעת המכסים, השפעה על שרשראות האספקה, עלויות הובלה ודרישות רגולטוריות חדשות.
טויוטה, למשל, פועלת בכמה אתרי ייצור בארצות הברית – בטקסס, קנטקי ומיסיסיפי – ומעסיקה עשרות אלפי עובדים. כל שינוי במבנה המס עשוי לפגוע ברווחיות ואף להביא לבחינה מחודשת של השקעות עתידיות.
בניסאן הזהירו בשיחות פנימיות מהצורך לבצע התאמות לוגיסטיות אם המסים החדשים ייכנסו לתוקף. גם ספקיות משנה יפניות, שמספקות חלקים לחברות הפעילות בארצות הברית, החלו לחוות ירידה בהזמנות לקראת הרבעון השלישי.
- 2.וכמה מס מטילים ביפן על מוצרים מארהב (ל"ת)אורח 26/06/2025 13:53הגב לתגובה זו
- 1.עושה חשבון 26/06/2025 09:24הגב לתגובה זויפן שולחת לארהב חלקים וטכנולוגיה ומרכיבה את המכוניות בארהב. כל הרווח נשאר ביפן. זו הסיבה לעודף המסחרי בין יפן לארהב.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
