רפי גוזלן
צילום: ביזפורטל

IBI: הציפיות להפחתות ריבית בארה"ב אופטימיות מדי

כך סבור הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, רפי גוזלן, בתחזית המקרו שפרסם היום. לדבריו, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, והבנק הפדרלי יזדקק להרעה משמעותית יותר בכלכלה האמריקאית לפני שיתחיל לבצע הורדות של הריבית. פרמיית הסיכון של ישראל עלתה באופן משמעותי, אך עדיין נותרה ברמות נמוכות ביחס לשנה האחרונה. עם זאת, הוא סבור כי כל עוד הממשלה תמשיך לקדם את המדיניות הנוכחית, צפויה עלייה נוספת בפרמיית הסיכון

עוזי גרסטמן |

שוקי ההון ברחבי העולם רשמו עליות קלות בשבוע האחרון, כשהמשקיעים קיבלו בחיוב את הודעת הבנק הפדרלי בארה"ב, לגבי הותרת הריבית ללא שינוי ברמה של 4.25%-4.50%. עם זאת, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, רפי גוזלן, מזהיר כי הציפיות להפחתות ריבית השנה הן אופטימיות מדי. לדבריו, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, והבנק הפדרלי יזדקק להרעה משמעותית יותר בכלכלה האמריקאית לפני שיתחיל לבצע הורדות של הריבית.


הנתונים הכלכליים האחרונים מצביעים על האטה בצריכה הפרטית בארה"ב. אמנם מכירות הליבה הקמעוניות עלו ב-1% בפברואר, אך לפי גוזלן הירידה הזהה בינואר מאזנת את התמונה. כמו כן, הצפי שלו לצמיחה ב-2025 וב-2026 הורד ל-1.7%-1.8%, לעומת 2.0%-2.1% בתחזית הקודמת. במקביל, תחזית האינפלציה הבסיסית ל-2025 עודכנה כלפי מעלה מ-2.5% ל-2.8%.


יו"ר הבנק הפדרלי, ג'רום פאוול, הבהיר כי העלאת המכסים האחרונה צפויה להשפיע זמנית על האינפלציה, אך הבנק עדיין נמצא בעמדת המתנה. הריבית החציונית הצפויה ל-2025 נותרה על 3.875%, אך ממוצע התחזיות עלה מ-3.5% ל-4%. המשמעות היא שהפחתות הריבית הצפויות על ידי השווקים (שתיים-שלוש הורדות  עד סוף 2025) אינן בהכרח תואמות את כוונות הבנק הפדרלי.


בישראל, תחילת השבוע זעזעה את השווקים עם חזרת המהלכים לקידום ההפיכה המשפטית. השווקים לא תומחרו להתפתחות הזו, והתגובה שלהם היתה חריפה: השקל נחלש במהירות, והדולר נסחר סביב 3.80 שקלים. תשואות האג"ח הממשלתיות זינקו, והן משקפות עליית סיכון כלכלי. מדדי המניות ירדו בחדות, ובכך הם משקפים חששות של המשקיעים מפני היציבות הכלכלית והפוליטית במדינה.


לדברי גוזלן, פרמיית הסיכון של ישראל עלתה באופן משמעותי, אך עדיין נותרה ברמות נמוכות ביחס לשנה האחרונה. עם זאת, כל עוד הממשלה תמשיך לקדם את המדיניות הנוכחית, צפויה עלייה נוספת בפרמיית הסיכון, שתכביד על השווקים המקומיים.


למרות העלייה בפרמיית הסיכון, הוא טוען כי בנק ישראל לא צפוי להוריד ריבית בקרוב. סביבת האינפלציה המקומית נותרה גבוהה מהיעד, ושוק העבודה ממשיך להציג חוזקה יחסית. התפתחויות נוספות בשער החליפין, באינפלציה ובפרמיית הסיכון עשויות להכתיב את כיוון המדיניות המוניטרית בחודשים הקרובים.


לסיכום, הכלכלן הראשי של IBI טוען כי בעוד שהשווקים העולמיים מנסים למצוא איזון בין נתוני מאקרו מעורבים למדיניות הבנק הפדרלי, השוק המקומי נותר חשוף לטלטלות פוליטיות. ההשפעה של החזרת ההפיכה המשפטית על פרמיית הסיכון ועל המגמות בשוק ההון עלולה להימשך, ובנק ישראל יצטרך לנווט בזהירות בין שיקולי אינפלציה, ריבית ויציבות פיננסית.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911, קרדיט: יצרן

פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?

הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פורשה

הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.

הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.

המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.

אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.

בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.