הווארד לוטניק (רשתות)
הווארד לוטניק (רשתות)

הווארד לוטניק - אחד האנשים החזקים בממשל טראמפ - מה האג'נדה שלו וכל מה שצריך לדעת עליו

כל השאלות ותשובות על לוטניק - הטרגדיה באסון התאומים, ההתאוששות של החברה שלו, הצמיחה בעסקים, החיבור לטראמפ והיעדים שלו כשר במסחר של ארה"ב  

עמית בר | (3)
נושאים בכתבה הווארד לוטניק

מי אתה הווארד לוטניק?

הווארד לוטניק (Howard Lutnick) הוא איש עסקים אמריקאי ושר המסחר של ארה"ב בממשלו של דונלד טראמפ. הוא נחשב לדמות משמעותית בעולם הפיננסים, התשתיות והחדשנות התעשייתית. לטניק היה בעבר יו"ר ומנכ"ל קבוצת קנטור פיצג'רלד (Cantor Fitzgerald), חברת ברוקראז' והשקעות מהגדולות בעולם. תחת הנהגתו, החברה הצליחה להתאושש מאסון התאומים ב-2001, שבו נהרגו מאות מעובדיה, והפכה לאחת השחקניות המובילות בתחום הפיננסים העולמיים.


לוטניק: "הכלכלה האמריקאית הולכת להתפוצץ"


אילו תפקידים משמעותיים מילא לוטניק לפני מינויו לשר המסחר?

לפני כניסתו לתפקיד בממשל טראמפ, לוטניק היה מעורב במספר תפקידים בכירים:


מנכ"ל ויו"ר קנטור פיצג'רלד – החברה חוותה משבר עמוק לאחר פיגועי 11 בספטמבר 2001, שכן משרדיה היו במגדלי התאומים. לטניק הנהיג את ההתאוששות, שמר על החברה בחיים, והשקיע בפיתוח פלטפורמות פיננסיות חדשות כמו eSpeed, שהייתה מחלוצות המסחר האלקטרוני בשוק האג"ח.

יו"ר BGC Partners – פלטפורמת מסחר דיגיטלית ושותפות פיננסית גדולה בתחום הברוקראז'.

משקיע ויועץ לחברות תעשייתיות ופרטיות – לוטניק היה מעורב בפיתוחים טכנולוגיים שונים, כולל בתחומי הבינה המלאכותית, מסחר אלקטרוני ותשתיות פיננסיות.

מה נחשב להישג הגדול ביותר של לוטניק בקריירה העסקית שלו?

ההישג המשמעותי ביותר של לוטניק הוא שיקומה של קנטור פיצג'רלד לאחר אסון התאומים. מתוך 960 עובדי החברה, 658 נהרגו בפיגוע. למרות האובדן העצום, לטניק הצליח להציל את החברה מפשיטת רגל, לגייס מחדש עובדים, וליצור פלטפורמות פיננסיות שהפכו את החברה לרווחית יותר משהייתה בעבר. הוא גם הקים קרן תמיכה למשפחות הנפגעים, שהעבירה 25% מרווחי החברה לשנים הבאות למשפחות העובדים שנהרגו.

מדוע דונלד טראמפ מינה את לוטניק לשר המסחר?

לוטניק נבחר לתפקיד בשל הניסיון הרב שלו בניהול חברות גלובליות, יכולתו לשקם עסקים, וההתמחות שלו בשווקים פיננסיים ותעשייתיים. טראמפ חיפש דמות שתוכל להנהיג את המדיניות הכלכלית של "אמריקה תחילה", ולחזק את התעשייה האמריקאית באמצעות מכסים על יבוא ושיפור תנאי הייצור המקומיים.

קיראו עוד ב"גלובל"

כיצד הרקע הפיננסי של לוטניק משפיע על תפקידו כשר המסחר?

כלכלנים רבים רואים בלוטניק דמות שמבינה כיצד לפעול בסביבות משבריות ולמנף משברים להזדמנויות. כמנהל קרנות השקעה, הוא פיתח יכולת לנתח מגמות שוק גלובליות ולהבין אילו מדינות מנצלות יתרונות מסחריים לא הוגנים מול ארה"ב. הוא תומך בהקטנת הרגולציה כדי למשוך יצרנים חזרה לארה"ב. יכולתו לראות אסטרטגיה כלכלית לטווח ארוך היא נכס לממשל שמנסה לשקם תעשיות קריטיות.


אילו תחומים מרכזיים נמצאים בראש סדר העדיפויות של לוטניק?

המדיניות של לוטניק מתמקדת בכמה תחומים מרכזיים:


שיקום התעשייה האמריקאית – החזרת ייצור רכבים, שבבים, תרופות ופלדה לארה"ב.

צמצום גרעון הסחר עם מדינות זרות – באמצעות הטלת מכסים על מוצרים ממדינות שמפעילות מדיניות סחר לא הוגנת.

הורדת מחירי האנרגיה – קידום הפקת נפט וגז בתוך ארה"ב והאצת הקמת צינורות נפט וגז חדשים.

עידוד השקעות בתעשיות מתקדמות – כמו בינה מלאכותית, רובוטיקה וכריית נתונים.

כיצד הוא מתכוון להחזיר את ייצור השבבים לארה"ב?

לוטניק מקדם מענקי השקעה לחברות אמריקאיות להקמת מפעלים מקומיים.

פועל להגבלת הייצוא של שבבים מתקדמים לסין, כדי לשמור על היתרון הטכנולוגי של ארה"ב.

מקדם שיתופי פעולה עם חברות כמו אנבידיה, אינטל ו-AMD להרחבת הייצור המקומי.

מה עמדתו לגבי תעשיית האנרגיה?

לוטניק תומך בהגברת הפקת נפט וגז טבעי בארה"ב, ביטול רגולציות שנקבעו בממשל ביידן, והשקעה בתשתיות אנרגיה כמו צינורות חדשים. הוא טוען שהפחתת מחירי האנרגיה תוריד את יוקר המחיה ותאפשר לתעשיות לחזור ולייצר בארה"ב בעלות נמוכה יותר.


מה דעתו על מלחמת הסחר עם אירופה וסין?

לוטניק מאמין שהמכסים הם כלי לחץ חיוני שיאפשר לארה"ב להשיג עסקאות סחר הוגנות יותר.


הוא תומך במכסים על רכבים מיובאים מגרמניה, יפן ודרום קוריאה.

תומך בהגבלת ההשפעה של סין בתעשיות קריטיות.

מצדד במכס של 200% על אלכוהול אירופי בתגובה למכסים שהאיחוד הטיל על ויסקי אמריקאי.

האם הוא חושש ממיתון בארה"ב?

לא. לוטניק טוען שהתחזיות על האטה מוגזמות ושהכלכלה האמריקאית צפויה להמריא בסוף 2025 בעקבות החזרת מפעלים לארה"ב וירידת מחירי האנרגיה. לדבריו, ה"משבר" הוא תוצאה של מעבר לכלכלה עצמאית יותר, ולא חולשה אמיתית.


מה הוא חושב על רכישת גרינלנד?

לוטניק מאמין שיש לנהל משא ומתן עם תושבי גרינלנד, ולשכנע אותם להצטרף לארה"ב. הוא מדגיש שההיסטוריה של דנמרק עם האי אינה מוסרית, ושארה"ב יכולה להציע לתושבים תנאים כלכליים וביטחוניים טובים יותר.


מה הוא חושב על טיקטוק?

לוטניק תומך בהגבלות חמורות על טיקטוק, אך טוען שההחלטה היא של הנשיא טראמפ. לדבריו, הממשל צריך לשמור על ביטחון מידע ולמנוע השפעה סינית על אזרחי ארה"ב.


מהם יעדיו המרכזיים ל-2025-2028?

הפחתת הרגולציה להאצת צמיחת התעשייה.

השגת איזון בסחר הבינלאומי – צמצום הגירעון המסחרי.

שיפור תשתיות האנרגיה והורדת מחירי הדלק והחשמל.

החזרת ייצור קריטי לארה"ב – רכבים, שבבים, תרופות וחומרים תעשייתיים.

קידום AI ותעשיות טכנולוגיות מתקדמות כדי לשמור על היתרון האמריקאי.

האם לוטניק עשוי להיות מועמד לתפקיד בכיר יותר בעתיד?

בהחלט. אם הכלכלה האמריקאית תתחזק תחת מדיניותו, לוטניק עשוי להיות מועמד לתפקידים בכירים יותר כמו שר האוצר או אפילו סגן נשיא



תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 15/03/2025 19:07
    הגב לתגובה זו
    אדם חכם ומוכשר הלוואי עלינו כזו איכות של אנשים......
  • 1.
    בן האדם הנכון במקום הנכוןמציל אותה מפשיטת רגל ודאית (ל"ת)
    אנונימי 15/03/2025 11:57
    הגב לתגובה זו
  • לא בטוח (ל"ת)
    נחיה ונראה 15/03/2025 14:27
    הגב לתגובה זו
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.