רפי גוזלן
צילום: ביזפורטל

IBI: הציפיות להפחתות ריבית בארה"ב אופטימיות מדי

כך סבור הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, רפי גוזלן, בתחזית המקרו שפרסם היום. לדבריו, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, והבנק הפדרלי יזדקק להרעה משמעותית יותר בכלכלה האמריקאית לפני שיתחיל לבצע הורדות של הריבית. פרמיית הסיכון של ישראל עלתה באופן משמעותי, אך עדיין נותרה ברמות נמוכות ביחס לשנה האחרונה. עם זאת, הוא סבור כי כל עוד הממשלה תמשיך לקדם את המדיניות הנוכחית, צפויה עלייה נוספת בפרמיית הסיכון

עוזי גרסטמן |

שוקי ההון ברחבי העולם רשמו עליות קלות בשבוע האחרון, כשהמשקיעים קיבלו בחיוב את הודעת הבנק הפדרלי בארה"ב, לגבי הותרת הריבית ללא שינוי ברמה של 4.25%-4.50%. עם זאת, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, רפי גוזלן, מזהיר כי הציפיות להפחתות ריבית השנה הן אופטימיות מדי. לדבריו, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, והבנק הפדרלי יזדקק להרעה משמעותית יותר בכלכלה האמריקאית לפני שיתחיל לבצע הורדות של הריבית.


הנתונים הכלכליים האחרונים מצביעים על האטה בצריכה הפרטית בארה"ב. אמנם מכירות הליבה הקמעוניות עלו ב-1% בפברואר, אך לפי גוזלן הירידה הזהה בינואר מאזנת את התמונה. כמו כן, הצפי שלו לצמיחה ב-2025 וב-2026 הורד ל-1.7%-1.8%, לעומת 2.0%-2.1% בתחזית הקודמת. במקביל, תחזית האינפלציה הבסיסית ל-2025 עודכנה כלפי מעלה מ-2.5% ל-2.8%.


יו"ר הבנק הפדרלי, ג'רום פאוול, הבהיר כי העלאת המכסים האחרונה צפויה להשפיע זמנית על האינפלציה, אך הבנק עדיין נמצא בעמדת המתנה. הריבית החציונית הצפויה ל-2025 נותרה על 3.875%, אך ממוצע התחזיות עלה מ-3.5% ל-4%. המשמעות היא שהפחתות הריבית הצפויות על ידי השווקים (שתיים-שלוש הורדות  עד סוף 2025) אינן בהכרח תואמות את כוונות הבנק הפדרלי.


בישראל, תחילת השבוע זעזעה את השווקים עם חזרת המהלכים לקידום ההפיכה המשפטית. השווקים לא תומחרו להתפתחות הזו, והתגובה שלהם היתה חריפה: השקל נחלש במהירות, והדולר נסחר סביב 3.80 שקלים. תשואות האג"ח הממשלתיות זינקו, והן משקפות עליית סיכון כלכלי. מדדי המניות ירדו בחדות, ובכך הם משקפים חששות של המשקיעים מפני היציבות הכלכלית והפוליטית במדינה.


לדברי גוזלן, פרמיית הסיכון של ישראל עלתה באופן משמעותי, אך עדיין נותרה ברמות נמוכות ביחס לשנה האחרונה. עם זאת, כל עוד הממשלה תמשיך לקדם את המדיניות הנוכחית, צפויה עלייה נוספת בפרמיית הסיכון, שתכביד על השווקים המקומיים.


למרות העלייה בפרמיית הסיכון, הוא טוען כי בנק ישראל לא צפוי להוריד ריבית בקרוב. סביבת האינפלציה המקומית נותרה גבוהה מהיעד, ושוק העבודה ממשיך להציג חוזקה יחסית. התפתחויות נוספות בשער החליפין, באינפלציה ובפרמיית הסיכון עשויות להכתיב את כיוון המדיניות המוניטרית בחודשים הקרובים.


לסיכום, הכלכלן הראשי של IBI טוען כי בעוד שהשווקים העולמיים מנסים למצוא איזון בין נתוני מאקרו מעורבים למדיניות הבנק הפדרלי, השוק המקומי נותר חשוף לטלטלות פוליטיות. ההשפעה של החזרת ההפיכה המשפטית על פרמיית הסיכון ועל המגמות בשוק ההון עלולה להימשך, ובנק ישראל יצטרך לנווט בזהירות בין שיקולי אינפלציה, ריבית ויציבות פיננסית.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.