נחתמו הסכמים להקמת מפעל להתפלת מי ים ב-85-90 מ' ד'

נכון להיום, השלימה השותפות, דרך הים, הכוללת את גרנית הכרמל של הבורוביצ'ים ואת תהל מהנדסים, אוסיף השק', צנורות המזה"ת ואוקיאנה, את רוב עבודות התכנון, השיגה את רב היתרי הבניה הדרושים והתחילה בביצוע עבודות ההקמה בשטח
שרון שפורר |

חברת ההשקעות של האחים בורוביץ', גרנית הכרמל, אינה שוקטת על השמרים. היום (חמישי) היא מדווחת לבורסה לני"ע בתל אבי, כי חברת דרך הים התפלה, בה שותפות החברה (26.5%), תהל מהנדסים יועצים, אוסיף השקעות ופיתוח, צינורות המזרח התיכון ואוקיאנה מחקרים ימיים השלימה בטכס חגיגי במעמד שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר והחשב הכללי במשרד האוצר ד"ר ירון זליכה, את החתימה על ההסכמים הדרושים לשם הקמתו של מתקן להתפלת מי-ים בהיקף של 30 מיליון מ"ק/שנה בפלמחים.

היקף ההשקעה הכולל בפרויקט מוערך בכ-85-90 מיליון דולר. נכון להיום, השלימה דרך הים את רוב עבודות התכנון, השיגה את היתרי הבניה הדרושים להקמתו של הפרויקט (למעט היתר הבניה למקטע הימי שצפוי להתקבל בתוך חודשים ספורים) והתחילה בביצוע עבודות ההקמה בשטח.

מספר נקודות מעניינות לגבי הפרויקט. תקופת הזיכיון של הפרויקט עומדת על 24 שנים ו-11 חודשים החל מה-1 בינואר, 2005, מתוכה תקופת הקמה של כשנתיים.

במעמד החתימה מסרה דרך הים למדינה ערבות ביצוע בנקאית נוספת בהיקף של 42.5 מיליון שקל (בגיבוי פיננסי של החברה, לפי חלקה היחסי בדרך הים), באופן שסך ערבויות הביצוע שנמסרו למדינה עומד על 77.5 מיליון שקל. לפי תנאי הסכם הזיכיון, ערבויות הביצוע יגדלו לסך כולל של 92.5 מיליון שקל מיד לאחר קבלת היתר הבניה למקטע הימי. בנוסף, נמסרה למדינה ערבות בעלי המניות של דרך הים (לפי חלקם היחסי) בהיקף של 5 מיליון שקל.

גרנית דיווחה גם על הסכם עם בנק הפועלים להעמדת המימון הבכיר הדרוש לשם הקמתו של הפרויקט. במסגרת הסכם המימון התחייבה החברה, בין היתר, ביחד ולחוד עם יתר בעלי המניות בדרך הים, להעמיד ההון העצמי הדרוש וכן לשאת בחריגות בעלויות האנרגיה בהשוואה לתכנית העסקית של דרך הים.

הסכם המימון קובע, כי ניתן יהיה להתחיל במשיכת כספים לאחר קיום מספר תנאים מוקדמים, שעיקרם השגת היתר הבניה למקטע הימי בתוך 9 חודשים. עד לתחילת משיכת הכספים כאמור, בכוונת דרך הים להמשיך בהקמת הפרויקט בהון עצמי, במימון בעלי מניותיה.

בנוסף, נחתמו הסכמים להקמת הפרויקט וכן לתפעולו ותחזוקתו. עבודות ההקמה יבוצעו על בסיס "עד מפתח" על ידי שותפות המורכבת מהחברה ומיתר בעלי המניות בדרך הים, אשר יהיו אחראים לביצוע עבודות ההקמה, ביחד ולחוד. התחייבויות השותפות להקמה יובטחו בערבות בנקאית בשיעור של 15% מהיקף העבודות.

עבודות התפעול והתחזוקה של הפרוייקט יבוצעו על ידי חברה פרטית בבעלות בעלי המניות בדרך הים (או גופים קשורים אליהם). בעלי המניות בחברת התפעול יהיו ערבים, ביחד ולחוד, לקיום התחייבויותיה כלפי דרך הים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה