יפן לארה"ב - לא נוכל לקבל מכס של 25% על רכבים; האם משבר המכסים יתחדש?
יפן טוענת שרוב הייצור של רכבים יפנים שנמכרים לארה"ב נעשה בכלל בארה"ב; בינתיים - הייצוא מיפן לארה"ב מתכווץ
יפן מתנגדת בתוקף להטלת מכס של 25% על רכבים וטוענת כי התרומה שלה ושל תעשיית הרכב לכלכלה האמריקאית ענקית. ראש צוות המשא ומתן המסחרי של יפן, ריוסיי אקזאווה, מבהיר כי טוקיו אינה יכולה לקבל את המכסים האמריקאיים על רכבים בגובה של 25%. לדבריו, מדובר בצעד שפוגע בליבת הכלכלה היפנית, וזאת חרף התרומה הכלכלית הנרחבת של תעשיית הרכב היפנית לכלכלה האמריקאית עצמה.
"הבהרנו שוב ושוב שיצרניות הרכב היפניות משקיעות בהיקפים עצומים בתוך ארצות הברית", אמר אקזאווה. "הן מייצרות כ-3.3 מיליון רכבים בשנה בתוך ארה"ב, הרבה מעבר ל-1.37 מיליון רכבים שמיובאים לטריטוריה האמריקאית". אקזאווה יצא לוושינגטון לקראת הסבב השביעי של שיחות הסחר מול עמיתיו האמריקאים, במטרה למנוע את העלאת המכסים. מהלך זה אמור להיכנס לתוקף ב-9 ביולי אם לא ייחתם הסכם מקיף.
יפן טוענת שהשקעות בסך 60 מיליארד דולר מצד יצרניות יפניות בתוך ארצות הברית, שהובילו ליצירת כ-2.3 מיליון משרות ישירות ועקיפות, הם הוכחה חותכת לכך שמדובר ביחסים כלכליים הדדיים ולא חד צדדיים. ואולם, לפי הנתונים, עודף הסחר של יפן מול ארצות הברית עמד ב-2024 על כ-59.4 מיליארד דולר. כ-82% מהפער הזה נובע מייצוא רכבים וחלקי חילוף. אלו בדיוק הנתונים שמשמשים את ממשל טראמפ להצדקת העלאת המכסים.
אקזאווה ציין כי כ-300 אלף מהרכבים שמיוצרים בידי חברות יפניות בתוך ארצות הברית כלל אינם נמכרים שם, אלא מיוצאים למדינות אחרות, מה שתורם בעצמו ליצוא אמריקאי חיובי.
- גם חברות השבבים על הכוונת: דרישת ייצור מקומי ומכסים על מי שלא יעמוד ביעד
- הסנקציות המתוכננות של אירופה על ישראל: 227 מיליון אירו בשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לוח זמנים צפוף וסיכון מידי לכלכלה היפנית
עליית מכסים כללית מתוכננת להיכנס לתוקף ב-9 ביולי, ותביא לעלייה מהמיסוי הנוכחי של 10% ל-24% (על יבוא מיפן לארה"ב). נוסף לכך, צפוי גם מס סקטוריאלי של 25% על רכבים וחלקי חילוף, ומס נוסף של 50% על פלדה ואלומיניום.
ראש ממשלת יפן, שיגרו אישיבה, לא הצליח להגיע להסכמות עם טראמפ בפסגת ה-G7 שנערכה בשבוע שעבר. טוקיו מנסה לקדם חבילת הסכמות שתפתור את כלל המחלוקות במקשה אחת, אך כרגע לא נראה שהצדדים קרובים לפריצת דרך.
בינתיים, היצוא היפני לארצות הברית יורד ובפרט בתחום הרכב. כלכלנים מזהירים שהשילוב בין ירידת היצוא לתנודתיות פוליטית פנימית עשוי להוביל את יפן למיתון טכני עוד לפני הבחירות לבית העליון הצפויות ב-20 ביולי.
- אנבידיה מאבדת גובה - איך העסקה של AMD תשפיע עליה?
- יוניויז'ן של אהרון פרנקל בעסקה של כמיליארד דולר עם צבא ארה"ב
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
האיומים מצד ארצות הברית כבר מחלחלים לשוק. מניות של יצרניות הרכב המרכזיות, בהן טויוטה, ניסאן והונדה, חוו ירידות במניותיהן על רקע החשש מהשפעת המכסים, השפעה על שרשראות האספקה, עלויות הובלה ודרישות רגולטוריות חדשות.
טויוטה, למשל, פועלת בכמה אתרי ייצור בארצות הברית – בטקסס, קנטקי ומיסיסיפי – ומעסיקה עשרות אלפי עובדים. כל שינוי במבנה המס עשוי לפגוע ברווחיות ואף להביא לבחינה מחודשת של השקעות עתידיות.
בניסאן הזהירו בשיחות פנימיות מהצורך לבצע התאמות לוגיסטיות אם המסים החדשים ייכנסו לתוקף. גם ספקיות משנה יפניות, שמספקות חלקים לחברות הפעילות בארצות הברית, החלו לחוות ירידה בהזמנות לקראת הרבעון השלישי.
- 2.וכמה מס מטילים ביפן על מוצרים מארהב (ל"ת)אורח 26/06/2025 13:53הגב לתגובה זו
- 1.עושה חשבון 26/06/2025 09:24הגב לתגובה זויפן שולחת לארהב חלקים וטכנולוגיה ומרכיבה את המכוניות בארהב. כל הרווח נשאר ביפן. זו הסיבה לעודף המסחרי בין יפן לארהב.

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?
"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות?
וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן. הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.
זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.
בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%. חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.
באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- ברקשייר האת'וויי קרובה לרכישת היחידה הפטרוכימית של אוקסידנטל ב-10 מיליארד ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך. אתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".

יוניויז'ן של אהרון פרנקל בעסקה של כמיליארד דולר עם צבא ארה"ב
מיסטראל תהיה הקבלן הראשי במכירה בהיקף 982 מיליון דולר של מערכת חימוש משוטט HERO 120, שפותחה על-ידי קבוצת Uvision; החוזה מול צבא ארה״ב יכלול רכש, פריסה, אימונים ותחזוקה של המערכת והאספקה הראשונית צפויה להתחיל בתחילת 2026
חברת Mistral Inc האמריקאית זכתה בחוזה רב־שנתי מסוג IDIQ (שאינו מוגבל בכמות) עם צבא ארצות הברית בהיקף כולל של 982 מיליון דולר לאספקת מערכת החימוש המשוטט HERO 120, שפותחה על-ידי קבוצת Uvision שבבעלות אהרון פרנקל. החוזה, שנוגע לתכנית LUS (מערכות קטלניות בלתי מאוישות) של הצבא, מיועד לכסות רכש, פריסה, אימונים ותמיכה לאורך מחזור חיי המערכת.
Mistral תהיה הקבלן הראשי, תנהל את האינטגרציה, ההטמעה, האימונים והתמיכה הלוגיסטית. Uvision תספק את הפלטפורמה ואת הטכנולוגיה.
UVision Air היא חברה ישראלית שהוקמה ב-2011 בצור יגאל, ועוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של טילים מתקדמים ומערכות חימוש משוטט ("מל"ט מתאבד/רחפן קמיקזה") עבור כוחות יבשה, ים ואוויר בעולם. החברה ביססה את מעמדה כחלוצה עולמית בטכנולוגיות חימוש משוטט, עם שיתופי פעולה מתקדמים עם צה"ל וצבאות מערביים ונאט"ו ותעשיות ביטחוניות מובילות.
מהו ה-HERO 120 ומהם רחפני "קמיקזה"?
ה-HERO 120 היא מערכת חימוש משוטט (loitering munition) שנקראית גם רחפן "קמיקזה" בטווח בינוני. היא יכולה להמריא, לשוט מעל אזור מטרה במשך זמן מסוים לצורך תצפית ולהכין תקיפה מדויקת, ואז לצלול ולהתפוצץ על המטרה. יתרונה המרכזי הוא היכולת לשלב מודיעין וזיהוי בזמן אמת ("cue-to-strike"), ולבצע פגיעות מדויקות במטרות כגון כלי רכב משוריינים, יעדים בעלי ערך גבוה או תשתיות אויב. כל התהליך, משלב האיתור ועד לפגיעה, קורה במהירות ובקישור ישיר בין החיישנים, מערכות הפיקוד והנשק.
המערכת מותאמת לפריסה ממגוון מפלטפורמות, כלי רכב משוריינים, כלי שיט, ומסוקים קרביים ומאפשרת לצוותים קדמיים לפרוס ולהשיק את המערכת מהמקום שבו הם נמצאים, או להשיק אותה מרחוק ממיקום בטוח (עמדת 'סטנד-אוף'). על פי היקף ההזמנה ותנאי החוזה, האספקה הראשוניו צפויה להתחיל בתחילת 2026, מה שמחייב שורה של הכנות תעשייתיות, קווי ייצור והכשרות מהירות בשנה הקרובה.
- אהרון פרנקל מעמיק את האחיזה בתמר: רכש מניות בכחצי מיליארד שקל בשבועיים, והופך לשחקן מרכזי במשק הגז
- אהרון פרנקל מגדיל שוב את אחזקתו בתמר פטרוליום – נותר ללא מתחרים בקרב על השליטה אחרי שרק אתמול ר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יואב בנאי, סמנכ״ל בכיר ב-Mistral: “החוזה הזה מסמן אבן דרך משמעותית בשותפות שלנו עם צבא ארה״ב ובשיתוף הפעולה האסטרטגי עם Uvision. ה-HERO 120 משלבת עוצמה, גמישות ופשטות תפעול — ואנו גאים להעמיד יכולת זו לרשות הכוחות המזוינים של ארה״ב".