סדר זקיפת הכנסות לצורך חישוב המס

מאת: ירון אלי, עו"ד (יועץ מס)

הרשימה עוסקת במיסוי הכנסה של עצמאי מעסק ומדמי מפתח.
עו"ד לילך דניאל |

שאלה

לעצמאי יש הכנסה של כ- 400,000 ₪ מעסק ו-50,000 ₪ מדמי מפתח.

האם יש תחילה לחשב את המס החל על ההכנסה מעסק ואליה לצרף את ההכנסה מדמי מפתח (אשר מוגבלת ל- 35%)?

האם יש לצרף את ההכנסה מעסק להכנסה מדמי מפתח וכך למעשה כל ההכנסה תמוסה לפי המס השולי של הנישום?

תשובה

סעיף 124 לפקודת מס הכנסה (להלן : "הפקודה") קובע בזו הלשון : "על אף האמור בסעיפים 121, 126 ו–127 לא יעלה המס על הכנסה מדמי מפתח או מפרמיות שמקורם באחוזת בית על 35%, אם שילם הנישום לפקיד השומה מס על הכנסה זו בשיעור האמור תוך 30 יום מיום קבלתה ואם הנישום מדווח על הכנסתו על פי בסיס מצטבר – במועד שנקבע בסעיף 132 להגשת הדו"ח אן תוך 30 יום מיום קבלתה, לפי המוקדם".

וזה אומר, שיעור המס המקסימלי על דמי מפתח לא יעלה על 35%. הסעיף לא מתייחס לאופן זקיפת ההכנסה מדמי מפתח על סולם ההכנסות הכללי של הנישום. במצב זה, בו נעדרת הוראה מפורשת בדבר אופן זקיפת ההכנסות, הפרשנות המקובלת היא כי יש לאפשר לנישום לחשב את הכנסותיו באופן המטיב עימו.

יש לציין כי מקום בו בחר המחוקק לזקוף את סדר הכנסותיו של הנישום בסדר כלשהו, ציין זאת במפורש; ראה סעיף 47(א) הקובע לעניין הגדרת "הכנסה מזכה" כדלקמן:""הכנסה מזכה" – סך כל הכנסותיו החייבת של היחיד, לפי הניכוי על פי סעיף זה ועל פי סעיף 47א, עד לסכום של 118,800 ₪ לשנה, ובלבד שתובא בחשבון תחילה הכנסת העבודה שלו; " (ההדגשה שלי – י.א). ראה בעניין זה גם סעיפים 10(ג), 91(ב), 91(ב1), 125ג, 163, 213 לפקודה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Gett גט טקסי
צילום: יח"צ

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול

בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה


הדס ברטל |

חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.

בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.

"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.

לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.

בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.