הנפט ב-56 דולר על רקע אכזבה מדוח העתודות השבועי
זינוק שך כ-1.5% נרשם בשעה האחרונה במחירי הנפט אשר נוגעים ברמת ה-56 דולר לחבית. לפני כשעה פרסמה רשות האנרגיה האמריקנית את דוח העתודות השבועי, אשר היה מאכזב באופן כללי, ומחק את ההשפעה החיובית של הודעת אופ"ק, שפורסמה מוקדם יותר.
ירידה חדה מן הצפוי נרשמה בשבוע המסחר הקודם במלאי עתודות הנפט הגולמי של ארה"ב. סך הכל ירדה הכמות במחסני הנפט הגולמי של ארה"ב ב-1.8 מיליון חביות, זאת לעומת צפי לירידה של 400 אלף חביות בלבד.
למרות שזהו שבוע המסחר השני ברציפות בו מדווח הממשל האמריקני על ירידה חדה מן הצפוי במלאי הנפט הגולמי של המדינה, עדיין מצויות עתודות הנפט הגולמי ברמה של 329 מיליון חביות נפט שנחשבת לרמה הגבוהה מהרמה הממוצעת בתקופה זו של השנה.
אכזבה קשה יותר נרשמה בזירת הבנזין. תחילתה של עונת הקיץ שמאופיינת בעליה משמעותית בשעות הנהיגה הממוצעות בארה"ב הביאה לירידה שבועית של כ-900 אלף חביות בנזין, בניגוד מוחלט לצפיה, כי עתודות אלו יעלו ב-600 אלף חביות.
מנגד נרשמה עליה מפתיעה של 2.5 מיליון חביות במלאי הנפט המזוקק שמשמש לצורכי דיזל, ובעיקר לצורכי חימום. בשוק ציפו לעליה של 1.2 מיליון חביות בלבד. עם זאת מלאי הנפט המזוקק של ארה"ב נמצא עדיין בחלק התחתון של הממוצע השנתי, זאת לאחר חורף קשה במיוחד שדילל את העתודות האמריקניות.

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
