רפי גוזלן
צילום: ביזפורטל

IBI: הציפיות להפחתות ריבית בארה"ב אופטימיות מדי

כך סבור הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, רפי גוזלן, בתחזית המקרו שפרסם היום. לדבריו, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, והבנק הפדרלי יזדקק להרעה משמעותית יותר בכלכלה האמריקאית לפני שיתחיל לבצע הורדות של הריבית. פרמיית הסיכון של ישראל עלתה באופן משמעותי, אך עדיין נותרה ברמות נמוכות ביחס לשנה האחרונה. עם זאת, הוא סבור כי כל עוד הממשלה תמשיך לקדם את המדיניות הנוכחית, צפויה עלייה נוספת בפרמיית הסיכון

עוזי גרסטמן |

שוקי ההון ברחבי העולם רשמו עליות קלות בשבוע האחרון, כשהמשקיעים קיבלו בחיוב את הודעת הבנק הפדרלי בארה"ב, לגבי הותרת הריבית ללא שינוי ברמה של 4.25%-4.50%. עם זאת, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, רפי גוזלן, מזהיר כי הציפיות להפחתות ריבית השנה הן אופטימיות מדי. לדבריו, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, והבנק הפדרלי יזדקק להרעה משמעותית יותר בכלכלה האמריקאית לפני שיתחיל לבצע הורדות של הריבית.


הנתונים הכלכליים האחרונים מצביעים על האטה בצריכה הפרטית בארה"ב. אמנם מכירות הליבה הקמעוניות עלו ב-1% בפברואר, אך לפי גוזלן הירידה הזהה בינואר מאזנת את התמונה. כמו כן, הצפי שלו לצמיחה ב-2025 וב-2026 הורד ל-1.7%-1.8%, לעומת 2.0%-2.1% בתחזית הקודמת. במקביל, תחזית האינפלציה הבסיסית ל-2025 עודכנה כלפי מעלה מ-2.5% ל-2.8%.


יו"ר הבנק הפדרלי, ג'רום פאוול, הבהיר כי העלאת המכסים האחרונה צפויה להשפיע זמנית על האינפלציה, אך הבנק עדיין נמצא בעמדת המתנה. הריבית החציונית הצפויה ל-2025 נותרה על 3.875%, אך ממוצע התחזיות עלה מ-3.5% ל-4%. המשמעות היא שהפחתות הריבית הצפויות על ידי השווקים (שתיים-שלוש הורדות  עד סוף 2025) אינן בהכרח תואמות את כוונות הבנק הפדרלי.


בישראל, תחילת השבוע זעזעה את השווקים עם חזרת המהלכים לקידום ההפיכה המשפטית. השווקים לא תומחרו להתפתחות הזו, והתגובה שלהם היתה חריפה: השקל נחלש במהירות, והדולר נסחר סביב 3.80 שקלים. תשואות האג"ח הממשלתיות זינקו, והן משקפות עליית סיכון כלכלי. מדדי המניות ירדו בחדות, ובכך הם משקפים חששות של המשקיעים מפני היציבות הכלכלית והפוליטית במדינה.


לדברי גוזלן, פרמיית הסיכון של ישראל עלתה באופן משמעותי, אך עדיין נותרה ברמות נמוכות ביחס לשנה האחרונה. עם זאת, כל עוד הממשלה תמשיך לקדם את המדיניות הנוכחית, צפויה עלייה נוספת בפרמיית הסיכון, שתכביד על השווקים המקומיים.


למרות העלייה בפרמיית הסיכון, הוא טוען כי בנק ישראל לא צפוי להוריד ריבית בקרוב. סביבת האינפלציה המקומית נותרה גבוהה מהיעד, ושוק העבודה ממשיך להציג חוזקה יחסית. התפתחויות נוספות בשער החליפין, באינפלציה ובפרמיית הסיכון עשויות להכתיב את כיוון המדיניות המוניטרית בחודשים הקרובים.


לסיכום, הכלכלן הראשי של IBI טוען כי בעוד שהשווקים העולמיים מנסים למצוא איזון בין נתוני מאקרו מעורבים למדיניות הבנק הפדרלי, השוק המקומי נותר חשוף לטלטלות פוליטיות. ההשפעה של החזרת ההפיכה המשפטית על פרמיית הסיכון ועל המגמות בשוק ההון עלולה להימשך, ובנק ישראל יצטרך לנווט בזהירות בין שיקולי אינפלציה, ריבית ויציבות פיננסית.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.