הנפט ב-56 דולר על רקע אכזבה מדוח העתודות השבועי

ירידה חדה מן הצפוי בעתודות הנפט הגולמי. מלאי הבנזין ירד ב-900 אלף חביות למרות צפי לגידול של 600 אלף. שיפור במלאי הנפט המזוקק. אופ"ק תגדיל הכמות המופקת החודש ב-500 אלף חביות
רם דגן |

זינוק שך כ-1.5% נרשם בשעה האחרונה במחירי הנפט אשר נוגעים ברמת ה-56 דולר לחבית. לפני כשעה פרסמה רשות האנרגיה האמריקנית את דוח העתודות השבועי, אשר היה מאכזב באופן כללי, ומחק את ההשפעה החיובית של הודעת אופ"ק, שפורסמה מוקדם יותר.

ירידה חדה מן הצפוי נרשמה בשבוע המסחר הקודם במלאי עתודות הנפט הגולמי של ארה"ב. סך הכל ירדה הכמות במחסני הנפט הגולמי של ארה"ב ב-1.8 מיליון חביות, זאת לעומת צפי לירידה של 400 אלף חביות בלבד.

למרות שזהו שבוע המסחר השני ברציפות בו מדווח הממשל האמריקני על ירידה חדה מן הצפוי במלאי הנפט הגולמי של המדינה, עדיין מצויות עתודות הנפט הגולמי ברמה של 329 מיליון חביות נפט שנחשבת לרמה הגבוהה מהרמה הממוצעת בתקופה זו של השנה.

אכזבה קשה יותר נרשמה בזירת הבנזין. תחילתה של עונת הקיץ שמאופיינת בעליה משמעותית בשעות הנהיגה הממוצעות בארה"ב הביאה לירידה שבועית של כ-900 אלף חביות בנזין, בניגוד מוחלט לצפיה, כי עתודות אלו יעלו ב-600 אלף חביות.

מנגד נרשמה עליה מפתיעה של 2.5 מיליון חביות במלאי הנפט המזוקק שמשמש לצורכי דיזל, ובעיקר לצורכי חימום. בשוק ציפו לעליה של 1.2 מיליון חביות בלבד. עם זאת מלאי הנפט המזוקק של ארה"ב נמצא עדיין בחלק התחתון של הממוצע השנתי, זאת לאחר חורף קשה במיוחד שדילל את העתודות האמריקניות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.94%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.