מחילת חוב לחברה - עסקה מלאכותית
תקציר עמ 1013/02 1. ד"ר יהודה שנהב; 2. ד"ר חנה שנהב נ': פקיד שומה תל אביב 3
תקציר עמ 1013/02
1. ד"ר יהודה שנהב; 2. ד"ר חנה שנהב
נ': פקיד שומה תל אביב 3
בית המשפט המחוזי בתל אביב פסק כי מחילת חוב שביצע בעל שליטה כלפי החברה שבשליטתו לא נבעה מהאינטרס של החברה או משינוי במצבה הכלכלי, אשר היה רעוע מהיום שבו רכש המערער את מניותיה, אלא מאינטרס של המערער לרשום הפסד הון כנגד רווח ההון מהחלפת מניות בשנת 1997.
לנוכח האמור נקבע כי מחילת החוב לחברה היא בגדר עסקה מלאכותית שהמשיב יכול להתעלם ממנה. עם זאת, התקבל ערעור המערער באשר לשנת המס 1994 בעניין הכנסה מכוח הסדר נושים.
השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים
ד"ר יהודה שנהב (להלן: "המערער") רכש את מלוא הון מניותיה המונפק של חברת אווז ישראל בע"מ (להלן: "החברה"), מכוח הסדר שאושר על ידי בית המשפט ביום 26.11.1992 במסגרת הליכי פירוק אשר ננקטו נגד החברה סמוך לשנת 1992. הערעור מעלה שתי סוגיות מרכזיות כלהלן:
מחילת חוב לחברה - בשנת 1997 נצמח למערער רווח מהחלפת מניות שהוערך על ידי המערער בסך של כ-4,548,506 ש"ח. ביום 20.4.1997 נכרת בין המערער לבין החברה הסכם מחיקת חוב בסך 3,390,995 ש"ח, ובמכתב מיום 10.12.1998 עדכן המערער את סכום המחיקה לסך של 4,000,000 ש"ח נכון ליום 31.12.1997. המערער דיווח על סכום זה כהפסד הון שאותו קיזז כנגד רווח ההון אשר נצמח לו מהחלפת המניות, ואילו החברה הצהירה על הפסד בסך 12,312,514 ש"ח בשנת 1997, לאחר ההכנסה שנצמחה לה ממחילת המערער על חוב בסך 4,000,000 ש"ח. המשיב לא הכיר בהפסד הנטען ממחילת חוב שהלווה המערער לחברה בבעלותו.
לטענת המשיב, נוכח רווחי ההון שהיו לו מהחלפת המניות בשנת 1997, בחר המערער ליצור הפסד הון בסך 4,000,000 ש"ח בשנת 1997 בדרך של מחילת חוב לחברה, אף שלא היה בכך כל צורך כלכלי אמתי.
מנגד, לטענת המערער באפריל 1997 התברר לו באופן סופי שאין כל סיכוי כי החברה תחזיר לו את הלוואותיו, והסכומים שחייבת לו החברה ירדו לטמיון מבחינה כלכלית. לתובנה זו הגיע המערער נוכח מינוי כונס נכסים על ידי הבנקים שלהם הייתה חייבת החברה כספים, ומתן פסק דין נגד החברה בפברואר 1997 אשר ביצועו עוכב לאכיפת שעבודים ומינוי כונס נכסים קבוע לחברה. עוד מוסיף המערער כי המחילה על חוב החברה נועדה לרצות את נושי החברה.
הכנסה מכוח הסדר נושים - בדוחות הכספיים של החברה ליום 31 בדצמבר 1993 נרשמה "יתרת זכות" בסך 5,002,298 ש"ח על שם המערער, ובסעיף 7.4 לדוח הוסבר כלהלן: "התחייבויות שהומחו לבעלי עניין במסגרת הסדר נושים". המשיב לא קיבל את הצהרת המערער, והוסיף לשומה בשנת 1994 סך של 5,002,298 ש"ח כהכנסה ממחילת חוב ספקים. לטענת המערער, אין לראות "יתרת זכות" זו הנובעת מהמחאת חוב החברה לספקים אל המערער על פי הוראות הסדר הנושים, כמחילת חוב של הספקים למערער אשר עובר לעריכת הסדר הנושים לא היה חייב לספקים דבר. עוד נטען כי אם אף המחאת החוב יוצרת חבות מס - הרי הכנסה זו הופקה לכל המאוחר בשנת 1993 עם השלמת הסדר הנושים, ולא בשנת 1994 כקבוע בשומה.
דיון
מחילת החוב - מהסדר הנושים עולה כי במסגרת הליכי הפירוק של החברה לא קיבל המערער חברה נקייה מחובות, אלא חברה אשר הייתה חייבת לבנקים סך של כ-5,180,000 ש"ח נכון לשנת 1992, ונוסף על כך נאלצה ליטול הלוואה בסך 1,000,000 דולר לביצוע הסדר הנושים. משכך ולנוכח האמור בתצהירו של המערער, נראה כי מצבה הכלכלי של החברה היה קשה מהיום שבו רכש המערער את מלוא מניותיה. דווקא מצב דברים זה תומך במסקנה שמחילת החוב לחברה בשנת 1997 לא נבע ממצבה הכלכלי הקשה של החברה, אלא מצורך חיצוני אשר ככל הנראה נבע מרווחי ההון שהיו למערער בשנת 1997.
כך, בכל התקופה שבין 1997-1993 היה מצבה הכלכלי של החברה קשה, ובדוחותיה הכספיים נרשמה הערת "עסק חי". למרות זאת, בתקופה האמורה השקיע המערער בחברה סכום של 4,197,311 ש"ח. לא נמצא בגרסת המערער הסבר המניח את הדעת למחילת החוב לחברה דווקא באפריל 1997. המערער צירף לתצהירו "הסכם למחיקת חוב" שנערך בינו לבין החברה ביום 20.4.1997, ובו מתואר הצורך במחילת חוב לחברה מצד המערער. ואולם בהתחשב בעובדה שההסכם נכרת בין המערער בכובעו כמנהל החברה לבין המערער בכובעו כבעל מניות ונוכח האמור לעיל, בית המשפט סבור שאין בהסכם זה כדי לשנות מהמסקנה שלפיה מחילת החוב לא נבעה מהאינטרס של החברה, אלא מאינטרס של המערער לרשום הפסד הון כנגד רווח ההון מהחלפת המניות בשנת 1997. לנוכח האמור, יש לראות במחילת החוב של המערער בשנת 1997 עסקה מלאכותית שממנה רשאי המשיב להתעלם.
הכנסה מכוח הסדר נושים - בסעיף 7.2 להסדר הנושים המתייחס לנושים הבלתי מובטחים, נקבע כלהלן: "במסגרת ההסכם תשלם החברה לנושים אלה 25% מחובם ליום 25.1.91 במזומן, ואילו יתרת החוב תומחה על ידי הנושים למשקיע כנגד השקעתו בחברה." נפסק כי ההכנסה הגלומה במחילה או בהמחאת 75% מהחוב למערער הופקה לכל היותר בשנת 1993. נמצא שלכל היותר ביום 31.12.1993 הושלם ביצוע הסדר הנושים ושולם לאחרון הנושים החוב בהתאם להוראות ההסדר, ובכלל זה הוראות סעיף 7.2.
בד בבד השתכללו המחאת החוב או מחילת החוב וקמה למערער הזכות ל"יתרת הזכות" הנזכרת בדין וחשבון של החברה לשנת 1993. לפיכך, ממילא יש לקבל את הערעור על השומה שנקבעה למערער בשנת המס 1994, ועל כן ולנוכח הצהרת המערער שלפיה אם יתקבלו כספי המחאת החוב אזי ישולם בגינם מס בשנה שבה יתקבלו, ספק אם יש צורך להכריע בשאלה אם ההכנסה שהפיק המערער מכוח הוראות סעיף 7.2 להסדר הנושים - היא המחאת חוב כטענת המערער או מחילת חוב למערער כטענת המשיב. עם זאת ולנוכח העובדה שהמשיב הרחיב בטענותיו בעניין זה, סבור בית המשפט כי יש לראות בהכנסה שהפיק המערער מכוח הוראות סעיף 7.2 להסדר הנושים - המחאת חוב ולא מחילת חוב.
תוצאה
הערעור התקבל באשר לשנת המס 1994 ונדחה באשר לשנת המס 1997. בנסיבות העניין לא נעשה צו להוצאות.
בבית המשפט המחוזי בתל אביב
לפני כב' השופט מגן אלטוביה
ניתן ב-26.2.2012


המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.