אירופה
צילום: Christian Lue unsplash

"ה-ECB יוריד את הריבית השבוע, אבל המוקד יהיה התחזיות ליוני"

הבנק המרכזי האירופי ימסור את החלטת הריבית שלו ביום חמישי הקרוב, כשבקרב האנליסטים קיימת הסכמה כל כך שצפויה הורדה נוספת של 25 נקודות בסיס; גם בבנק אוף אמריקה מסכימים, אך מציינים שהמוקד בהודעה דווקא יהיה ההתייחסות לתחזיות האינפלציה ליוני שצפויה להיות מתחת ליעד של 2%

רוי שיינמן | (1)

על רקע הרגיעה במלחמת הסחר בין אירופה לארה"ב, עם הקפאת המכסים לתקופה של 90 יום, הצפי בקרב האנליסטים הוא להורדה של 25 נקודות בסיס בהחלטת הריבית הקרובה ביום חמישי, שתעמיד את הריבית על הפקדונות על כ-2.25%. 


גם בבנק אוף אמריקה צופים הורדה דומה, אך מציינים כי המוקד בהודעה צפוי להיות בהתייחסות של הבנק המרכזי האירופי לתחזיות האינפלציה: "אנחנו צופים שתחזיות הבנק יהיו לאינפלציה ממוצעת סביב 1.5% ביוני, מתחת ליעד של 2%, מה שעלול להצדיק מעבר למדיניות מרחיבה", כתבו בבנק אוף אמריקה. "הפסקת המכסים ההדדיים מול ארה"ב הפחיתה את הלחץ המיידי לפעול, אך הסיכונים נותרו: עלייה בתשואות הריאליות, מטבע אירו חזק, ירידת מחירי האנרגיה ואי־ודאות גוברת. כל אלו תומכים בגישה זהירה ובהשארת אופציית הקלות עתידיות פתוחה".


"אנחנו עדיין צופים שהריבית תרד ל-1.5% עד ספטמבר", הוסיפו בבנק אוף אמריקה. "מצד שני, התחזיות של יוני יהיו קריטיות להחלטות הבאות, והן עשויות להביא להורדות אפילו חדות יותר בריבית".


"המצב היה יכול להיות מסובך בהרבה"

"אילולא ההקפאה ל-90 יום של המכסים, הדיון של הבנק המרכזי האירופי השבוע היה כנראה הרבה יותר מורכב", כתבו בבנק אוף אמריקה. "כשכמה כוחות שמורידים את האינפלציה פועלים יחד, היה מופעל לחץ לא רק לקצץ בריבית, אלא גם להבהיר בצורה חד משמעית שיש צורך לעודד את הכלכלה. הלחץ הזה פחת, אבל לא נעלם. בינתיים חלו שינויים נוספים בעולם מאז ההחלטה הקודמת, כמו הירידה המשמעותית במחירי האנרגיה - רק עדכון תחזיות בהתאם למחירי האנרגיה הנוכחיים עלול להוריד את תחזית האינפלציה לשנת 2026 מתחת ל-1.5%. לכן, יש סיכוי גבוה שהסיכונים לאינפלציה נמוכה מדי יעלו בדיון, ובהתאם גם הצורך לעודד את הכלכלה", כתבו האנליסטים.


"במקביל, מאחר שהריביות כיום כבר נמצאות בחלק העליון של טווח הריבית ה'ניטרלית' של ה-ECB, יגבר הלחץ להסיר את ההתייחסות למדיניות כ'מגבילה'. אפילו החברים היוניים בבנק כנראה לא יתנגדו לזה, זה משתלב בדיון שעובר לכיוון של צורך בהקלה. לכן יש סיכוי שהמונח הזה יוסר מההצהרות, מתוך ניסיון לשמור על ניסוח ניטרלי ככל האפשר. ולבסוף, לא מן הנמנע, גם אם הסיכוי נמוך, שהבנק יבחר להשהות את ההפחתות, בשל רמת חוסר הוודאות". כתבו בבנק אוף אמריקה.


הבנק המרכזי באירופה הוריד את הריבית ב-25 נקודות בסיס גם בהחלטה הקודמת, אם כי היא התקבלה לפני ההתפתחויות המשמעותיות במלחמת הסחר בתחילת החודש. אז האינפלציה עמדה על 2.4% בפברואר ומאז היא המשיכה להתקרר ועמדה על 2.2% במרץ, קרוב ליעד של הבנק המרכזי. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הם הולכים למיתון (ל"ת)
    אנמי 15/04/2025 13:47
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".